Marice Nedergård
Barnsjukvård
Jääskeläinen, J., Miettinen, P., Niinikoski, H., Saha, M-T. & Veijola R. 2016. Diabeettisen ketoasidoosinhoito. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Moell, C & Gustafsson, J. (Red.) 2017. Ped. Kapitel 35 om misshandel. Liber, Stockholm.
Mäkelä, M. & Dunder, T. 2016. Anafylaktinen reaktio. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Qvist, E. 2013. Lääkärinkäsikirja. Akuutisti sairas imeväinen.
Qvist, E. & Korppi, M. 2009. Duodecim. Alle kolmen kuukauden ikäinen lapsi päivystysksessä.
INREMEDICINSK VÅRD OCH REHABILITERING
Aktuella vårdvetenskapliga artiklar samt aktuella artiklar från Duodecim: Sairaanhoitajan tietokannat och Lääkärin tietokannat.
Sundelöf Andersson, S. 2012. Rehabilitering i vårdarbetet. Studentlitteratur
Terveysportti: kuntoutus
Vasa centralsjukhus: kontrollistor för utskrivning av patient
Aktuella nationella riktlinjer inom palliativ vård
KIRURGISK VÅRD
Almås, H. Stubberud, D-G., Gronseth, R. (red) 2018. Klinisk omvårdnad 1. Liber. Stockholm.
Almås, H. Stubberud, D-G., Gronseth, R. (red) 2011. Klinisk omvårdnad 2. Liber. Stockholm.
Björkman, E & Karlsson, K. 2008. Medicinsk teknik för sjuksköterskor: material, metod, ansvar. Studentlitteratur AB, Lund.
Boman, L. & Wikström, C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur AB, Lund.
Käypä hoito-suositus:
Sepsis www.terveysportti.fi
Svenska infektionsläkarföreningen. Uppdaterat 2018. Vårdprogram Svår sepsis och septisk chock tidig identifiering och initial handläggning.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuella vårdvetenskapliga artiklar samt aktuella artiklar från Duodecim: Sairaanhoitajan tietokannat och Lääkärin tietokannat.
EBP:
Berman, A., Snyder, S. Fundamentals of Nursing. Concepts, Process and Practice. 9th ed. Person, New-Jersy. 2012, pp. 161-335.
Chen, S., Chang, H., & Pai, H. (2018). Caring behaviours directly and indirectly affect nursing students’ critical thinking. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 32(1), 197–203
Hinno, S., Partanen, P., Vehviläinen-Julkunen, K. The professional nursing practice environment and nurse-reported job outcomes in two European countries: a survey of nurses in Finland and the Netherlands. Scandinavian Journal of Caring Sciences. Mar2012, Vol. 26 Issue 1, p133-143.
Hancock, H. C., & Easen, P. R. (2004). Evidence-based practice – an incomplete model of the relationship between theory and professional work. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 10(2), 187–196.
Miller, L. L., Ward, D., & Young, H. M. (2010). Evidence-Based Practices in Nursing. Generations, 34(1), 72–77. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=afh&AN=53063435&site=ehost-live
Föreläsningar
Case demonstrationer
Problemlösningar
Grupparbeten
Individuella arbeten
Videor
Demonstrationer
Kliniska övningar i laboratorieklass
Aktiv närvaro vid lektionerna
Godkända praktiska övningar
Skriftlig examinationsuppgift. Vitsord: skala 1 - 5
Deltagande i seminarium
Obligatorisk närvaro vid Kliniska övningar i laboratorieklass.
Kirurgisk vård, inre medicinsk vård, rehabilitering och barnsjukvård: tentamen vitsord 1-5
Svenska
08.02.2021 - 25.04.2021
15.11.2020 - 07.02.2021
10 - 35
Institutionen för hälsa och välfärd
Marice Nedergård, Rika Levy-Malmberg, Anita Ståhl-Levón, Susanne Svahn, Yvonne Sjöberg-Ehn
Utbildning till sjukskötare
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Obligatorisk och aktiv närvaro
Godkända praktiska övningar
Skriftlig tentamen inremedicinsk vård, kirurgisk vård och barnsjukvård
Skriftlig tentamen
YH Novia, Alere, Vasa
Våren 2021
27 h/sp
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Criteria for evaluation of the examination
The student shows limited knowledge of the substance, cannot do the essentials
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella