Jessica Emaus
Rekommenderad kurslitteratur
Bergman, S. & Blomqvist, C. (2018). Uppskattande samtalskonst. Om att skapa möjligheter i samtalets värld. Studentlitteratur
Blennberger, E. (2013). Bemötandets etik. Lund: Studentlitteratur.
Blennberger, E. (2005). Etik i socialpolitik och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
ETENE publikation 33: Den etiska grunden för social- och hälsovården. Hittas här:
https://etene.fi/sv/publikationer
Gray, M. & Webb, S. A. (2010). Ethics and value perspectives in social work. Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan.
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.
Sandström, S. (2008). Makten du har: Att hantera makt i socialt arbete. Gothia.
Talentia. Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom sociala området. Tillgänglig på: https://talentia.lukusali.fi/#/reader/9eaa5714-da82-11ec-b195-00155d64030a
Föreläsningar, litteraturstudier, individuell inlämningsuppgift, gruppdiskussioner
Kursen och lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5.
Svenska
01.11.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 31.10.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Vasa Socionom, Nadja Suomela, Jessica Emaus
Kurs med mycket reflektion och dialog.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
På svenska
Kursexamination:
- Närvaro
- Individuell lärandeuppgift
Närvarokrav: studerande närvarar vid åtminstone 4/5 närstudietillfällen (GK/UK)
Ifall närvarokravet inte uppfylls kontaktar studerande kursansvariga och kommer överens om kompensationsuppgift.
Individuell lärandeuppgift: Studerande lämnar in skriftligt arbete. Lärandeuppgiften bedöms enligt skalan 0-5. Närmare anvisningar gällande lärandeuppgiften publiceras på kursens Moodle-sida. Studerande får kort skritflig feedback på lärandeuppgiften i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.
3 sp = 27h x 3 = 81h
20h närstudier
61h självstudier
Studerande har inte lämnat in lärandeuppgift inom utsatt tid och/eller i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevant källa
Studerande har besvarat frågorna på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier och/eller relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner
Studerande har besvarat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen.
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tilllämpas inom sociala branschen.