•   Inremedicinskt och onkologiskt vårdarbete USS20KV02-3001 01.08.2021-30.11.2021  6 sp  (UHV20D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:

    Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården

    Har kompetens i inre medicinskt vårdarbete och kan redogöra för olika hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt hur olika sjukdomar och komplikationer kan förebyggas

    Behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

    Kan handleda patienten

    Känner till vårdkedjan

    Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
    Förkunskapskrav
    Inget
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Vården av patienter med olika inre medicinska- och onkologiska hälsohinder/sjukdomar

    De centrala onkologiska och inre medicinska hälsohinder samt sjukdomar, kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder.

    Personcentrerad/klientcentrarad vårdplanering och vårdsammanfattning

    Förebyggande av komplikationer och sjukdomar

    Handledningsmetoder

    Bemötande och kulturell mångfald

    Patient- och klientsäkerhet

    Aseptik

    Nutrition

    Resuscitering i sjukhusmiljö

    Vårdkedja och servicesystem

    Läkemedelsbehandling
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
    __________________________________________________________________________

    Rapporten är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Ekvall, A. & Jansson, A. 2016. Omvårdnad & Medicin.
    Almås H. 2020. Klinisk omvårdnad I och II
    Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
    Ahonen O. 2019. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)

    __________________________________________________________________________________

    Övriga källor och material:

    Björkman E. & Karlsson, K. 2014. Medicinsk teknik för sjuksköterskor: material, metod, ansvar.
    Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kapitel 11-19.

    Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro. eller THL:s publikationer om dokumentation

    Alahuhta, S. m.fl. 2011. Nestehoito eller Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi eller Donnerdal, L. 2014. Vätskebalans genom omvårdnadsplan. - valde delar

    Arffman, S. m.fl. 2009. Ravitsemus eller Aro, A., Mutanen, M. & Uusitupa, M. 2012. Ravitsemushoito: suositus sairaaloille, terveyskeskuksille, palvelu- ja hoitokoteihin ja kuntoutuskeskuksiin.
    Skolin, I. 2018, Näringslära för sjuksköterskor.

    Helovuo, A. M.fl 2011. Potilasturvallisuus; eller Institut för hälsa och välfärd. 2012. Handbook om patiensäkerhet; eller Lindh M.& Sahlqvist L. 2012. Säker vård. Att förbygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg; eller THL. 2011. Potilasturvallisuus opas. Potilasturvallisuus ja strategian toimeenpanon tueksi.

    Schwieler, J. mfl. 2011. EKG-tolkning. En klinisk guide. http://hjertelegene.no/wp-content/uploads/2015/03/EKG-tolkning-En-klinisk-guide.pdf


    Medibase
    Föreläsningsmaterial
    Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
    God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
    Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
    Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
    Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
    Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
    Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter

    Undervisningsmetoder

    Självstudier
    Föreläsningar
    Smågruppsarbete
    Workshops
    Simuleringar

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1. Workshopsarbete och simulationer bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar och gjort på godkänd nivå skriftliga inlämningsuppgifter i anslutning till simulationerna.
    2. Föredrag inom onkologi bedöms GK-UK. För GK vitsord bör studerande aktivt delta i seminariet och föredraget samt bör föredraget ta minst 30 minuter i anspråk och innehålla alla krävda delar.
    3. Rapporten bedöms i skalan 0-5.
    4. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5

    Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Rapporten 33 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 67% av helhetsvitsordet.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.08.2021 - 30.11.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 31.08.2021

    Grupp(er)
    • UHV20D-Å
    • USS20D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Smågrupper
    • Grupp A (Koko: 25.
    • Grupp B (Koko: 25.
    • Grupp C (Koko: 25.
    • Grupp D (Koko: 25.
    Lärare

    Josephine Åberg

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Utförligare information om kursen publiceras på kursens Moodle-sida.

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Andel virtuell undervisning

    2 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Självstudier
    Föreläsningar och smågruppsarbete
    Expertföreläsningar
    Kunskapstester
    Föredrag
    Workshopsarbete och simulationer

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Expertföreläsningar från arbetslivet

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    1. Workshopsarbete och simulationer under september - oktober (1 sp)
    2. Föredrag inom onkologi v. 40 ( 0.5 sp)
    3. Rapport (1,5 sp) inlämnas v. 43.
    4. Individuell skriftlig examination 9.11.2021. Examinationen innefattas av den nationella bedömningsmetoden inom inremedicin (dvs teoritest) och essädel. Den skriftliga examinationen (3 sp) baseras på självstudier, smågruppsarbete, gemensamma case-bearbetningar i klass, föreläsningar, handledda workshops, tillhörande simulationer samt den indviduella rapporten.
    Omtentamen I är den 10.12 och omtentamen II är den 11.2.2022. Omtentamen innefattas av en skriftlig examination bestående av essä- och öppnafrågor. Dvs inte av den nationella bedömningsmetoden.

    Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 19.12.2021. Ifall någon del (förutom den skriftliga examinationen) är UK efter den 19.12 bör kursen i sin helhet gås om.

    Tid och plats

    Åbo 31.8- 14.11.2021

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Självstudier 60 h
    Rapport 30 h
    Interaktiva föreläsningar på campus 30 h + samarbete med Neurocenter 9 h
    Smågruppsarbete 12 h
    Seminarie (föredrag) 4 h
    Workshop 9 h
    Simulationer 11 h
    Tentamen 3 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
    __________________________________________________________________________

    Rapporten är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen

    Essäfrågorna:
    Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner

    _______________________________________________________________________

    Rapporten innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Den skriftliga examinationen bedöms med under 90 % av maximal poängen i examinationen.

    Essäfrågorna:
    Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.

    _______________________________________________________________________________________________________

    Rapporten innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinska patientens vårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.


    Essäfrågorna:
    Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
    ___________________________________________________________________________________________________________

    Rapporten innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinska patientens vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.