Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Camilla Ribacka
40% Kontaktundervisning, 60% Virtuell undervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.
Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.
Skriftliga arbeten bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.
Svenska
01.09.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 30.09.2022
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
3 sp
H-5
Skriftliga arbeten under hösten 2022
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 16 h
Självstudier 119 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Rika Levy-Malmberg
Kontaktundervisning
Se Moodle för närmare information
Praktiska kliniska övningar
Integration av teori till praktik
Svenska
01.04.2023 - 31.12.2023
02.07.2022 - 31.05.2023
Daniel Nenonen, Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Godkänd/Underkänd
Godkänd praktiskt prov
Godkänd skriftligt arbete
Godkänd praktiskt prov
Godkönd skriftligt arbete
Camilla Pitkänen
Kontaktundervisning
Litteraturförslag:
Social- och hälsovårdens ekonomi:
- Anell: Hälsoekonomi (2009)
- Berlin & kastberg Weichselberger: Styrning av hälso- och sjukvård (2021)
- Ferraz-Nunes & Karlberg: Hälsoekonomi - begrepp och tillämpningar (2012)
- Laaksonen & Ollila: Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa (2017)
- Sintonen & Pekurinen: Terveystaloustiede (2006)
Budgetering och ekonomisk styrning:
- Ax, Johansson, Kullvén: Den nya ekonomistyrningen (olika upplagor)
- Almqvist, Graf, Jannesson: Boken om ekonomistyrning
- Kullvén: Budget och budgetering (2015)
- Greve: Budget (olika upplagor)
- Andersson: Kalkyler som beslutsunderlag (2008)
Konkurrensutsättning och upphandling:
- Finlex: Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016
- Lukkarinen: Julkiset hankinnat sosiaali- ja terveydenhuollossa (2007) OBS!
behandlar den gamla lagen
- Pekkala, Pohjonen: Hankintojen kilpailuttaminen ja sopimusehdot (2015)
Föreläsning, självstudier, handledning, projektpresentationer och opponens.
Svenska
19.10.2022 - 07.12.2022
08.08.2022 - 18.09.2022
Maria Westerlund
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
5 sp = 135 timmar studier
Föreläsning (4 h)
Seminarie (4 h)
Självstudier (127 h)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Marica Hinders
Kontaktundervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Lectures - 20 hours
Small-group work - 20 hours
Individual studies - 95 hours
Engelska
01.01.2023 - 17.03.2023
01.12.2022 - 31.12.2022
Marica Hinders
The course is arranged in collaboration with ARCADA.
Register to the course here:
https://fortbildning.arcada.fi/en-us/Education/Details/679
Register before 5.1 so you can get an Arcada account in time for the course start.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Total workload of the course: 135 hours
Of which autonomous studies: 135 hours
Of which scheduled studies: 0 hours
Kontaktundervisning
Engelska
10.10.2022 - 14.12.2022
10.09.2022 - 09.10.2022
Camilla Strandell-Laine, Ulla Penttinen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Rika Levy-Malmberg
80% Kontaktundervisning, 20% Virtuell undervisning
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2020). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care: an interview study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(2), 492–500. https://doi.org/10.1111/scs.12753
Boman, E., Glasberg, A.-L., Levy-Malmberg, R., & Fagerström, L. (2019). “Thinking outside the box”: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing, 18(1), N.PAG. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2019). Nurses’ understanding of becoming nurse practitioner role in the Norwegian emergency care context: A qualitative study. Nordic Journal of Nursing research. https://doi.org/10.1177/2057158518783166
Bryant-Lukosius, D., & DiCenso, A. (2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing (Wiley-Blackwell), 48(5), 530–540. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03235.x
Kerr, L., & Macaskill, A. (2020). The journey from nurse to advanced nurse practitioner: applying concepts of role transitioning. British Journal of Nursing, 29(10), 561–565. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.561
Mackey, H., Noonan, K., Kennedy Sheldon, L., Singer, M., & Turner, T. (2018). Oncology Nurse Practitioner Role: Recommendations from the Oncology Nursing Society’s Nurse Practitioner Summit. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(5), 516–522. https://doi.org/10.1188/18.CJON.516-522
Föreläsningar, gruppdiskussion
0-5
Svenska
12.01.2023 - 17.03.2023
01.12.2022 - 30.08.2023
Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
1 sp
H-5
written assignment , instruction will be given during the lecture
1ECTS=27h
Katarina Vironen
Kontaktundervisning
Föreläsningar, diskussioner, handledning
Engelska
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Katarina Vironen
Kursen går inom HYH för röntgenskötare
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
27t x 5= 135t
Rika Levy-Malmberg
40% Kontaktundervisning, 60% Virtuell undervisning
Chapter 12 Evidence-Based Practice and Nursing Theory; https://slideplayer.com/slide/5670961/
WHO report- facilitating evidence: https://www.euro.who.int/en/health-topics/Health-systems/nursing-and-midwifery/publications/2017/facilitating-evidence-based-practice-in-nursing-and-midwifery-in-the-who-european-region-2017
The updated Joanna Briggs Institute Model of Evidence-Based Healthcare: https://journals.lww.com/ijebh/Fulltext/2019/03000/The_updated_Joanna_Briggs_Institute_Model_of.8.aspx
Abu-Baker, N. N., AbuAlrub, S., Obeidat, R. F., & Assmairan, K. (2021). Evidence-based practice beliefs and implementations: a cross-sectional study among undergraduate nursing students. BMC Nursing, 20(1), 1–8. https://doi.org/10.1186/s12912-020-00522-x
Chan, R., Gardner, G., Webster, J., & Geary, A. (2010). Building research capacity in the nursing workforce: the design and evaluation of the nurse researcher role. Australian Journal of Advanced Nursing, 27(4), 62–69.
Geddis, R. A., Errington, L., Abley, C., Wassall, R., Exley, C., & Thomson, R. (2021). Enhancing shared and surrogate decision making for people living with dementia: A systematic review of the effectiveness of interventions. Health Expectations, 24(1), 19–32. https://doi.org/10.1111/hex.13167
Hoffmann, T., Gibson, E., Barnett, C., & Maher, C. (2021). Shared decision making in Australian physiotherapy practice: A survey of knowledge, attitudes, and self-reported use. PLoS ONE, 16(5), 1–12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0251347
Parvan, K., Hosseini, F. A., Jasemi, M., & Thomson, B. (2021). Attitude of nursing students following the implementation of comprehensive computer-based nursing process in medical surgical internship: a quasi-experimental study. BMC Medical Informatics & Decision Making, 21(1), 1–12.
Tagney, J., & Haines, C. (2009). Using evidence-based practice to address gaps in nursing knowledge. British Journal of Nursing, 18(8), 484–489. https://doi.org/10.12968/bjon.2009.18.8.41811
critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment?
http://www.elsevieradvantage.com/samplechapters/9781437727760/9781437727760.pdf
Clinical judgment- en essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pd
lectures, group discussion and seminar
Engelska
24.10.2022 - 18.12.2022
15.06.2022 - 23.10.2022
Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
3 sp
H-5
seminar and assignment
1 ECTS=27 hours
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Svenska
01.01.2023 - 31.07.2024
02.12.2022 - 31.07.2024
Ann-Louise Glasberg, Anita Wikberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Kontaktundervisning
Engelska
24.05.2023 - 01.11.2023
02.01.2023 - 24.05.2023
Ulla Penttinen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Emilia Kielo-Viljamaa
Kontaktundervisning
LITTERATUR FÖR DEN KVALITATIVA DELEN AV KURSEN
Obligatorisk litteratur (i litteraturförteckningen finns förslag på böcker): studerande väljer en grundbok, en bok som handlar specifikt om den valda metoden (om det finns en sådan) samt Forskningsetiska delegationens publikationer.
Exempel på grundböcker:
- Ahrne, G. & Svensson, P. (2015). Handbok i kvalitativa metoder (2. uppl.). Liber.
- Bryman, A. f. & Nilsson, B. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3.). Liber.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 (eller senare upplaga). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Jakobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Larsson, S., Lilja, J. & Mannheimer, K., 2005. Forskningsmetoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Böcker om specifika metoder:
- Halkier, B. 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
- Johansson, A.(2005). Narrativ teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Kvale, S., Brinkmann, S. & Torhell, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
- Larsson, S., Sjöblom, Y. & Lilja, J., 2008. Narrativa metoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Johansson, A. 2005. Narrativ teori och metod: med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
- Rönnerman, K. (red.), 2004. Aktionsforskning i praktiken - erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. (2003). Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Pellervo-Seura ry.
Etik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- God forskningssed. 2017. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html
- Mäkinen, O., 2006. Tutkimusetiikan ABC. Helsinki: Tammi.
- Pietilä, A-M. & Länsimies-Antikainen, H. (toim.), 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopion Yliopisto, Hoitotieteen laitos. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/9682
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
_____________________________________________________________
LITTERATUR FÖR KURSENS KVANTITATIVA DELEN AV KURSEN
Kursen är uppdelad i tre separata delar; kvalitativa metoder (5 sp), kvantitativa metoder (3 sp) och metodseminarium (2 sp). Kvalitativa metoder, 5 sp, går som online kurs alltid på höstterminen, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på våren.
________________________________________
KVALITATIVA METODER
Den kvalitativa delen av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kursen på Moodle är uppdelad i 5 moduler:
Modul 1: Introduktion. Diagnostiskt test på Moodle.
Modul 2: Datainsamling. Individuell/gruppuppgift. I gruppen väljer ni var sin datainsamlingsmetod som ni fördjupar er i, gör en liten undersökning där ni använder den valda metoden och presenterar detta för varandra enligt instruktionerna på Moodle. Dessutom ger ni feedback åt varandra gällande uppgifterna enligt instruktionerna på Moodle. Optimalt är att vara 3 personer i gruppen.
Modul 3: Dataanalys: Individuell uppgift. Studerande väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar eller använder samma data som i modul 2 och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat.
Modul 4: Etik, dataskydd och tillförlitlighet. Hemtentamen på Moodle.
Modul 5: Granskning av examensarbete. Studerande väljer ett högre YH-examensarbete inom den egna profileringen i Theseus (https://www.theseus.fi/). OBS utbildningarna heter lite olika i olika yrkeshögskolor. Studerande läser och bedömer examensarbetet enligt instruktioner och dokument som finns på Moodle.
________________________________________
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
Modul 1 bedöms enligt skalan godkänd/underkänd. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör det diagnostiska testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt granska en studie
- förmåga att jämföra och kritiskt analysera datainsamlings- och användningsändamål
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- förmåga att ge konstruktiv feedback
Modul 3 (vikning 30 %)
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar/använda data
- förmåga att använda en kvalitativ dataanalysmetod
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
Modul 4 (viktning 20 %)
- kännedom grundläggande begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 5 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion
KVANTITATIVA METODER
Svenska
01.09.2022 - 31.05.2024
15.06.2022 - 01.09.2022
Camilla Strandell-Laine, Emilia Kielo-Viljamaa
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
KVALITATIVA METODER
Modul 1: diagnostiskt test (Moodle)
Modul 2: Skriftlig rapport (individuell/gruppuppgift) i form av en powerpoint med inbandat ljud till (instruktioner på Moodle) och kollegial feedback. I presentation ska ingå: beskrivning av metoden, när det lämpar sig att använda metoden, hur man går till väga, för- och nackdelar med metoden, beskrivning av den egna användningen av metoden (hur gjorde du, reflektioner kring vad som gick bra och vilka utmaningarna var). Den kollegiala feedbacken ges till de övriga medstuderandena i den egna gruppen enligt instruktionerna på Moodle.
Modul 3: Individuell uppgift. Studerande analyserar 3 vetenskapliga artiklar eller den samma data som i modul 2 med en kvalitativ analysmetod. Studeranden presenterar sin analysprocess samt resultat.
Modul 4: individuell hemtentamen på Moodle.
Modul 5: individuell analys och bedömning av ett högre YH-examensarbete enligt eget val (görs enligt instruktioner på Moodle)
________________________________________
KVANTITATIVA METODER
________________________________________
METODSEMINARIER
KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 2.9-31.12.2022. Deadlines per modul:
Modul 1: 16.9.2022
Modul 2: 7.10.2022
Modul 3: 4.11.2022
Modul 4: 2.12.2022
Modul 5: 16.12.2022
KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-XX.XX.2023
KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Kursintroduktion: (kursinfo 1h + bekanting med kursens upplägg) + diagnostiskt självrättande test på Moodle (=examination) =10 h.
Datainsamling: Studerande arbetar i 3 personers grupper. Varje studerande väljer en datainsamlingsmetod som hen läser in sig på och använder för att samla in data enligt instruktioner på Moodle. Studerande bandar in en max. 10 minuter lång video där hen presenterar metoden. De övriga i gruppen bedömer de andras presentationer med hjälp av bedömningskriterier som finns i Moodle (=examination) = 40 h
Dataanalys: Studeranden väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar eller använder samma data som i modul 2 och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat (=examination) = 40 h
Etik, dataskydd och tillförlitlighet: Hemtent i Moodle (=examination) = 25 h.
Examensarbete: Studerande söker, läser och analyserar 1 högre YH-lärdomsprov och granskar dem enligt kriterier som finns på Moodle, skriftlig rapport (=examination) = 20 h.
KVANTITATIVA METODER 3 sp = 81 timmar
METODSEMINARIER 2 sp = 54 timmar
Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, seminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under höstterminen 2022 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under vårterminen 2023 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
MODUL 4:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Baserar sig inte på metodlitteratur.
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
MODUL 4:
Refererar begrepp och grundläggande principer
Baserar sig på metodlitteratur
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
MODUL 4:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
MODUL 4:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER
Susanne Jungerstam
Kontaktundervisning
Engelska
07.03.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 07.03.2023
Pia Liljeroth
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Rika Levy-Malmberg
Kontaktundervisning
For the subjects critical thinking and clinical judgment please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney, M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies and Classification.21 (2), 2010.pp82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
Herdman, TH., ed NANDA International Nursing Diagnosis> Definitions & Classification 2012-2014. 2012 Wiley-Blackwell (this book can be found in Swedish)
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, 11th ed. Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott.
Fagerstrom, L.M.( 2019), (red) Avanserat Klinisk Sykepleie. Oslo. Gylendal.
Föreläsningar
Klinisk undersökning, beslutsfattande och förverkligande av vårdarbetet
Objektiva strukturerade kiniska examinationer (OSCE)
OSCE Examinationsformen utvecklades i England i slutet av 1970-talet, och används idag inom medicin- och vårdutbildningar i flera länder. OSCE bedömer den studerandes kliniska kompetens (kunskap och färdigheter), problemlösningsförmåga och interaktionsförmåga. Upplägget innebär att man har olika stationer med patientfall(case).
Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)
Svenska
01.09.2022 - 31.07.2023
15.06.2022 - 31.08.2022
Ann-Louise Glasberg, Daniel Nenonen, Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
Varje studerande bedöms utifrån två kliniska patientfall (case/stationer) per gång.
Tiden är begränsad till 30 minuter per studerande per station.
Studerande har 25 minuter på sig att genomföra nedan angivna tre delar.
Sedan har observatör/examinator 5 minuter för att diskutera prestationen.
Studerande får en kort beskrivning av patienten, samt instruktionerna nedan.
• Det är första gången du träffar patienten.
• Du har 25 minuter på dig. Håll koll på tiden! Observatören meddelar då det är 2 minut kvar.
Då tiden är ute måste du avsluta även om alla delar inte är utförda.
• Information fås av ”patient” eller observatören under examinationens gång, om man frågar/gör.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
OSCE våren 2021
1 sp = 27 timmar
< 49%
50-69%
70-89%
> 90%
Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)
Rika Levy-Malmberg
90% Kontaktundervisning, 10% Virtuell undervisning
For the subjects critical thinking and clinical judgment please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney, M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies and Classification.21 (2), 2010.pp82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
Herdman, TH., ed NANDA International Nursing Diagnosis> Definitions & Classification 2012-2014. 2012 Wiley-Blackwell (this book can be found in Swedish)
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, 11th ed. Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott.
Fagerstrom, L.M.( 2019), (red) Avanserat Klinisk Sykepleie. Oslo. Gylendal.
Klinisk undersökning, beslutsfattande och förverkligande av vårdarbetet
Objektiva strukturerade kiniska examinationer (OSCE)
OSCE Examinationsformen utvecklades i England i slutet av 1970-talet, och används idag inom medicin- och vårdutbildningar i flera länder. OSCE bedömer den studerandes kliniska kompetens (kunskap och färdigheter), problemlösningsförmåga och interaktionsförmåga. Upplägget innebär att man har olika stationer med patientfall(case).
Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)
Engelska
17.03.2023 - 31.12.2023
13.12.2022 - 11.01.2023
Ann-Louise Glasberg, Daniel Nenonen, Rika Levy-Malmberg
Varje studerande bedöms utifrån två kliniska patientfall (case/stationer) per gång.
Tiden är begränsad till 30 minuter per studerande per station.
Studerande har 25 minuter på sig att genomföra nedan angivna tre delar.
Sedan har observatör/examinator 5 minuter för att diskutera prestationen.
Studerande får en kort beskrivning av patienten, samt instruktionerna nedan.
• Det är första gången du träffar patienten.
• Du har 25 minuter på dig. Håll koll på tiden! Observatören meddelar då det är 2 minut kvar.
Då tiden är ute måste du avsluta även om alla delar inte är utförda.
• Information fås av ”patient” eller observatören under examinationens gång, om man frågar/gör.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
1 sp
H-5
OSCE våren 2023
1 sp = 27 timmar
< 49%
50-69%
70-89%
> 90%
Sofia Saloranta
Kontaktundervisning
Obligatorisk litteratur:
Ervasti, K.& Attias. M. (2021). Sovittelu ja sen sovellukset. Helsinki: Edita. Kapitel 17, inscannad på Moodle
Thylefors, I. (2016). Chef- och ledarskap inom välfärdssektorn. Stockholm: Natur&Kultur. Kapitel 12, inscannad på Moodle
Thylefors, I. & Lennéer Axelsson, B. (2018) Arbetsgruppens psykologi. Stockholm: Natur&Kultur. Kapitel 8, inscannad på Moodle
Great Place To Work (2021). Konflikthantering: Hur man kan arbeta med konfliktlösning på jobbet. Hämtad 6.2.2023 https://www.greatplacetowork.se/blogg-and-events/great-place-to-work-blogg/konflikthantering-hur-man-kan-arbeta-med-konfliktloesning-pa-jobbet/
Jordan, T. (2013) Konfliktkunskapens ABC. Hämtad6.2.2023
https://www.gu.se/sites/default/files/2020-09/Konfliktkunskapens%20ABC.pdf
Referenslitteratur:
Attias, M. (2020). Identiteetit, konfliktit ja sovittelu. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Olsson, E. (2021). Constructive Conflikt in Classrooms and Beyond. Gothenburg: University of Gothenburg.
Åhman, H. (2019). Keskusteluälykkyys painetilanteissa. Helsinki: Alma Talent.
Förhandsuppgift
Obligatoriska närstudietillfällen 5 x 2h (3x online och 2x på campus)
Gruppdiskussioner
Självstudier
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle
Handledning: eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum
Förhandsuppgift och obligatoriska närstudietillfällen Godkänd/ Underkänd
Individuell inlärningsuppgift 0-5
Svenska
14.03.2023 - 09.06.2023
01.03.2023 - 13.03.2023
0 - 35
Sofia Saloranta
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Obligatorisk närvaro och förhandsuppgift 1sp. Inlämnad förhandsuppgift krävs för deltagande i första närstudietillfället.
Förhandsuppgift:
För att kunna förstå, förebygga och hantera konflikter är det bra att känna till sin egen beteendestil och ha insikt i att det finns olika beteendestilar. Titta på videon om discanalys i den bifogade länken https://discanalys.com/#DISC-video . Läs sedan om de olika beteendestilarna som beskrivs i färger.
- Vilken beteendestil passar bäst in på dig?
- Reflektera kring din egen beteendestil utgående från ditt val?
- Vilka egenskaper i din beteendestil kan vara en styrka i en konfliktlösningssituation?
- Vilka egenskaper i din beteendestil kan utgöra hinder i en konfliktlösningssituation?
Individuell inlärningsuppgift 2sp
Studerande läser in sig på, definierar och diskuterar följande:
o Konfliktens orsaker
o Konfliktstrategier
o Gruppdynamik
- Definiera och diskutera de olika begreppen utgående från litteraturen. Omfattning: ca 6 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning). I uppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar.
Individuell inlärningsuppgift 2sp
Beskriv en konfliktsituation du varit med om. Analysera konflikten utgående från föreläsningsmaterialet och referenslitteraturen. Observera tystnadsplikten så att du inte skriver ut namn på personer, arbetsplatser eller annan information som gör att man kan identifiera någon.
-Hur hanterades konflikten? Kunde du, utgående från föreläsningsmaterialet och referenslitteraturen, ha agerat på annat sätta för att bidra till att lösa konflikten. Relatera även till din beteendestil från förhandsuppgiften.
Omfattning: ca 6 sidor A4, font 12 radavstånd 1,5. (Exklusive pärm, innehållsförteckning och källförteckning). I uppgiften följs Novias allmänna skrivanvisningar.
Förhandsuppgiften lämnas in på Moodle senast den 12.3.2023. Inlämnad förhandsuppgift krävs för deltagande i första närstudietillfället.
Individuell inlärningsuppgift 1 och 2 lämnas in senast den 23.5.2023
Förhandsuppgift och obligatoriska närstudietillfällen 1sp (27h; självstudier och förhandsuppgift 17h, närstudietillfällen 5x2h) .
2 x individuell inlärningsuppgift á 2sp (4 x 27h= 108h)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och har en ytlig förmåga till kritiskt tänkande kring temat
Studerande påvisar en god kompetens och förståelse för ämnet och har en god förmåga till kritiskt tänkande kring temat
Studerande påvisar en fördjupad kompetens och en djup förståelse för ämnet och har en fördjupad förmåga till kritiskt tänkande och analys av temat
Emilia Kielo-Viljamaa
Kontaktundervisning
GRUNDLITTERATUR:
1. Hasson H., Schwarz U.T 2017. Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
2.a. Malcolm, P. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
eller
2.b. Nortvedt, P. 2006. Sensibilitet och reflektion. Filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner. Bokförlaget Daidalos, Göteborg.
eller
2.c. Wiklund Gustin, L., Asp, M., Alvsvåg, H., Arman, M., Berg, L., Bergbom, I., . . . Ruthman, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (Tredje upplagan.). Studentlitteratur AB.
3.a. Birkler, J. 2012. Vetenskapsteori - en grundbok, Liber.
eller
3.b. Sohlberg, P., & Sohlberg, B. (2019). Kunskapens former: Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (Fjärde upplagan.). Liber.
eller
3.c. Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
4. Greenhalgh, T. 2012. Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
5.a. Willman, A, Stoltz, P. & Bahtsevani, C. 2011. Evidensbaserad omvårdnad. En bro mellan forskning & klinisk verksamhet. Studentlitteratur, Lund.
eller
5.b. Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
REFERENSLITTERATUR:
Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J. (2018). Varför vetenskap?: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Bohlin, I. & Sager, M. (red.) 2011. Evidensens många ansikten. Evidensbaserad praktik i praktiken. Arkiv förlag, Lund.
Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.
Kjørup, S. 2009. Människovetenskaperna. Problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori. Studentlitteratur, Lund.
Mäntysaari, M., Pohjola, A., & Pösö, T. (toim). 2009. Sosiaalityö ja teoria. PS-Kustannus, Jyväskylä.
Hybridundervisning:
Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete
Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar.
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid.
Modul 1: 50 % av vitsordet
- Begreppskarta: 20%
- Forskningsdesign: 30%
Modul 2: 50 % av vitsordet
- Granskning av vetenskapliga artiklar: 20%
- Artikelanalys och implementeringsplan: 30%
Svenska
02.03.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 01.03.2023
Emilia Kielo-Viljamaa
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Modul 1: Vetenskapsteori
- Begreppskarta (gruppuppgift), deadline 6.4.2023
- Forskningsdesign (gruppuppgift), deadline 11.5.2023
Modul 2: Utvärdering och utveckling
- Granskning av vetenskapliga artiklar (individuell uppgift), deadline 19.5.2023
- Artikelanalys och implementeringsplan (individuell uppgift), deadline 31.5.2023
5sp = 135h
Föreläsningar: 10h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 51h
Seminarium: 4h
Modul 1: Vetenskapsteori
Modul 2: Utvärdering och utveckling
Modul 1:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
Forskningsdesign:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Den tekniska utformningen brister
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Modul 1:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Forskningsdesign:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller några krävda delar
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Frågorna besvaras vagt och smalt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Modul 1:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
Forskningsdesign:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är god
- Frågorna besvaras
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 1:
Bergreppskarta:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
Forskningsdesign:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Modul 2:
Granskning av 2 vetenskapliga artiklar:
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Artikelanalys och implementeringsplan:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar
Marica Hinders
Kontaktundervisning
To be introduced during the introductory lecture.
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)
Engelska
01.11.2022 - 13.01.2023
15.06.2022 - 31.10.2022
Marica Hinders
The course is conducted in collaboration with Arcada
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
To be introduced during the introductory lecture.
The online exam is open 29.11-6.12
Deadline for the group work: 29.11
Deadline for the personal Portfolio 9.12
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Engelska
29.08.2022 - 18.06.2023
15.06.2022 - 31.12.2022
Ralf Lillbacka, Pia Liljeroth, Susanne Jungerstam, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine, Anita Wikberg, Rika Levy-Malmberg
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Ulla Penttinen
Kontaktundervisning
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Engelska
22.03.2023 - 20.05.2023
01.12.2022 - 21.03.2023
Ulla Penttinen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Information gällande rekommenderad litteratur finns i Moodle
Föreläsningar, gruppdiskussion, fallstudie
Grunden för kursens examination utgörs av:
- Två skriftliga individuella inlämningsarbeten, bedöms enligt 0-5
- Två gruppdiskussioner utgående från given litteratur, bedöms enligt GK/UK
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
29.09.2022 - 27.11.2022
15.06.2022 - 28.09.2022
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Case uppgift
Gruppdiskussioner
1 sp = 27 h arbete
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Carita Blomström
Kontaktundervisning
Enligt kursansvarig och externa utbildares anvisningar.
PARK och Föra barnen på tal
Obligatosrik närvaro vid föreläsnings och övningstillfällen.
Godkänd: Studerande har varit närvarande och aktivt deltagit i alla obligatoriska närstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter.
Underkänd: Studerande har inte varit närvarande och deltagit i alla obligatoriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
Svenska
01.10.2022 - 31.12.2022
01.09.2022 - 21.10.2022
15 - 30
Carita Blomström
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Närvaro vid föreläsnings-övningstillfällen.
Individuell inlärningsuppgift.
Ulla Penttinen
Kontaktundervisning
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Engelska
20.01.2023 - 17.03.2023
01.12.2022 - 19.01.2023
Ulla Penttinen
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Kursen är en nationell kurs för samtliga bioanalytiker inom HYH vid yrkeshögskolorna i Finland (Novia, Metropolia, Savonia, Tampereen amk, Oulun amk, Turun amk)
Studierna går online.
Studiegången och materialet finns på Metropolias moodle.
Susanne Jungerstam
Kontaktundervisning
Engelska
29.08.2022 - 30.10.2022
15.06.2022 - 29.08.2022
Susanne Jungerstam
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Marica Hinders
Kontaktundervisning
Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Föreläsning, självstudier, individuekll inlämningsuppgift och grupparbete.
Alla uppgifter bör skrivas enligt Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Grunden för kursens examination utgörs av:
- Ett skriftliga individuellt inlämningsarbete, bedöms enligt 0-5
- En gruppdiskussioner utgående från given litteratur, bedöms enligt GK/UK
- Ett grupparbete, bedöms enligt 0-5
Feedback på uppgifterna fås genom bedömningskriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Svenska
01.09.2022 - 28.10.2022
15.06.2022 - 31.08.2022
Marica Hinders
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Deadline individuell uppgift 28.10
Deadline grupparbete 24.10
Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar och seminarium 6 h
Självstudier 129 h
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Emilia Kielo-Viljamaa
Kontaktundervisning
Engelska
29.08.2022 - 31.07.2023
15.06.2022 - 30.08.2022
Ralf Lillbacka, Emilia Kielo-Viljamaa, Camilla Strandell-Laine
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Camilla Strandell-Laine
Kontaktundervisning
Kursens studiematerial introduceras under det första närstudietillfället.
Rekommenderad litteratur, föreläsningsunderlag och examinationsppgifter finns tillgängliga på kursens Moodle plattform.
Närstudietillfällena omfattar 9 timmar föreläsningar, gruppdiskussion samt debatt. Därtill omfattar kursen ca 125 självstudier, inklusive intervjuer med sakkunniga och examinationsuppgifter.
Bedömningskriterier för varje deluppgift presenteras i anslutning till introduktionen av de enskilda uppgifterna.
Kursens slutvitsord baseras på helhetsbedömning av samtliga deluppgifter.
Svenska
28.10.2022 - 15.01.2023
15.06.2022 - 27.10.2022
Camilla Strandell-Laine, Ghita Bodman
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom social- och hälsovård
H-5
Kursen förverkligas medelst inlämnade examinationsuppgifter. Examinationsuppgifterna presenteras vid det första närstudietillfället.
Examinatuionsuppgifterna inkluderar intervju med sakkunnig i arbetslivet inom angivet område.
Datum för inlämnandet av examinationsuppgifter överenskommes gemensamt vid det första närstudietillfället.
Kursen motsvarar 5 sp, sammanlagt ca 135 h arbete, varav sammanlagt 9 h utgörs av gemensamma närstudietillfällen.
Inga förverkliganden har kopplats till utbildningen.