Minna Syrjäläinen-Lindberg
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
+ länkar på Moodle
Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
Föreläsningar, diskussioner, övningar, självstudier, intervjuer, seminarier, virtuellt arbete
Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.
Övningsarbete 1 bedöms med vitsorden 0-5
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering (uppdaterat) Max poäng 40
Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 12
Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och interkulturell vård 4
Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser.
Berättat om resultatet 3
Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
Reflektion, inklusive evidensbaserad vård 4
Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
Extra litteratur 1
Lämnat in på överenskommet datum 1
Sote reformen (lagstiftning) bedöms 0-5:
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering (uppdaterat) Max poäng 40
Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 12
Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och interkulturell vård 4
Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser.
Berättat om resultatet 3
Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
Reflektion, inklusive evidensbaserad vård 4
Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
Extra litteratur 1
Lämnat in på överenskommet datum 1
Eget arbete om professionen bedöms gk/uk
Svenska
28.08.2023 - 26.11.2023
15.06.2023 - 10.09.2023
10 - 40
Institutionen för hälsa och välfärd
Anita Ståhl-Levón, Minna Syrjäläinen-Lindberg
Kursansvarig lärare: Minna Syrjäläinen-Lindberg.
Innehåll hittar ni i Moodle.
Introduktioner och seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Allmän feedback på arbeten fås gemensamt för hela gruppen via Moodles meddelanden eller i klass.
Individuell feedback fås på begäran av läraren.
Utbildning till sjukskötare
0.00 sp
3.00 sp
H-5
Validering enligt Novias anvisningar.
Intervjuer
Vårdetik: online tester deadline 11.11.2023
Vårdvetenskap + interkulturell vård: teamarbete och övningsuppgifter deadline 15.10.2023. Uppgiften kommer att användas även av Anita Kvist inom kursen VÅV22IN01-3008.
Sote -lagstiftning, vårdformer + lagar: deadline 5.11 för gruppuppgiften och deadline för feedback: 12.11.2023
Egen profession, eget arbete: deadline 12.11.2023
Tystnadsplikt
Novia Vasa, Alere + online
Hösten 2023
Vårdetik 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester =27h
Vårdvetenskap, interkulturell vård och evidensbaserad vård: 16h föreläsningar och grupp övningar och diskussioner + 30h eget arbete och teamarbete med övningsarbetet + 8h seminarium = 54h.
Hälsovårdsorganisationen och Sote föreläsningar och grupparbete 9h, egen läsning och genomförande av grupparbeten 41h + seminarium 4h= 54h
Den egna professionen, hållbarhet och interprofessionellt arbete föreläsning, gruppdiskussioner 4h 23h eget arbete= 27h
--