Eva Juslin
Obligatoriskt kurslitteratur:
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
Lagstiftning:
Socialvårdslagen 1301/2014 (frågor som rör funktionsnedsatta)
Lag om service och stöd på grund av handikapp (380/1987)
Lag om handikappförmåner (570/2007)
Lag om tolkningstjänst för handikappade 133/2010
Lag om stöd för närståendevård (937/2005)
Diskrimineringslag (1325/2014)
Litteraturtips:
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
Kursen är en digital kurs med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3137
Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig Daniela Sundell i regel på måndagar.
Uppgift I: Begrepp och definitioner (1,5 sp)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga till kritiskt och utvecklingsinriktat tänkande
- förmåga att redogöra, diskutera och reflektera relevanta begrepp och definitioner
- förmåga att använda relevanta källor, även utöver de som anges i kursen
Uppgift II: Tillgänglighet, hjälpmedel och servicesystem (2 sp)
- förmåga till kreativt och kritiskt tänkande
- förmåga att på ett åskådligt sätt dokumentera konkreta hinder/utmaningar och möjligheter/styrkor i anslutning till olika funktionsnedsättningar
- förmåga att använda relevanta källor, även utöver de som anges i kursen
- förmåga att koppla teoretiska perspektiv till det praktiska
Uppgift III: Servicehandledning (2 sp)
- förmåga att förstå, redogöra för och tillämpa det sociala servicesystemet för personer med funktionsnedsättningar
- förmåga att göra en bedömning av funktionsförmåga och se servicebehov hos kunden
- förmåga att beakta brukar- och anhörigperspektivet i handledningsarbete
- förmåga att redogöra för och se kunden i relation till en handikapporganisation
- förmåga att använda relevanta källor, även utöver de som anges i kursen
Studerande får feedback på uppgifterna i anslutning till den sista uppgiften.
Svenska
01.02.2021 - 31.12.2023
01.02.2021 - 15.12.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Daniela Sundell
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Individuella inlärningsuppgifter i moodle 5 sp enligt följande:
Uppgift I: Begrepp och definitioner (1 sp)
Uppgift II: Tillgänglighetsrundvandring, hjälpmedel och servicesystem (2 sp)
Uppgift III: Tillämpning (2 sp)
Inlärningsuppgifterna med instruktioner och material hittas på kursens moodlesida.
Inlämning på anvisad plats moodle senast den 31.1.2022.
Uppgifterna inlämnas 1.2.2021-31.1.20222 enligt eget önskemål. Bedömningen ges inom tre veckor efter att kursens samtliga uppgifter är inlämnade.
1.2.2021-31.1.2022 Kursen är oberoende av tid och plats
Självstudier 135 h