Hanna Limnell
Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Buure, Ekola, Partamies, Sulosaari, 2019. Kliininen hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2020. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2021. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Boman, L. &Wikström, C. 2020. Medicinsk teknik.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Järhult, J., Offenbartl, K. & Andersson, M. 2019. Kirurgiboken : vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2022. Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Ljungqvist, Olle (red.). Kirurgi. 2021 (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska)
Saano & Taam-Ukkonen, 2020. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro. Kivun lääkehoito Kap 5 s. 477-493
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5
Läkemedelsboken https://lakemedelsboken.se/
Medibas (Databas) --> Kirurgi, Gynekologi
Terveysportti: Anestesiahoitotyön käsikirja och Sairaanhoitajan käsikirja
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.
Perioperativt vårdarbete:
Alahuhta, S. et.al (red.) 2016. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kap. 11.05-11.15 Perioperatiivinen nestehoito.
Anttila, V-J. et. al. (red.)2019. Kap III Leikkaustoimintaan liittyvien infektioiden torjunta och kap. IV/28 Anestesiaan ja puudutuksiin liittyvät infektiot.
Aura, S., Kinnunen, T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö.
Hotus-hoitosuositus, 2022. Aikuispotilaan normotermian ylläpito perioperatiivisen hoitoprosessin aikana https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2022/09/normotermia-hoitosuositus.pdf
Hovind, I. (red.) 2013. Anestesiologisk omvårdnad. DEL II-III.
Ilola, T. et.al (red.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. (Terveysportti/Sairaanhoitajan tietokannat.)
Lindahl, S. (red.) 2016 Anestesi eller motsvarande bok i anestesiologi på svenska finska eller engelska.
Myklestul Dåvoy G., Hege Eide, P. & Hansen, I. (red.) 2013. Operationssjukvård. Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad.
Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5 Perioperativ vätskebehandling.
Terveysportti, Anestesiahoitotyön käsikirja, 2013.
- Happeutuminen ja ventilaatio
- Sydämen toiminta ja verenkierto
- Luvun Kanyloinnit ja invasiivinen monitorointi osat Kanyloinnin perusteet ja ääreislaskimon kanylointi
- Luvun Kivun hoito osat Leikkauspotilaan kivunhoidon periaatteet, Kivun arviointi, Kivun
lääkehoito
Medibas (Databas), Kirurgi --> Anestesi
Material i Moodle.
Aktuella artiklar.
Sårvård:
Lindholm, C. (2018). Sår (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Juutilainen, V., & Hietanen, H.(2018). Haavanhoidon periaatteet (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Introduktion i kirurgiskt och perioperativt vårdarbete
WS i kirurgiskt vårdarbete, i perioperativt vårdarbete och i sårvård
Handledning i inlärningsdagbok
Självstudier
Instuderingsfrågor GK/UK
Work shop GK/UK
Sårvård GK/UK
Inlärningsdagbok 0-5
Svenska
08.01.2024 - 09.06.2024
01.12.2023 - 07.01.2024
Institutionen för hälsa och välfärd
Hanna Limnell, Daniel Nenonen
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi
Work shoppar
Inlärningsdagbok
Sårvård: kunskapstest (GK/UK, minst 60 % måste vara rätt), datum bestäms vid första närstudiedagar.
Inlämning av inlärningsdagbok del 1, del 2 och del 3. Datum för inlämningar se Moodle/kursstruktur.
Vårtermin 2024
Novia, Raseborg (närstudier)
Sårvård: 1sp = 27h
- WS: 3h
- Självstudier: 24h
Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete 5sp = 135h
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi 60 h
WS 9 h
Inlärningsdagbok 66 h
Studerande har inte deltagit work shoppar.
Studerande har inte lämnat in instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi.
Kunskapstest i sårvård är UK.
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå och inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider eller delarna innehåller plagiat. Underkända delar kompletteras inte efter examinatorns respons.
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande.
Studerande har ytliga kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i examinaton.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan ytligt beakta dem i viss mån i examinaton.
Studerande kan bristfälligt beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har ytliga kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserat och mångsidigt material.
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra.
Studerande har goda kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidensbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i viss mån i examination.
Studerande har grundläggande kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan beakta dem i examination.
Studerande kan beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande påvisar kunnandet i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra egna reflektioner.
Studerande använder kurslitteratur och har förmåga att använda andra evidensbaserade källor.
På engelska
Studerande svarar på djupgående nivå alla uppgiftens delar och kan relatera dem till varandra.
Studerande har djupa kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i examinaton.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan tillämpa dem i examinaton.
Studerande kan beskriva utförligt den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerandehar djupa kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och gör mångsidiga egna reflektioner.
Studerande använder mångsidigt litteratur och andra evidensbaserade källor.