Svenska i arbetslivet (3 sp)
Kod: VAL23090-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
06.11.2023 - 11.02.2024
Tajmning
06.12.2023 - 30.06.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Maritime Technology
- Maritime Management, Captain (MMC)
- Utbildning i sjöfart
Lärare
- Peter Björkroth
- Marika Rask
Lärare
Marika Rask
Grupper
-
SFK22D-ÅSjökapten (YH), h22, dagstudier
-
SFK23D-ÅSjökapten (YH), h23, dagstudier
-
MT22D-ÅMaritime Technology, h22, full-time studies
-
SFK21D-ÅSjökapten (YH), h21, dagstudier
-
MT21D-ÅMaritime Technology, h21, full-time studies
-
MMC22D-ÅMaritime Management, Captain, 2022, full-time studies
-
MMC23D-ÅMaritime Management, Captain, 2023, full-time studies
-
MT23D-ÅMaritime Technology, h23, full-time studies
-
MMC21D-ÅMaritime Management, Captain, 2021, full-time studies
Lärandemål
Studerande
- Klarar av att presentera sin utbildning, sin arbetslivserfarenhet och sitt kunnande.
- Klarar av att berätta om sin arbetsmiljö.
- Behärskar den centrala terminologin inom sin bransch.
- Ska uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
Innehåll
I STUDIER
- YH-studier och egen bransch
- Yrkesbild och yrkesidentitet
- Kärnkompetenser
II ANSÖKNINGSPROCESS
- Arbetslivets terminologi
- Video-CV
III ARBETSPLATSKOMMUNIKATION & BRANSCHINRIKTAD TERMINOLOGI
- Yrkesrelaterat språk och kommunikation inom egen bransch
- Arbetslivets texter och dokument
Tid och plats
Vecka 7 tisdag 13.2 kl 14-17
Möjlighet att avlägga tentamen i muntlig och skriftlig färdighet ("Lilla svenska språkprovet"):
Tillfället är avsett för så kallade validerare.
vecka 15
mån 8.4 kl 10-16 närstudier
tis 9.4 kl 10-16 närstudier
mån 15.4 kl 10-16 närstudier
tis 16.4 kl 10-16 närstudier
Kurstentamen mån 22.4 kl 9-12 ("Lilla svenska språkprovet")
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerialet finns till största delen på kursens Moodle-sida.
Undervisningsmetoder
Självständigt arbete, par- och grupparbeten, smågruppsdiskussioner, muntliga och skriftliga övningar, textbearbetning samt inlämningsuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vecka 7 tisdag 13.2 kl 14-17
Möjlighet att avlägga tentamen i muntlig och skriftlig färdighet ("Lilla svenska språkprovet"):
Tillfället är avsett för så kallade validerare.
Kurstentamen mån 22.4 kl 9-12 ("Lilla svenska språkprovet")
Studerandes tidsanvändning och belastning
28 Kontakttimmar
12 Skriftliga uppgifter
30 Självstudier
10 Muntlig presentation
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
MUNTLIGA FÄRDIGHETER
Klarar sig nöjaktigt i alldagliga språksituationer i arbetslivet. Klarar av att förmedla ett budskap även om kommunikationen är långsam och inexakt och kan kräva ansträngning av bägge samtalsparterna.
Interaktionsförmåga: Klarar enkel kommunikation och kan ta initiativ i bekanta situationer. Behöver ibland stöd av samtalsparten.
Ordförråd: Behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ordförrådets otillräcklighet samt felen i ordval begränsar kommunikationen. Förmågan att använda ersättande uttryck är bristfällig.
Strukturer: Använder enkla, vanliga grundkonstruktioner någorlunda rätt. Mera krävande konstruktioner vållar svårigheter.
Tydlig och delvis störande inverkan av andra språk finns.
Uttal: Uttalet är inexakt men i huvudsak begripligt. Inverkan av andra språk är tydlig.
SKRIFTLIGA FÄRDIGHETER
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i förutsägbara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer.
- kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
- kan skriva enkel branschspecifik sammanhängande text, som är begriplig och lämplig i sammanhanget. Texten kan vara knapphändig och innehålla upprepade fel vilket kan försvåra läsbarheten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ett otillräckligt ordförråd begränsar kommunikationen. Brister i förmåga att använda ersättande uttryck förekommer.
- använder de vanligaste grundkonstruktionerna ensidigt och delvis felaktigt. Inverkan av andra språk är tydlig och delvis störande.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Kursen bedöms som godkänd/ underkänd.
Studerande ska i samband med kursen uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
Kunskapsnivån för nöjaktiga kunskaper är B1.1 - B1.2, och för goda kunskaper B2.1 - C2.
Kunskapskrav för godkänt kursvitsord:
Muntliga färdigheter.
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i alldagliga språksituationer i arbetslivet.
- klarar av att förmedla ett budskap även om kommunikationen är långsam och inexakt och kan kräva ansträngning av bägge samtalsparterna.
- klarar enkel kommunikation och kan ta initiativ i bekanta situationer. Behöver ibland stöd av samtalsparten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ordförrådets otillräcklighet samt felen i ordval begränsar kommunikationen. Förmågan att använda ersättande uttryck är bristfällig.
- använder enkla, vanliga grundkonstruktioner någorlunda rätt. Mera krävande konstruktioner vållar svårigheter.
Tydlig och delvis störande inverkan av andra språk finns.
Skriftliga färdigheter
Den studerande:
- klarar sig nöjaktigt i förutsägbara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer.
- kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
- kan skriva enkel branschspecifik sammanhängande text, som är begriplig och lämplig i sammanhanget. Texten kan vara knapphändig och innehålla upprepade fel vilket kan försvåra läsbarheten.
- behärskar det branschspecifika och allmänna ordförrådet nöjaktigt. Ett otillräckligt ordförråd begränsar kommunikationen. Brister i förmåga att använda ersättande uttryck förekommer.
- använder de vanligaste grundkonstruktionerna ensidigt och delvis felaktigt. Inverkan av andra språk är tydlig och delvis störande.
På engelska
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms utifrån den studerandes prestationer under kursens gång.
Bedömningen baserar sig på par- och grupparbeten, smågruppsdiskussioner, muntliga och skriftliga övningar, textbearbetning samt inlämningsuppgifter. Kursen kräver aktiv insats under lektioner och har obligatorisk närvaro. Frånvaro påverkar kursvitsordet negativt.
Studerande ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav