Hoppa till innehåll

Utbildning i musik och scenkonst

Examen:
Yrkeshögskoleexamen inom kultur

Examensbenämning:
Scenkonstpedagog (YH)

Studiepoäng:
240 sp


Musikpedagog (YH) h25, dagstudier
Kod
(DAG25MP-UMSP)

Scenkonstpedagog (YH) h25, dagstudier
Kod
(DAG25SP-UMS)
Musiker (YH) h24, dagstudier
Kod
(DAG24MU-UMS)

Musikpedagog (YH) h24, dagstudier
Kod
(DAG24MP-UMSP)
Musiker (YH) h23, dagstudier
Kod
(DAG23MU-UMS)

Musikpedagog (YH) h23, dagstudier
Kod
(DAG23MP-UMSP)

Scenkonstpedagog (YH) h23, dagstudier
Kod
(DAG23SP-UMS)
Musiker (YH) h22, dagstudier
Kod
(DAG22MU-UMS)

Musikpedagog (YH) h22, dagstudier
Kod
(DAG22MP-UMSP)
Musiker (YH) h21, dagstudier
Kod
(DAG21MU-UMS)

Musikpedagog (YH) h21, dagstudier
Kod
(DAG21MP-UMSP)

Scenkonstpedagog (YH) h21, dagstudier
Kod
(DAG21SP-UMS)
Anmälningstid

26.07.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Heidi Peltoniemi
  • Aira Lehtipuu
  • Kajsa Dahlbäck
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Studerande
-har grundkunskaper om barockmusikens (musik komponerad mellan år 1600–1750) historiska bakgrund, utveckling, estetik, former samt musikens sociala funktioner och miljöer.
-bekantar sig med de viktigaste historiska primärkällorna och sekundärlitteratur om barockmusiken.

Innehåll

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Tid och plats

Integrerad i undervisning under hela läsåret. först och framst som Teams-föreläsningar. Tidtabell ges separat som en del av hela årets planering.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Viktigaste historiska primärkällorna och sekundärlitteratur om barockmusiken.

Undervisningsmetoder

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppdatering av portfolion efter behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Måste diskuteras individuellt och bara undantagsvis.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kursen är godkänd studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen är godkänd om studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Aira Lehtipuu
  • Heidi Peltoniemi
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Studerande

-kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en barockensemble.

-har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar i barockstil.

-har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker

-har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Seminarier på repertoar
Repetitioner och konsertprojekt med och utan lärare

Tid och plats

Integrerad i studier under hela läsåret, mestadels i projektbaserad intensivperioder.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ensemble- och orkesterprojekt under studien har varierande fokus som hjälper studenten att förstå de olika perioder och stilar under barockperioden och ger kunskap att fortsätta utforska både välkända och sällsynta repertoar individuellt.

Undervisningsmetoder

Seminarier på repertoar.
Repetitioner och konsertprojekt med och utan lärare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Olika concerter enligt skild tidtabell.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Ersättande projekt i ett annat institution eller arbetsliv.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Aktivt deltagande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Aira Lehtipuu
  • Heidi Peltoniemi
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Studerande

-kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en barockensemble.

-har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar i barockstil.

-har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker

-har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Seminarier på repertoar
Repetitioner och konsertprojekt med och utan lärare

Tid och plats

Integrerad i studier under hela läsåret, mestadels i projektbaserad intensivperioder.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ensemble- och orkesterprojekt under studien har varierande fokus som hjälper studenten att förstå de olika perioder och stilar under barockperioden och ger kunskap att fortsätta utforska både välkända och sällsynta repertoar individuellt.

Undervisningsmetoder

Seminarier på repertoar.
Repetitioner och konsertprojekt med och utan lärare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Olika concerter enligt skild tidtabell.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Ersättande projekt i ett annat institution eller arbetsliv.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Aktivt deltagande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Heidi Peltoniemi
  • Aira Lehtipuu
  • Petteri Pitko
Grupper
  • UMS23FMU-J
    Musiker (YH), h23, flerform

Lärandemål

Studerande

-kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en barockensemble.

-har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar i barockstil.

-har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker

-har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Seminarier på repertoar
Repetitioner och konsertprojekt med och utan lärare

Tid och plats

Integrerad i studier under hela läsåret, mestadels i projektbaserad intensivperioder.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ensemble- och orkesterprojekt under studien har varierande fokus som hjälper studenten att förstå de olika perioder och stilar under barockperioden och ger kunskap att fortsätta utforska både välkända och sällsynta repertoar individuellt.

Undervisningsmetoder

Seminarier på repertoar.
Repetitioner och konsertprojekt med och utan lärare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Olika concerter enligt skild tidtabell.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Ersättande projekt i ett annat institution eller arbetsliv.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Aktivt deltagande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Aira Lehtipuu
  • Heidi Peltoniemi
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Studerande

kan samarbeta, anpassa sitt spel för bästa musikaliska resultat i en barockensemble.

har kunskap och kännedom om kammarmusikrepertoar i barockstil.

har erfarenhet av hur man fungerar som kammarmusiker

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Seminarier på repertoar
Repetitioner och konsertprojekt med och utan lärare

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.

Tid och plats

Integrerad i studier under hela läsåret, mestadels i projektbaserad intensivperioder.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ensemble- och orkesterprojekt under studien har varierande fokus som hjälper studenten att förstå de olika perioder och stilar under barockperioden och ger kunskap att fortsätta utforska både välkända och sällsynta repertoar individuellt.

Undervisningsmetoder

Seminarier på repertoar.
Repetitioner och konsertprojekt med och utan lärare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Olika concerter enligt skild tidtabell.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Ersättande projekt i ett annat institution eller arbetsliv.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Aktivt deltagande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
  • Scenkonst Virtuell
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Studerande:
- Förstår skillnaden mellan det autentiska jaget och en spelad karaktär, fiktion och fakta samt verklighet och tolkning.
- Förstår hur andningen och röstens energi är sammankopplat med talet
- Känner till och förstår möjligheterna med improvisation
- Inser att det finns även andra sätt att skådespela än det psykorealistiska
- Känner till vilka styrkor hen har i relation till olika sorters uttryck av skådespelarkonst
- Innehar basförståelse för kursens olika genrer, stilar och praktiker
- Kan diskutera och jämföra olika teatermetoder och skådespelartekniker samt behärskar tillämpa dessa tekniker i undervisningssituationer
- Kan tillämpa skådespelarkonstens genrer då hen regisserar eller själv uppträder
- Behärskar planera och genomföra lektioner om skådespelarkonst samt använda olika pedagogiska metoder för att engagera eleverna.
- Visar öppenhet för ensamblearbetets betydelse för ett samarbete inom teaterarbetet och för att genomföra improvisatoriska processer

Innehåll

Skillnaden mellan autentiskt jag och spelad karaktär
Fiktion vs. fakta, verklighet vs. tolkning
Kännedom om olika stilar och praktiker
Praktisk tillämpning i undervisningssituationer
Genomförande av improvisatoriska processer

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
- retunerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Studerande
-bekantar sig med utvecklingshistoria och konstruktion av sitt huvudinstrument.
-lär sig stämma sitt instrument.
-bekantar sig med olika historiska stämningssystem.
-kan ta hand om sitt instrument och genomföra små reparationsarbeten.

Innehåll

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Tid och plats

Integrerad i undervisning under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Viktigaste historiska primärkällorna och sekundärlitteratur om cembaloinstrument, dess historia och utveckling samt repertoar.

Undervisningsmetoder

- föreläsningar
- pratiskt arbete och övning: stämning och vård
- literatur
- analys och reflektion
- självständig övning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppdatering av portfolion efter behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Måste diskuteras individuellt och bara undantagsvis.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kursen är godkänd när studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till praktik.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen är godkänd om studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan tillämpa de teoretiska kunskaperna i praktiken.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Aira Lehtipuu

Lärandemål

Studerande
-bekantar sig med utvecklingshistoria och konstruktion av sitt huvudinstrument.
-lär sig stämma sitt instrument.
-bekantar sig med olika historiska stämningssystem.
-kan ta hand om sitt instrument och genomföra små reparationsarbeten.

Innehåll

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Tid och plats

Integrerad i undervisning under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Viktigaste historiska primärkällorna och sekundärlitteratur om barockmusiken.
Websidor över instrument, stråk och strängar.

Undervisningsmetoder

- litteratur
- föreläsningar
- workshop
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppdatering av portfolion efter behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Måste diskuteras individuellt och bara undantagsvis.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kursen är godkänd om studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kursen är godkänd när studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till praktik.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen är godkänd om studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Aira Lehtipuu
  • Petteri Pitko
Grupper
  • UMS24FMU-J
    Musiker (YH), h24, flerform

Lärandemål

Studerande
-har kunskaper om barockens harmonilära och generalbasen grunder.
-kan skriftligt realisera besiffrad bas.
-studerande dem huvudämne cembalo: lär sig ackompanjera från siffror.

Innehåll

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Tid och plats

Integrerad i undervisning under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Viktigaste historiska primärkällorna och sekundärlitteratur om barockmusiken.

Undervisningsmetoder

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppdatering av portfolion efter behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Måste diskuteras individuellt och bara undantagsvis.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kursen är godkänd om studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kursen är godkänd studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen är godkänd om studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Marcus Söderström
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS25DMP-J
    Musikpedagog (YH), h25, dagstudier
  • UMS25DMU-J
    Musiker (YH), h25, dagstudier
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Studerande

• känner till sin egen högskola, bransch och lärstil
• reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke
•kunna identifiera och reflektera över sina värderingar, styrkor och mentala hinder
•förstå betydelsen av självledarskap, ansvar och ett dynamiskt mindset för ett framtida entreprenöriellt agerande
•kunna analysera och kritiskt reflektera över betydelsen av inre entreprenörskap inom den egna branschen

Innehåll

Information om högskolan och arbetsverktyg
.Introduktion till branschen
.Information och reflektion om lärstilar
.Inre entreprenörskap
• Självledarskap, empowerment
• Målfokusering, ansvarstagande, locus of control, ikigai
• Kreativitet
• mentala hinder för kreativitet, drivkraft, mål och mening
• Värdergrund och styrkor, self-efficacy
• Entreprenöriellt, dynamiskt mindset (förhållningssätt)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Den studerande har aktivt deltagit i kursen

Förkunskapskrav

inga förkunskap

Anmälningstid

15.06.2025 - 05.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 19.09.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i konst, foto och design
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Jonas Rak
  • Elina Rebers
  • Marika Holm
Grupper
  • FOG25DGD-J
    Formgivare (YH), grafisk design, h25, dagstudier
  • BDK25DB-J
    Bildkonstnär (YH), bildkonst, ht25, dagstudier
  • FOG25DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h25, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till sin egen högskola och institution
- har förmågan att reflektera över studier, läroplaner och studiernas struktur
- är förtrogen med Peppi som verktyg för individuell studiehandledning /-planering
- känner till olika studieformer och metoder samt verktyg för inlärning
- känner till och kan använda Novias informationskanaler
- har tillräckliga kunskaper i IKT för att avlägga studier
- har beredskap att studera såväl individuellt som i grupp
- har en grundläggande insikt om hållbarhetsfrågor ur ett professionellt perspektiv inom kulturbranschen.

Innehåll

Information om hur studierna fungerar, informationskanaler och högskolan.
Viktig information för kursen: Novias intranät - studier - examensstuderande

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Den studerande har tagit del av informationen och kan självständigt navigera i hur högskolan strukturellt fungerar.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 27.10.2025

Tajmning

28.10.2025 - 16.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Eero Paalanen
Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har kännedom om jazzmusikens historia och dess estetik.
- har kännedom om dess tradition och repertoar och kan omsätta det till sitt egna huvudämne och musikaliska verksamhet.

Innehåll

- facklitteratur
- föreläsningar
- lyssning
- konsertbesök
- analys och reflektion
- genomförande av konsertprojekt

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Läromaterial tillhandahålls av läraren samt digitalt material

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

inga förkunskaper krävs

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Marcus Söderström
  • Musik Virtuell
  • Kajsa Dahlbäck
  • Patrick Lax
  • Christine Sten
  • Mikael Svarvar
Grupper
  • UMS25DMP-J
    Musikpedagog (YH), h25, dagstudier
  • UMS25DMU-J
    Musiker (YH), h25, dagstudier

Lärandemål

Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på huvudämne B-nivå.

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt val av repertoar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närvaro och output

Förkunskapskrav

Tekniskt kunnade på respektive instrument

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.

Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.

Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Barock Virtuell
  • Aira Lehtipuu
  • Kajsa Dahlbäck
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Tid och plats

Under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Repertoar från c. 1550 till 1780.

Undervisningsmetoder

Undervisningen sker individuellt, i grupp och som mästarkurser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Aktivt deltagande och utveckling.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande och utveckling. Vid utveckling observeras att studerande:

- har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

- har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

- har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning av att använda digitalt studiematerial.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och onlineundervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Musik Virtuell
  • Patrick Lax
  • Mikael Svarvar
  • Christine Sten
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS23DMP-J
    Musikpedagog (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DMU-J
    Musiker (YH), h23, dagstudier

Lärandemål

Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.


har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt val av repertoar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närvaro och output

Förkunskapskrav

Adekvat tkniskt kunnande på sitt instrument

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.

Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.

Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Heidi Peltoniemi
  • Aira Lehtipuu
  • Kajsa Dahlbäck
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Tid och plats

Under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Repertoar från c. 1550 till 1780.

Undervisningsmetoder

Undervisningen sker individuellt, i grupp och som mästarkurser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Aktivt deltagande och utveckling.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande och utveckling. Vid utveckling observeras att studerande:

- har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

- har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

- har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

Förkunskapskrav

Huvudämne C

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning av att använda digitalt studiematerial.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och onlineundervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Heidi Peltoniemi
  • Aira Lehtipuu
  • Kajsa Dahlbäck
  • Petteri Pitko
Grupper
  • UMS23FMU-J
    Musiker (YH), h23, flerform

Lärandemål

Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Tid och plats

Under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Repertoar från c. 1550 till 1780.

Undervisningsmetoder

Undervisningen sker individuellt, i grupp och som mästarkurser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Aktivt deltagande och utveckling.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande och utveckling. Vid utveckling observeras att studerande:

- har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

- har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

- har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

Förkunskapskrav

Huvudämne C nivå.

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning av att använda digitalt studiematerial.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och onlineundervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Musik Virtuell
  • Patrick Lax
  • Dan Lönnqvist
  • Christine Sten
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS22DMU-J
    Musiker (YH), h22, dagstudier
  • UMS22DMP-J
    Musikpedagog (YH), h22, dagstudier

Lärandemål

Den studerande

har fördjupat sin teknik som blivit en naturlig del av ett personligt konstnärligt uttryck.

har utvecklat sin självständighet och kreativitet genom tolkning, reflektion och dialog.

kan leda och samarbeta med andra.

kan söka sin egen musikaliska riktning.

kan verka professionellt inom sitt tyngdpunktsområde.

har en egen musikalisk identitet.


har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

huvudämne C

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.

Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.

Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Barock Virtuell
  • Heidi Peltoniemi
  • Aira Lehtipuu
  • Anna Rinta-Rahko
  • Kajsa Dahlbäck
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Den studerande

kan synliggöra sitt hantverk och sin gestaltningsförmåga inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.)

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Tid och plats

Under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Repertoar från c. 1550 till 1780.

Undervisningsmetoder

Undervisningen sker individuellt, i grupp och som mästarkurser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument. Alla andra ämne måste vara klara för utexamineringen.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Examination är godkänd när föreställningen är övertygande konstnärligt och tekniskt samt får fram artistens personliga egenskaper på en tillfredsställande nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande och utveckling. Vid utveckling observeras att studerande:

- har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

- har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

- har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

Förkunskapskrav

Huvudämne C. Alla andra studier i läroplanen på en nivå som möjliggör för dig att ta examen.

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning av att använda digitalt studiematerial.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och onlineundervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Heidi Peltoniemi
  • Aira Lehtipuu
  • Kajsa Dahlbäck
  • Petteri Pitko

Lärandemål

Den studerande

kan synliggöra sitt hantverk och sin gestaltningsförmåga inför andra i en temporär och omedelbar form (dvs. konsert, performance eller liknande.)

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Tid och plats

Under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Repertoar från c. 1550 till 1780.

Undervisningsmetoder

Undervisningen sker individuellt, i grupp och som mästarkurser.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Examination är godkänd när föreställningen är konstnärligt och tekniskt tillfredställande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande och utveckling. Vid utveckling observeras att studerande:

- har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

- har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

- har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning av att använda digitalt studiematerial.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och onlineundervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Marcus Söderström
  • Musik Virtuell
  • Christine Sten
Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Den studerande

har utvecklat sin teknik inom huvudämnet.

har utvecklat en förståelse för huvudämnets tradition och musikaliska uttryckspotential.

har utvecklat sin förmåga att kommunicera, gestalta och skapa musik, både självständigt och tillsammans med andra.

har färdighet för studier på huvudämne B-nivå.

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen i förhållande till sitt eget huvudämne.

Innehåll

Individuella utförandeplaner uppgörs för varje enskilt huvudämne och instrument.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

inga förkunskaper

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.

Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.

Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 26.10.2025

Tajmning

27.10.2025 - 15.12.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Patrick Lax
Grupper
  • UMS23DMU-J
    Musiker (YH), h23, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har goda insikter i hur man självständigt och i team genomför en musikproduktion.

- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Studerande lär sig att med ett tränat- och kritiskt öra spela in, mixa och mastra sin produkt. Studerande lär sig även att använda för ändamålet relevanta mikrofoner, effekter och auditiva dimensioner.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tillhandahålls av kursansvariga. Material i både skrivd form och ljudlyssning

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För godkänd kurs ska studerande leverera färdiga mixningar av det överrenskomna materialet.

Förkunskapskrav

inga förkunskaper

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.

Anmälningstid

15.06.2025 - 27.10.2025

Tajmning

28.10.2025 - 16.12.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Mats Granfors
Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har goda kunskaper i hur man använder datorn som primärt verktyg inom musikproduktion.

- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Musikproduktion med hjälp av existerande effekt- och instrumentpluggar samt sekvensprogram. Studerande lär sig att programmera instrument, loopar, mixa och jobba med ljudbilder.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av lärare tillhandahållna arbetsuppgifter.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)

Den studerande - deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav

- utför uppgifter och godkänns

- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll

Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)

Den studerande - deltar i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt

- returnerar givna uppgifter

- behärskar studieavsnittets innehåll

- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll

- skaffar självständigt information

Vitsordet 4 (mycket bra)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete

- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

inga förkunskaper

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 20.10.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Mikael Svarvar
Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Studerande

har utvecklad kunskap om musikens form och funktion.

har utvecklad kunskap om musikens teori, arrangemang och kompositon och kan använda dessa i en praktisk form.

har en utvecklad kunskap i transkription, gehör, memorering och notation av melodi, ackord och rytm..

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

grundläggande kunskaper i re-harmonisering, modulation och stämföring.

kan identifiera och sjunga färgtoner, och har genom arrangeringsuppgifter lärt sig att använda färgtoner i praktisk form.

kan se samband mellan ackord, solfège, färgtoner och melodi och har lärt sig att arbeta utifrån detta perspektiv.

Har utvecklat sin förmåga att indentifiera, skriva, transkribera och återge mer komplexa rytmiska förlopp.

Förstår kopplingen mellan kyrkotonarter och harmonik

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Läromaterial tillhandahålls av läraren samt digitalt material

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)

Den studerande - deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav

- utför uppgifter och godkänns

- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll

Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)

Den studerande - deltar i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt

- returnerar givna uppgifter

- behärskar studieavsnittets innehåll

- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll

- skaffar självständigt information

Vitsordet 4 (mycket bra)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete

- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Notio 1.1 - 1.3

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, och god utbildning för alla.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 26.10.2025

Tajmning

27.10.2025 - 15.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Mikael Svarvar
Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Den studerande

har utvecklad kunskap om musikens form och funktion.

har utvecklad kunskap om musikens teori, arrangemang och kompositon och kan använda dessa i en praktisk form.

har en utvecklad kunskap i transkription, gehör, memorering och notation av melodi, ackord och rytm..

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

har kunskap om koralharmoniseringens riktlinjer.
kan skriva och arbeta med flerstämmighet för olika instrumentgrupper.
har utvecklat sin förmåga att arrangera och komponera uppgifter inom sitt eget specialiserings-/intresseområde.
har utvecklat sin förmåga att läsa partitur, sjunga stämmor och att memorera och transkribera/nedteckna musik.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av läraren tillhandahållet material.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Notio 2.1

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

02.08.2025 - 04.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Barock Virtuell
  • Mats Granfors
  • Kajsa Dahlbäck
  • Mikael Svarvar
Grupper
  • UMS24FMU-J
    Musiker (YH), h24, flerform
  • UMS25DMU-J
    Musiker (YH), h25, dagstudier
  • UMS23FMU-J
    Musiker (YH), h23, flerform

Lärandemål

Den studerande

har elementära grunder i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Ackompanjera sånger med ackordbeteckningar
Använda tonika,subdominant, dominant samt mollparalleller i harmonisering och ackompanjemang.
Harmonisera melodier med hjälp av steg-, funktionsanalys och skriva ackordbeteckningar.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av läraren tillhandahållet material.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)

Den studerande - deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav

- utför uppgifter och godkänns

- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll

Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)

Den studerande - deltar i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt

- returnerar givna uppgifter

- behärskar studieavsnittets innehåll

- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll

- skaffar självständigt information

Vitsordet 4 (mycket bra)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete

- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

inga förkunskaper

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet och god utbildning för alla.

Anmälningstid

02.08.2025 - 04.09.2025

Tajmning

05.09.2025 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Mikael Svarvar
Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier
  • UMS24FMU-J
    Musiker (YH), h24, flerform

Lärandemål

Den studerande

har elementära grunder i pianospel och kan använda pianot som verktyg i sitt musikaliska arbete

har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Ackompanjera sånger med större ackordbeteckningar. Harmonisera melodier med hjälp av steg- och funktionsanalys.
Använda mellandominanter, kvintprogressioner, tritonussubstitut i harmonisering och ackompanjemang.
Spela harmoniken under melodilinjen
Ledtonsstämföring

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av läraren tillhandahållet material.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)

Den studerande - deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav

- utför uppgifter och godkänns

- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll

Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)

Den studerande - deltar i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt

- returnerar givna uppgifter

- behärskar studieavsnittets innehåll

- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll

- skaffar självständigt information

Vitsordet 4 (mycket bra)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)

Den studerande - deltar aktivt i undervisningen

- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ

- returnerar givna uppgifter i tid

- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete

- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Pianospel 1

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet och god utbildning för alla.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Studerande:
- Har kunskap i lekteori
- Förstår vilka pedagogiska och gruppdynamiska mål kan uppnås via lekar
- Förstår lekens betydelse för scenkonsten
- Förstår relationen mellan lek och scenkonst
- Kan identifiera lekarnas pedagogiska syfte
- Kan planera målmedvetna uppvärmningsprogram och workshopar
- Kan modifiera lekarna för respektive målsättning
- Har förståelse för hållbarhetsfrågor gällande arbetsetik

Innehåll

Introduktion till lekteori och pedagogiska mål
Leken och inlärning
Lekens betydelse för scenkonsten
Planering, utveckling och anpassning av lekar
Planering av kortare workshops/ undervisning

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
- retunerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.08.2025 - 03.09.2025

Tajmning

04.09.2025 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Patrick Lax
Grupper
  • UMS25DMU-J
    Musiker (YH), h25, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har insikter i hur bygger upp sin egna unika profil inom musikbranschen.

- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

- Arbete med kort och långsiktiga målsättningar
- Söka en egen unik profil inom eget intresseområde
-Planering för övning
- Planera arbetet
-Tidsplanering
-Söka och utvecklande av sin profil.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tillhandahålls av lärare, möten, alumner, entreprenörer och verksamma inom branschen

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

inga förkunskaper

Tilläggsuppgifter

Kursen går paralellt med entreprenörskapskurserna och huvudämnesstudier.

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

02.08.2025 - 03.09.2025

Tajmning

04.09.2025 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Patrick Lax
Grupper
  • UMS24DMU-J
    Musiker (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har kunskaper i hur man bygger upp sin egna unika profil inom musikbranschen.

- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Långsiktiga och kortsiktiga målsättningar
Utveckla den egna unika profilen.
Sökande efter det unika inom den studerandes egna intresseområde.
Övningsrutiner.
Nätverk och kontakter
Grunläggande kunskap om upphovsrätt och förlagsverksamhet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tillhandahålls av lärare, möten, alumner, entreprenörer och verksamma inom branschen

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

profilstudier 1

Tilläggsuppgifter

Kursen går paralellt med entreprenörskapskurserna och huvudämnesstudier.

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

02.08.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Patrick Lax
Grupper
  • UMS23DMU-J
    Musiker (YH), h23, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har kunskaper i hur man bygger upp sin egna unika profil inom musikbranschen.

- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Verksamhetsplanering
Tidsplanering
Utvecklande av sin profil.
Utåtriktande verksamhet
Bygga ett eget bränd.
Kontakter till musikbranschen.
bokning, marknadsföring
presentationer

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tillhandahålls av lärare, möten, alumner, entreprenörer och verksamma inom branschen

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

profilstudier 2

Tilläggsuppgifter

Kursen går paralellt med entreprenörskapskurserna och huvudämnesstudier.

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

02.08.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Patrick Lax
Lärare

Patrick Lax

Grupper
  • UMS22DMU-J
    Musiker (YH), h22, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har kunskaper i hur man bygger upp sin egna unika profil inom musikbranschen.

- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Internationella kontakter och organisationer.
Planera en yrkesspecifik hållbar ekonomi
Branding
Social media
Egen verksamhet inom branschen
Fördjupad upphovsrätt och förlagsverksamhet.
Planering av konserter och turneverksamhet
Träffa och samarbeta med verksamma inom branschen

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

profilstudier 3

Tilläggsuppgifter

Kursen går paralellt med entreprenörskapskurserna och huvudämnesstudier.

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Flexibel undervisning i kombination av närstudier och online undervisning.
Gästföreläsare och mästarkurser online där det är pedagogiskt hållbart för att spara på resor och utsläpp.

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Aira Lehtipuu
  • Barock Virtuell
  • Petteri Pitko
Grupper
  • UMS23FMU-J
    Musiker (YH), h23, flerform

Lärandemål

Studerande
-har grundkunskaper om renässansmusikens historia och utveckling.
-bekantar sig med sekundärlitteratur om renässansmusiken.

Innehåll

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Tid och plats

Närundervisningsperiod i Jakobstad 13.-14.9.2025 med gästlärare Andrew Lawrence-King

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Viktigaste historiska primärkällorna och sekundärlitteratur om renässans och tidiga barockmusiken.

Undervisningsmetoder

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- analys och reflektion
- samspel
- sång

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppdatering av portfolion efter behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Måste diskuteras individuellt och bara undantagsvis.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kursen är godkänd när studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen är godkänd om studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Anmälningstid

15.06.2025 - 11.09.2025

Tajmning

12.09.2025 - 28.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Musik Virtuell
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS22DMU-J
    Musiker (YH), h22, dagstudier
  • UMS22DMP-J
    Musikpedagog (YH), h22, dagstudier

Lärandemål

Studerande
• utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället
• känner till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik
• formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor
• dokumenterar och kritiskt granskar metoder och forskningsresultat inom respektive område

Innehåll

Forskningsmetodikens grunder
Planering, genomförande och rapportering av en undersökning teoretiskt, pedagogiskt och konstnärligt
Tillämpning av forskningsmetodikens grundbegrepp
Skillnad mellan naturvetenskap och humaniora

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

inget förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 27.10.2025

Tajmning

28.10.2025 - 16.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Eero Paalanen
Grupper
  • UMS25DMP-J
    Musikpedagog (YH), h25, dagstudier
  • UMS25DMU-J
    Musiker (YH), h25, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har kännedom om rhythm & bluesmusikens historia och dess estetik.
- har kännedom om dess tradition och repertoar och kan omsätta det till sitt egna huvudämne och musikaliska verksamhet.

Innehåll

- facklitteratur
- föreläsningar
- lyssning
- konsertbesök
- analys och reflektion
- genomförande av konsertprojekt

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Läromaterial tillhandahålls av läraren samt digitalt material

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

inga förkunskaper

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Aira Lehtipuu
  • Petteri Pitko
Grupper
  • UMS23FMU-J
    Musiker (YH), h23, flerform

Lärandemål

Studerande
-har inblick i en yrkesmusikerna vardag, både på och utanför scenen.

Innehåll

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Tid och plats

Integrerad i undervisning under hela läsåret.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Viktigaste historiska primärkällorna och sekundärlitteratur om barockmusiken.

Undervisningsmetoder

- litteratur
- föreläsningar
- lyssnande
- konsert besök
- analys och reflektion
- genomföra ett konsertprojekt

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppdatering av portfolion efter behov.

Seminarium kan vara t.ex.
Förberedelse av artistportfolion (CV x 3, foton, stipendiumansökan)
Studieresa
Videoprojekt på eget tema
Produktion av ett eget projekt

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Måste diskuteras individuellt och bara undantagsvis.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kursen är godkänd när studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen är godkänd om studenten deltar aktivt, utvecklar självständigt individuellt tänkande och kan överföra den teoretiska kunskapen till den praktiska musikframställningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Studeranden:

- Känner till sagans kännetecken och uppbyggnad
- Förstår hur muntligt berättande och interaktivitet kan användas för att engagera unga publikgrupper.
- Kan gestalta olika karaktärer och situationer genom muntligt berättande.
- Kan utveckla tekniker för att interagera med barnpubliken under föreställningar.
- Kan improvisera och anpassa berättelser baserat på barnens reaktioner.
- Kan producera scenisk produktion beaktande delområden scenografi, dräkter samt ljud och ljus
- Förstår innebörden av ett fungerande grupparbete och har utvecklat arbetsprinciper för detta

Innehåll

Interaktiv barnteater med fokus på muntligt berättande
Produktionsarbete som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor gällande scenframställning, rekvisita, kläder och smink.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
- retunerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 27.10.2025

Tajmning

28.10.2025 - 16.12.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Patrick Lax
Grupper
  • UMS25DMP-J
    Musikpedagog (YH), h25, dagstudier
  • UMS25DMU-J
    Musiker (YH), h25, dagstudier

Lärandemål

Studerande

- har grunderna i inspelningsteknik.

- har en förståelse för hållbarhetsfrågor inom musik och kulturbranschen.

Innehåll

Studerande introduceras till den tekniska studioutrustningen, hur man kopplar en signalkedja och ljudbearbetning i aktuella inspelningsprogram.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tillhandahålls av kursansvariga. Material i både skriven form och ljudlyssning

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

inga förkunskaper

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.
Betoning på att använda digitalt studiematerial där det är möjligt.

Anmälningstid

15.06.2025 - 22.10.2025

Tajmning

23.10.2025 - 11.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Musik och Scenkonst Virtuell
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS25DMP-J
    Musikpedagog (YH), h25, dagstudier
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall den studerande
• ha kännedom om central teoribildning inom pedagogikens sociologi
• ha förståelse av relationen mellan fostran, utbildning och socialisation
• ha grundläggande insikter i samband mellan samhällsutveckling, samhällssituation och lärande
• ha utvecklat en förståelse för grupprocesser
• förstå betydelsen av en jämlikhetsbefrämjande pedagogik och undervisning

Innehåll

Kursens målsättning är att studerande når kunskap om sociologiska perspektiv på identitets-formering och kompetensutveckling i institutionella och icke-institutionella sammanhang med särskilt fokus på det finländska samhället förr och nu.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Läromedel och rekommenderad litteratur:
Giddens, A. (1999) Modernitet och självidentitet. Självet och samhället i den senmoderna epoken. Göteborg: Daidalos Antikainen, A., Houtsonen, J., Kauppila, J. &Huotelin, H. (1996). Living in a learning society. New York: Routledge. Månsson, P. (2007). Moderna samhällsteorier: Traditioner, riktningar, teoretiker. Stockholm: Norstedts. Saaristo, K. & Jokinen, K. (2005). Sociologi. St Mickel: Sanoma Pro. Suortamo, M., Tainio, L., Ikävalko, E., Palmu, S, &Tani, S. (2010). Sukupuoli ja kasvatus kouluissa. Jyväskylä: PS-Kustannus. Rinne,R.,Kivirauma,J.&Lehtinen,E. (2015). Johdatus kasvatustieteisiin.Jyväskylä: PS-Kustannus. Antikainen, A., Rinne,R.&Kosko,L. (2013). Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-Kustannus. Annat kursmaterial: Övrig litteratur enligt kursledarens anvisningar.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Musik Virtuell
Grupper
  • UMS25DMU-J
    Musiker (YH), h25, dagstudier

Lärandemål

Studerande:

- förstår grunderna inom toplining och låtskrivning samt dess roll inom låtskrivningsprocessen.

- kan identifiera grundläggande element i låttexter som; vers, refräng och melodiska mönster.

- har en kulturell och historisk förståelse för låtskrivning.

- har kunskap i att skapa originella och meningsfulla låttexter och melodier genom att använda metaforer, bildspråk, känslouttryck och berättelser genom sångtexter.

- förstår olika låtstrukturer och hur de påverkar lyssnarupplevelsen och kan skapa egna låttexter på ett professionellt sätt.

- kan medverka i kreativa samarbetsprocesser och samarbeta med andra låtskrivare och musiker.

Innehåll

- Introduktion till toplining och låtskrivning.
- Historisk bakgrund och utveckling av låtskrivningsprocessen.
- Grundläggande element inom toplining och låtskrivning gällande form, struktur och melodiska mönster.
- "Brainstorming" av idéer för låttexter och melodier.
- Användning av metaforer, bildspråk och känslouttryck.
- Analys av olika låtstrukturer och hur de påverkar lyssnarupplevelsen.
- Skapa egna låttexter och melodier individuellt och i grupp.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tillhandahålls av kursansvariga.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För godkänd kurs skall studerande aktivt delta i undervisningen och genomföra alla uppgifter.

Förkunskapskrav

inga förkunskaper

Tilläggsuppgifter

Kursen utgår från de globala hållbarhetsmålen där man betonar vikten av samarbete, inkludering, tillgänglighet, jämställdhet, hållbara produktioner och god utbildning för alla.

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Studerande:

- Har upptäckt sitt naturliga röstläge.
- Förstår grunderna i röstproduktion och rörelse.
- Känner till olika tekniker för att använda rösten och kroppen på scenen.
- Förstår hur röst och rörelse kan användas för att kommunicera känslor och berättelser.
- Har utvecklat ökad kroppsmedvetenhet.
- Kan använda rösten och kroppen på ett uttrycksfullt sätt.
- Kan använda sig av andningstekniker.
- Har de praktiska färdigheter som behövs för att kunna utveckla och skräddarsy ett individuellt träningsprogram för röst och kropp.
- Har insett vikten av att vårda rösten och kroppen som verktyg.

Innehåll

Tekniker för röst och kropp
Kroppsmedvetenhet och uttryck
Andningstekniker
Individuellt träningspass för röst och kropp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
- retunerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Inga förkunskapkrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om branschens arbetsfält
- Förstå sambandet mellan teori och praktik i arbetslivet

Färdighet och förmåga
- Kunna fungera självständigt i olika arbetssituationer
- Kunna arbeta i team
- Kunna tillämpa, de under studierna förvärvade, teoretiska och praktiska kompetenserna i arbetslivet
- Kunna identifiera och analysera möjliga problem och hitta lösningar till dem
- Kunna anpassa sig till arbetsplatsens regler och krav utan att förlora sin personliga arbetsfilosofi
- Kunna utvärdera sina arbetsinsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha fördjupat sina insikter i sambandet mellan konst, kultur och samhället
- Ha utvecklat ett personligt teater- och dramapedagogiskt arbetssätt
- Ha utvecklat en djupare förståelse för branschens arbetssätt

Innehåll

Praktiskt arbete vid en kulturinstitution

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Självvald litteratur beroende på praktikplatsen och uppgifterna

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i praktiken
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-skapar en praktikportfolio

Förkunskapskrav

2 år studier av scenkonst pedagogik

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om branschens arbetsfält
- Förstå sambandet mellan teori och praktik i arbetslivet

Färdighet och förmåga
- Kunna fungera självständigt i olika arbetssituationer
- Kunna arbeta i team
- Kunna tillämpa, de under studierna förvärvade, teoretiska och praktiska kompetenserna i arbetslivet
- Kunna identifiera och analysera möjliga problem och hitta lösningar till dem
- Kunna anpassa sig till arbetsplatsens regler och krav utan att förlora sin personliga arbetsfilosofi
- Kunna utvärdera sina arbetsinsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha fördjupat sina insikter i sambandet mellan konst, kultur och samhället
- Ha utvecklat ett personligt teater- och dramapedagogiskt arbetssätt
- Ha utvecklat en djupare förståelse för branschens arbetssätt

Innehåll

Praktik vid en kulturinstitution

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Självvald litteratur beroende på praktikplatsen och arbetsuppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Den Studerande
-deltar aktivt i praktiken
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-skapar en praktikportfolio

Förkunskapskrav

Två år studier med scenkonst- och dramaämnen

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- Ha kunskap om branschens arbetsfält
- Förstå sambandet mellan teori och praktik i arbetslivet

Färdighet och förmåga
- Kunna fungera självständigt i olika arbetssituationer
- Kunna arbeta i team
- Kunna tillämpa, de under studierna förvärvade, teoretiska och praktiska kompetenserna i arbetslivet
- Kunna identifiera och analysera möjliga problem och hitta lösningar till dem
- Kunna anpassa sig till arbetsplatsens regler och krav utan att förlora sin personliga arbetsfilosofi
- Kunna utvärdera sina arbetsinsatser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Ha fördjupat sina insikter i sambandet mellan konst, kultur och samhället
- Ha utvecklat ett personligt teater- och dramapedagogiskt arbetssätt
- Ha utvecklat en djupare förståelse för branschens arbetssätt

Innehåll

Arbetspraktik på en kulturinstitution

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Självvald litteratur beroende på praktikplats och uppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Den Studerande
-deltar aktivt i praktiken
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-skapar en praktikportfolio
På engelska

Förkunskapskrav

2 år studier i scenkonst och dramapedagogik

Anmälningstid

02.08.2025 - 31.08.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Anders Aromäki
  • Ida-Maria Rak
  • Scenkonst Virtuell
Lärare

Ida-Maria Rak

Grupper
  • UMS25DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht25, dagstudier

Lärandemål

Studerande:

- Har de praktiska färdigheter som behövs för grunder i ljus och ljud
- Har de praktiska färdigheter som behövs i träbearbetning
- Kan fungera som ljustekniker i ett scenframställningsprojekt
- Kan planera en enkel ljusdesign för en föreställning
- Kan bygga upp alla nödvändiga element för ljudtekniken
- Kan planera och framställa ljud för en föreställning
- Behärskar ett flertal sminktekniker: neutral sminkning, fantasimaskering, sår, rynkor och tatueringar
- Inser vikten av säkerhet inom elteknik
- Är medveten om ljusets och ljudets betydelse som teatertecken
- Strävar efter att använda alla visuella och auditiva tecken som meningsskapande
- Innehar förståelse för hållbarhetsfrågor inom teaterbranschen

Innehåll

Ljusteknik
Ljudteknik
Verkstadspass för träbearbetning
Smink
Hållbar användning av elektronisk utrustning och smink

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
- retunerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav