Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Camilla Ribacka
40% Kontaktundervisning, 60% Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Skriftliga arbeten bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Svenska
21.01.2022 - 31.05.2022
15.11.2021 - 21.01.2022
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
3 sp
H-5
Skriftliga arbeten under våren 2022
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 16 h
Självstudier 119 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Se Moodle för närmare information
Praktik i 3 veckor
Skriftliga uppgifter
Svenska
30.08.2021 - 31.12.2021
11.06.2021 - 29.08.2021
Ann-Louise Glasberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Godkänd/Underkänd
Godkänd praktik
Godkända praktikuppgifter
Obligatorisk närvaro 38 timmar per vecka
38 timmar per vecka
Godkänd praktik
Godkända praktikuppgifter
Camilla Strandell-Laine
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
For the subjects’ critical thinking and clinical judgment and clinical decision making please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
Boman, E., Glasberg, AL., Levy-Malmberg, R., Fagerstrom, L. (2019). ’Thinking outside the box’: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing. 18:25. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy-Malmberg., Fagerström, L. (2019). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care - an interview study, Scandinavian Journal of Caring Science. DOI: 10.1111/scs.12753
Levy-Malmberg, R., Boman, E. (2019). Fagerstöm, L.M. (red). Klinisk beslutningstaking. i Avancerant Klinisk Sykepleie. (S. 1139-147). Gyldenadak Norsk Forlag
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Bläuer, C., Frei, I. A., Schnepp, W., & Spirig, R. (2015). Implementation of a nurse-led education programme for chronic heart failure patients during hospitalisation, and strategies supporting their self-management at home: a practice development project in the context of the Swiss healthcare system. International Practice Development Journal, 5(1), 1–15.
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies & Classifications. 2010;21(2):82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott
For the subject of OSCE
Levy-Malmberg, R. (2019). Fagerstöm, L.M. (red). Objective structured clinical examination (OSCE) for vurdering av klinisk kompetanse. . i Avancerant Klinisk Sykepleie. (S. 235-253). Gyldenadak Norsk Forlag
Taylor, I., Bing-Jonsson, P.C., Levy-Malmberg., Fagerström, L. (2019). The Objective Structured Clinical Examination in evolving nurse practitioner education: A study of students' and examiners’ experiences. Nurse Education in Practice. 37(5), 115-123. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.04.001
föreläsningar och övning
0-5
Svenska
30.08.2021 - 31.12.2021
11.06.2021 - 29.08.2021
Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Vasa, Wolffskavägen 31
2 sp
H-5
öva i klinisk miljö och öva i klass
OSCE
27H=1 sp
Maria Westerlund
Kontaktundervisning
Svenska
10.03.2022 - 31.05.2022
15.11.2021 - 10.03.2022
Maria Westerlund
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Marica Hinders
Virtuell undervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Engelska
11.01.2022 - 31.03.2022
15.11.2021 - 11.01.2022
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
5 sp
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Rika Levy-Malmberg
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2020). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care: an interview study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(2), 492–500. https://doi.org/10.1111/scs.12753
Boman, E., Glasberg, A.-L., Levy-Malmberg, R., & Fagerström, L. (2019). “Thinking outside the box”: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing, 18(1), N.PAG. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2019). Nurses’ understanding of becoming nurse practitioner role in the Norwegian emergency care context: A qualitative study. Nordic Journal of Nursing research. https://doi.org/10.1177/2057158518783166
Bryant-Lukosius, D., & DiCenso, A. (2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing (Wiley-Blackwell), 48(5), 530–540. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03235.x
Kerr, L., & Macaskill, A. (2020). The journey from nurse to advanced nurse practitioner: applying concepts of role transitioning. British Journal of Nursing, 29(10), 561–565. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.561
Mackey, H., Noonan, K., Kennedy Sheldon, L., Singer, M., & Turner, T. (2018). Oncology Nurse Practitioner Role: Recommendations from the Oncology Nursing Society’s Nurse Practitioner Summit. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(5), 516–522. https://doi.org/10.1188/18.CJON.516-522
Föreläsningar, gruppdiskussion
0-5
Svenska
21.01.2022 - 31.05.2022
15.11.2021 - 21.01.2022
Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
2 sp
H-5
0-5
skriftlig uppgift
1 sp= 27 timmar
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är
bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den
studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i
substansen även berörande det väsentliga
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap
angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studieperiod
Camilla Strandell-Laine
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
Abu-Baker, N. N., AbuAlrub, S., Obeidat, R. F., & Assmairan, K. (2021). Evidence-based practice beliefs and implementations: a cross-sectional study among undergraduate nursing students. BMC Nursing, 20(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s12912-020-00522-x
Chan, R., Gardner, G., Webster, J., & Geary, A. (2010). Building research capacity in the nursing workforce: the design and evaluation of the nurse researcher role. Australian Journal of Advanced Nursing, 27(4), 62–69.
Geddis, R. A., Errington, L., Abley, C., Wassall, R., Exley, C., & Thomson, R. (2021). Enhancing shared and surrogate decision making for people living with dementia: A systematic review of the effectiveness of interventions. Health Expectations, 24(1), 19–32. https://doi.org/10.1111/hex.13167
Hoffmann, T., Gibson, E., Barnett, C., & Maher, C. (2021). Shared decision making in Australian physiotherapy practice: A survey of knowledge, attitudes, and self-reported use. PLoS ONE, 16(5), 1–12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0251347
Parvan, K., Hosseini, F. A., Jasemi, M., & Thomson, B. (2021). Attitude of nursing students following the implementation of comprehensive computer-based nursing process in medical surgical internship: a quasi-experimental study. BMC Medical Informatics & Decision Making, 21(1), 1–12.
Tagney, J., & Haines, C. (2009). Using evidence-based practice to address gaps in nursing knowledge. British Journal of Nursing, 18(8), 484–489. https://doi.org/10.12968/bjon.2009.18.8.41811
critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment?
http://www.elsevieradvantage.com/samplechapters/9781437727760/9781437727760.pdf
Clinical judgment- en essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
lectures, students independent work ans mandatory seminar
0-5
Engelska
01.09.2021 - 31.12.2021
11.06.2021 - 03.09.2021
Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
2 sp
H-5
project in clinical environment
autumn 2021
27 hours = 1 ECTS credit
Ann-Louise Glasberg
Kontaktundervisning
Svenska
01.01.2022 - 31.12.2022
02.07.2018 - 31.07.2018
Ann-Louise Glasberg
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Svenska
01.01.2022 - 31.12.2022
15.11.2020 - 31.12.2021
Ann-Louise Glasberg, Sirkku Säätelä, Ralf Lillbacka, Marica Hinders, Camilla Ribacka, Susanne Jungerstam, Camilla Strandell-Laine, Ulla Penttinen, Marlene Gädda, Maj-Helen Nyback, Anita Wikberg, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Svenska
30.08.2021 - 31.07.2024
11.06.2021 - 29.08.2022
Ann-Louise Glasberg, Pia Liljeroth, Ralf Lillbacka, Marica Hinders, Susanne Jungerstam, Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Camilla Strandell-Laine
Virtuell undervisning
Online moodle Metropolia
Nationell kurs för bioanalytiker inom HYH online
Föreläsningar
Tutor online
Skriftliga arbeten
Engelska
06.09.2021 - 04.11.2021
11.06.2021 - 05.09.2021
0 - 6
Camilla Strandell-Laine, Ulla Penttinen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Vasa, Wolffskavägen 31
5 sp
H-5
hösten 2021
5 x 27 h
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
LITTERATUR FÖR DEN KVALITATIVA DELEN AV KURSEN
Obligatorisk litteratur (i litteraturförteckningen finns förslag på böcker): studerande väljer en grundbok, en bok som handlar specifikt om den valda metoden (om det finns en sådan) samt Forskningsetiska delegationens publikationer.
Exempel på grundböcker:
- Ahrne, G. & Svensson, P. (red.). (2011). Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber.
- Bryman, A., 2002. Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. (2008). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
- Henricson, M. (red.) (2012). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 (eller senare upplaga). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Jakobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Larsson, S., Lilja, J. & Mannheimer, K., 2005. Forskningsmetoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
- Parahoo, K., 2006. Nursing Research. Principles, Process and Issues. Second Edition. New York: Palgrave Macmillan.
- Gibbs, G. R. & Flick, U. (2018). Analyzing qualitative data (Second edition.). Sage.
Böcker om specifika metoder:
- Coughlan, M., Cronin, P. & Ryan, F. 2013. Doing a literature review in nursing, health and social care. Los Angeles: SAGE Publications.
- Halkier, B. 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
- Johansson, A.(2005). Narrativ teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Kvale, S., 1997. Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
- Larsson, S., Sjöblom, Y. & Lilja, J., 2008. Narrativa metoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Johansson, A. 2005. Narrativ teori och metod: med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
- Rönnerman, K. (red.), 2004. Aktionsforskning i praktiken - erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. (2003). Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Pellervo-Seura ry.
Etik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- God forskningssed. 2017. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html
- Mäkinen, O., 2006. Tutkimusetiikan ABC. Helsinki: Tammi.
- Pietilä, A-M. & Länsimies-Antikainen, H. (toim.), 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopion Yliopisto, Hoitotieteen laitos. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-951-27-0130-8/urn_isbn_978-951-27-0130-8.pdf
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
- What are Qualitative Research Ethics? (2012). Bloomsbury Academic.
_____________________________________________________________
LITTERATUR FÖR KURSENS KVANTITATIVA DEL
Barmark, M. & Djurfeldt, G., 2015. Statistisk verktygslåda - att förstå och förändra världen med siffror. Lund: Studentlitteratur.
Denscombe, M. 2018. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G., 2013. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eliasson, A., 2013. Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur.
Field, A., 2014. Discovering statistics using IBM SPSS Statistics. Germany: Mohn Media.
Holme, I.M. & Solvang, B.K. 1992 eller nyare upplaga. Forskningmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L., 2002. Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur.
Körner, S. & Wahlgren, L., 1998 (eller nyare uppl.). Statistiska metoder. Lund: Studentlitteratur.
Wahlgren, L., 2012. SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
Widjeskog, Ö. 1995 eller nyare upplaga. Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik Ab.
Kursen är uppdelad i tre separata delar; kvalitativa metoder (5 sp), kvantitativa metoder (3 sp) och metodseminarium (2 sp). Kvalitativa metoder, 5 sp, går som digital kurs alltid på hösterminen , och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på våren.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
KVALITATIVA METODER
Den kvalitativa delen av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kursen på Moodle är uppdelad i 5 moduler:
Modul 1: Introduktion. Diagnostiskt test på Moodle.
Modul 2: Datainsamling. Gruppuppgift. I gruppen väljer ni var sin datainsamlingsmetod som ni fördjupar er i, gör en liten undersökning där ni använder den valda metoden och presenterar detta för varandra enligt instruktionerna på Moodle. Dessutom ger ni feedback åt varandra gällande uppgiterna enligt instruktionerna på Moodle. Optimalt är att vara 3 personer i gruppen. När studerande inleder kursen går hen in på diskussionsforumet i modul två. Den första som går in startar en diskussionstråd, följande (1-2 studerande) svarar på den och bildar således en grupp. Den tredje eller fjärde som går in startar en ny diskussion och följande studerande svarar på den, osv.
Modul 3: Dataanalys: Individuell uppgift. Studerande väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat.
Modul 4: Etik, dataskydd och tillförlitlighet. Hemtentamen på Moodle.
Modul 5: Granskning av examensarbete. Studerande väljer ett högre YH-examensarbete inom den egna profileringen i Theseus (https://www.theseus.fi/). OBS utbildningarna heter lite olika i olika yrkeshögskolor. Studerande läser och bedömer examensarbetet enligt instruktioner och dokument som finns på moodle.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
KVANTITATIVA METODER
Denna del av kursen förverkligas under vårterminen, och närmare instruktioner för examinationen publiceras senare i Moodle. På basen av föreläsningar, dataövningar samt egna litteraturstudier sammanställer studerande en hemtentamensuppgift bestående av (a) en beskrivning av centrala begrepp och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder, samt (b) en statistik övningsuppgift med statistisk testning. Denna examinationsuppgift kan ersättas av en individualiserad övningsuppgift som relateras till studerandes examensarbete.
KVALITATIVA METODER
Modul 1 bedöms enligt skalan godkänd/underkänd. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör det diagnostiska testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt granska en studie
- förmåga att jämföra och kritiskt analysera datainsamlings- och användningsändamål
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- förmåga att ge konstruktiv feedback
Modul 3 (vikning 30 %)
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar
- förmåga att använda en kvalitativ dataanalysmetod
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriflig och visual presentation)
Modul 4 (viktning 20 %)
- kännedom grundläggande begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 5 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion
KVANTITATIVA METODER
Delkursen bedöms enligt skalan 0-5 på basen av:
- studerandes förmåga att återge och förstå centrala begrepp
- studerandes förmåga att kritiskt beskriva principerna för tillämpning av olika datainsamlings- och analysmetoder
- studerandes förmåga att genomföra en analys på basen av statistisk testning
Svenska
30.08.2021 - 31.07.2024
11.06.2021 - 12.09.2021
Ann-Louise Glasberg, Ralf Lillbacka, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
KVALITATIVA METODER
Modul 1: diagnostiskt test (Moodle)
Modul 2: Skriftlig rapport (gruppuppgift) i form av en powerpoint med inbandat ljud till (instruktioner på Moodle) och kollegial feedback. I presentation ska ingå: beskrivning av metoden, när det lämpar sig att använda metoden, hur man går till väga, för- och nackdelar med metoden, beskrivning av den egna användningen av metoden (hur gjorde du, reflektioner kring vad som gick bra och vilka utmaningarna var). Den kollegiala feedbacken ges till de övriga medstuderandena i den egna gruppen enligt intstruktionerna på Moodle.
Modul 3: Individuell uppgift. Studerande analyserar 3 vetenskapliga artiklar med en kvalitativ analysmetod. Studeranden presenterar sin analysprosess samt resultat.
Modul 4: individuell hemtentamen på Moodle.
Modul 5: individuell analys och bedömning av ett högre YH-examensarbete enligt eget val (görs enligt instruktioner på Moodle)
________________________________________
KVANTITATIVA METODER
Hemtentamen alternativt en individualiserad övningsuppgift som anknyter till studerandes examensarbete
-----------------------------------------------------------------
METODSEMINARIER
Muntlig opponering och en skriftlig opponentberättelse av en examnesarbtsplan och ett färdigt exmanesarbete.
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 30.8-31.12.2021. Modul 1 görs först, och studerande rekommenderas göra modulerna i den ordning de är upplagda på Moodle.
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 10.01.-29.05.2022.
KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Kursintroduktion: (kursinfo 2h + bekantning med kursens upplägg) + diagnostiskt självrättande test på Moodle (=examination) =10 h.
Datainsamling: Studerande arbetar i 3 personers grupper. Varje studerande väljer en datainsamlingsmetod som hen läser in sig på och använder för att samla in data enligt instruktioner på Moodle. Studerande bandar in en max. 10 minuter lång video där hen presenterar metoden. De övriga i gruppen bedömer de andras presentationer med hjälp av bedömningskriterier som finns i Moodle (=examination) = 40 h
Dataanalys: Studeranden väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprosessen samt resultat (=examination) = 40 h
Etik, dataskydd och tillförlitlighet: Hemtent i Moodle (=examination) = 25 h.
Examensarbete: Studerande söker, läser och analyserar 1 högre YH-lärdomsprov och granskar dem enligt kriterier som finns på Moodle, skriftlig rapport (=examination) = 20 h.
KVANTITATIVA METODER 3 sp = 81 timmar
METODSEMINARIER 2 sp = 54 timmar
Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, seminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under höstterminen 2021 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under vårterminen 2022 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
MODUL 4:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Baserar sig inte på metodlitteratur.
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Studerande har mycket bristfällig kunskap om centrala begrepp och tillvägagångssätt för datainsamling och -analys.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
MODUL 4:
Refererar begrepp och grundläggande principer
Baserar sig på metodlitteratur
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Studerandes kunskap om kvantitativa begrepp och metoder är mycket grundläggande. Det finns brister ifråga om kännedomen om centrala begrepp och tillvägagångssätt för datainsamling och -analys.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
MODUL 4:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Studerande påvisar god kunskap om kvantitativa begrepp och metoder. Studerande kan korrekt återge och använda centrala begrepp och tillvägagångssätt för datainsamling och -analys.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
MODUL 4:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Studerande påvisar synnerligen god kunskap om kvantitativa begrepp och metoder. Studerande kan korrekt återge och använda centrala begrepp och tillvägagångssätt för datainsamling och -analys, samt även kritiskt bedöma deras användbarhet och begränsningar.
Susanne Jungerstam
Kontaktundervisning
To be introduced during lectures and presentations of assignments.
Online lectures and presentations
Self studies and assignments
Engelska
08.03.2022 - 31.05.2022
15.11.2021 - 08.03.2022
Pia Liljeroth, Susanne Jungerstam
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
To be introduced during lectures and presentations of assignments.
Camilla Strandell-Laine
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Nordeng H. och Spigset O. med flera (2020) Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur. alternativt äldre upplagor av boken från 2014 eller 2009
Alternativ litteratur:
Rang, H.P., Dale, M.M., Ritter, J.M., Flower R.J. och Henderson G.(2012). Pharmacology. (7th ed.) Elsevier.
Vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material
Föreläsningar, diskussioner och självstudier.
Examination motsvarande 2 sp, samt skriftliga arbeten motsvarande 3 sp
Svenska
30.08.2021 - 28.02.2022
11.06.2021 - 12.09.2021
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
2 sp
H-5
Skriftlig examination, samt individuella inlämningsuppgifter
Examination 09.12.2021 av 2 sp av totala 5 sp. Möjlighet till omtentamen våren 2022 på allmänt omtentamenstillfälle 21.01.2022 och 11.02.2022.
Examination av kursmaterialet genom individuella, skriftliga arbeten utgör 3 sp av totala 5 sp
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och examination 16 h.
Självstudier och individuella, skriftliga arbeten 119 h.
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt nöjaktiga kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Studerande har goda kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt goda kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt utmärkta kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Camilla Strandell-Laine
20% Kontaktundervisning, 80% Virtuell undervisning
OBLIGATORISK LITTERATUR:
1. Hasson H., Schwarz U.T 2017. Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
2.a. Malcolm, P. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
eller
2.b. Nortvedt, P. 2006. Sensibilitet och reflektion. Filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner. Bokförlaget Daidalos, Göteborg.
eller
2.c. Wiklund Gustin L., Bergbom E. 2012 reviderad 2017. Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur
3.a. Birkler, J. 2012. Vetenskapsteori-en grundbok, Liber.
eller
3.b. Sohlberg. B-M. & Sohlberg, P. 2008. Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod.
eller
3.c. Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
4. Greenhalgh, T. 2012. Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
5.a. Willman, A, Stoltz, P. & Bahtsevani, C. 2011. Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning & klinisk verksamhet. Studentlitteratur, Lund.
eller
5.b. Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
REFERENSLITTERATUR:
Alvesson, M. & Sköldberg, K.2008. Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
Andersen, H. (red). 1994. Vetenskapsteori och metodlära: introduktion. Studentlitteratur, Lund.
Bjereld, U., Denker, M. & Hinnfors, J. 2009. Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Studentlitteratur Ab, Lund.
Bohlin, I. & Sager, M. (red.) 2011. Evidensens många ansikten. Evidensbaserad praktik i praktiken. Arkiv förlag, Lund.
Eriksson, K. & Lindström, U.Å. (red) 2003. Gryning II Klinisk vårdvetenskap. Enheten för vårdvetenskap. Åbo Akademi, Vasa.
Eriksson, K., Lindström, U.Å., Matilainen, D., Lindholm, L. 2007. Gryning III Vårdvetenskap och hermeneutik. Enheten för vårdvetenskap. Åbo Akademi, Vasa.
Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
Kjørup, S. 2009. Människovetenskaperna. Problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund.
Mäntysaari, M., Pohjola, A., & Pösö, T. (toim). 2009. Sosiaalityö ja teoria. PS-Kustannus, Jyväskylä.
Pirttilä-Backman, A-M., Ahokas, M., & Myyry, L.2005. Arvot, moraali ja yhteiskunta. Sosiaalipsykologisia näkökulmia yhteiskunnan muutokseen. Gaudeamus, Helsinki.
Hybridundervisning:
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete
Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända.
Svenska
01.09.2021 - 31.12.2021
11.06.2021 - 12.09.2021
Emilia Kielo-Viljamaa
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
4 sp
H-5
Modul 1: Individuell skriftlig uppgift (granskning av 2 vetenskapliga artiklar, artikelanalys, implementeringsplan
Modul 2: Begreppskarta, skriftligt gruppuppgift och kollegial feedback
Kursen kan avläggas under perioden 30.8.2021-31.12.2021.
Studerande rekommenderas att göra kursen under hösttermninen 2021.
Modul 1:
- Granskning av 2 vetenskapliga artiklar
- Artikelanalys och implementeringsplan
Lämnas in på Moodle senast 31.10.2021 kl 23.59
Modul 2:
- Begreppskarta
- Skriftligt gruppuppgift och kollegial feedback
Lämnas in på Moodle senast 30.11.2021 kl 23.59
Modul 1: Utvärdering och granskning 67,5h (närundervisning 6h, granskning av vetenskapliga artiklar 11,5h, artikelanalys + implementeringsplan 50h)
Modul 2: Vetenskapsteori 67,5h (närundervisning 4h, begreppskarta 6h, gruppuppgift och kollegial feedback 57,5h)
Modul 1: Utvärdering och granskning
Modul 2: Vetenskapsteori
Modul 1:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 2:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
Gruppuppgift och kollegial feedback:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 1:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 2:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Gruppuppgift och kollegial feedback:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 1:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
- Frågorna besvaras
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
Gruppuppgift och kollegial feedback:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 1:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
Gruppuppgift och kollegial feedback:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Virtuell undervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio).
Engelska
26.10.2021 - 28.02.2022
02.07.2021 - 26.10.2021
Marica Hinders, Camilla Strandell-Laine
Administration
Utbildning inom social- och hälsovård
Vasa, Wolffskavägen 31
10 sp
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Rika Levy-Malmberg
Virtuell undervisning
Agapoff, J. R., Goebert, D., Takeshita, J., Kracher, S., & Currivan, A. (2020). Improving Patient Care through Collaborative Consultation Integration: a Quality Improvement Initiative. Journal of Behavioral Health Services & Research, 47(1), 139–145. https://doi.org/10.1007/s11414-019-09666-4.
Algurén, B., Jernberg, T., Vasko, P., Selb, M., & Coenen, M. (2021). Content comparison and person-centeredness of standards for quality improvement in cardiovascular health care. PLoS ONE, 16(1), 1–12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0244874
BİLEN, A., & SITKI, A. (2020). The Impact of Total Qualıty Management on Patıent Satısfactıon: A Fıeld Study in the Health Centers of the Syrıans in Gazıantep. Journal of Arts & Social Sciences, 7(1), 11–20.
Ball, S. L., Weiner, S. J., Schwartz, A., Altman, L., Binns-Calvey, A., Chan, C., Falck-Ytter, C., Frenchman, M., Gee, B., Jackson, J. L., Jordan, N., Kass, B., Kelly, B., Safdar, N., Scholcoff, C., Sharma, G., Subramaniam, S., Weaver, F., & Wopat, M. (2021). Implementation of a patient-collected audio recording audit & feedback quality improvement program to prevent contextual error: stakeholder perspective. BMC Health Services Research, 21(1), 1–11. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06921-3.
Cochrane, D. (2014). Securing patient safety through quality assurance in a mixed economy of healthcare: The role of accreditation. Clinical Risk, 20(4), 82–89. https://doi.org/10.1177/1356262214542520
Gaboury, I., Breton, M., Perreault, K., Bordeleau, F., Descôteaux, S., Maillet, L., Hudon, C., Couturier, Y., Duhoux, A., Vachon, B., Cossette, B., Rodrigues, I., Poitras, M.-E., Loignon, C., & Vasiliadis, H.-M. (2021). Interprofessional advanced access – a quality improvement protocol for expanding access to primary care services. BMC Health Services Research, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06839-w
Wagner, C., Gulacsi, L., Takacs, E., & Outinen, M. (2006). The implementation of quality management systems in hospitals: a comparison between three countries. BMC Health Services Research, 6, 50–11. https://doi.org/10.1186/1472-6963-6-50
Sutton, E., Bion, J., Mannion, R., Willars, J., Shaw, E., & Tarrant, C. (2021). A qualitative study of organisational response to national quality standards for 7-day services in English hospitals. BMC Health Services Research, 21(1), 1–11. https://doi.org/10.1186/s12913-021-06213-w
föreläsningar, gruppdiskussion, fallstudie
0-5
Engelska
24.01.2022 - 31.05.2022
15.11.2021 - 24.01.2022
Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
5 sp
H-5
skriftlig uppgift
Instruktioner för slutuppgift ges under föreläsningen
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Svenska
07.03.2022 - 31.05.2022
15.11.2021 - 10.03.2022
Eva Matintupa, Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Svenska
07.03.2022 - 31.05.2022
15.11.2021 - 10.03.2022
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Camilla Strandell-Laine
60% Kontaktundervisning, 40% Virtuell undervisning
References:
Overall: All the assignment can be found on Moodle page instruction will be given in class during the first lecture
Books in Ebrary:
Bhat, K.S. 2010. Total Quality Management.
Bolman & Teal T.E 2008: Reframing organization, artistry and leadership.
Christensen, E.H. 2013. Certified Quality Process: an analyst handbook.
Guinane, C. & Davis, N. 2011. Improving quality in outpatient services.
Other:
https://www.valvira.fi/web/sv/-/en-effektiv-styrning-av-social-och-halsovarden-forutsatter-tydliga-roller-och-nationella-indikatorer
Buus, N. et al. 2013. Developing a Manual for Strengthening Mental Health Nurses' Clinical Supervision. Issues in Mental Health Nursing 34 (5), 344-9.
Campbell, S. M. (2002): Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care. Quality and Safety in Health Care 11 (4), 358–364.
Conti, T. 2002. A road map through the fog of quality and organizational assessments. Total Quality Management 13 (8).
Crofts, J. et al. 2014. Adaptation and implementation of local maternity dashboards in a Zimbabwean hospital to drive clinical improvement. Bulletin of the World Health Organization 92 (2), 146-52.
Donabedian, A. 2003. An Intoduction to Quality Assurance in Health Care.
Grol et al. 2013. Improving patient care. The implementation of change in health care.
Haines, ST. et al. 2010. Protected professional practice evaluation: A continuous quality-improvement process. American Journal of Health-System Pharmacy 67 (22), 1933-1940.
Hallock, A. B. (2019). A Case for Leadership Development in Nursing Practice. Nephrology Nursing Journal, 46(3), 325–328. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=afh&AN=137025803&site=ehost-live
Hughes, R. 2008. Patient safety and quality. An evidence-based handbook for nurses.
Kelly, P., Vottero, B.A., Christie-McAuliffe, C. 2014. Introduction to Quality and Safety Education for Nurses: Core Competencies.
Lillrank, P. et al. 2001. Continuous improvement: Exploring alternative organizational designs. Total Quality Management 12 (1), 41-55.
Mannix, J., Wilken, L., Daly, J. (2015). ‘Good ethics and moral standing': a qualitative study of aesthetic leadership in clinical nursing practice. Journal of Clinical Nursing. 24(11/12)pp 1603-1610
Pun, KF. & Hui, I.K. Integrating the safety dimension into quality management systems: a process model. Total Quality Management 13 (3), 373-391.
Selladurai, R. 2002. An organizational profitability, productivity, performance (PPP) model: going beyond TQM and BPR. Total Quality Management 13 (5), 613-619.
Sureshchandar, G. S. 2001. A Conceptual model for total quality management in service organizations. Total Quality Management 12 (3), 343-363.
World Health Organization 2002. A background for national quality policies in health systems. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0019/142066/E77983.pdf
Wisniewski, M. 2001. Assessing customer satisfaction with local authority services using SERVQUAL. Total Quality Management 12(7), 995-1002.
Zairi, M. 2002. Beyond TQM implementation: the new paradigm of TQM sustainability. Total Quality Management 13 (8).
föreläsningar och gruppdiskussion
0-5
Engelska
30.08.2021 - 31.12.2021
11.06.2021 - 29.08.2021
Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
2 sp
H-5
3 skriftliga uppgifter och forumdiskussio
1 sp = 27 timmar
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Engelska
30.08.2021 - 31.07.2023
11.06.2021 - 29.08.2021
Ralf Lillbacka, Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Online lectures / literature (self studies) / assignments / seminars
Engelska
30.08.2021 - 31.12.2021
11.06.2021 - 04.09.2021
Susanne Jungerstam
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
5 sp / ects equals a total of approximately 135 hours of work.
Camilla Ribacka
40% Kontaktundervisning, 60% Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Skriftliga arbeten bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Svenska
01.09.2022 - 18.12.2022
15.06.2022 - 31.08.2022
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
3 sp
H-5
Skriftliga arbeten under hösten 2022
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 16 h
Självstudier 119 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Rika Levy-Malmberg
Kontaktundervisning
Se Moodle för närmare information
Praktik i 3 veckor
Skriftliga uppgifter
Svenska
01.08.2022 - 31.03.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Godkänd/Underkänd
Godkänd praktik
Godkända praktikuppgifter
Obligatorisk närvaro 38 timmar per vecka
38 timmar per vecka
Godkänd praktik
Godkända praktikuppgifter
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Föreläsningar, diskussioner, handledning
Engelska
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Katarina Vironen
Kursen går inom HYH för röntgenskötare
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
27t x 5= 135t
Rika Levy-Malmberg
40% Kontaktundervisning, 60% Virtuell undervisning
Chapter 12 Evidence-Based Practice and Nursing Theory; https://slideplayer.com/slide/5670961/
WHO report- facilitating evidence: https://www.euro.who.int/en/health-topics/Health-systems/nursing-and-midwifery/publications/2017/facilitating-evidence-based-practice-in-nursing-and-midwifery-in-the-who-european-region-2017
The updated Joanna Briggs Institute Model of Evidence-Based Healthcare: https://journals.lww.com/ijebh/Fulltext/2019/03000/The_updated_Joanna_Briggs_Institute_Model_of.8.aspx
Abu-Baker, N. N., AbuAlrub, S., Obeidat, R. F., & Assmairan, K. (2021). Evidence-based practice beliefs and implementations: a cross-sectional study among undergraduate nursing students. BMC Nursing, 20(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s12912-020-00522-x
Chan, R., Gardner, G., Webster, J., & Geary, A. (2010). Building research capacity in the nursing workforce: the design and evaluation of the nurse researcher role. Australian Journal of Advanced Nursing, 27(4), 62–69.
Geddis, R. A., Errington, L., Abley, C., Wassall, R., Exley, C., & Thomson, R. (2021). Enhancing shared and surrogate decision making for people living with dementia: A systematic review of the effectiveness of interventions. Health Expectations, 24(1), 19–32. https://doi.org/10.1111/hex.13167
Hoffmann, T., Gibson, E., Barnett, C., & Maher, C. (2021). Shared decision making in Australian physiotherapy practice: A survey of knowledge, attitudes, and self-reported use. PLoS ONE, 16(5), 1–12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0251347
Parvan, K., Hosseini, F. A., Jasemi, M., & Thomson, B. (2021). Attitude of nursing students following the implementation of comprehensive computer-based nursing process in medical surgical internship: a quasi-experimental study. BMC Medical Informatics & Decision Making, 21(1), 1–12.
Tagney, J., & Haines, C. (2009). Using evidence-based practice to address gaps in nursing knowledge. British Journal of Nursing, 18(8), 484–489. https://doi.org/10.12968/bjon.2009.18.8.41811
critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment?
http://www.elsevieradvantage.com/samplechapters/9781437727760/9781437727760.pdf
Clinical judgment- en essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pd
lectures, group discussion and seminar
Engelska
24.10.2022 - 18.12.2022
15.06.2022 - 23.10.2022
Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
3 sp
H-5
seminar and assignment
1 ECTS=27 hours
Emilia Kielo-Viljamaa
Kontaktundervisning
LITTERATUR FÖR DEN KVALITATIVA DELEN AV KURSEN
Obligatorisk litteratur (i litteraturförteckningen finns förslag på böcker): studerande väljer en grundbok, en bok som handlar specifikt om den valda metoden (om det finns en sådan) samt Forskningsetiska delegationens publikationer.
Exempel på grundböcker:
- Ahrne, G. & Svensson, P. (2015). Handbok i kvalitativa metoder (2. uppl.). Liber.
- Bryman, A. f. & Nilsson, B. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3.). Liber.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 (eller senare upplaga). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Jakobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Larsson, S., Lilja, J. & Mannheimer, K., 2005. Forskningsmetoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Böcker om specifika metoder:
- Halkier, B. 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
- Johansson, A.(2005). Narrativ teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Kvale, S., Brinkmann, S. & Torhell, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
- Larsson, S., Sjöblom, Y. & Lilja, J., 2008. Narrativa metoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Johansson, A. 2005. Narrativ teori och metod: med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
- Rönnerman, K. (red.), 2004. Aktionsforskning i praktiken - erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. (2003). Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Pellervo-Seura ry.
Etik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- God forskningssed. 2017. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html
- Mäkinen, O., 2006. Tutkimusetiikan ABC. Helsinki: Tammi.
- Pietilä, A-M. & Länsimies-Antikainen, H. (toim.), 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopion Yliopisto, Hoitotieteen laitos. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/9682
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
_____________________________________________________________
LITTERATUR FÖR KURSENS KVANTITATIVA DELEN AV KURSEN
Kursen är uppdelad i tre separata delar; kvalitativa metoder (5 sp), kvantitativa metoder (3 sp) och metodseminarium (2 sp). Kvalitativa metoder, 5 sp, går som digital kurs alltid på höstterminen, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på våren.
________________________________________
KVALITATIVA METODER
Den kvalitativa delen av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kursen på Moodle är uppdelad i 5 moduler:
Modul 1: Introduktion. Diagnostiskt test på Moodle.
Modul 2: Datainsamling. Individuell/gruppuppgift. I gruppen väljer ni var sin datainsamlingsmetod som ni fördjupar er i, gör en liten undersökning där ni använder den valda metoden och presenterar detta för varandra enligt instruktionerna på Moodle. Dessutom ger ni feedback åt varandra gällande uppgifterna enligt instruktionerna på Moodle. Optimalt är att vara 3 personer i gruppen.
Modul 3: Dataanalys: Individuell uppgift. Studerande väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar eller använder samma data som i modul 2 och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat.
Modul 4: Etik, dataskydd och tillförlitlighet. Hemtentamen på Moodle.
Modul 5: Granskning av examensarbete. Studerande väljer ett högre YH-examensarbete inom den egna profileringen i Theseus (https://www.theseus.fi/). OBS utbildningarna heter lite olika i olika yrkeshögskolor. Studerande läser och bedömer examensarbetet enligt instruktioner och dokument som finns på moodle.
________________________________________
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 1 bedöms enligt skalan godkänd/underkänd. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör det diagnostiska testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt granska en studie
- förmåga att jämföra och kritiskt analysera datainsamlings- och användningsändamål
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- förmåga att ge konstruktiv feedback
Modul 3 (vikning 30 %)
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar/använda data
- förmåga att använda en kvalitativ dataanalysmetod
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visual presentation)
Modul 4 (viktning 20 %)
- kännedom grundläggande begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 5 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion
KVANTITATIVA METODER
Svenska
01.09.2022 - 31.12.2023
15.06.2022 - 31.08.2022
Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
KVALITATIVA METODER
Modul 1: diagnostiskt test (Moodle)
Modul 2: Skriftlig rapport (individuell/gruppuppgift) i form av en powerpoint med inbandat ljud till (instruktioner på Moodle) och kollegial feedback. I presentation ska ingå: beskrivning av metoden, när det lämpar sig att använda metoden, hur man går till väga, för- och nackdelar med metoden, beskrivning av den egna användningen av metoden (hur gjorde du, reflektioner kring vad som gick bra och vilka utmaningarna var). Den kollegiala feedbacken ges till de övriga medstuderandena i den egna gruppen enligt instruktionerna på Moodle.
Modul 3: Individuell uppgift. Studerande analyserar 3 vetenskapliga artiklar eller samma data som i modul 2 med en kvalitativ analysmetod. Studeranden presenterar sin analysprocess samt resultat.
Modul 4: individuell hemtentamen på Moodle.
Modul 5: individuell analys och bedömning av ett högre YH-examensarbete enligt eget val (görs enligt instruktioner på Moodle)
________________________________________
KVANTITATIVA METODER
________________________________________
METODSEMINARIER
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 2.9-31.12.2022. Deadlines per modul:
Modul 1: 16.9.2022
Modul 2: 7.10.2022
Modul 3: 4.11.2022
Modul 4: 2.12.2022
Modul 5: 16.12.2022
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-XX.XX.2023
KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Kursintroduktion: (kursinfo 1h + bekanting med kursens upplägg) + diagnostiskt självrättande test på Moodle (=examination) =10 h.
Datainsamling: Studerande arbetar i 3 personers grupper. Varje studerande väljer en datainsamlingsmetod som hen läser in sig på och använder för att samla in data enligt instruktioner på Moodle. Studerande bandar in en max. 10 minuter lång video där hen presenterar metoden. De övriga i gruppen bedömer de andras presentationer med hjälp av bedömningskriterier som finns i Moodle (=examination) = 40 h
Dataanalys: Studeranden väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar eller använder samma data som i modul 2 och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat (=examination) = 40 h
Etik, dataskydd och tillförlitlighet: Hemtent i Moodle (=examination) = 25 h.
Examensarbete: Studerande söker, läser och analyserar 1 högre YH-lärdomsprov och granskar dem enligt kriterier som finns på Moodle, skriftlig rapport (=examination) = 20 h.
KVANTITATIVA METODER 3 sp = 81 timmar
METODSEMINARIER 2 sp = 54 timmar
Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, seminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under höstterminen 2022 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under vårterminen 2023 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
MODUL 4:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Baserar sig inte på metodlitteratur.
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
MODUL 4:
Refererar begrepp och grundläggande principer
Baserar sig på metodlitteratur
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
MODUL 4:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
MODUL 4:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Rika Levy-Malmberg
Kontaktundervisning
For the subjects critical thinking and clinical judgment please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney, M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies and Classification.21 (2), 2010.pp82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
Herdman, TH., ed NANDA International Nursing Diagnosis> Definitions & Classification 2012-2014. 2012 Wiley-Blackwell (this book can be found in Swedish)
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, 11th ed. Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott.
Fagerstrom, L.M.( 2019), (red) Avanserat Klinisk Sykepleie. Oslo. Gylendal.
Föreläsningar
Klinisk undersökning, beslutsfattande och förverkligande av vårdarbetet
Objektiva strukturerade kiniska examinationer (OSCE)
OSCE Examinationsformen utvecklades i England i slutet av 1970-talet, och används idag inom medicin- och vårdutbildningar i flera länder. OSCE bedömer den studerandes kliniska kompetens (kunskap och färdigheter), problemlösningsförmåga och interaktionsförmåga. Upplägget innebär att man har olika stationer med patientfall(case).
Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)
Svenska
01.09.2022 - 31.07.2023
15.06.2022 - 31.08.2022
Ann-Louise Glasberg, Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
Varje studerande bedöms utifrån två kliniska patientfall (case/stationer) per gång.
Tiden är begränsad till 30 minuter per studerande per station.
Studerande har 25 minuter på sig att genomföra nedan angivna tre delar.
Sedan har observatör/examinator 5 minuter för att diskutera prestationen.
Studerande får en kort beskrivning av patienten, samt instruktionerna nedan.
• Det är första gången du träffar patienten.
• Du har 25 minuter på dig. Håll koll på tiden! Observatören meddelar då det är 2 minut kvar.
Då tiden är ute måste du avsluta även om alla delar inte är utförda.
• Information fås av ”patient” eller observatören under examinationens gång, om man frågar/gör.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
OSCE våren 2021
1 sp = 27 timmar
< 49%
50-69%
70-89%
> 90%
Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)
Marica Hinders
Kontaktundervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)
Engelska
24.10.2022 - 13.01.2023
15.06.2022 - 23.10.2022
Marica Hinders
The course is conducted in collaboration with Arcada
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
The online exam is open 29.11-6.12
Deadline for the group work: 29.11
Deadline for the personal Portfolio 9.12
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Engelska
29.08.2022 - 18.06.2023
15.06.2022 - 31.12.2022
Pia Liljeroth, Susanne Jungerstam, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Information gällande rekommenderad litteratur finns i Moodle
Föreläsningar, gruppdiskussion, fallstudie
Svenska
29.09.2022 - 27.11.2022
15.06.2022 - 28.09.2022
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Case uppgift
Gruppdiskussioner
Deadline individuellt arbete 10.10
1 sp = 27 h arbete
Susanne Jungerstam
Kontaktundervisning
Engelska
29.08.2022 - 30.10.2022
15.06.2022 - 29.08.2022
Susanne Jungerstam
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Föreläsning, självstudier, individuekll inlämningsuppgift och grupparbete.
Alla uppgifter bör skrivas enligt Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Svenska
01.09.2022 - 02.10.2022
15.06.2022 - 31.08.2022
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Deadline individuell uppgift 2.10
Deadline grupparbete 26.9
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och seminarium 6 h
Självstudier 129 h
Emilia Kielo-Viljamaa
Kontaktundervisning
Engelska
29.08.2022 - 31.07.2023
15.06.2022 - 28.08.2022
Ralf Lillbacka, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Kursens studiematerial introduceras under det första närstudietillfället.
Rekommenderad litteratur, föreläsningsunderlag och examinationsppgifter finns tillgängliga på kursens Moodle plattform.
Närstudietillfällena omfattar 9 timmar föreläsningar, gruppdiskussion samt debatt. Därtill omfattar kursen ca 125 självstudier, inklusive intervjuer med sakkunniga och examinationsuppgifter.
Bedömningskriterier för varje deluppgift presenteras i anslutning till introduktionen av de enskilda uppgifterna.
Kursens slutvitsord baseras på helhetsbedömning av samtliga deluppgifter.
Svenska
29.09.2022 - 18.12.2022
15.06.2022 - 27.10.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Kursen förverkligas medelst inlämnade examinationsuppgifter. Examinationsuppgifterna presenteras vid det första närstudietillfället.
Examinatuionsuppgifterna inkluderar intervju med sakkunnig i arbetslivet inom angivet område.
Datum för inlämnandet av examinationsuppgifter överenskommes gemensamt vid det första närstudietillfället.
Kursen motsvarar 5 sp, sammanlagt ca 135 h arbete, varav sammanlagt 9 h utgörs av gemensamma närstudietillfällen.