Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Skriftliga arbeten och online tester bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Svenska
06.09.2024 - 01.11.2024
15.06.2024 - 06.09.2024
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Examination
Skriftliga arbeten under hösten 2024, samt individuella, virtuella tenter
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 12 h
Självstudier, uppgifter och virtuella tenter 123 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har inte godkänt i de obligatoriska online tenterna
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
På engelska
Camilla Ribacka
Virtuell undervisning
Rekommendationer ges vid kursintroduktionen
Introduktion till kursen, expertförelägningar, samt självstudier
Kursen bedömns enligt vitsordsskalan 0-5. Ett godkänt vitsord kräver godkända individuella uppgifter samt deltagande i seminarium.
Engelska
07.10.2024 - 14.12.2024
15.06.2024 - 07.10.2024
0 - 5
Camilla Ribacka
Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Metropolia, Savonia och TAMK. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Seminarier för presentation av eget arbete i december 2024
Kursen går under tiden 7.10-14.12.2024
7.10.2024 kl 16.00-18.00 Introduktion
13.11.2024 kl 16.00-18.00 Föreläsning (Giselle Nick-Mäenpää Finas)
14.11. kl 16.00-18.00 Föreläsning (Sari Väisänen ISLAB)
30.10 och 20.11.2024 kl. 16.00-18.00 Handledning
2.12.2024 kl 16.00-19.00 Seminarium
3.12.2024 kl 16.00-19.00 Seminarium
Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier
Bedömningskriterier finns på den gemensamma Moodle plattformen
Rika Levy-Malmberg
Virtuell undervisning
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2020). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care: an interview study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(2), 492–500. https://doi.org/10.1111/scs.12753
Boman, E., Glasberg, A.-L., Levy-Malmberg, R., & Fagerström, L. (2019). “Thinking outside the box”: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing, 18(1), N.PAG. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2019). Nurses’ understanding of becoming nurse practitioner role in the Norwegian emergency care context: A qualitative study. Nordic Journal of Nursing research. https://doi.org/10.1177/2057158518783166
Bryant-Lukosius, D., & DiCenso, A. (2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing (Wiley-Blackwell), 48(5), 530–540. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03235.x
Kerr, L., & Macaskill, A. (2020). The journey from nurse to advanced nurse practitioner: applying concepts of role transitioning. British Journal of Nursing, 29(10), 561–565. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.561
Mackey, H., Noonan, K., Kennedy Sheldon, L., Singer, M., & Turner, T. (2018). Oncology Nurse Practitioner Role: Recommendations from the Oncology Nursing Society’s Nurse Practitioner Summit. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(5), 516–522. https://doi.org/10.1188/18.CJON.516-522
Föreläsningar, gruppdiskussion
0-5
Svenska
06.09.2024 - 11.10.2024
15.06.2024 - 05.09.2024
Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Den skriftliga inlämningsuppgiften kommer att ges under föreläsningen
Se Moodle
1ECTS=27h
Uppnådde inte något av kriterierna för akademiskt skrivande och presentation av sitt arbete
Har en ytlig kunskap om ämnet, poängterar, gör svaga intervjuer och svag analys av resultaten
Har goda kunskaper i ämnet, genomför en respektabel och värdefull intervju, analysen och resultatpresentationen gav god kunskap om ämnet
Studenten visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Svenska
01.08.2024 - 31.07.2025
15.06.2024 - 31.07.2025
Ann-Louise Glasberg, Pia Liljeroth, Camilla Ribacka, Ralf Lillbacka, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine, Anita Wikberg, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Rika Levy-Malmberg
Kontaktundervisning
For the subjects critical thinking and clinical judgment please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney, M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies and Classification.21 (2), 2010.pp82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
Herdman, TH., ed NANDA International Nursing Diagnosis> Definitions & Classification 2012-2014. 2012 Wiley-Blackwell (this book can be found in Swedish)
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, 11th ed. Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott.
Fagerstrom, L.M.( 2019), (red) Avanserat Klinisk Sykepleie. Oslo. Gylendal.
Klinisk undersökning, beslutsfattande och förverkligande av vårdarbetet
Objektiva strukturerade kiniska examinationer (OSCE)
OSCE Examinationsformen utvecklades i England i slutet av 1970-talet, och används idag inom medicin- och vårdutbildningar i flera länder. OSCE bedömer den studerandes kliniska kompetens (kunskap och färdigheter), problemlösningsförmåga och interaktionsförmåga. Upplägget innebär att man har olika stationer med patientfall(case).
Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)
Svenska
01.08.2024 - 31.05.2025
15.06.2024 - 05.09.2024
Ann-Louise Glasberg, Rika Levy-Malmberg
Varje studerande bedöms utifrån två kliniska patientfall (case/stationer) per gång.
Tiden är begränsad till 30 minuter per studerande per station.
Studerande har 25 minuter på sig att genomföra nedan angivna tre delar.
Sedan har observatör/examinator 5 minuter för att diskutera prestationen.
Studerande får en kort beskrivning av patienten, samt instruktionerna nedan.
• Det är första gången du träffar patienten.
• Du har 25 minuter på dig. Håll koll på tiden! Observatören meddelar då det är 2 minut kvar.
Då tiden är ute måste du avsluta även om alla delar inte är utförda.
• Information fås av ”patient” eller observatören under examinationens gång, om man frågar/gör.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
OSCE våren 2025
1 sp = 27 timmar
< 49%
50-69%
70-89%
> 90%
Camilla Ribacka
20% Kontaktundervisning, 80% Virtuell undervisning
Kurslitteratur:
Nordeng H. och Spigset O. med flera (2020) Farmakologi och läkemedelsanvändning. Studentlitteratur. alternativt äldre upplagor av boken från 2014 eller 2009
Alternativ litteratur:
Ritter J., Flower R., Henderson G., Loke Y.K., MacEwan D. and Rang H. (2018) Rang and Dale´s Pharmacology, 9th edition, Elsevier. (eller äldre upplagor)
Vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Examination motsvarande 2 sp, samt individuella skriftliga arbeten och tester digitalt motsvarande 3 sp
Godkänt vitsord krävs i alla uppgifter.
Svenska
01.11.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 01.11.2024
0 - 5
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
4 sp
H-5
Tentamen
Examination xx2024 som delprestation motsvarande 2 sp av totala 5 sp. Möjlighet till omtentamen på allmänt omtentamenstillfälle xx och xx
Examination av kursmaterialet genom individuella, skriftliga arbeten samt on line kviss utgör 3 sp av totala 5 sp
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och examination 12 h.
Självstudier och virtuella tenter 123 h.
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt nöjaktiga kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Studerande har goda kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt goda kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande farmakokinetik och farmakodynamik, samt utmärkta kunskaper om olika läkemedelsgruppers farmakokinetik och farmakodynamik
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Exam book:
Nya perspektiv på organisation och ledarkap
av Lee G Bolman, Terrence E Deal
(Upplaga 6 eller 7)
Reframing Organizations - 2021 or 2024
Lee G. Bolman, Terrence E. Deal
More to be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)
Engelska
29.10.2024 - 28.02.2025
15.06.2024 - 29.10.2024
Marica Hinders
The course is conducted in collaboration with Arcada
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
To be introduced during the introductory lecture.
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Engelska
01.08.2024 - 08.11.2024
02.08.2024 - 10.11.2024
Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1sp = 27h
5sp = 135h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Kontaktundervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Introduktion till kursen, självstudier, eget arbete.
The course completion requires:
active engagement with the course material
completing compulsory assessment tasks (detailed above)
The course evaluation is based on adequately achieving learning outcomes as evidenced in
the assessment tasks.
Engelska
27.11.2024 - 11.02.2025
15.06.2024 - 27.11.2024
Camilla Ribacka
Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Savonia, Novia, OAMK och Metropolia. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Seminarier för presentation av eget arbete i februari 2025
Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier
The student does not anticipate the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student cannot describe the implementation and development of new clinical laboratory methods and technologies.
The student is able to recognize the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student can describe the implementation and development of new clinical laboratory methods and technologies
The student keeps up with the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, implement and develop new clinical laboratory methods and technologies.
The student anticipates the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of clinical laboratory methods and technologies.
Camilla Strandell-Laine
Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Alla uppgifter bör skrivas enligt Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Grunden för kursens examination utgörs av:
- Ett skriftliga individuellt inlämningsarbete, bedöms enligt 0-5
- Ett grupparbete, bedöms enligt 0-5
Feedback på uppgifterna fås genom bedömningskriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
12.11.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 13.11.2024
0 - 50
Camilla Strandell-Laine, HYH Hälsa och Välfärd
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Information finns i Moodle
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 9 h
Självstudier 126 h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Introduktion till kursen på Campus
Online
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
01.08.2024 - 31.12.2024
02.08.2024 - 06.09.2024
Marica Hinders, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
1sp = 27h
5sp = 135h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Katarina Vironen
Virtuell undervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Engelska
17.09.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 17.09.2024
0 - 5
Katarina Vironen
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
5 sp
H-5
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Enligt föreläsarens anvisningar
Engelska
01.08.2024 - 25.10.2024
15.06.2024 - 30.08.2024
Katarina Vironen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Janina Dahla
Kontaktundervisning
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 3sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- reflekterar kring alla teman
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, studerande påvisar sakkunskap vid muntlig presentationen
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då uppgiften är utförd inom utsatt tid.
.
Svenska
10.09.2024 - 05.11.2024
22.05.2024 - 06.09.2024
Janina Dahla
Minnessjukdomen medför förändringar för personer med minnessjukdom men också för deras närstående. Det kan vara bra att tänka på att det inte endast är äldre personer som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta i kursen om du känner att du är nyfiken på temat och vill fördjupa din förståelse, kunnande och vara med och påverka välmående för personer med minnessjukdom och närstående.
Kursen innehåller ingen större tentamen.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 4.11.24 kl.16
5.11.24 Under närstudien håller studerande en kort Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
1. Kursen innehåller schemalagd distansundervisning, förhandsuppgifter , reflektions uppgifter och praktiska övningar och studiebesök 3 sp 81 h
Kursen inleds den10.9.24, kursdeltagarna träffas i regel en gång i veckan på tisdagar mellan kl.17.15-19.30 Deltagande i närstudierna sker via teams.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp 54 h
Elektronisk inlärningsportfolio - Studerande utgår från kursens lärandemål. Behandlar alla tema. Inlämning deadline 4.11.24. Mera ingående instruktioner finns på studieplattformen Moodle.
Källor anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio
Vitsord 1. studerandes eget kritiskt tänkande synsi begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. svaren består av oproblematiserade beskrivningar
Vitsord 2 i uppgiften syns den studerandes eget kritiskt tänkande i begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre återger materialet
Vitsord 3 studerande har strävat till att förklara centrala aspekter med egna ord. Arbetet visar att studerande har satt sig in i ämnet och egna insikter framkommer. Temat behandlas tydligt och studerande hänvisar klart till källor. Studerande har strävat till att reflektera kring temat och analyserat det på en djupare nivå genom att stödja sig på källor och kursinnehåll.
Studerande visar att hen har förståelse för både detaljer och sammanhang.
Inga förverkliganden har kopplats till utbildningen.