Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Kompenier, pp-presentationer, se Moodle
Radiologi (2022) L. Blomqvist och S. Zackrisson.
Patient care in radiography : with an introduction to medical imaging. (2017) Ehrlich, Ruth Ann, author ; Coakes, Dawn M., author. Elsevier, Ninth edition
Radiography of children : a guide to good practice (2004) Hardwick, Judith ; Gyll, Catherine. Elsevier/Churchill Livingstone
HUS-Hyvän kuvan kriteerit
Föreskrifter
Rekommendationer
Aktuell forskning
Websidor
Föreläsningar, övningar, diskussioner
Godkänd tentamen, godkända obligatoriska inlämningsuppgifter och övningsarbeten
Aktivt deltagande kan påverka vitsord. Frånvaro kan enligt anvisningarna kompletteras
Svenska
02.09.2024 - 30.03.2025
15.06.2024 - 24.09.2024
Carina Gädda, Heidi Kronqvist
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Tentamen - enligt överenskommelse
skriftliga inlämningsuppgifter - enligt överenskommelse
övningsuppgifter - enligt överenskommelse
27t/sp
Underkänd tentamen, oinlämnade obligatoriska uppgifter och arbeten.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Radiologi. Blomqvist, Lennart,red ; Zackrisson, Sophia, red, ; Abul-Kasim, Kasim, kirjooittaja
Studentlitteratur AB [2022] Upplaga 2.
Akut radiologi. Koskinen, Seppo K., red; Blanco Sequeiros, Roberto
Liber [2017] Första upplagan
Studiematerial på Moodle
Övrigt material anges av föreläsaren
Föreläsningar, diskussioner, demonstrationer och övningsuppgifter.
Självstudier
Svenska
28.04.2025 - 16.11.2025
02.12.2024 - 18.05.2025
Katarina Vironen, Carina Gädda, Heidi Kronqvist, Radiografi och strålbehandling 1
Tilläggsuppgifter på Moodle
Introduktioner till kursen och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Tentamen
Kurstentamen
Deltent 1
Deltent 2
Kursen omfattar 13 sp vilket motsvarar 351 h för studerande
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor.
Kontaktundervisning
-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)
Föreläsning, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten.
Vitsordsskala 0-5 och i en del övningar godkänd/underkänd
Enligt den europeiska referensramen för språk.
Svenska
27.01.2025 - 02.03.2025
02.12.2024 - 26.01.2025
Terese Herrgård-Backlund
Aktivt deltagande krävs.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Planerad och genomförd presentation, skriftlig tent.
-
Information finns på Moodle.
-
3 x 27 h = 81 timmar.
-
17% Kontaktundervisning, 83% Virtuell undervisning
Maria Henricson (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, Lund.
Eget arbete
Seminarium
Examensarbete bedöms med vitsordet 0-5
Opponentskap bedöms GK/UK
Mognadsprov bedöms GK/UK
Svenska
03.03.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 02.03.2025
Camilla Ribacka, Katarina Vironen, Carina Gädda
Tilläggsuppgifter finns på kursens Moodle-sida
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
5 sp
H-5
Examensarbete
Godkänt mognadsprov
Presentation av examensarbete är offentligt
Vecka 21 våren 2025 Presentation av examensarbete och mognadsprov
Vecka x hösten 2025
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten för studien är irrelevant och källkritik saknas.
Metod:
Metodvalet beskrivs inte eller beskrivningen är bristfällig och irrelevant.
Samstämmigheten med metodbeskrivningen och hur studien har genomförts är mycket bristfällig/felaktig.
Den etiska diskussionen är inte relevant/saknas.
Studien/undersökningen är inte tillräckligt omfattande för ett EA.
Slutsatserna ologiska och följer inte på en analys av ett datamaterial Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Resultat:
Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Den logiska strukturen saknas och resultatdiskussionen är okritisk och intetsägande
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Slarvig layout och källförteckningen är bristfällig/felaktig.
Presentationen är ostrukturerad, oförberedd och inte relevant, opponeringen är inte relevant utan baseras på ett subjektivt tyckande.
Omoget, osjälvständigt och problemfyllt arbetssätt.
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis irrelevant litteratur och förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven
Ett osjälvständigt refererande skrivsätt används.
En viss källkritik kan uppfattas.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis relevant litteratur men förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Källorna är få, endast delvis relevanta och utgör en svag teoretisk ram för arbetet.
Förmågan att presentera en översikt av relevant forskning är svag.
Källkritiken är bristfällig.
Metod:
Metodbeskrivningen, metoddiskussionen och den etiska diskussionen är rudimentär och ofullständig. Resultat- och metoddiskussionen, innefattande en kritisk granskning av undersökningen/studien, är inte relevant med avseende på arbetet. Slutsatserna är outvecklade och triviala.
Delar av metodbeskrivningen, metoddiskussionen och/eller den etiska diskussionen är bristfällig. Resultat-, metoddiskussionen/den kritiska granskningen är mycket ytlig.
Slutsatserna är triviala.
Resultat:
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande, samt är ofullständig med avseende på vad som är relevant för arbetets syfte.
Presentationens logiska stringens är svag.
Återkopplingen till syftet är synnerligen svag i slutledningen.
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande och vissa aspekter som är centrala med avseende på arbetets syfte behandlas ofullständigt eller inte alls.
Presentationen är till vissa delar inte stringent. Återkopplingen till syftet är svag i slutledningen.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt.
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller är oändamålsenligt för ett examensarbete. Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är relativt osystematisk, opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt.
Teoretisk grund:
Det finns en grundläggande förmåga att syntetisera och den teoretiska bakgrunden och utgångspunkterna bilda en fungerande teoretisk helhet.
Litteraturen är relevant med avseende på temat och den teoretiska utgångspunkten lämplig.
En god källkritik.
Studien/undersökningen utgår från en god teoretisk helhet baserad på omfattande och relevant litteratur, samt en klar och adekvat teoretisk utgångspunkt.
Källkritiken är god.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande, dock utan ingående diskussion av olika metodval.
Undersökningen/studien har en omfattning motsvarande ett EA och är väl genomförd.
Den etiska diskussionen är kortfattad men redovisar de relevanta etiska frågorna.
Den kritiska granskningen är omfattande men inte reflekterande.
Slutsatserna är rimliga och återknyter till syftet men påvisar ingen förmåga att reflektera utöver detta.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade.
Resultat:
Resultatredovisningen är systematisk men resonemanget trevande och företrädesvis refererande.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är klar, men kortfattad och outvecklad, avsaknad av reflektion.
Resultatredovisningen är korrekt, systematisk och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande och påvisar styrkor och svagheter i genomförandet.
Presentation:
Bra sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard. Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.
Mycket bra sammanfattning av undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema. Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig.
Teoretisk grund:
Bakgrunden och utgångspunkten är mycket välgrundad och välskriven samt visar en förmåga att förstå temat ur olika perspektiv. Ett reflekterade förhållningssätt beträffande temat är synligt i arbetet. Den teoretiska utgångs-punkten är väl vald och skribenten förmår att kritiskt utvärdera dess förtjänster och begränsningar.
Källorna är omfattande och relevanta, samt visar på en påfallande förmåga till källkritik.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet, samt visar förmåga att överväga olika alternativ.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor.
Slutsatserna är omfattande och välgrundade; skribenten förmår också kritiskt värdera dessa och visa på nya perspektiv och frågor för fortsatt forskning.
Resultat:
Resultatredovisningen är välstrukturerad, innovativ och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande. Styrkor och svagheter i genomförandet av studien/undersökningen diskuteras. Arbetet avslutas med en intresseväckande avslutning, välgrundad syntes och utvecklingsmöjligheter.
Presentation:
Utmärkt sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar även på en god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över skribentens tema.
Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft.
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
I enlighet med tema för examensarbetet
Rekommenderad litteratur: Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.
Introduktion till examensarbete därefter självständigt arbete med möjlighet till handledning. Studerande skriver plan för sitt ea.
Presentation av plan för examensarbete är examination
Arbetsplan för examensarbete bedöms underkänd/godkänd
Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (minst 1 sida): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (minst 4 sidor). Skall innehålla: om det är en stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga och om det är två stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga
• Metod (minst 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 6 sidor och max 9 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/
Svenska
21.10.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 13.10.2024
6 - 12
Camilla Ribacka
Arbetsplan för examensarbetet bör innehålla:
Novia pärmblad
Innehållsförteckning
Introduktion
Bakgrund (beskrivning av ämnet, minst 5-6 vetenskapliga studier)
Syfte och frågeställningar
Metod (datainsamlingsmetod baseras på 2 referenser/källor, diskutera urval)
Etiska överväganden (baserat på referenser)
Tidsplan
Källförteckning
Omfattning min 6 sidor och max 10 sidor (exl. Pärmblad och innehållsförteckning)
Följ Novias skrivanvisningar.
1. Examensarbete-titelsida, se Moodle
2. Innehållsförteckningen görs i Wordprogrammet, om du inte vet hur du skall göra, välj ? (hjälp) högst upp till hö i översta balken och skriv in innehållsförteckning i sökrutan.
3. Introduktionen skall vara ca 1 sida, här introducerar du ämnet och ditt eget intresse.
4. Bakgrunden skall vara 3-5 sidor lång, indelad i kapitel där beskrivning av begrepp och ämnesområdet ingår. I bakgrunden beskrivs också vilken tidigare forskning som har gjorts inom ämnesområdet
5. Syftet och frågeställningarna kan vara kort, ca ½ sida.
6. Metodkapitlet skall vara 2-3 sidor. Det innefattar en beskrivning av närmelsesätt (kvalitativ/kvantitativ design), motiveringen till närmelsesättet, datamaterial, urval och insamlingsmetod.Ska innehålla referenser.
7. Etiska överväganden beskrivs på ca 1 sida, och med hjälp av litteratur diskuteras vilka etiska principer som bör beaktas. Referera till relevanta dokument på forsknignsetiska delegationens hemsida tenk.fi
8. Tidsplanen skall sträcka sig över den period som du/ni avser att använda för ditt/ert EA. Gör en så realistisk tidsplan som möjligt och kom ihåg att också skriva in den in din/er kalender
9. Källförteckning
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
1 sp
Godkänd/Underkänd
Inga alternativa prestationssätt
Examensarbetet kan vara ett beställningsarbete från arbetslivet men behöver nödvändigtvis inte vara det.
Presentation av plan för examensarbete hösten 2024 och presentation av examensarbete i maj 2025
Kursen är 3 sp vilket innebär 81 timmar arbete för studerande
Om planen innehåller de ovan stipulerade kraven är planen och kursen godkänd.
Om planen innehåller de ovan stipulerade kraven är planen och kursen godkänd.
Camilla Ribacka
17% Kontaktundervisning, 83% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Självstudier
Seminarium (grupphandledning)
Studerande följer anvisningarna för mellanseminarium.
Datainsamlingen skall vara gjord och dataanalysen påbörjad för gk.
De som inte kan delta (eller kommit så långt i EA-processen) får gk i samband med att de presenterar det färdiga examensarbetet.
Svenska
01.01.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 07.01.2025
Camilla Ribacka, Carina Gädda
Planen för examensarbetet skall var godkänd innan man deltar i mellanseminariet
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
5 sp
Godkänd/Underkänd
Kursen Examensarbete, plan och utförande godkänns senast i samband med presentation och godkännande av färdigt examensarbete.
Ämne för examensarbete.
Obligatoriskt deltagande i mellanseminarium, enligt schema.
27 h/sp motsvarar 162 h
Godkänd:
Strukturen följer anvisningarna
Bakgrunden är relevant och informativ, samt ger motivering till val av forskningsområde
Syfte och frågeställningar uppvisar en klar avgränsning
Datainsamling och -analys är påbörjad.
Källorna är relevanta och aktuella för syfte och frågeställningarna
Källhänvisningarna är gjorda på korrekt sätt och källförteckningen följer anvisningar för examensarbete
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Kurslitteratur:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Föreläsningsmaterial på Moodle
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självstudier
Svenska
14.04.2025 - 30.05.2025
02.12.2024 - 13.04.2025
Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Tentamen
Kursexamination: 28.05.2025
Omtentamen: första tillfället x.x.2025 och andra tillfället: x.x.2025
Föreläsningar och examination x h, självstudier och digitala undervisningsformer x
Kontaktundervisning
Materialet finns på Moodle.
Vi läser texter och samtalar kring ämnen inom egen bransch. Vi lär oss att använda fackterminologin i tal och skrift.
Interaktiva lektioner
Föreläsningar
Muntliga och skriftliga övningar i par och grupper
Inlämningsuppgifter
Eget arbete
Ordförhör
Muntlig och skriftlig tentamen
Enligt den europeiska referensramen för språk.
Studerande får vitsord i såväl skriftlig som muntlig framställning.
För bedömningen av används Gemensam europeisk referensram för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger
nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5). För att utföra kursen med godkänt vitsord (vitsordet
1) bör den studerande uppvisa sådana kunskaper som krävs för nivå B1.1.
Svenska
27.01.2025 - 02.03.2025
02.12.2024 - 27.01.2025
Anna Korhonen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Muntlig och skriftlig tentamen i slutet av kursen.
3 x 27h = 81h
Camilla Ribacka
75% Kontaktundervisning, 25% Virtuell undervisning
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Kvalitativa metoder:
Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Kvalitativa metoder: föreläsningar och gruppdiskussion samt inlämningsuppgift
Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Kvalitativ metod: utifrån en tentamen utvärderas studentens förmåga att förstå och tillämpa grundläggande begrepp och förstå forskningsprocessen och analysmetoder. Skriftliga inlämningsuppgifter måste lämnas in inom utsatt tid.
Svenska
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 13.09.2024
8 - 30
Ralf Lillbacka, Camilla Ribacka
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
1 sp
H-5
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 0-5, där 1-5 är godkänt)
kvalitativa metoder: skriftlig inlämningsuppgift och presentation (betygsätts enligt skalan 0-5, där 1-5 är godkänt)
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
Kvalitativ metod: skriftlig uppgift och presentation inom ett seminarium
Kvantitativ forskningsmetodik är 2 sp vilket motsvarar 54 timmars arbete varav 12 timmar är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete. Arbetet i grupp lämnas in på överenskommet datum efter lektionerna.
Kvalitativa metoder är 2 cr vilket motsvarar 54 timmar
Kvantitativ metodik: studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.
Kvalitativa metoder: studenten förstår inte och kan inte tillämpa forskningsprocessen och analysmetoderna.
Skriftliga inlämningsuppgifter saknas eller är bristfälliga.
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i stederandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Kvalitativa metoder: anmärkningsvärda svagheter finns i studentens förståelse och tillämpning av analysmetoder och är inte tillräckligt för att genomföra innehållsanalys
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Kvalitativa metoder: studenten visar övervägande god förståelse för och kan tillämpa begreppsanalys och endast mindre fel finns i analysprocessen.
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Kvalitativa metoder: studenten visar en fullständig förståelse och gör endast obetydliga fel vid tillämpningen av metoderna.
Camilla Ribacka
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
Kurslitteratur :
Henricson, M. (red.) (2023, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Föreläsningar gruppdiskussion och inlämningsuppgifter
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen, samt de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i samtliga delar.
Svenska
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 13.09.2024
8 - 30
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
1 sp
H-5
Tentamen
Kursexamination 01.10.2024
Omtentamen 25.10 och 13.12
Skriftliga inlämningsuppgifter enligt tidsplan
Kursen är 3 sp vilket motsvarar 81 h
Studenterna förstår inte och kan inte tillämpa metoderna för kvalitativ forskning
Anmärkningsvärda svagheter finns i elevernas förståelse och tillämpning på forskningsmålen och frågorna eller datainsamlingsstadiet
Studenten visar övervägande god förståelse och kan tillämpa kvalitativa begrepp i de olika forskningsfaserna
Studenterna visar en fullständig förståelse för kvalitativa forskningsbegrepp och gör endast obetydliga fel när de tillämpar och planerar forskning.
Katarina Vironen
80% Kontaktundervisning, 20% Virtuell undervisning
Näring och hälsa 2sp:
Föreläsningar, individuella uppgifter, övningsarbete, seminarie
Kan vara ett eller flera av dessa:
Föreläsningar
Konferenser
Studiebesök
Seminarier
Egna övningsarbeten
Skriftlig rapport, artikel
Svenska
01.04.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 31.03.2025
Katarina Vironen
Kursen kan byggas upp på olika sätt för studerande, enligt behov och tidigare erfarenheter.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
1 sp
Godkänd/Underkänd
1sp= 27h, 5x 27= 135h
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Yvonne Sjöberg-Ehn
Kontaktundervisning
Korte, H. & Myllyrinne, K. 2018. Första hjälpen. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu
Hedrenius, S. & Johansson, S. 2013. Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser. Natur och Kultur. Stockholm
Hugelius, K. & Tapani, J. 2017. Krishantering i praktiken. Studentlitteratur. Lund.
Heide, M. & Simonsson, C. 2016. Krisen inifrån. Studentlitteratur. Lund.
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, grupparbete och presentationer
Obligatorisk närvaro vid samtliga lektioner
Teoretiskt test: godkänd/underkänd
Praktiska test: godkänd/underkänd
Återupplivning: 90 % korrekt kompressioner, tid: 2 minuter
Svenska
30.01.2025 - 09.03.2025
02.12.2024 - 02.02.2025
Yvonne Sjöberg-Ehn
Obligatorisk närvaro på samtliga lektioner
Studerande kan efter godkänd kurs köpa Röda korsets elektroniska Första hjälp kort, kostnad 13 euro/kort
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Praktiska test och teoretiskt test på lektionstid
1sp=27h
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle.
Kommunikation:
- Föreläsningar om vetenskapligt skrivande
- Föreläsningar om muntlig framställning
- Grupparbete i vetenskapligt skrivande
- Övningar i muntlig presentation
- Muntliga presentationer som videobandas och analyseras
Introduktion till högskolestudier 1sp: Föreläsningar, presentationer, virtuell test( i bibliotek/ informationstjänster samt test i grundkunskaperna i introduktionsdelen
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Svenska
02.09.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 29.09.2024
Mikaela Engvall, Katarina Vironen, Carina Gädda, Miranda Ekholm
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.
Introduktion: On-line tent i informationssökning samt i inroduktionskursens material
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Radiologi, Blomqvist, Lennart. Valda delar
Klinisk radiografi: web-sidor, aktuell forskning
Hållbar utveckling
Föreläsningar, workshops, studiebesök
Tentamina betygsätts mellan 0-5
Feedback på uppgifter ges skriftligt
De skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända/ej godkända och kan påverka slutbetyget genom höjning.
Aktivt deltagande i kursen kan påverka vitsordet
Svenska
02.09.2024 - 24.11.2024
15.06.2024 - 15.09.2024
Carina Gädda
Kursstart, workshops och seminarier har obligatoriska närvaro.
Alla arbeten följer Novias skrivanvisningar och granskas i Ouriginal
Användning av AI enligt föreläsare
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Tentamen
Individuellt skriftligt övningsarbete
Tentamen: 8.11.24, allmän omtenamen
Skriftliga uppgifter:xx
27t x 6= 162t
Studerande har mycket svaga kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten.
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.
Studerande har goda kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.
Studerande har utmärkta kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.
Kontaktundervisning
Medicinsk fysik, Eva Berglund&Bo-Anders Jönsson
Grundläggande strålningsfysik, Mats Isaksson, 2002 och nyare upplaga
Strålskydd, Karl-Johan Johansson
Radiologi, L. Blomqvist & S.Zackrisson, (red), 2022.
Andra aktuella forskningar och rapporter ( bl.a STUK)
Mer info om studiematerial på Moodle
Föreläsningar och workshops
Båda kursdelarna kräver godkända resultat i samtliga tenter/test och inlämningar/ övningsarbeten. Kursensdelarnas vitsord sammanförs till ett gemensamt vitsord. Bedömning ges på skalan 0-5.
Svenska
02.09.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 04.09.2024
0 - 30
Anders Skjäl, Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Klinisk fysik: deltentamen x 2
Strålbiologi: on-line test, tentamen eller övningsuppgifer
Strålfysik 27h x2=54h
Strålbiologi 27h x2=54h
Underkänt om sammanlagda poäng för inlämningar/ tenter och tester inte överstiger poäng för godkänt resultat, 50% rätt.
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hen behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet (och det eventuella opponentskapet) visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Yvonne Sjöberg-Ehn
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
Terveysportti
Vårdhandboken
Moodle material
Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
Självstudier
Närundervisning på Campus
Individuella arbeten
praktiska övningar på KTC - Obligatorisk närvaro
Examinationen bedöms 0-5
Skriftliga övningsuppgifter bedöms UK/GK
Kliniska övningar bedöms UK/GK
Svenska
14.10.2024 - 24.11.2024
15.06.2024 - 24.10.2024
Yvonne Sjöberg-Ehn
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
1 sp
H-5
Examination
Obligatorisk närvaro 100 % vid praktiska övningar
Godkända övningar i träningsklasser
Godkända inlämningsuppgifter.
Hösten 2024
27h/sp
Sanna Gunell
Kontaktundervisning
Svenska
16.09.2024 - 24.11.2024
15.06.2024 - 17.09.2024
Mikaela Engvall, Sanna Gunell
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till röntgenskötare
H-5
Nina Vestö
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
Nordeng och Spigset (2018) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad delar
SHM.2021. Handbok i säker läkemedelsbehandling https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162848
Läkemedelsräkning och -behandling:
Envall, S., Pulli, A. & Salonen, A-M. 2006. Läkemedelsräkning. Sarijärven Offset Oy, Saarijärvi.
Läkemedelsberäkningskompendium
Rekommenderad litteratur:
Björkman, E. & Hagberg, M. 2005. Läkemedelsberäkning för sjuksköterskor. Studentlitteratur, Lund.
Björkman, A-M. 2009. Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Studentlitteratur, Lund.
Artlkar/material enl föreläsarens anvisningar
Hybrid kurs
Workshops
Individuella uppgifter,
online test i teori och räknetent i campus
Kliniska övningar
Uppgifter GK UK
Räknetent 0-5
Svenska
14.04.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 13.04.2025
Sirkku Säätelä, Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
Vasa, Wolffskavägen 31
1 sp
H-5
Camilla Ribacka
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självstudier
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Svenska
23.09.2024 - 16.12.2024
15.06.2024 - 22.09.2024
8 - 40
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
1 sp
H-5
Tentamen
Kursexamination 16.12.2024
Omtentamen: första tillfället 17.01.2024 och andra tillfället: 07.03.2025
Föreläsningar och examination 22 h, självstudier och digitala undervisningsformer 59 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Camilla Ribacka
67% Kontaktundervisning, 33% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självstudier
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Svenska
27.01.2025 - 16.03.2025
02.12.2024 - 27.01.2025
Camilla Ribacka
Tilläggsuppgifter finns på Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
Vasa, Wolffskavägen 31
1 sp
H-5
Tentamen
Kursexamination den 10.03.2025
Omtentamen 04.04.2023 och 23.05.2025
1 sp motsvarar 27 h studier, 3 sp = 81 h studier
Föreläsningar och examination 23 h, självstudier och digitala undervisningsformer 58 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Katarina Vironen
25% Kontaktundervisning, 75% Virtuell undervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Föreläsningar, individuella/ grupp övningsarbete, individuella övningar, grupp övningar. Egen aktivitet är ett måste i denna kurs
Svenska
01.10.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 07.10.2024
0 - 30
Katarina Vironen
Utbildning till röntgenskötare
1.5 sp
Godkänd/Underkänd
För godkänt resultat krävs godkänt resultat i individuella/ grupp övningsuppgifter samt aktivt deltagande i kursen.
2 sp= 2 x 27h= 54h
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Olika atlas om projektioner för nativröntgen, bl.a
Pocket Atlas of Radiographic Positioning , T.B. Moeller och E.Reif
Kliniska övningar/KTC och VCS
Klinisk praktik
Workshops: Övningar och kliniska test gk/uk
Praktik: Inlämningsuppgifter och praktik gk/uk
Vitsordsskala Godkänd/Underkänd
Godkänd övningar och kliniska test samt godkända inlämningsuppgifter och praktikperiod
Svenska
14.04.2025 - 31.10.2025
02.12.2024 - 13.04.2025
Katarina Vironen, Heidi Kronqvist
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
Godkänd/Underkänd
Godkända övningar och kliniskt test, godkänd praktik och övningsuppgifter
38t/vecka
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Se Moodle för närmare information:
Om eventuella hälsogranskningar, prov och vaccinationer
Om praktikuppgifter
Praktik samt övningsuppgifter
Praktik på angio, MRI/CT, nativ
På svenska
Godkänd prestation
Studerande:
Har tillfredställande nått målen för praktikavsnittet
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Underkänd prestation uppfyller inte till väsentliga delar målen för godkänd prestation
Svenska
11.11.2024 - 06.04.2025
15.06.2024 - 10.11.2024
Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
Godkänd/Underkänd
Godkänd praktik
Godkända praktikuppgifter
Deltagande i praktikseminarium
Praktikinfo, Obligatorisk närvaro
Praktikseminarium, Obligatorisk närvaro
Studerande kan avlägga praktiken utomlands
27h/sp, 17 x 27 =459
27t/sp och under praktiken 38t i veckan
Information om praktik, uppgifter seminarie ingår i kursen
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Se Moodle för närmare information:
Om eventuella hälsogranskningar, prov och vaccinationer
Om praktikuppgifter
Praktik samt övningsuppgifter
Praktik på angio, MRI/CT, nativ
Godkänd prestation
Studerande:
Har tillfredställande nått målen för praktikavsnittet
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Underkänd prestation uppfyller inte till väsentliga delar målen för godkänd prestation
Svenska
11.11.2024 - 06.04.2025
15.06.2024 - 07.11.2024
Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
Godkänd/Underkänd
Godkänd praktik
Godkända praktikuppgifter
Deltagande i praktikseminarium
Praktikinfo, Obligatorisk närvaro
Praktikseminarium, Obligatorisk närvaro
Studerande kan avlägga praktiken utomlands
27h/sp, 10 x 27 =270
Praktiken 38 t i veckan+egna uppgifter
Information om praktik, uppgifter seminarie ingår i kursen
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Klinisk praktik, introduktion och seminarie ( obligatoriska)
Klinisk praktik bedöms som Godkänd/ Underkänd
Svenska
25.11.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 17.11.2024
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
Godkänd/Underkänd
27hx 4sp= 108h
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Strålsäkerhetslagen, förordningarna relaterade till den, föreskrifter samt andra anvisningar/ rapporter/ rekommendationer som tillhör temat.
Föreläsningar, workshops, individuellt övningsarbete.
Innehållet i workshops är obligatoriska, om man inte deltar i dem ska innhållet kompenseras genom andra sätt.
Svenska
13.01.2025 - 23.03.2025
01.11.2024 - 12.01.2025
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
5sp x 27h=135h
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Kursens Moodle sida
Online
Seminarie
Individuell tentamen
Kursen bedöms U/GK
Svenska
09.03.2025 - 25.05.2025
02.12.2024 - 09.03.2025
Katarina Vironen, Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
5x27h
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Allt material och källor hittas i Moodle
Föreläsningar, individuell övningsuppgift, workshops, studiebesök
Svenska
02.09.2024 - 10.11.2024
15.06.2024 - 10.09.2024
Katarina Vironen, Radiografi och strålbehandling 1, Carina Gädda
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5
Katarina: 2 deltenter, enligt planering/ schema
27h x8sp = 216h
Katarina: 27hx 4sp = 108h
Carina Gädda
Kontaktundervisning
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
+Moodle
Föreläsningar
Självstudier
Seminarie
Svenska
14.04.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 13.04.2025
Heidi Kronqvist
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Seminarie
Studerande har inte följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och är inte insatt i andras arbete
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Carina Gädda
Kontaktundervisning
På svenska
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Bolman, L. G., Deal, T. E., & Holmqvist, A. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (Sjätte upplagan.). Studentlitteratur.
Wheelan Susan A., (2017) Att skapa effektiva team. Studentliteratur.
Källerman Helena (2016) Uppdrag mellanchef. Liber
Arbetskollektivavtal och arbetarskydd:
- Allmänt kommunalt tjänste- och arbetskollektivavtal AKTA
- Arbetarskyddsförvaltningsens webbtjänst
- Finlex.fi
Föreläsningar
Eget arbetet
Svenska
13.10.2025 - 30.11.2025
01.12.2024 - 01.04.2025
Carina Gädda
Introduktioner till kursen och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Att använda AI är inte tillåtet
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare, Utbildning till bioanalytiker
H-5
Föreläsare från arbetslivet
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Carina Gädda
Kontaktundervisning
Svenska
08.08.2025 - 22.12.2025
31.12.2024 - 28.02.2025
Carina Gädda, Heidi Kronqvist
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning till röntgenskötare
H-5