Janina Dahla
Litteraturtips
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. (2015). MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Bergman,S.Blomqvist,C.(2019).Uppskattande samtalskonst - Om att skapa möjligheter i samtalets värld.Lund:Studentlitteraturr.
Näkki,P.Sayed,T. (toim) (2015).Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Helminen, J. (toim.)(2016). Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B.( 2013). MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Lagar
Förvaltningslagen 434/2003
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 2000/812
Mer information gällande källor finns i sambamd med kursens Moodlesida
Föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsdiskussioner, smågruppsarbete, praktiska övningar och självstudier
1.Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 2sp (bedömning GK/UK)
Bedömningskriterier:
-aktivt deltagande
-deltagit i studiebesök, konferens, grupparbete och studiebesök
2.Individuell uppgift (2sp) Social servicehandledning och dokumentering (bedömning 0-5)
Bedömningskriterier:
- Rapporten följer givna instruktioner
- Kan definiera centrala begrepp
- Kan reflektera över etiska principer gällande dokumentering
- Kan stärka klientens delaktighet med hjälp av dokumentering
- Har förmåga att på ett åskådligt sätt beskriva klientprocessen och dess delar
- Tillämpar professionellt förhållningssätt vid kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
3.Delaktighetsfrämjande handledningsmetoder
Grupprapport, gruppen handleder en workshop 1sp (bedömning 0-5)
Bedömningskriterier:
- Rapporten följer givna instruktioner
- Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från källor
- Tillämpar professionellt förhållningssätt och metoder
- Förmåga att handleda, stöda kommunikation och delaktighet
- Förmåga att tillämpa teori
- Individuell kritisk självreflektion över egen inlärning i förhållande till bedömningskriterierna
Svenska
30.08.2023 - 06.10.2023
15.06.2023 - 30.08.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Janina Dahla
Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.
Studerande får skriftlig feedback i Moodle för den individuella uppgiften och gruppfeedback för gruppexaminationen då uppgiften är inlämnad under utsatt tid .
Mer information och material gällande kursen finns på kursens virtuella plattform Moodle .
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Instruktioner gällande kompensationsuppgift vid frånvaro finns i Moodle. Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
1 Obligatorisk närvaro (grupparbete, föreläsningar och studiebesök, finns klargjort i Moodle) 2 sp
2 Individuell uppgift 2 sp
3.Gruppexamination, och workshop 1 sp
Föreläsare från arbetslivet, studiebesök
1 Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
2 Individuell uppgift 2sp (Inlämning 6.10)
3 Gruppuppgift 1sp Inlämning skriftligrapport 29.9.23 workshop V 40
4. Interprofessionell social och hälsovårdskonferens 4.10 (deltar)
31.8- 6.10. 2023 , Åbo
Utbytesstuderande deltar i utvalda lektioner
5sp
Närstudier 54 h
Självstudier 54 h
Grupparbete 27 h
Når inte kriterierna för vitsord 1
Individuell examination
Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid. Studerande svarar på alla examinationens delar. Har på ett grundläggande sätt förmått reflektera och kunskapen och kunnat göra egna tillämpade reflektioner. Använder enbart egna reflektioner eller kurslitteratur som grund för sina svar.
Individuell examination
Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid. Studerande svarar på examinationens alla del .Har förmått analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten är logiskt uppbyggd och studerande kan göra relevanta reflekterande kopplingar till sina teoretiska kunskaper. Använder kurslitteratur och egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt
Individuell examinatione
Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid. Studerande svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar och kan relatera de olika delarna av examinationen till varandrea. Kritisk granskning och tillämpning framgår. Texten är logiskt uppbyggd. Kan reflektera på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till svaret. Använder systematiskt källor samt egna reflektioner som grund för sina svar.