Minna Syrjäläinen-Lindberg
Ekvall, A. & Jansson, A. 2016. Omvårdnad & Medicin.
Almås H. 2020. Klinisk omvårdnad I och II
Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
Ahonen O. 2019. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)
__________________________________________________________________________________
Övriga källor och material:
Björkman E. & Karlsson, K. 2014. Medicinsk teknik för sjuksköterskor: material, metod, ansvar.
Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kapitel 11-19.
Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro. eller THL:s publikationer om dokumentation
Alahuhta, S. m.fl. 2011. Nestehoito eller Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi eller Donnerdal, L. 2014. Vätskebalans genom omvårdnadsplan. - valde delar
Arffman, S. m.fl. 2009. Ravitsemus eller Aro, A., Mutanen, M. & Uusitupa, M. 2012. Ravitsemushoito: suositus sairaaloille, terveyskeskuksille, palvelu- ja hoitokoteihin ja kuntoutuskeskuksiin.
Skolin, I. 2018, Näringslära för sjuksköterskor.
Helovuo, A. M.fl 2011. Potilasturvallisuus; eller Institut för hälsa och välfärd. 2012. Handbook om patiensäkerhet; eller Lindh M.& Sahlqvist L. 2012. Säker vård. Att förbygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg; eller THL. 2011. Potilasturvallisuus opas. Potilasturvallisuus ja strategian toimeenpanon tueksi.
Schwieler, J. mfl. 2011. EKG-tolkning. En klinisk guide. http://hjertelegene.no/wp-content/uploads/2015/03/EKG-tolkning-En-klinisk-guide.pdf
Medibase
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Självstudier
Föreläsningar
Smågruppsarbete
Workshops
Simuleringar
1. Workshopsarbete och simulationer bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar och gjort på godkänd nivå skriftliga inlämningsuppgifter i anslutning till simulationerna.
2. Föredrag inom onkologi bedöms GK-UK. För GK vitsord bör studerande aktivt delta i seminariet och föredraget samt bör föredraget ta minst 30 minuter i anspråk och innehålla alla krävda delar.
3. Rapporten bedöms i skalan 0-5.
4. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5
Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Rapporten 33 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 67% av helhetsvitsordet.
Svenska
01.08.2021 - 30.11.2021
11.06.2021 - 31.08.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Josephine Åberg
Utförligare information om kursen publiceras på kursens Moodle-sida.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Självstudier
Föreläsningar och smågruppsarbete
Expertföreläsningar
Kunskapstester
Föredrag
Workshopsarbete och simulationer
Expertföreläsningar från arbetslivet
1. Workshopsarbete och simulationer under september - oktober (1 sp)
2. Föredrag inom onkologi v. 40 ( 0.5 sp)
3. Rapport (1,5 sp) inlämnas v. 43.
4. Individuell skriftlig examination 9.11.2021. Examinationen innefattas av den nationella bedömningsmetoden inom inremedicin (dvs teoritest) och essädel. Den skriftliga examinationen (3 sp) baseras på självstudier, smågruppsarbete, gemensamma case-bearbetningar i klass, föreläsningar, handledda workshops, tillhörande simulationer samt den indviduella rapporten.
Omtentamen I är den 10.12 och omtentamen II är den 11.2.2022. Omtentamen innefattas av en skriftlig examination bestående av essä- och öppnafrågor. Dvs inte av den nationella bedömningsmetoden.
Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 19.12.2021. Ifall någon del (förutom den skriftliga examinationen) är UK efter den 19.12 bör kursen i sin helhet gås om.
Åbo 31.8- 14.11.2021
Självstudier 60 h
Rapport 30 h
Interaktiva föreläsningar på campus 30 h + samarbete med Neurocenter 9 h
Smågruppsarbete 12 h
Seminarie (föredrag) 4 h
Workshop 9 h
Simulationer 11 h
Tentamen 3 h
Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
__________________________________________________________________________
Rapporten är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.
Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen
Essäfrågorna:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner
_______________________________________________________________________
Rapporten innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Den skriftliga examinationen bedöms med under 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.
_______________________________________________________________________________________________________
Rapporten innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinska patientens vårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
___________________________________________________________________________________________________________
Rapporten innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinska patientens vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.