Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Camilla Ribacka
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Skriftliga arbeten och online tester bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Svenska
26.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 25.10.2023
0 - 25
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
2 sp
H-5
Tentamen
Skriftliga arbeten under hösten 2023, samt virtuella test
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 16 h
Självstudier 119 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
På engelska
Rika Levy-Malmberg
40% Kontaktundervisning, 60% Virtuell undervisning
Alotaibi T, Al Anizi CA. The impact of advanced nurse practitioner (ANP) role on adult patients with cancer: A quantitative systematic review. Appl Nurs Res. 2020 Dec;56:151370. doi: 10.1016/j.apnr.2020.151370.
Buckley L, Robertson S, Wilson T, Sharpless J, Bolton S. The Role of the Specialist Nurse in Gynaecological Cancer. Curr Oncol Rep. 2018 Sep 11;20(10):83. doi: 10.1007/s11912-018-0734-6.
Craswell A, Dwyer T. Reasons for choosing or refusing care from a nurse practitioner: Results from a national population-based survey. J Adv Nurs. 2019 Dec;75(12):3668-3676. doi: 10.1111/jan.14176.
Heale R, Rietze L, Hill L, Roles S. Development of Nurse Practitioner Competencies for Advance Care Planning. J Hosp Palliat Nurs. 2018 Apr;20(2):166-171. doi: 10.1097/NJH.0000000000000425.
Jackson A, Carberry M. The advance nurse practitioner in critical care: a workload evaluation. Nurs Crit Care. 2015 Mar;20(2):71-7. doi: 10.1111/nicc.12133.
Townsend K, Johnson KS, Jones S, Spurlock A. Nurse Practitioner's Confidence and Competence of Advance Directives: The Benefits of an Educational Program. Hosp Top. 2023 May 2:1-7. doi: 10.1080/00185868.2023.2201693. Epub ahead of print.
You are allowed to find other articles but don’t forget to add the list of articles you have used in the end of your work.
Föreläsning och seminarium
0.5
Svenska
01.01.2024 - 05.04.2024
01.12.2023 - 26.02.2024
Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
instruktion för uppgiften och målen ges i den första föreläsningen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
3 sp
H-5
Seminarium är obligatoriskt
se Moodle
1 sp=27 timar
Uppnådde inte någon av kriterierna i uppgiftskravet (se i Moodle)
Har en ytlig kunskap om ämnet, poängterar, gör svaga intervjuer och svag analys av resultaten
Har goda kunskaper i ämnet, genomför en respektabel och värdefull intervju, analysen och resultatpresentationen gav god kunskap om ämnet
Visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen
Camilla Strandell-Laine
Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Föreläsning, självstudier, individuell inlämningsuppgift och grupparbete.
Finns i Moodle.
Svenska
27.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 22.10.2023
Jussi Reijonen, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar studier.
Föreläsningar 8 h
Seminarium 4 h
Självstudier 123 h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip.
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas.
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av litteratur.
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt.
Marica Hinders
Virtuell undervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Lectures - 16 hours
Seminar 9 hours
Small-group work - 20 hours
Individual studies - 90 hours
Engelska
01.01.2024 - 15.04.2024
01.12.2023 - 08.01.2024
Marica Hinders, Camilla Strandell-Laine
The course is arranged in collaboration with ARCADA.
Lectures are given in English, but written assignment(s) can be returned in either English or Swedish.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Total workload of the course: 135 hours
Of which autonomous studies: 135 hours
Of which scheduled studies: 25 hours
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Online
Engelska
24.08.2023 - 16.11.2023
15.06.2023 - 24.08.2023
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Camilla Strandell-Laine
50% Kontaktundervisning, 50% Virtuell undervisning
Forskningsmetodik:
- Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder (Upplaga 3.). Liber AB.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Jacobsen, D. I., Järvå, H., & Wallin, B. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring: Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete (2. [uppdaterade och utök.] uppl.). Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Forskningsetik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
Böcker på engelska:
- Holloway, I. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley Blackwell. (e-bok)
- Merriam, S. B. & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (Second edition.). Jossey-Bass.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2019). The application of content analysis in nursing science research. Springer International Publishing.
- Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Fourth edition. International student edition.). SAGE.
Kursen är uppdelad i tre separata delar:
1) Kvalitativa metoder (5 sp)
2) Kvantitativa metoder (3 sp)
3) Metodseminarium (2 sp)
Kvalitativa metoder, 5 sp, går som onlinekurs på våren 2024, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på hösten 2024.
KVALITATIVA METODER
Modul 1 (test) bedöms enligt skalan GK/UK. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 20 %)
- kunskap om grundläggande forskningsetiska begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet/trovärdighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 3 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodologisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion
Modul 4 och 5 (vikning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt utvärdera forskning
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar och samla in empiriska data
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-5) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
KVANTITATIVA METODER
Svenska
01.01.2024 - 31.12.2024
01.12.2023 - 17.01.2024
Ralf Lillbacka, Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 18.1-31.5.2024. Deadlines per modul:
Modul 1: 4.2.2024
Modul 2: 3.3.2024
Modul 3: 31.3.2024
Modul 4: 5.5.2024
Modul 5: 31.5.2024
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-31.12.2024
KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Modul 1: Kursinfo 1h (bekanting med kursens upplägg) + test på Moodle = 5 h
Modul 2: Hemtent på Moodle = 25h
Modul 3: Granskning av ett examensarbete = 25h
Modul 4: Individuell uppgift = 40h
Modul 5: Individuell uppgift = 40h
KVANTITATIVA METODER (3 sp = 81 timmar)
METODSEMINARIER (2 sp = 54 timmar)
Forskningsplan för examensarbete
Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, metodseminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under vårterminen 2024 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under höstterminen 2024 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Baserar sig inte på litteratur.
Moduler 3, 4 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Refererar begrepp och grundläggande principer.
Baserar sig på metodlitteratur.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna.
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
KVANTITATIVA METODER
Camilla Ribacka
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Nordeng H. och Spigset O. med flera (2020) Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur. alternativt äldre upplagor av boken från 2014 eller 2009
Alternativ litteratur:
Ritter J., Flower R., Henderson G., Loke Y.K., MacEwan D. and Rang H. (2018) Rang and Dale´s Pharmacology, 9th edition, Elsevier. (eller äldre upplagor)
Vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Examination motsvarande 2 sp, samt individuella skriftliga arbeten och kviss motsvarande 3 sp
Svenska
31.08.2023 - 19.11.2023
15.06.2023 - 30.08.2023
0 - 20
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
2 sp
H-5
Tentamen
Examination 06.10.2023 som delprestation motsvarande 2 sp av totala 5 sp. Möjlighet till omtentamen på allmänt omtentamenstillfälle 08.12.2023 och 19.01.2024.
Examination av kursmaterialet genom individuella, skriftliga arbeten samt on line kviss utgör 3 sp av totala 5 sp
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och examination 16 h.
Självstudier och individuella, skriftliga arbeten 119 h.
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt nöjaktiga kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
På engelska
Studerande har goda kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt goda kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt utmärkta kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Emilia Kielo-Viljamaa
Kontaktundervisning
VETENSKAPSTEORI:
Malcolm, P. (2015). Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
Wiklund Gustin, L., Asp, M., Alvsvåg, H., Arman, M., Berg, L., Bergbom, I., . . . Ruthman, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (Tredje upplagan.). Studentlitteratur AB.
Birkler, J. 2012. Vetenskapsteori - en grundbok, Liber.
Sohlberg, P., & Sohlberg, B. (2019). Kunskapens former: Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (Fjärde upplagan.). Liber.
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J. (2018). Varför vetenskap?: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
INSTRUMENTUTVECKLING:
Streiner, D. L. a., Norman, G. R., & Cairney, J. (2015). Health measurement scales: A practical guide to their development and use (Fifth edition.). Oxford University Press.
Olsson, H., & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
EVIDENSBASERAD PRAKTIK OCH IMPLEMENTERING:
Hasson H., Schwarz U.T (2017). Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R., & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik (Upplaga 4:1.). Studentlitteratur
Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
Andersson, A., Hommel, A., & Andersson, Å. (2018). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
Nilsen, P. (2014). Implementering av evidensbaserad praktik (1. uppl.). Gleerups.
Hybridundervisning:
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete
Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
Modul 1: 50 % av vitsordet
- Begreppskarta: 20%
- Instrumentutveckling: 30%
Modul 2: 50 % av vitsordet
- Granskning av vetenskapliga artiklar: 20%
- Artikelanalys och implementeringsplan: 30%
Svenska
31.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 12.09.2023
Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
- Begreppskarta (par/-gruppuppgift), deadline 8.10.2023
- Instrumentutveckling (par-/gruppuppgift), deadline 23.11 och 10.12.2023
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
- Granskning av vetenskapliga artiklar (individuell uppgift), deadline 12.11.2023
- Artikelanalys och implementeringsplan (individuell uppgift), deadline 10.12.2023
5sp = 135h
Föreläsningar: 10h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 51h
Seminarium: 4h
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
Modul 1:
Begreppskarta:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
Instrumentutveckling:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 1:
Begreppskarta:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Instrumentutveckling:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 1:
Begreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
Instrumentutveckling:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
- Frågorna besvaras
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 1:
Begreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
Instrumentutveckling:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Camilla Strandell-Laine
Virtuell undervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)
Engelska
31.10.2023 - 12.12.2023
15.06.2023 - 31.10.2023
Camilla Strandell-Laine
The course is conducted in collaboration with Arcada
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
10 sp
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
To be introduced during the introductory lecture.
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Engelska
28.08.2023 - 31.07.2025
02.07.2022 - 28.08.2022
Ralf Lillbacka, Pia Liljeroth, Susanne Jungerstam, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Online
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Engelska
28.08.2023 - 31.10.2023
15.06.2023 - 30.08.2023
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1sp = 27h
5sp = 135h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Hybrid undervisning
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
31.08.2023 - 31.10.2023
15.06.2023 - 01.09.2023
Maria Slotte, Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1sp = 27h
5sp = 135h
Hybrida lektioner (9h) Studerande väljer att delta online eller på Campus
Individuella studier (122h), eget arbete samt grupparbete
Seminarium (4h) Online eller på Campus
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle).
Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter, inkl. intervjuer och litteraturstudier (självstudier)
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter.
Svenska
07.03.2024 - 31.05.2024
01.12.2023 - 30.10.2024
Camilla Strandell-Laine, HYH Hälsa och Välfärd
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker.
Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion
Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.
Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång.
Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter).
Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.
Se uppgifter om studieperioden.
Se uppgifter om studieperioden.
Se uppgifter om studieperioden.
Janina Dahla
Kontaktundervisning
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap, reflektion och förmåga att sammanfatta teori och anpassa teori till praxis
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, presentation och sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle.
.
Svenska
13.03.2024 - 24.04.2024
02.12.2023 - 06.03.2024
Janina Dahla
Kursen inleds den 13.3.24 deltagande i närstudierna sker via teams
Är du intresserad av kvalitetsarbete och vill jobba med utvecklingsfrågor? Vill du utvecklas i din professionella roll och fördjupa din förståelse för människor med minnessjukdom och närståendes livssituation?Det är inte bara äldre som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta då i den här kursen så kan vi tillsammans jobba med frågor som vi kan stöta på i vardagen,som professionella eller närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen,kräver aktivt deltagande under närvarodagarna.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 18.4.24
24.4.24 Under närstudien håller studerande en kort Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
1. Kursen innehåller 21h schemalagd distansundervisning, samt reflektions uppgifter och praktiska övningar 2 sp 54 h
Studeranden läser efter varje närstudiedag den angivna obligatoriska litteraturen (med koppling till temat) och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp 81 h
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 19.4.24
24.4. 24 Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring varje temaområde. Tema kopplas till lärandemålen. Inkludera bilder, länkar och material i portfolion. Tänk på att portfolion skall fungera som en materialbank för dig i arbetslivet.
Studerande väljer i vilket format portfolion görs. Källor skall anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar.
Janina Dahla
Kontaktundervisning
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap, reflektion och förmåga att sammanfatta teori och anpassa teori till praxis
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, presentation och sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
Svenska
26.09.2023 - 21.11.2023
02.07.2023 - 26.09.2023
Janina Dahla
Är du intresserad av kvalitetsarbete och vill jobba med utvecklingsfrågor? Vill du utvecklas i din professionella roll och fördjupa din förståelse för människor med minnessjukdom och närståendes livssituation?Det är inte bara äldre som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta då i den här kursen så kan vi tillsammans jobba med frågor som vi kan stöta på i vardagen,som professionella eller närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen,kräver aktivt deltagande under närvarodagarna.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Under närstudien håller studerande en Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
1. Kursen innehåller 17h schemalagd distansundervisning, samt reflektions uppgifter och praktiska övningar 2 sp 54 h
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp 81 h
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring varje temaområde. De behandlade temana kopplas till lärandemålen. Inkludera bilder, länkar och material i portfolion. Tänk på att portfolion skall fungera som en materialbank för dig i arbetslivet.
Studerande väljer i vilket format portfolion görs. Källor skall anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen (med koppling till temat) och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion.
Camilla Strandell-Laine
Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Alla uppgifter bör skrivas enligt Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Grunden för kursens examination utgörs av:
- Ett skriftliga individuellt inlämningsarbete, bedöms enligt 0-5
- Ett grupparbete, bedöms enligt 0-5
Feedback på uppgifterna fås genom bedömningskriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
01.08.2024 - 31.12.2024
01.12.2023 - 09.08.2024
0 - 50
Camilla Strandell-Laine, HYH Hälsa och Välfärd
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Deadline grupparbete xx.xx.2024
Deadline individuell uppgift xx.xx..2024
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 6 h
Seminarium 4 h
Självstudier 125 h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt