Christine Alm
Litteratur/studiematerial:
Välj 1–2 av följande böcker:
Hanséus, K mfl. Barnmedicin. 2020
Lundqvist,P. 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet.
Rajantie,J, Heikinheimo, M, Renko,M. 2016 Lastentaudit. Duodecim.
Storvik- Sydänmaa mfl. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö.
Hallström, J & Lindborg, T. 2015. Pediatrisk omvårdnad. Liber.
Korppi;M. mfl. 2016. Lastentautien päivystyskirja.
Lundqvist,P. 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet.
Pihko,H,Haataja,L, Rantala,H. (toim.) 2015. Duodecim. Lastenneurologia.
Rindstedt,C. 2013. Barnet möter vården.
Söderback mfl. 2014. Kommunikation med barn och unga I vården
Tillsammans kring matbordet- kostrekommendationer till barnfamiljer
Lastensuojelun käsikirja. http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja
Social- och hälsovårdsministeriet. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga mot barn 2010–2015
Medibase
THL.fi
MLL.fi
Terveysportti
Hälsobyn.fi
Terveyskylä.fi
Varsinaissuomen hoitoreitit
Referenslitteratur:
Askland;L.mfl. 2014. Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt.
Bischofberger m.fl 2004. Barnet i vården. Liber.
Broberg, A. mfl. 2008. Anknytning i praktiken: tillämpning av anknytningsteorin.
Hertz, S. (2011) Barn- och ungdomspsykiatri, nya perspektiv och oanade möjligheter
https://thl.fi/fi/web/olycksfall/olyckor-bland-barn-och-unga,
Lagerqvist,B. 2015. Barn med funktionsnedsättning.
Mothander Risholm; P. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar i vården: om anknytning, utveckling och samspel.
Rijt, H & Plooi, F. Växa och upptäcka världen: sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår.2009.
Vygotskij L. Daidalos 1995 Fantasi och kreativitet i barndomen.
Aktuella vetenskapliga artiklar, forskningar och annan litteratur. (Hoitotiede, Tutkiva hoitotyö, Sairaanhoitaja, Vård i focus)
Diabetesförbundet.fi
Diabetesfonden
På engelska
1. Kursintroduktion virtuellt (Teams)4.9
2. Självstudier
3 Föreläsningar
4. Smågruppsarbete, skriftlig sammanfattning och seminarium
Gruppindelning och instruktioner publiceras på Moodle
5. Simulering (Pia Liljeroth och Christine Alm)
Simuleringen är gemensam för kurserna USS15PK04 Vård av barn, unga och familj och USS15PK03 Vård under graviditet och barnsängstid. Instruktioner och uppgifter för simuleringen publiceras på Moodle under kursen Vård under graviditet och barnsängstid.
Inför simuleringen gör studerande obligatoriska förhandsuppgifter. I förhandsuppgifterna ingår centrala teman med koppling till vård av barn och unga.
Simuleringen sker i grupper (gruppindelningen och exakta tiden meddelas på Moodle). Deadline för förhandsuppgifterna är dagen före den egna gruppens simulering.
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade vid ovannämnda datum kan studerande inte delta simuleringen.
1. Simuleringen bedöms enligt skalan gk/uk.
I simuleringen bedöms
- handledning
- bemötandet av barnet, den unga och familjen
- beaktande av trygghet och säkerhet i vårdarbetet
- planering av vårdåtgärder med beaktande av barnets och den ungas utvecklingsstadium och situation
- utförande av vårdåtgärder
- beaktande av aseptiskt arbetssätt
- dokumentation
- tillämpning av ett resursförstärkande och hälsofrämjande arbetssätt.
- korrekt utförd läkemedelsbehandling
Prestationen är underkänd om studerande inte gjort förhandsuppgiften eller inte aktivt deltar i simuleringen.
2. Gruppexaminationen bedöms enligt skalan 1–5/uk. Studerande bedöms individuellt enligt substanskunskap (se kompetenser och innehåll) och förmåga till reflektion.
Vid underkänd muntlig gruppexamination tenteras kursen om individuellt skriftligt.
Bedömningsgrunder: se nedan.
3. Läkemedelsräkningen bedöms enligt skalan gk/uk.
- läkemedelsräkningen skall vara 100% korrekt
4. Smågruppsarbete bedöms enligt skalan 1–5/uk. Smågruppsarbete är obligatoriskt och studerande skall i den skriftliga delen som inlämnas samt vid seminariet visa att de behärskar barnets och den ungas vårdprocess. Se nedan
Svenska
04.09.2020 - 16.10.2020
01.08.2020 - 03.09.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Christine Alm, Anne Nummela, Minna Syrjäläinen-Lindberg, Hanna Limnell
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1. Simulering 1sp
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro vid simulering.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras på Moodle.
2. Muntlig gruppexamination 1,5sp
Gruppindelning och exakt tidpunkt meddelas på Moodle.
Kurserna USS15PK04 Vård av barn, unga och familj och USS15PK03 Vård under graviditet och barnsängstid och examineras tillsammans. Examinationen är en muntlig gruppexamination.
Examinationen sker i samma grupper som simuleringarna. Studerande får då examinationen startar ett case som de individuellt får läsa in sig på under 10 minuter. I detta skede får studerande ha kurslitteraturen med sig. Efter det lägger studerande undan litteraturen och gruppen diskuterar caset utgående från examinatorernas frågor. För diskussionen reserveras 30 minuter, och för gemensam feedback 15 minuter.
3. Smågruppsarbete 1sp
Inlämning av skriftlig sammanfattning på Moodle och seminarium.
Närmare information om smågruppsarbete publiceras på Moodle.
4. Läkemedelräkning tent (omtent enligt överenskommelse med examinator) 0,5sp
1. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle.
2. Muntlig gruppexamination - Gruppindelning och exakt tidpunkt meddelas på Moodle.
Vid underkänd muntlig gruppexamination tenteras kursen om individuellt skriftligt. Omtentamensdatum 27.11 eller 11.12.2020.
3 Smågruppsarbete, skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.
Gruppindelning och exakt tidpunkt meddelas på Moodle.
4. Examination läkemedelsräkning 2.10 (omtenta enligt överenskommelse med examinator)
Åbo 1.9-16.10.2020
Föreläsningar 43h
Simulering 4 h
Examination: muntlig examination 2h, seminarium 6h
Självstudier: 53h
2. Gruppexamination:
Studerande deltar inte på eget initiativ i gruppens diskussion och kan inte svara på frågor som ställs till hen.
4. I smågruppsarbete påvisar studerande stora brister vid planering, kan inte beskriva förverkligandet och kan inte göra en helhetsutvärdering av vården. Studerande behärskar inte centrala vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar och uppföljningar i relation till barn och unga. Studerande reagerar inte på avvikelser i pediatriska referensvärden. Studerande kan inte presentera sina resultat vid seminariet.
2. Gruppexamination:
Studerande deltar sporadiskt i gruppens diskussion. Studerande använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
4. I smågruppsarbete beskriver studerande planeringen, förverkligandet och helhetsutvärderingen mycket kortfattat. Studerande behärskar delvis centrala vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar och uppföljningar i relation till barn och unga. Studerande reagerar delvis på avvikelser i pediatriska referensvärden. Studerande presenterar kortfattat sina resultat vid seminariet.
2. Gruppexamination:
Studerande deltar i gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
4. I smågruppsarbete beskriver studerande korrekt planering, förverkligandet och helhetsutvärdering av vården Studerande behärskar de centrala vårdmetoderna, de kliniska undersökningarna, funktionsmätningarna och uppföljningarna i relation till barn och unga. Studerande reagerar på avvikelser i pediatriska referensvärden. Studerande presenterar sina resultat vid seminariet.
2. Gruppexamination:
Studerande deltar aktivt i gruppens diskussion under examinationen och bidrar med relevant och korrekt kunskap. Studerande använder systematiskt både kurslitteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.
4. I smågruppsarbete beskriver studerande utförligt planering, förverkligandet och helhetsutvärdering av vården. Studerande behärskar på en fördjupad nivå de centrala vårdmetoderna , de kliniska undersökningarna, funktionsmätningarna och uppföljningarna i relation till barn och unga. Studerande reagerar omedelbart på avvikelser i pediatriska referensvärden. Studerande presenterar sina resultat vid seminariet tydligt och utförligt.