Minna Syrjäläinen-Lindberg
VÅRDVETENSKAP
Alligood, M. R. (2014). Nursing theorists and their work (Eighth edition.). Elsevier.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman
+ länkar på Moodle
Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
Kursstarten sker på distans
Studierna sker på egen hand online
Workshop som närstudier (obligatorisk närvaro)
Seminariet online
Onlinehandledningen är insatta i schema
Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.
Övningsuppgiften 1 (Vårdvetenskap + interkulturell vård) bedöms med vitsorden 0-5
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering Max poäng 40:
- Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 10
- Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och
interkulturell vård 2
- Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
- Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser. Berättat om resultatet 3
- Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
- Reflektion 3
- Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
- 9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
- Extra litteratur 1
- Något annat extra utöver det som krävdes, t.ex. PP, film, teori 2
- Kommentarer om andras arbeten på Moodle 3
- Lämnat in på överenskommet datum 1
Övningsuppgiften 2 (Sote och lagstiftning) bedöms 0-5:
1-2: Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga. Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
3-4:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
5: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.
Eget arbete om professionenoch hållbar utveckling bedöms gk/uk
Svenska
04.09.2023 - 30.11.2023
15.06.2023 - 07.09.2023
10 - 46
Institutionen för hälsa och välfärd
Minna Syrjäläinen-Lindberg, Marica Hinders, Maria Berg, Carina Gädda
Kursstart, workshops och seminariet är obligatoriska och obligatorisk närvaro.
I övrigt studerar ni på egen hand och lämnar in olika uppgifter enligt givet deadline,
Innehåll och material hittar ni i Moodle.
Utbildning till sjukskötare
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Validering enligt Novias anvisningar. Anhållan skickas till Minna Syrjäläinen-Lindberg via eAhot/Peppi
Sjukskötarföreningen
Välfärdsområdet
Vårdetik: individuella online tester + uppgifter deadline 18.11.2023. Examinator Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vårdvetenskap + interkulturell vård, gruppuppgifter, deadline: 15.10.2023 och feedback 22.10.2023. Examinator Minna Syrjäläinen-Lindberg och Carina Gädda. Uppgiften kommer att användas även av Ellinor Gransholm.
Sote, lagstiftning: deadline 4.11.2023 och feedback 11.11.2023. Examinator Maria Berg. Presentation 16.11.2023 vid seminariet.
Egen profession och hållbar utveckling , eget arbete deadline 13.11.2023. Examinator Marica Hinders.
Online delvis
Hösten 2023
Vårdvetenskap och interkulturell vård (2sp): föreläsningar, material övrigt egen läsning och teamarbete med övningsuppgift 1 + diskussion = 54h.
Vårdetik (1sp) 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter
Sote och lagstiftning (2sp): föreläsningar + grupparbete och -diskussioner = 54h
Den egna professionen och hållbar utveckling (1sp): föreläsningar och material övrigt egen läsning och genomförande + individuell uppgift = 27h
--
Uppnår inte kriterier för 1.
Se ovan
Se ovan
Se ovan