Pia Liljeroth
Eskola, K. & Hytönen, K., 2016. Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Kapitlen 1-2 och 5.
eller
Eskola, K. & Hytönen, K., 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Helsinki: WSOY.
Kapitlen 4-9.
och
Lindgren, H., Christensson, K. & Dykes, A-K. 2016. Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 14 (den normala graviditeten).
eller
Kaplan, A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. 2009. Lärobok för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
(Eller annan motsvarande i annan bok i obstetrik eller lärobok för barnmorskor).
och
Handbok för mödrarådgivningen. 2015. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126655/2015_THL_OPA040_web.pdf?sequence=3
Övrig litteratur som finns i Moodle.
1. Kursintroduktion
2. Självstudier
3. Föreläsningar
4. Simulering (Pia Liljeroth och Christine Alm)
Simuleringen är gemensam för kurserna USS15PK03 Vård under graviditet och barnsängstid och USS15PK04 Vård av barn, unga och familj. Instruktioner och uppgifter för simuleringen publiceras på Moodle under kursen Vård under graviditet och barnsängstid.
Inför simuleringen gör studerande obligatoriska förhandsuppgifter. I förhandsuppgifterna ingår centrala teman med koppling till graviditet, förlossning och vård av nyfödd.
Simuleringen sker i grupper (gruppindelningen och exakta tiden meddelas på Moodle). Deadline för förhandsuppgifterna är dagen före den egna gruppens simulering.
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade vid ovannämnda datum kan studerande inte delta simuleringen.
1. Simuleringen bedöms enligt skalan gk/uk.
I simuleringen bedöms
- handledning
- bemötandet av kvinnan och det nyfödda barnet
- beaktande av trygghet och säkerhet i vårdarbetet
- planering av vårdåtgärder med beaktande av kvinnans och det nyfödda barnets situation
- utförande av vårdåtgärder
- beaktande av aseptiskt arbetssätt
- dokumentation
- tillämpning av ett resursförstärkande och hälsofrämjande arbetssätt.
Prestationen är underkänd om studerande inte gjort förhandsuppgiften eller inte aktivt deltar i simuleringen.
2. Gruppexaminationen bedöms enligt skalan 1-5/uk. Studerande bedöms individuellt enligt substanskunskap (se kompetenser och innehåll) och förmåga till reflektion.
Vid underkänd muntlig gruppexamination tenteras kursen om individuellt skriftligt.
Bedömningsgrunder: se nedan.
Svenska
07.09.2020 - 16.10.2020
01.08.2020 - 08.09.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Liljeroth
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1. Simulering
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro vid simulering.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras på Moodle.
2. Muntlig gruppexamination.
Gruppindelning och exakt tidpunkt meddelas på Moodle.
Kurserna USS15PK03 Vård under graviditet och barnsängstid och USS15PK04 Vård av barn, unga och familj examineras tillsammans. Examinationen är en muntlig gruppexamination.
Examinationen sker i samma grupper som simuleringarna. Studerande får då examinationen startar ett case som de individuellt får läsa in sig på under 10 minuter. I detta skede får studerande ha kurslitteraturen med sig. Efter det lägger studerande undan litteraturen och gruppen diskuterar caset utgående från examinatorernas frågor. För diskussionen reserveras 30 minuter, och för gemensam feedback 15 minuter.
1. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle.
2. Muntlig gruppexamination - Gruppindelning och exakt tidpunkt meddelas på Moodle.
Vid underkänd muntlig gruppexamination tenteras kursen om individuellt skriftligt. Omtentamensdatum 27.11 eller 11.12.2020.
1.9-16.10.2020, Åbo.
Föreläsningar 19
Simulering 4 h
Examination 2 h
Självstudier 56 h
Gruppexamination:
Studerande deltar inte på eget initiativ i gruppens diskussion och kan inte svara på frågor som ställs till hen.
Gruppexamination:
Studerande deltar sporadiskt i gruppens diskussion. Studerande använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
Gruppexamination:
Studerande deltar i gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
Gruppexamination:
Studerande deltar aktivt i gruppens diskussion under examinationen och bidrar med relevant och korrekt kunskap. Studerande använder systematiskt både kurslitteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.