Josephine Åberg
Basun, H. et. al (red). 2013. Boken om demenssjukdomar. Liber: Stockholm
Edberg, A-K. & Wijk, H.(red) 2019. Omvårdnadens grunder – hälsa och ohälsa. Studentlitteratur: Lund.
Lindqvist, E-L. 2016. Äldres hälsa och livskvalitet. Gleerups: Malmö
Kivelä, S-L. Et al. 2011. Äldre idag. Finlands seniorrörelse
Skog, M. 2016. Kommunikation & demenssjukdom. Ökad förståelse i samtal och möten. Gothia. Fortbildning
Skärsäter, I. 2016. Omvårdnad vid psykisk ohälsa – på grundläggande nivå. Studentlitteratur: Lund.
Nätsidor:
Gängse vårdrekommendationer
Terveysportti
Hälsobyn
Allt om cancer
Olika patientorganisationers nätsidor
Föreläsningar
Övningar
Självstudier
Inlärningsportfolio
Bedömning av föredrag: GK / UK
Bedömning av Inlärningsportfolion enligt skalan N1-B5.
Bedömning av inlärningsportfolion (4 sp) baseras på:
- Analysförmåga och kritisk reflektion
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Användning av källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör båda examinationerna vara godkända.
Svenska
07.01.2020 - 31.03.2020
02.12.2019 - 16.02.2020
Institutionen för hälsa och välfärd
Minna Syrjäläinen-Lindberg, Josephine Åberg
Obligatorisk närvaro under 75 % av föreläsningarna.
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Föredrag
Självstudier
Inlärningsportfolio
Övningar
Inlärningsportfolio: inlämning 30.3.2000.
Föredrag under ett närstudietillfälle. Närmare information på kursens moodle sida.
Åbo. 12.2-20.3.2020
Föreläsningar: 28 h
Föredrag: 10 h
Självstudier (inklusive inärningsportfolio): 97 h
Föreläsningar (närstudier) enligt följande:
12.2 kl. 13-17; 19.2 kl 13-17; 21.2 kl.8-12; 25.2 kl. 13-17; 9.3 kl 8-12; 11.3 kl 15.30-19; 20.3 kl 8-12
Föredrag- studerande har inte aktivt deltagit i presentationen eller presentationen är irrelevant / osaklig samt svarar inte på frågeställningen.
___________________________________________________________
Inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
- Källor används inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister.
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Underkänd examination kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse.
Inlärningsportfolio:
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar.
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Inlärningsportfolio:
- Frågorna besvaras
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god.
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
Inlärningsportfolio
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.