Pia Höglund-Ingo
Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)
Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).
Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy
Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)
Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi
Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org
Ehyt.fi
Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu
Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/
Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)
Kompetenscenter Nuoska
Luckan Unginfo
Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se
Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)
Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)
Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)
Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.
Nyyti,ry
Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita
Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)
ULA nätverket
www.ula.fi
Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista
Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/
-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf
www,ungdomsarbete2030.fi
TIPS
Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.
Föreläsningar, studiebesök, individuella arbeten och pararbeten
Första delexaminationen sker i samarbete med Familjearbetsprofileringen. Examinator: Lina Nybjörk
Kurstillfällena kräver obligatorisk närvaro i sin helhet. Den lärare som är examinator för delexaminationen ifråga avgör hur eventuell plötslig orsak till frånvaro kan kompenseras.
Svenska
04.09.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Höglund-Ingo, Peter Edelsköld
Kursen har reviderats genom tidigare studerandeutvärderingar
Lärare ansvarig för delexaminationerna utvärderar sina delar genom kommentarsfältet i Moodle
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Uppgifter och instruktioner till examinationen av de olika förverklingsdelarna finns på Moodle vid kursstart
Studiebesök
Detaljerad kursöversikt och överenskommelser kring delexaminationer introduceras och diskuteras i samband med kursstart. På moodle finns instruktioner för de olika examinationsuppgifterna för de olika förverklingsdelarna
Studerandes arbeten kommenteras av respektive lärare i kommentarfältet på Moodle intill inlämningen
Kursen förverkligas enligt följande:
Kurstillfälle 1. - 18-19.9.2023. kl. 8.30-16.00 - Familjearbetets arbetsmetoder .Presentation av Delexamination 1 (3 sp)
Ansvarsperson: Lina Nybjörk
Kurstillfälle 2 - Delexamination 2.(4 sp) - 23-24.10.2023. kl. 8.30-16.00 - Ungdomar i olika livssituationer introduceras.
Ansvarsperson: Peter Edelsköld
Kurstillfälle 3. - Delexamination 2. presenteras och sammanfattas. 20-21.11.2023.kl. 8.30-16.00- . Delexamination 3. Funktionella metoder i ungdomsarbetet (3 sp) introduceras. Ansvarsperson: Peter Edelsköld
Kurstillfälle 4. - 11-12.12.2023 kl. 8.30-16.00 - Funktionella arbetsmetoder inom ungdomsarbete/Delexamination 3. sammanfattas. Ungdomskultur genom historien. Ansvarsperson: Peter Edelsköld
Kursansvarig: Pia Höglund-Ingo
64 timmar närstudier
216 timmar eget arbete
Förverklingsdelar:
1. Familjearbete - Examinator: Lina Nybjörk - 3 sp
2. Ungdomar i olika livssituationer - Examinator: Peter Edelsköld - 4 sp
3. Funktionella arbeten - Examinator - Peter Edelsköld - 3 sp
Studerande visar förståelse på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har inte fullgjort någon av de 4 delexaminationerna och varit frånvarande och inte kompletterat frånvaro (föreläsningar, grupp-arbeten samt studiebesök). Studerande har varit oengagerad i samband med grupparbeten. Studerande har inte lämnat in slutrapportering (=Kursens loggbok)
1 - Studerande har till väsentliga delar följt anvisningarna för arbetet ifråga, har genomfört observation och analys, men visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning. Studerande har svårigheter att delta i diskussionen kring arbetet och visar bristfällig förmåga att granska och kommentera andras arbeten. Studerande har dock klart besvarat frågan/frågorna
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet men visar allmän kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning. Den studerande har svårigheter i att leda diskussionen kring arbetet och visar något bristfällig förmåga att granska och diskutera andras arbete
3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och genomfört observation och analys och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsad men källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete men den kritiska granskningen och diskussionen kring andras ämnen är något bristfällig
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar goda ämneskunskaper och klarhet över centrala begrepp och definitioner. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god. Studerande kan diskutera sitt arbete, ställa relevanta frågor och även kritiskt granska andras arbeten
5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. Den studerande kan ställa relevanta frågor och leda diskussionen vid framförandetillfället. Det skriftliga arbetet visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)