Pia Liljeroth
Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K., 2016. Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Kapitlen 1-2 och 5.
ELLER
Eskola, K. & Hytönen, K., 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Helsinki: WSOY.
Kapitlen 4-9.
OCH
Lindgren, H., Christensson, K. & Dykes, A-K. 2016. Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 14 (den normala graviditeten).
ELLER
Kaplan, A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. 2009. Lärobok för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
(Eller annan motsvarande i annan bok i obstetrik eller lärobok för barnmorskor).
OCH
Handbok för mödrarådgivningen. 2015. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-490-8
OCH
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. 2016. Edistä, ehkäise, vaikuta — seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-174-7
Webbsidor:
https://www.rfsu.se/
https://www.folkhalsan.fi/kunskap/kunskapsomraden/kropp-halsa/
https://www.vaestoliitto.fi/sv/sexualitet/
Övrig litteratur som finns i Moodle.
1. Självstudier
2. Föreläsningar, obligatorisk närvaro på 80 % av föreläsningarna.
3. Handlett smågruppsarbete. Gruppindelning görs då kursen startar. Mera information på Moodle.
4. Kliniska övningar i grupper. Obligatorisk närvaro, gruppindelning görs då kursen startar.
5. Simulering
Simuleringen görs i samarbete med kursen USS20KÅ01 Vård av barn, unga och familj. Instruktioner, gruppindelning och uppgifter för simuleringen publiceras på Moodle under kursen Reproduktiv hälsa (instruktionerna publiceras också under kursen Vård av barn, unga och familj).
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade vid ovannämnda datum kan studerande inte delta simuleringen.
På svenska
Föreläsningar, kliniska övningar och simulering 1 sp
Bedöms enligt skalan gk/uk.
Obligatoriskt deltgande, förhandsuppgifter inlämnade i tid.
Smågruppsarbete 1 sp och skriftlig inämningsuppgift 2 sp
Bedöms enligt skalan 1-5/uk.
Bedömning baseras på:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar (skriftlig inlämningsuppgift)
- Kreativitet (smågruppsarbete)
Svenska
23.08.2023 - 06.10.2023
15.06.2023 - 22.08.2023
0 - 35
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Liljeroth
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
1. Smågruppsarbete
Tema för smågruppsarbete presenteras då kursen startar. Närmare instruktioner och gruppindelning finns på Moodle.
2. Simulering
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan vid simulering.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.
3. Individuell skriftlig inlämningsuppgift
Kurserna USS20KÅ02 Reproduktiv hälsa och USS20KÅ01 Vård av barn, unga och familj examineras med en gemensam uppgift. Närmare information om examinationen publiceras i Moodle.
1. Smågruppsarbete lämnas in på Moodle senast 2.10.2023. Studerande ger feedback åt varandra på Moodle senast 16.10.2023. Kursansvarig ger gruppvis feedback på Moodle efter att alla studerande kommenterat allaa inlägg.
2. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle.
3. Skriftlig individuell inlämningsuppgift, gemensam uppgift tillsammans med kursen Vård av barn, unga och familj.
Deadline: 16.10.2023.
Studerande får individuell feedback på Moodle.
23.8-6.10.2023.
Smågruppsarbete 27 t
Simulering och kliniska övningar 7 t
föreläsningar 20 t
Självstudier 54 t
Skriftlig inämningsuppgift:
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig
På svenska
Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras
Kurslitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god
Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är utmärkt