Carolina Silin
Boktips för videoprojektet:
Angelöw, B. 2003. Konsten med att lyckas med sina studier. Stockholm: Natur och Miljö
Bergman, M. & Israelsson, B-M. 2018. Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen. Lund:Studentlitteratur
Drew, S. & Bingham, R. 2010. The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham:Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. 2010. Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm:Svenska studieteknikförlaget
Klawitter Beusch, K. 2018. Alla kan lyckas med sina studier. Lund: Kakao
Liljeqvist, B. 2006. Plugga smart och lär dig mer! Lund:Studentlitteratur
Liljeqvist, B. 2019. Plugga smartare - Handbok i modern studieteknik. Lund:Studentlitteratur
Nehls, E. 2020. Hur blir högre studier högre? : om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögskolor samt vikten av självständighet, tålamod och samverkan. Lund:Studentlitteratur
Studera smart. Praktiska handböcker (ca 6 olika) som hjälper dig att förbättra din studieteknik
Referenslitteratur för Evidensbaserat arbetssätt:
Att arbeta evidensbaserat - Ett stöd för praktiskt arbete. (2020). Socialstyrelsen. (Online)
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.
Patel, R. & Davidsson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
.
Kunskap om att studera på en yrkeshögskola:
- Föreläsningar
- Informationstillfällen
- Tre dialogträffar, obligatorisk närvaro
- Ett utvecklingssamtal, obligatorisk närvaro
Video och projekthantering:
- Verkstäder
- Videopresentation, obligatorisk närvaro
Evidensbaserat arbetssätt:
- Föreläsningar, obligatorisk närvaro
- Två workshoppar, obligatorisk närvaro
- Handledning inför grupprapport, grupprapport
- Självstudier
.
Examination 1, Projektplan för videoprojektet
För godkänt arbete krävs:
- Texten är tydlig
- Gruppen har följt anvisningarna
- Projektplanens innehåll är täckande i förhållande till de ämnen som nämns i mallen
- Projektplanens innehåll är relevant i förhållande till projektuppdraget och videons syfte
Bedöms som GK/UK
Examination 2, Video
För godkänt arbete krävs:
- att projektgruppen har skapat en video genom att filma rörlig bild med lämpligt videofilmningsprogram och redigerat den med ett videoediteringsprogram, samt tillfogat berättarröst, texter, animeringar och musik.
- att ljudet är av sådan kvalitet att det är lätt att uppfatta vad alla säger i videon
- att gruppen har exporterat videon i lämpligt format till en online plattform och lagt länken på Moodle
- att videons innehåll är relevant för det valda temat och informativt för målgruppen
- budskapet är tydligt
- att källorna är tillförlitliga och tillräckligt fördjupade
Bedöms som GK/UK
Examination 3, Kunskap om att studera på en yrkeshögskola
- För godkänt i dialogträff och utvecklingssamtal krävs aktivt deltagande
- För godkänd quiz krävs att minst 70 % av svaren ska vara rätt
Bedöms som GK/UK
Examination 4, Evidensbaserat arbetssätt:
Delatagande i workshops och grupprapport
- förmåga att hitta och sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att uppgiftsinstruktioner och Novias skrivanvisningar följs
Bedöms som GK/UK
AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i gruppuppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Svenska
02.09.2024 - 04.11.2024
15.06.2024 - 02.09.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Carolina Silin, Johanna Wikgren-Roelofs
Kursansvarig, Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.50 sp
Godkänd/Underkänd
.
Examination 1, Projektplan för videoprojektet, 1 sp
- Projektplanen skrivs i projektgrupper på 3-4 studerande. Bilda grupper så att alla medlemmarna hör till samma smågrupp eller enligt principen att medlemmar ur grupp A-C kan bilda projektgrupper och medlemmar ur D-F kan bilda projektgrupper
- Projektplanen för videoprojektet ska skrivas i en mall som finns på Moodle
- Alla projektgruppens medlemmar ska tillsammans skriva projektplanen
- Möjliga teman för videon: tidsplanering, lästeknik, anteckningsteknik, att skriva vetenskapliga uppsatser eller stresshantering
- Planen ska innehålla filmens tema, projektets syfte, mål, delmål, åtgärder, tidtabell, ansvarsfördelning, teoretisk förankring
- Teoretisk förankring innebär att projektgruppen berättar kort vilka teorier den kommer att utgå ifrån och nämner vilka böcker och publikationer den kommer att använda för att skapa relevant innehåll i videon
- AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Använd radavstånd 1,5
- Omfattningen: 3-4 sidor
- Projektplanen ska lämnas in senast den 20.9 kl. 21.00 på Moodle.
- Feedbacken meddelas i Moodle
Examination 2, Video, 2 sp
- Studerande gör gruppvis videon på temat studieteknik. Studerande jobbar i samma 3-4 personers projektgrupper som tidigare under kursen.
- Gruppen väljer ett ämne inom studieteknik som den fokuserar på.
- De som ser videon ska lära sig mer om en aspekt av studieteknik t.ex. tidsplanering, lästeknik, anteckningsteknik eller stresshantering
- Gruppen ska använda minst fyra tillförlitliga, böcker eller vetenskapliga artiklar som underlag för videon. Dessutom kan gruppen använda en intervju med en professionell som är insatt i studieteknik som en källa.
- Videon ska bestå av rörlig bild, berättarröst, texter, animeringar och musik
- AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i videon. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Videons längd ska vara 4-5 minuter
- Länken till videon laddas upp på Moodle senast den 11.10
- Gruppen presenterar kort och visar sin video den 22.10. Presentationstillfället är obligatoriskt
- Carolina Silin ger muntlig feedback under presentationstillfället
- Den som eventuellt är frånvarande från videopresentationen ska göra en kompensationsuppgift innan kursen tar slut
- Bedömning GK/UK
Examination 3, Kunskap om att studera på en yrkeshögskola, 1 sp
- Studerande visa att hen har kunskaper om att studier på en yrkeshögskola genom att delta i tre dialogträffar och genom att avlägga ett quiz
- Till examinationen hör också att studerande deltar i ett utvecklingssamtal med Carolina Silin
- Det är obligatoriskt att delta i dialogträffarna. Om studerande är frånvarande från en träff så ska frånvaron kompenseras genom deltagande i en extra träff 9.10
- Studerande avlägger quizet individuellt den 1.11 på Moodle
- I quizet ska studerande ta ställning till påståenden som kopplar till följande teman: att studera på en högskolan, de virtuella plattformar som Novia använder, studieteknik och hållbar utveckling
- Maxtid 30 min, quizet ska avläggas mellan kl. 8.00-22.00
- Minst 70 % av svaren behöver vara rätt för att examinationen ska bli godkänd
- Bedömning GK/UK
Examination 4, Evidensbaserat arbetssätt, 1sp
- Obligatorisk närvaro vid föreläsningar och workshoppar
- Föreläsningar: Att skriva fackuppsats, leta, välja och hänvisa till källor, att ha ett etiskt förhållningssätt.
- Två workshoppar med obligatorisk närvaro där studerande gör uppgifter individuellt och i grupp.
- Under workshopparna letar studerande fram relevant facklitteratur och olika forskningsartiklar, bygger upp en struktur för fackuppsatser, hänvisar till källor, samt reflekterar kring etiska frågor i relation till skrivprocessen.
- I samband med föreläsningar och workshoppar deltar studerande i olika quiz och test om evidensbaserat arbetssätt.
- Skriftlig grupprapport som följer givna instruktioner (se kursens Moodle-sida) och Novias skrivanvsiningar.
Henriksgatan och Gripen 2.9-4.11.2024