Pia Höglund-Ingo
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019)Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur ELLER
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Gleerups
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups.
En del av litteraturen lånas av studerande själv och en del av litteraturen fås vid det introducerande tillfället.
Föreläsningar, simulationsövningar samt egna självstudiearbeten och hemtentamen som individuellt arbete. På moodle finns förutom allt material som används i kursen även detaljerade instruktioner för examinationsuppgifterna. På moodle finns även en översikt över tillfällena samt innehållet för de olika tillfällena. Kurstillfällena kräver obligatorisk närvaro
Hemtentamen utvärderas enligt skalan 1-5 - vid försenad inlämning sjunker vitsordet 1 steg.
Självstudiearbete 1. (Pias del) utvärderas med GK/GK med komplettering
Självstudiearbete 2. (Johannas del)utvärderas också med GK/GK med komplettering
Ett ambitiöst och noggrant självstudiearbete kan höjda slutvitsordet för kursen om utvärderingen "ligger mellan" två vitsord.
Svenska
01.01.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 31.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Höglund-Ingo, Johanna Sigfrids
Kursen har reviderats på basen av tidigare förverkligande
Studerande får feedback på sina arbeten vid kommentatorsfältet vid inlämning på moodle
Vi försenad inlämning sjunker vitsordet ett steg.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Som grund för examination finns en hemtentamen som görs individuellt och som bedöms enligt skalan 0-5 samt ett individuellt självstudiearbete i Utvecklingspsykologidelen (Johanna Sigfrids) samt ett individuellt självstudiearbete i den Pedagogiska delen (Pia Höglund-Ingo). De individuella självstudiearbetena bedöms med GK/iGK men ett ambitiöst och engagerat arbete kan höja slutvitsordet för kursen. Om t.ex självarbetet inte kan anses vara godkänt så bör det kompletteras enligt anvisningar av ansvarig lärare. Om hemtentamen inte kan anses vara godkänd så kompletteras denna enligt anvisningar från kursansvarige
-
Examinationer sker enligt överenskommen tidtabell. Information på moodle
Kursen förverkligas under veckorna 2-12 och temaområdena är som följer:
- Introduktion och diskussion kring kursen, beteendevetenskaper som förståelsegrund för socionomen
- Teori kring livslinjen ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv samt ett lärandeperspektiv
- Relevanta utvecklingspsykologiska utgångspunkter
- Relevanta lärandeteorier
- Ditt eget lärande; stilar, strategier och multipla intelligenser
-
12 timmar föreläsning
123 timmar eget arbete pararbete hemtentamen samt individuella självstudieuppgifter 2 st (Johannas del samt Pias del)
vårterminen 2023
Studerandes förståelse och påvisade kunskap är ytterst ytlig och allmän och studerande har inte gjort källhänvisningar i texten och aktivt påvisat varifrån kunskapen är hämtad
Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har klart besvarat frågan/frågorna. Framställningen är fortsättningsvis fragmentarisk och studerande förmår inte koppla till helheter.
Studerande har gneomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande kan sätta in de olika fenomenen i en helhet och i ett sammanhang
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Insikterna visar på djup förståelse genom att studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående och grundligt sätt. Studerande har visat starkt engagemang och är ambitiös i sin uppgift