Anita Wikberg
Kvalitativ metodik:
Alligood, M. (2022). Nursing Theorists and their work. St. Louis, Missouri: Elsevier. (eller tidigare upplagor)
Birkler, J. (2022). Vetenskapsteori en grundbok. Stockholm: Liber.
Carlsson, T. & Georgsson, S. (2021). Forskningsetik. Ingår i Oscarsson M & Gerorgsson S. (red.). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur, s 293- 308.
Forskningsetiska delegationens dokument tenk.fi
Henricson, M. red. (2023). Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom vård och hälsovetenskaper. Lund: Studentlitteratur. (eller tidigare upplagor)
Lundgren I, et al. (Eds.). (2022). Theories and perspectives for midwifery a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L. (2012). Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Natur och kultur.
+ annan valfri relevant litteratur.
Kvantitativ metodik:
som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Kvalitativ metodik: Förläsningar, skriftliga arbetsuppgifter, individuellt arbete och grupparbete, självstudier och hemtentamen
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Obligatorisk närvaro
För arbetsuppgift 1-4 bedömning GK/UK
Se detaljer i Moodle
För hemtentamen bedömning 0-5
Kvantiativ uppgift bedöms med vitsord 1-5
Svenska
02.09.2024 - 13.12.2024
15.06.2024 - 25.08.2024
10 - 30
Institutionen för hälsa och välfärd
Anita Wikberg, Ralf Lillbacka
Kursen hålls både för barnmoskestuderande och hälsovårdarstuderande tillsammans.
Mer information om kursens innehåll i Moodle
Obligatorisk närvaro på vissa delar som anges i Moodle.
Allmän feedback till hela gruppen, individuell feedback på begäran.
Använd Novias skrivanvisningar för examensarbetet i uppgifterna.
AI är inte tillåtet om det inte uttryckligen anges att det ska användas.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
2.00 sp
4.00 sp
H-5
kvalitativ metodik
4 uppgifter GK/UK se närmare i Moodle
+ hemtentamen 0-5
Validering enligt Novias allmänna anvisningar.
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
Se Novias anvisningar för validering
Studerande gör en intervju om ett gemensamt ämne som bestäms i klass.
Deadline för uppgifter och hemtentamen i Moodle
Hösten 2024
Alere, Novia + virtuellt
Se schema
Besök av en professor i barnmorskevetenskap från Sydafrika v 39.
Då går lektionerna på engelska
7 sp motsvarar 189 timmar studier för studerande.
Kvalitativ metodik 5sp
Introduktion 2h, föreläsning om intervju inklusive övningar 4h, forskningsprocessen 4h, kvalitativ innehållsanalys inklusive övningar 8h, vårdteori 2h
Övrigt: inbandade föreläsningar i Moodle, självstudier och individuella eller grupparbeten lämnas in i Moodle.
Kvantitativ forskningsmetodik är 1,5 sp vilket motsvarar 40,5 timmars arbete varav 8 är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete. Arbetet i grupp lämnas in på överenskommet datum efter lektionerna.
-
Underkänt vitsord i de skriftliga arbetena ges då arbetet inte uppfyller de krav som ställs på godkänt vitsord. De krav som ställs för att erhålla godkänt vitsord finns tillgägnliga på Moodlesidan skapad för kursen.
Tenten bedöms på basen av de svar som getts och dessa bedöms och om antalet poäng inte kommer upp till 50% av det maximala underkänns tenten.
Den kvantitativa övningsuppgiften bedöms på motsvarande sätt, enligt andel korrekta svar.
50-69% rätta svar
70 - 89% rätta svar
90-100% rätta svar