Johanna Wikgren-Roelofs
Exempel på obligatorisk litteratur (en mer fullständig lista finns i Moodle)
Akademikerförbundet. 2017. Etik i socialt arbete.
Barn- och ungdomsetik inom social- och hälsovården. 2014. ETENE-publikationer 42,
Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området. 2018. Talentia.
Självstudier, uppsats, reflektionsuppgift
Uppsats, 2 sp.
Studerande läser in sig på, definierar och diskuterar begreppet socialt arbete utgående från given litteratur som finns tillgänglig via kursens sida i Moodle. I uppsatsen skall en pärm med rubrik, innehållsförteckning, källhänvisningar och källförteckning ingå. Uppsatsens längd: 5-6 sidor.
Reflektionsuppgift, 3 sp.
I reflektionsuppgiften läser studerande tre obligatoriska publikationer och en alternativt valbar publikation. Studerande formulerar själv en rubrik för uppgiften med utgångspunkt i ett etiskt och professionellt förhållningssätt. Reflektionsuppgiften skall ha en pärm, innehållsförteckning, källhänvisningar och källförteckning. Uppgiftens längd: 7-8 sidor.
Svenska
01.02.2021 - 31.12.2023
01.02.2021 - 15.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Johanna Wikgren-Roelofs, Eva Juslin
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Teorikurs (inget arbetslivssamarbete)
Valfri deadline under kurstiden.
Distanskurs 1.2.2021-31.1.2022
Uppsats 2 sp (54h)
Reflektionsuppgift 3 sp (81h)
Individuell uppsats (Bedömning enligt skala 0-5):
- förmåga att mångsidigt belysa begreppet socialt arbete ur den angivna litteraturen
- uppsatsen följer givna instruktioner
- professionellt förhållningssätt
Reflektionsuppgift (Bedömning enligt skala 0-5):
- förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temaområdet utgående från litteraturen
- förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället
Kursdeltagarna får feedback på uppgifterna i anslutning till den inlämnade examinationen i Moodle.