Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Camilla Ribacka
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Skriftliga arbeten och online tester bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Svenska
26.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 25.10.2023
0 - 25
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
2 sp
H-5
Tentamen
Skriftliga arbeten under hösten 2023, samt virtuella test
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 16 h
Självstudier 119 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
På engelska
Camilla Strandell-Laine
20% Kontaktundervisning, 80% Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Föreläsning, självstudier, individuell inlämningsuppgift och grupparbete.
Finns i Moodle.
Svenska
23.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 22.10.2023
Camilla Strandell-Laine, Företagsekonomi Åbo 1
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
4 sp
H-5
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar studier.
Föreläsningar 6 h
Seminarium 6 h
Självstudier 123 h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip.
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas.
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av litteratur.
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt.
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Online
Engelska
24.08.2023 - 16.11.2023
15.06.2023 - 24.08.2023
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Camilla Ribacka
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Nordeng H. och Spigset O. med flera (2020) Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur. alternativt äldre upplagor av boken från 2014 eller 2009
Alternativ litteratur:
Ritter J., Flower R., Henderson G., Loke Y.K., MacEwan D. and Rang H. (2018) Rang and Dale´s Pharmacology, 9th edition, Elsevier. (eller äldre upplagor)
Vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Examination motsvarande 2 sp, samt individuella skriftliga arbeten och kviss motsvarande 3 sp
Svenska
31.08.2023 - 10.11.2023
15.06.2023 - 30.08.2023
0 - 20
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
2 sp
H-5
Tentamen
Examination 06.10.2023 som delprestation motsvarande 2 sp av totala 5 sp. Möjlighet till omtentamen på allmänt omtentamenstillfälle 08.12.2023 och 19.01.2024.
Examination av kursmaterialet genom individuella, skriftliga arbeten samt on line kviss utgör 3 sp av totala 5 sp
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och examination 16 h.
Självstudier och individuella, skriftliga arbeten 119 h.
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt nöjaktiga kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
På engelska
Studerande har goda kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt goda kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt utmärkta kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Emilia Kielo-Viljamaa
Kontaktundervisning
VETENSKAPSTEORI:
Malcolm, P. (2015). Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
Wiklund Gustin, L., Asp, M., Alvsvåg, H., Arman, M., Berg, L., Bergbom, I., . . . Ruthman, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (Tredje upplagan.). Studentlitteratur AB.
Birkler, J. 2012. Vetenskapsteori - en grundbok, Liber.
Sohlberg, P., & Sohlberg, B. (2019). Kunskapens former: Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (Fjärde upplagan.). Liber.
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J. (2018). Varför vetenskap?: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
INSTRUMENTUTVECKLING:
Streiner, D. L. a., Norman, G. R., & Cairney, J. (2015). Health measurement scales: A practical guide to their development and use (Fifth edition.). Oxford University Press.
Olsson, H., & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
EVIDENSBASERAD PRAKTIK OCH IMPLEMENTERING:
Hasson H., Schwarz U.T (2017). Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R., & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik (Upplaga 4:1.). Studentlitteratur
Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
Andersson, A., Hommel, A., & Andersson, Å. (2018). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
Nilsen, P. (2014). Implementering av evidensbaserad praktik (1. uppl.). Gleerups.
Hybridundervisning:
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete
Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
Modul 1: 50 % av vitsordet
- Begreppskarta: 20%
- Instrumentutveckling: 30%
Modul 2: 50 % av vitsordet
- Granskning av vetenskapliga artiklar: 20%
- Artikelanalys och implementeringsplan: 30%
Svenska
31.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 12.09.2023
Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
- Begreppskarta (par/-gruppuppgift), deadline 8.10.2023
- Instrumentutveckling (par-/gruppuppgift), deadline 23.11 och 10.12.2023
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
- Granskning av vetenskapliga artiklar (individuell uppgift), deadline 12.11.2023
- Artikelanalys och implementeringsplan (individuell uppgift), deadline 10.12.2023
5sp = 135h
Föreläsningar: 10h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 51h
Seminarium: 4h
Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
Modul 1:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
Instrumentutveckling:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 1:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Instrumentutveckling:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 1:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
Instrumentutveckling:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
- Frågorna besvaras
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 1:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
Instrumentutveckling:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Camilla Strandell-Laine
Virtuell undervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)
Engelska
24.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 23.10.2023
Camilla Strandell-Laine
The course is conducted in collaboration with Arcada
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
10 sp
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
To be introduced during the introductory lecture.
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Engelska
28.08.2023 - 31.07.2025
02.07.2022 - 28.08.2022
Pia Liljeroth, Ralf Lillbacka, Susanne Jungerstam, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Online
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Engelska
28.08.2023 - 31.10.2023
15.06.2023 - 30.08.2023
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1sp = 27h
5sp = 135h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Hybrid undervisning
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
31.08.2023 - 31.10.2023
15.06.2023 - 01.09.2023
Maria Slotte, Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1sp = 27h
5sp = 135h
Hybrida lektioner (9h) Studerande väljer att delta online eller på Campus
Individuella studier (122h), eget arbete samt grupparbete
Seminarium (4h) Online eller på Campus
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Janina Dahla
Kontaktundervisning
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 2sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap, reflektion och förmåga att sammanfatta teori och anpassa teori till praxis
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, presentation och sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
Svenska
26.09.2023 - 21.11.2023
02.07.2023 - 26.09.2023
Janina Dahla
Är du intresserad av kvalitetsarbete och vill jobba med utvecklingsfrågor? Vill du utvecklas i din professionella roll och fördjupa din förståelse för människor med minnessjukdom och närståendes livssituation?Det är inte bara äldre som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta då i den här kursen så kan vi tillsammans jobba med frågor som vi kan stöta på i vardagen,som professionella eller närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen,kräver aktivt deltagande under närvarodagarna.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Under närstudien håller studerande en Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
1. Kursen innehåller 17h schemalagd distansundervisning, samt reflektions uppgifter och praktiska övningar 2 sp 54 h
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 3 sp 81 h
Den elektroniska inlärningsportfolion inlämnas i Moodle senast den 17.11.23
21.11. 23 Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring varje temaområde. De behandlade temana kopplas till lärandemålen. Inkludera bilder, länkar och material i portfolion. Tänk på att portfolion skall fungera som en materialbank för dig i arbetslivet.
Studerande väljer i vilket format portfolion görs. Källor skall anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen (med koppling till temat) och skriver kommenterade referat av dem. Referaten inkluderas i portfolion.
Inga förverkliganden har kopplats till utbildningen.