Carita Blomström
Kursitteratur:
Barnskyddslag 13.4.2007/417 https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417
Handbok för barnskyddet https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnskyddet
Referenslitteratur:
Alapulli, H., Söderholm, A., & Kivitie-Kallio, S. (2012). Lapsen kaltoinkohtelu (2., [uud.] p.). Duodecim.
Barnstrategin https://www.lapsenoikeudet.fi/wp-content/uploads/2021/04/barnstrategin-SVE.pdf
Eriksson, E., Arnkil, T. E., & Bergman-Pyykkönen, M. (2006). Ta upp oron: En handbok i tidiga dialoger. Stakes.
Hindberg, B. (2006). Sårbara barn: Att vara liten, misshandlad och försummad (1. uppl.). Gothia.
Kinge, E., & Lindelöf, I. (2018). Barnsamtal: Den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Övrigt av kursansvariga anvisat material på Moodle.
Föreläsningar, gästföreläsare, litteraturstudier, simulering och webbutbildning om sexuella övergrepp mot barn.
Svenska
01.01.2024 - 31.05.2024
01.12.2023 - 31.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Nadja Suomela, Carita Blomström
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Examinationsuppgift 1 Individuell godkänd examinationsuppgift, barnskyddslagstiftning 1sp.
Godkänd närvaro vid varje närstudietillfälle (bedöms med GK) 1sp
Examinationsuppgift 2 Skriftlig examinationsuppgift uppgift som innehåller litteraturstudier (bedöms med vitsord 1–5) 2 sp
Grund för bedömning:
- godkänd skriftlig examination
- instruktioner för examinationsuppgiften finns på kursens Moodle – sida.
Webbutbildningshelhet med reflektionsdagbok 1 sp
Samarbete med Österbottens välfärdsområde, Barnavårdsföreningen och familjeterapeut.
Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.
Närstudietillfällen i Allegro.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras.
Kursen barnskydd består av 5 sp och motsvarar 135 h.
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till småbarnspedagogikens vberksamhetsområde.
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och småbarnspedagogikens verksamhetsområde. Studerande visar engagemang i sin uppgift.