Nadja Suomela
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur. 2022
Lag om funktionshinderservice (ny lag 1.10.2023) finlex.fi
Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB, 2019
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Hästbacka, E., Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland, 2021
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, studiebesök/gästföreläsare och seminarium.
Svenska
02.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Vasa Socionom, Nadja Suomela, Carita Blomström
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Studiebesök inom funktionshinderservicen, gästföreläsare och erfarenhetstalare.
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (1 sp)
Sammanställning och presentation av mini-guide på seminariet den 28.11.23. (2 sp)
Examination i funktionshinderlagstiftningen deadline 10.12.23 (1 sp)
Reflektionsdagbok från gästföreläsningar och studiebesök, bedöms med GK/UK. Deadline 31.12.23. (1 sp)
Närstudierna genomförs under hösten 2023 på plats i Alere och på studiebesök enligt information i Moodle.
Närstudietillfällen och seminariedagen är obligatoriska
Verkstäderna är delade i A och B och då deltar man i sin egen grupps verkstäder.
Frånvaro kompenseras.
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
27 h är närstudier, verkstäder och 6 h seminarier och 102 h är eget arbete i form av självstudier och grupparbete.
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet. Studerande visar engagemang i sin uppgift.