Eva Juslin
Obligatorisk kurslitteratur:
Barn som anhöriga. Stöd till barn i förskola och skola som har svårigheter hemma. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2014-5-10.pdf
Barn som anhöriga. Konsekvenser och behov när föräldrar har allvarliga svårigheter, eller avlider. 2017. Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2013-6-6.pdf
Dyregrov, A & Hordvik, E. 2000. Barns sorg några råd till familj och vänner. Rädda Barnen. https://www.mah.se/pages/50684/Barnssorg_rb.pdf
Eriksson, E. & Arnkil, T.E. (2006): Ta upp oron. En handbok i tidiga dialoger. Opas 64. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes). eller Eriksson, E. ja Arnkil, T. E. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Stakesin tutkimuksia. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Familjeskolans handbok – praktisk handledning för föräldrar. Barnavårdsföreningen (materialet uppladdat på moodle)
Föra barnen på tal. Loggbok för småbarnspedagogiken https://mieli.fi/sites/default/files/materials_files/fbt_loggbok_smabarnspedagogiken_2019.pdf
Köngäs M. 2018 ”Eihän lapsilla ees oo hermoja” (s. 125-180) https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/63145/K%C3%B6ng%C3%A4s_Mirja_ActaE_235pdfA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
När det värsta händer – om krishantering i förskola och skola. Myndigheten för skolutveckling. Ur verket läses kapitlet "Våga vara medmänniska", "Den läkande leken".https://www.skolverket.se/publikationsserier/stodmaterial/2006/nar-det-varsta-hander
Roine, M & Magnusson, M. 2010. Lapsi ja vanhempien alkoholinkäyttö - Opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. A-klinikkasäätiö. Helsinki. Multiprint Oy. https://lasinenlapsuus.fi/sites/default/files/pdf/lapsi_ja_vanhempien_alkoholinkaytto_-_opas_varhaiskasvatuksen_tyontekijoille.pdf
Annat material laddas på moodle
Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Bedömningsmetoder:
- studeranden lämnar in två individuella examinationsuppgifter på moodle (2sp + 3sp)
Bedömningsgrunder:
- förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får kort skriftlig feedback via moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Svenska
01.02.2020 - 31.01.2021
02.01.2020 - 31.01.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Susanne Davidsson, Lena Storbacka-Järvinen
Kursansvarig: Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Kursen består av två olika uppgifter
1. Individuell inlämningsuppgift (2 sp) och 2. Individuell inlämningsuppgift (3sp)
Studerande utför inlämningsuppgifterna utgående från de anvisningar som finns på kursens moodlesida från och med kursstarten.
De individuella inlärningsuppgifterna finns publicerade på moodle. Inlärningsuppgifterna baserar sig på den obligatoriska kurslitteraturen och material som finns på moodle. Du får gärna också använda dig av annan kompletterande litteratur. Under din arbetsprocess har du möjlighet till handledning via moodle i forumet frågor och svar (i regel på måndagar från och med 3.2.2020).
Inlämning: Uppgiften inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
.
Kursen är digital. Kursen är öppen 1.2.2020-31.1.2021
1. Individuell inlämningsuppgift 2sp (2x27h = 54h)
2. Individuell inlämningsuppgift 3 sp (2x27 = 81h)