Eva Juslin
Obligatorisk kurslitteratur:
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. (2006): Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes). eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma. Socialstyrelsen. 2017.
Barn som anhöriga. Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter, eller avlider. 2017. Socialstyrlesen.
Dyregrov, A & Hordvik, E. Barns sorg-några råd till familj och vänner. 2000.
Hellberg, A. 2016. Kapitel 6. Barns reaktioner vid kris och sorg. Sidorna 109-125. Ingår i verket: Hellberg, A. 2016. Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur. Finns i mappen Obligatorisk kurslitteratur på moodle.
När det värsta händer – om krishantering i förskola och skola. Myndigheten för skolutveckling. Ur verket läses kapitlet "Våga vara medmänniska", "Den läkande leken".
Roine, M & Magnusson, M. 2010. Lapsi ja vanhempien alkoholinkäyttö - Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. A-klinikkasäätiö. Helsinki. Multiprint Oy.
Länkar till största delen av litteraturen finns på kursens moodlesida.
Förslag till referenslitteratur för materialutvecklingen:
Böge, P. & Dige, J. (2006). Möta barn i sorg: handlingsplan för skola och förskola.
Stockholm: Sveriges utbildningsradio (UR).
Dyregrov, A & Hordvik, E. 2000. Barns sorg några råd till familj och vänner. Rädda Barnen. https://www.mah.se/pages/50684/Barnssorg_rb.pdf
Hedrenius, S. & Johansson, S. (2013). Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra
händelser: att stärka människors motståndskraft. Stockholm: Natur och Kultur
Magnusson, U. & Rahm, N. (2014). Handledning vid kris i förskolan. (2 uppl.)
Stockholm: Natur och Kultur.
Poijula, S. 2016. Lapsi ja kriisi. Selviytymisen tukeminen. Helsingfors. Kirjapaja.
Huolen vyöhykkeet/Stakes). https://www.thl.fi/en/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/varhainen-avoin-yhteistoiminta/huolen-puheeksi-ottaminen/huolen-vyohykkeet
samt material på kursens moodlesida.
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten Social- och småbarnspedagogik för socionomer 60 sp https://moodle.novia.fi/course/view.php?id=5641
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
1. Materialutveckling 3 sp
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- Materialets struktur och visuella upplägg
- Förmåga till utvecklingsinriktat arbete, innovativitet och kreativitet inom det småbarnspedagogiska området
- Förmåga att utarbeta material för barn i utmanande livssituationer som kan användas inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala Godkänd/underkänd.
Kort individuell feedback sätts in på moodle i anslutning till den inlämnade examinationen.
2. Individuell skriftlig hemtent 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap utgående från tentlitteraturen och studiematerial
- förmåga till reflektion kring barn och familjer i utmanande livssituationer
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala Godkänd/underkänd. Kort individuell feedback sätts in på moodle i anslutning till den inlämnade examinationen.
Svenska
01.12.2019 - 02.12.2020
01.12.2019 - 02.12.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Susanne Davidsson
Kursansvarig: Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
1. Materialutveckling 3 sp
Anvisningar för materialutvecklingen finns på kursens moodlesida. Det färdiga materialet inlämnas senast den 15.10.2020 på kursens moodlesida.
2. Individuell skriftlig hemtent 2 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se obligatorisk kurslitteratur. Tenttiden är 3 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle. Deadline: tenten kan skrivas vid valfri tidpunkt under perioden 10.2-15.10.2020.
1. Materialutveckling 3 sp
Anvisningar för materialutvecklingen finns på kursens moodlesida. Det färdiga materialet inlämnas senast den 15.11.2020 på kursens moodlesida.
2. Individuell skriftlig hemtent 2 sp
Tenten fokuserar på innehållet i den givna litteraturen och studiematerialet, se obligatorisk kurslitteratur. Tenttiden är 3 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle. Deadline: tenten kan skrivas vid valfri tidpunkt under perioden 10.2-15.10.2020.
Kursen är digital. Mer info finns på kursens moodlesida.
1. Materialutveckling 3 sp 81 h
2. Individuell skriftlig hemtent 2 sp 54 h