Ann-Louise Glasberg
Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.
Referenslitteratur och bredvidäsning se Moodle.
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Föreläsningar
Självstudier
Skriftliga uppgifter
Kvalitativ metodik: föreläsningar, självstudier, individuell intervju, och grupparbete
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
• Forskningsmetodik 2,5 sp: tent (0–5) och uppgifter (gk/uk)
• Vetenskapliga artiklar 0,5 sp: individuell uppgift (gk/uk)
• Kvalitativa metoder 1,5 sp: övningsuppgift (0–5)
• Kvantitativa metoder 1,5 sp: gruppuppgift – intervju och innehållsanalys – (0–5)
• Vårdteori 1 sp: individuell uppgift (gk/uk)
Vårdteori och kvalitativ metodik: på basen av examinationsuppgifterna bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa ett teoretiskt perspektiv inom vård och utvalda kvalitativa forskningsmetoder.
Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Svenska
19.05.2025 - 21.12.2025
01.04.2025 - 18.05.2025
10 - 45
Institutionen för hälsa och välfärd
Ann-Louise Glasberg, Ralf Lillbacka
Kursen är kopplad till skrivande av examensarbete, samt förutsätter att man har en idé/plan för sitt examensarbete och inleder skrivandet av examensarbetet.
Obligatorisk närvaro vid introduktion av kursen, seminarier och presentationer av examinationsuppgifter.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare, Utbildning till barnmorska
2.00 sp
4.00 sp
H-5
Validering enligt Novias allmänna instruktioner.
Ämnen för examensarbeten.
Enligt schema i Peppi och Moodle.
Reflektionsrapport examensarbete
Uppgift i Vetenskapliga artiklar
Moodle-test i informationssökning
Tentamen
Gruppuppgift i kvalitativ metod
Övningsuppgift i kvantitativ metod
Uppgift i Vårdteori
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut.
Novia Vasa, Alere.
Enligt schema i Peppi.
27 h/sp = 189 h
Tentamen: antal poäng < 50%
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten: Arbetet följer inte anvisningarna och visar mycket svag substanskunskap.
Vårdteori och kvalitativ metodik: Arbetet följer inte anvisningarna och visar mycket svag substanskunskap.
Kvantitativ metodik: skribenten kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Kriterier för utvärdering av tentamen: Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet, antal poäng 50%-69% av totala antalet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten: Den studerande har följt anvisningarna och visar begränsad substanskunskap, men kan det väsentliga.
Vårdteori och kvalitativ metodik: studerande har följt anvisningarna och visar begränsad substanskunskap, men kan det väsentliga.
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Kriterier för utvärdering av tentamen: Den studerande visar en god kunskap i ämnet, antal poäng 70%-89% av totala antalet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Vårdteori och kvalitativ metodik: studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Kriterier för utvärdering av tentamen: Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap, antal poäng > 90% av totala antalet.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.
Vårdteori och kvalitativ metodik: studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon/han behärskar substansen.
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.