Anita Ståhl-Levón
Valda delar ur:
Hanséus, K, Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (red.) 2020. Barnmedicin. Författarna och Studentlitteratur, Lund.
Kristensson Hallström, I & Derwig, M. 2023. (red.)Tredje upplagan. Pediatrisk omvårdnad. Författarna och Liber AB, Stockholm.
Patriksson, K. & Wigert, H. (red.) 2024. Omvårdnad för barn och unga - på avancerad nivå. Studentlitteratur, Lund
Renko, M., Niinikoski, S., & Palmu, S. (toim.) 2023.7., 7 uudistettu painos. Lastentaudit. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbeten
Vårdplanering
Casedemonstrationer och genomgång av problemlösningar
Aktuella dvd-filmer
Demonstrationer
Praktikum: Barnsjukvård - sker vid Novias Klinisk träningscenter (KTC)
Vitsordsskala 0 - 5
Godkända praktiska övningar i barnsjukvård. Närvaro 100 %.
Svenska
10.03.2025 - 20.04.2025
02.12.2024 - 02.02.2025
10 - 45
Institutionen för hälsa och välfärd
Anita Ståhl-Levón
Föreläsningarna kommer att vara utsatta förutom på schema även på plattformen Moodle
Innehållet i föreläsningarna kommer att publiceras på plattformen Moodle
Barnsjukvård 1,5 sp
Barnläkemedelslära 0,5 sp
Barnläkemedelsräkning 0,5 sp
Praktiska övningar i barnsjukvård 2 sp
Olika funktionsvariationer hos barn 0,5 sp
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Barnsjukvård 1,5 sp - tentamen
Barnläkemedelslära 0,5 sp - online tentamen
Barnläkemedelsberäkning 0,5 sp - tentamen, 100 % rätt för GK
Funktionsvariationer hos barn 0,5 sp
Praktiska övningar i barnsjukvård 2 sp - obligatorisk närvaro och aktivt deltagande
Tentamen våren 2025
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Vasa, Alere våren 2025
27 h/sp
Kriterier för bedömning av tentamen
Eleven visar begränsad kunskap om ämnet, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)