Lina Nybjörk
Backman, A., Nyback, M-H. (2022) Det sårbara barnet - att växa upp med missbruk, våld och psykisk ohälsa. Vasa: Yrkeshögskolan Novia.
Backman, A. (2022) Förebyggande barnskydd. En översikt av ansvarsområden och aktörer. Vasa: Yrkeshögskolan Novia.
Broberg, M., Hagström, B., & Broberg, A. (2012). Anknytning i förskolan: Vikten av trygghet för lek och lärande. Stockholm: Natur & Kultur.
Grander, M., Sild Lönroth, C. (2011) Mentorskap för barn och unga. Malmö: Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola.
Karlsson, K. (2012). Anknytning: Om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn. Göteborg: Gothia.
Killén, K. (2008). Barndomen varar i generationer : om förebyggande arbete med utsatta familjer. Lund: Studentlitteratur.
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.
Föreläsningar, studiebesök, samarbete med arbetslivet genom Barnambassadörprojektet, praktiska uppgifter, seminarium, gäster från arbetslivet.
Svenska
04.09.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 31.08.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Lina Nybjörk, Lina Nybjörk
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Studiebesök, tätt samarbete med arbetslivet via Barnambassadörsprojektet.
Kursen är indelad i tre delar med olika inlämningsdatum under höstens gång.
Del 1: Skriftlig examinationsuppgift.
Del 2: Barnambassadörsprojektet. Praktiskt arbete samt skriftlig uppgift.
Del 3: Skriftlig eller muntlig examinationsuppgift.
Delexamination 1: 18-19.9 kl. 8.30-16.15. Tillsammans med ungdomsprofileringen.
Delexamination 2: 5.10-10.10 föreläsningar samt slutseminarium i december. Barnambassadörprojektet.
Delexamination 3: 26.10-5.12. Föreläsningsserie.
Kursen har obligatorisk närvaro. Vid frånvaro bör en kompensationsuppgift göras.
10 sp = 270 h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (270 h / 10 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter, eget arbete med examinationsuppgifter, praktiska uppgifter i samband med Barnambassadörsprojektet.
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad familjearbete är.
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad familjearbete är.
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för familjearbete är.
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad familjearbete är.