Jannica Andtfolk
Vårdbedömning
Berk, T., Thalmann, M., Jensen, K. O., Schwarzenberg, P., Jukema, G. N., Pape, H.-C., & Halvachizadeh, S. (2023). Implementation of a novel nursing assessment tool in geriatric trauma patients with proximal femur fractures. PLoS ONE, 17(6), 1–11. https://doi.org/10.1371/journal.pone.028432
Gasperini, B., Pelusi, G., Frascati, A., Sarti, D., Dolcini, F., Espinosa, E., & Prospero, E. (2021). Predictors of adverse outcomes using a multidimensional nursing assessment in an Italian community hospital. PLoS ONE, 16(4), 1–10. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0249630
Finch, T., Fay, M., Smith, J., Kleiser, H., Dews, D., Roberts, S., Shaw, F., Haining, S., & Oliver, L. (2022). Using care and support planning to implement routine falls prevention and management for people living with frailty: A qualitative evaluation. PLoS ONE, 17(10), 1–17. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0275974
Puustinen, J., Kangasniemi, M., & Turjamaa, R. (2021). Are comprehensive and individually designed care and service plans for older people’s home care a vision or a reality in Finland? Health & Social Care in the Community, 29(5), e144–e152. https://doi.org/10.1111/hsc.13255
Dufour, E., Bolduc, J., Leclerc-Loiselle, J., Charette, M., Dufour, I., Roy, D., Poirier, A.-A., & Duhoux, A. (2023). Examining nursing processes in primary care settings using the Chronic Care Model: an umbrella review. BMC Primary Care, 24(1), 1–18. https://doi.org/10.1186/s12875-023-02089-3
Hälsoteknologi:
Nordens välfärdscenter
https://nordicwelfare.org/valfardspolitik/valfardsteknologi/
Healthcare and care through distance spanning solutions
https://nordicwelfare.org/en/publikationer/distance-solutions/
Terveys- ja hyvinvointiteknologia - mitä yritysten ja sote-organisaatioiden tulee tietää?
https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kotona-asumisen-teknologiat-ikaihmisille-ohjelma-kati-/tapahtumat/terveys-ja-hyvinvointiteknologia-mita-yritysten-ja-sote-organisaatioiden-tulee-tietaa-
Tekoäly ja terveydenhuolto Suomessa
https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63324
Digitally engaged physicians about the digital health transition
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0238658
A short guide for medical professionals in the era of artificial intelligence
https://www.nature.com/articles/s41746-020-00333-z
Digital Health Technologies and Well-Being in the Future
https://doi.org/10.1109/MITP.2019.2963121
föreläsningar, gruppdiskussion och seminarium
1-5
Svenska
21.04.2025 - 23.05.2025
02.12.2024 - 20.04.2025
Institutionen för hälsa och välfärd
Rika Levy-Malmberg, Jannica Andtfolk
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Seminarium och inlämningsuppgift
Instruktioner kommer att ges i Moodle
Seminarium och inlämningsuppgift i Moodle
Hösten 2024 campus Vasa
1 sp= 27 timmar
Vårdbedömning 2sp - betyg från 0-5
Hälsoteknologi 1 sp - betyg godkänd/underkänd
Uppnådde inte något av kriterierna
För att få 1 (tillfredsställande) bör deltagarna hjälpsamt ha utfört uppgifterna med svar som uppfyller lärandemålen.
För att få 2 (ytterst tillfredsställande) bör deltagaren, utöver vad som anges för årskurs 1, ha genomfört kursen på ett tillfredsställande sätt samt visat aktivitet och egna initiativ.
För att få 3 (bra) bör deltagaren ha genomfört kursen på ett tillfredsställande sätt och i sina svar visat bevis på att han/hon har läst litteraturen och utifrån detta presenterat genomtänkta svar och deltog aktivt i diskussionerna.
För att få 4 (extremt bra) krävs samma saker som för betyget 3, men deltagarens svar visar på ett större djup, ytterligare egna reflektioner i uppgifterna och en livligare aktivitet i diskussionerna.
För att få 5 (berömvärt) bör deltagaren ha genomfört kursen och i sina svar visat att han/hon har läst och förstått litteraturen genom att presentera svar och kommentarer som är utmärkta och inkluderar sina egna reflektioner. Deltagaren ska aktivt delta i diskussionerna, hänvisa till en större mängd vetenskaplig litteratur och kunna visa hur hans/hennes kunskaper har fördjupats under kursen.