Hoppa till innehåll

Utbildning inom skönhetsbranschen

Examen:
Yrkeshögskoleexamen inom skönhetsbranschen

Examensbenämning:
Estenom (YH)

Studiepoäng:
210 sp

Estenom (YH) h26, dagstudier, Vasa
Kod
(DAG26H-V-SK)
Estenom (YH) h24, dagstudier, Vasa
Kod
(DAG24H-V-SK)
Estenom (YH) h22, dagstudier, Vasa
Kod
(DAG22H-V-SK)
Anmälningstid

15.06.2025 - 14.08.2025

Tajmning

15.08.2025 - 05.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Englanti
Antal studerande (min. - max.)

1 - 40

Utbildning
  • Degree Programme in Beauty Care
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
  • Anna-Lotta Mörk-Nygård
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Lärandemål

The student:​
- is familiar with internal and external beauty and body positivity​
- understands how beauty affects the individual's wellbeing and self-image​
- can achieve and maintain work-life balance through personal strategies​
- understands the significance of mental wellness, attained through mindfulness and stress management​
- understands the significance of health, attained through nutrition and exercise​
- can apply strategies for personal health, wellness, and sustainable living​

Innehåll

Internal Beauty​
External Beauty​
Body Positivity​
Wellness and Mindfulness​
Health​
Nutrition and Exercise

Tid och plats

15.8-5.12.2025 online

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Study material on Moodle
According to lecturers instructions

Undervisningsmetoder

Online Studies

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination consists of submitted module assignments, graded (Pass/Fail). Examination in December 2025.

Instructions for the examination are given on Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination consists of submitted module assignments, grade (Pass/Fail). All assignments in selected modules needs to be completed and approved to achieve the final course grade (Pass/Fail).

Instructions for the examination are given on Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

The students work 27 hours / ECTS
Self study online: 135 hrs
Total: 135 hrs

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Assessment Criterias (Pass / Fail)​

Criteria 1. Knowledge & Understanding ​
- The student know and understand the theory and discourse within the context of individual modules.​

Criteria 2. Critical Thinking​
- The student has the ability to identify patterns and relationships between self-image and wellness in addition to selected references.​

Criteria 3. Application ​
- The student can make practical use of techniques and / or strategies in everyday life.​    ​

Tilläggsuppgifter för studerande

More information on Moodle

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Assessment Criterias (Pass / Fail)​

Criteria 1. Knowledge & Understanding ​
- The student know and understand the theory and discourse within the context of individual modules.​

Criteria 2. Critical Thinking​
- The student has the ability to identify patterns and relationships between self-image and wellness in addition to selected references.​

Criteria 3. Application ​
- The student can make practical use of techniques and / or strategies in everyday life.​

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Approved module assignments and the course is evaluated as Pass or Fail.

Förkunskapskrav

No prerequisites

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.11.2025

Tajmning

01.12.2025 - 20.02.2026

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

0.5 op

Prestationssätt

88 % Kontaktundervisning, 12 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande känner till vävnaders uppbyggnad och egenskaper för att förstå deras betydelse för välbefinnande
• Studerande har kännedom om mikrober och en förståelse för mikrobiologin betydelse inom skönhetsbranschen
• Studerande känner till immunförsvaret och lymfocyternas funktion
• Studerande har kännedom om cell- och vävnadsförändringar för hudsjukdomar
• Studerande har kunskap om grunderna för den kosmetiska kemin
• Studerande kan tillverka enkla skönhetsprodukter
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk och ekologisk hållbarhet inom produkttillverkning

Innehåll

Cell, molekyl och vävnad
Mikrobiologi
Immunförsvar
Lymfocyter
Hudsjukdomar
Kosmetisk kemi
Skönhetsprodukter

Tid och plats

Kursen består av två delar:
Del 1 (2 sp) hålls hösten 2025 och omfattar hudens histologi, klinisk mikrobiologi, immunologi och patologi
Del 2 (2 sp) hålls våren 2026 och omfattar grundläggande kemi, biokemi och kosmetisk kemi

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Del 1:
Kursmaterial på Moodle-sidan samt annan rekommenderad litteratur som anges på kursens Moodle-sida.
Brauner et al. Medicinsk mikrobiologi och immunologi. Studentlitteratur
Braun & Anderson. Patofysiologi. Studentlitteratur
Aktuella artiklar
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Del 2:
Marie Lodén: Ren, mjuk och vacker Kemi och funktion hos kosmetika, kapitel 3 och 4 (boken finns tre flera upplagor, 2013, 2008 och 2002. Alla kan användas i kursen)
Grundläggande kemikurser för andra stadiet (gymnasiet)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, uppgifter, självstudier
Produktframställning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Datum för omtentamen våren 2026 ges vid senare tillfälle

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp motsvarar 27 h studier. Kursen motsvar totalt 108 h studier.

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro på tillverkning av produkter
Mera information på kursens Moodle sida

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms utgående från resulat i de båda kursdelarna.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i ämnet
Studerande har inte deltagit i de obligatoriska tillfällena för produkttillverkning

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper om ämnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper om ämnet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

-

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 07.11.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
  • Anna-Lotta Mörk-Nygård
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har kunskap om stilhistoria före 2000-talet
• Studerande har fördjupad kunskap om utvalda nyckelplagg och accessoarer från tidsepoker
• Studerande har kunskap om nyckelpersoner inom stilhistoria
• Studerande förstår innebörden av vintage mode och second hand
• Studerande kan skapa och arbeta med olika tekniker, verktyg och produkter inom styling
• Studerande har förmåga att återskapa och förnya stilhelheter från utvalda tidsepoker
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för stilhelheter och produktanvändning

Innehåll

Stilhistoria före 2000-talet
Nyckelplagg, accessoarer och stilhelheter
Nyckelpersoner inom stilhistoria
Vintage mode och second hand
Styling tekniker, verktyg och produkter

Tid och plats

Hösten 2025 Campus Alere

Jaanas del 26.8-3.10.2025
Lottas del 6.10-7.11.2025

Seminarium 3.12.2025 & 28.1.2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.

Litteratur:
Hay, B. Style me vintage.(2010)
Young, L.Timeless a Century of Iconic Looks(2017)

Hennessy, K. & DK Publishing, I. (2019). Fashion: The definitive visual guide (New edition. Second edition.). DK Publishing.
McDowell, C. (2013). The Anatomy of fashion: Why we dress the way we do. Phaidon Press Ltd.
Mulvey, K., & Richards, M. (2007). A century of fashion. Bounty Books.
Peacock, J. Länsimainen puku antiikista nykyaikaan. (2004). Otava kustannusosakeyhtiö.

Studerande ska följa Novias skrivanvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, berättande undervisning, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, undersökning, självstudier, mood boards, portfolio och teamwork.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter:

Gemensam examinationsuppgift för Lotta och Jaana: Style Rebirth: Elements Reimagined, 3sp
Del 1, teoretisk forskningsdel, deadline och presentation 3.12.2025
Del 2, praktisk del, deadline och presentation 28.1.2026

uppgift i Lottas del (0,5/2sp): Restyle, 0,5sp, deadline hösten 2025

Jaanas del: examination består av inlämningsuppgifter, vitsord (0-5) samt aktivitet/närvaro, vitsord (0-5).
1. Visual Identity: Crafting Personal Portraits, kursuppgift individuellt eller i par, 1 sp. Deadline:17.10.2025 via Moodle. Feedback ges via Moodle. Vitsord (0-5).
2. Aktivitet och närvaro, 0,5 sp. Vitsord (0-5).

Samtliga inlämningsuppgifter måste vara genomförda och godkända för att uppnå kursvitsord.

Instruktioner för examination ges vid introduktion för varje kursdel.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter.
Par/grupp feedback ges under seminarium och efter kursens avslut.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 40h
Självstudier: 95h
Totalt: 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid introduktion till varje kursdel.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella, par och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

I kursens examinationsuppgift bedöms följande kriterier:
Forskningskvalitet: Djup och noggrannhet i historisk forskning
Kreativitet: Originalitet och innovation i stilen nytolkning
Presentationsfärdigheter: Tydlighet, engagemang och användning av visuella hjälpmedel

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Förkunskapskrav

SKV24GE03

Anmälningstid

15.06.2025 - 26.10.2025

Tajmning

27.10.2025 - 19.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 15

Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Johanna Nykamb
Lärare

Johanna Nykamb

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom branschen
• Studerande utvecklar ett kunnande för företagande och inre och yttre entreprenörskap
• Studerande strukturerar kreativ affärsidé och skapar affärsplan inom branschen
• Studerande har beredskap att som entreprenör planera och genomföra kundevenemang inom utvalt branschområde I samarbete med andra aktörer
• Studerande utvecklar en förståelse för att bygga nätverk
• Studerande skapar personligt varumärke och kan marknadsföra företaget
• Studerande har kunskap om ekonomins betydelse för verksamheten
• Studerande har grundläggande insikter i bokföring
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för inre och yttre företagande och tjänster

Innehåll

Företagsamhet
Entreprenörskap
Affärsplan
Personligt varumärke och marknadsföring
Service och tjänster
Kundevenemang
Skapa nätverk
Ekonomi och bokföring

Tid och plats

28.10.2025-15.12.2025 Online via Teams

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursbok:
Skärvad, P., & Olsson, J. (2008). Företagsekonomi 100: Faktabok (14. uppl.). Liber ekonom

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley.

Com. B. (2020) Foundamentals of Entrepreneurship. National Education policy. Kap. 1-4. Litteraturen finns som länk i Moodle.

Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D., & Regnér, P. (2018). Fundamentals of strategy. Pearson.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, praktiska övningar, test och inlämningsarbeten. Öppna böcker tenter.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information finns i Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes arbetsinsats: 27 h/ sp
I Klass:: 50 hrs
Självstudier: 85 h
Total: 135 h

Periodisering av innehållet

Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 4 kvalitativ utbildning.Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.

4:4 ÖKA ANTALET PERSONER MED FÄRDIGHETER FÖR EKONOMISK TRYGGHET
Till 2030 väsentligen öka det antal ungdomar och vuxna som har relevanta färdigheter, däribland är tekniska färdigheter och yrk

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information får vid kursens introrduktionstillfälle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms (0-5). Total poäng räknas och ett vitsord fås på basen av en bedömningsmatris

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

SKV24EE01

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Nursing
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till socionom
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har insikter i entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovårdsbranschen
- känner till vad grundande av företag innebär
- utvecklar färdigheter i planering och genomförande av affärsverksamhetsplan
- utvecklar förståelse för företagande, entreprenörskap och sociala innovationer
-har förutsättningar för att samarbeta i interprofessionell verksamhet

Innehåll

Företagande inom social-, hälso- och skönhetsbranschen
Praktiskt entreprenörskap
Processen för att bli godkänd serviceproducent inom social- och hälsovård
Affärsplan
Sociala innovationer
Strategier för att stärka samverkan
Interprofessionellt lärande

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen genomförs i ett annat kursförverkligande:SHV22EI03-3004 Entreprenörskap och interprofessionalitet 3 sp.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

-

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 30.11.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Terese Herrgård-Backlund
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
  • Johanna Nykamb
  • Anna Korhonen
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har förmåga att redovisa resultatet på ett systematiskt sätt och göra relevanta tolkningar
• Studerande har förmåga att kritiskt granska det egna arbetet
• Studerande kan framföra det mest centrala i examensarbetet vid framförandet
• Studerande kan genomföra opponentskap och mognadsprov

Innehåll

Vetenskapligt arbetssätt
Vetenskaplig rapport - resultat, tolkning, kritisk granskning och diskussion
Fördjupad kunskap - resultat och tolkning, kritisk granskning samt diskussion
Vetenskapligt skrivande
Framförande av examensarbete
Opponentskap och mognadsprov

Tid och plats

25.8-25.11.2025, Campus Alere

Obligatoriska tillfällen:
25.8 Introduktion
24.11 Framförande av examensarbete samt opponentskap
25.11 Mognadsprov

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur inom eget forskningsämne och data, källor inom eget forskningsområde.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Enligt handledarnas instruktioner.

Undervisningsmetoder

Självstudier med examensarbetet.
Bokade individuella handledningar med handledarna (Jaana och Johanna).
Bokade grupphandledningar med Jaana.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Eventuell beställare och samarbetspartners, sponsorer.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande arbetar individuellt med examensarbetet enligt egen schemaplan. Studerande förväntas att delta i grupphandledningar och boka individuella handledningar för examensarbetet för att uppnå framsteg i processen.

1. Färdigställt och presenterat examensarbete. Studerande presenterar examensarbetet vid det obligatoriska presentationsseminariet den 24 november 2025. Deadline för inlämning för slutgranskning av examensarbetet är 7 november 2025. Individuell feedback ges av handledarna vid slutgranskningen av examensarbetet.
2. Opponentskap och opponentberättelse. Studerande har läst och kritiskt granskat utsett examensarbete och opponerar det vid det obligatoriska presentationsseminariet. Studerande skriver en opponentberättelse som essä till det utvalda examensarbetet, deadline: 24 november 2025. Feedback för opposition och opponentberättelse ges i bedömningsdokumentet för examensarbetet.
3. Mognadsprov. Studerande skriver det obligatoriska mognadsprovet 25 november 2025 på egen laptop.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Färdigställt och presenterat examensarbete. De obligatoriska delarna genomförs vid Campus Alere.
Feedback ges individuellt i samband med den individuella handledningen.

Färdigställt och godkänd kursdel redovisning och presentation, vitsord (GK / icke GK).

1. Färdigställt och presenterat examensarbete. Studerande presenterar examensarbetet vid det obligatoriska presentationsseminariet den 24 november 2025. Deadline för inlämning för slutgranskning av examensarbetet är 7 november 2025. Individuell feedback ges av handledarna vid slutgranskningen av examensarbetet.
2. Opponentskap och opponentberättelse. Studerande har läst och kritiskt granskat utsett examensarbete och opponerar det vid det obligatoriska presentationsseminariet. Studerande skriver en opponentberättelse som essä till det utvalda examensarbetet, deadline: 24 november 2025. Feedback för opposition och opponentberättelse ges i bedömningsdokumentet för examensarbetet.
3. Mognadsprov. Studerande skriver det obligatoriska mognadsprovet 25 november 2025 på egen laptop.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar för 5 sp, 135h.

Grupphandledning i klass: 6h.
Framförande av examensarbete: 7h.
Mognadsprov: 2h.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt:
Studenten har följt instruktionerna och visar tillräcklig kunskap om ämnet.
Studenten har visat intresse.

Underkänd:
Studenten har inte följt instruktionerna och visar synnerligen otillräckliga kunskaper om ämnet.
Studenten har inte visat något större intresse.

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid grupphandledning och individuell handledning.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet/studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Delen godkänns med GK/icke GK och ingår i examensarbete 15sp. Examensarbetet har skillt bedömningsdokument.

Förkunskapskrav

Forskningsmetodik

Tilläggsuppgifter

-

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 03.10.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Anna Korhonen
Lärare

Anna Korhonen

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- förbättrar de praktiska färdigheterna i tal och skrift
- blir förtrogna med facktexter och terminologin inom sitt eget yrkesområde

Innehåll

- terminologin inom yrkesområdet
- muntlig framställning
- skriftlig framställning
- språkriktighet

Tid och plats

Hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Materialet på Moodle.

Undervisningsmetoder

Vi läser texter och samtalar kring ämnen inom egen bransch. Vi lär oss att använda fackterminologin i tal och skrift.

Interaktiva lektioner
Föreläsningar
Muntliga och skriftliga övningar i par och grupper
Inlämningsuppgifter
Eget arbete
Ordförhör
Muntlig och skriftlig tentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Muntlig och skriftlig tentamen i slutet av kursen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27h = 81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
För bedömningen av kunskaperna i finska används den Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5).

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
För bedömningen av kunskaperna i finska används den Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5).

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
För bedömningen av kunskaperna i finska används den Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt den europeiska referensramen för språk.

För bedömningen av används Gemensam europeisk referensram för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger
nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5). För att utföra kursen med godkänt vitsord (vitsordet
1) bör den studerande uppvisa sådana kunskaper som krävs för nivå B1.1.

Förkunskapskrav

Kunskaper på nivå B1

Tilläggsuppgifter

-

Anmälningstid

15.06.2025 - 02.11.2025

Tajmning

03.11.2025 - 20.02.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande förstår forskningsprocessen och de olika delarna i examensprocessen
• Studerande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensprocessen
• Studerande förstår och kan använda utvalda kvalitativa och kvantitativa metoder
• Studerande kan tillämpa passande datainsamlings- och dataanalysmetoder i examensarbetet
• Studerande har förmåga att skriva och argumentera vetenskapligt i examensarbetet
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet i forskningsprocessen

Innehåll

Forskningsprocessen och de olika delarna
Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och dataanalysmetoder
Examensarbete
Vetenskapligt skrivande

Tid och plats

5.11.2025-10.12.2025 Campus Alere.

Kvantitativ metod, 2sp med Ralf Lillbacka: hösten 2025.
Kvalitativ metod, 3sp med Jaana: hösten 2025 och våren 2026.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur.

Jaanas del: studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Denscombe, M. (2010). The good research guide: For small-scale social research projects (4th ed.). 1 ex.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.

I övrigt:
Databaser via Finna.
Skrivanvisningar och tidigare examensarbeten.
Aktuella forskningar inom branschen.
Enligt föreläsarens anvisningar.

Undervisningsmetoder

Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift.

Jaanas del: Föreläsningar, workshops, forskning, handledning, berättande undervisning, diskussioner och team arbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande sporras att skriva examensarbete (idéplan) som beställningsarbete för arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut.

Jaanas del, 3sp: Examination består av godkända inlämningsuppgifter, vitsord (0-5). Deadline i januari 2026 och idéseminarium 28.1.2026.
1. Arbetsplan, 1sp. Studerande presenterar den egna planen vid idéseminarium 28.1, deadline för inlämning av arbetsplan: veckan före, 21.1.2026. Notera! Denna plan kan behöva komplettering efter idéseminarium, före ett vitsord kan ges. Individuell feedback ges efter seminariet.
2. Opponentskap och opponentberättelse, 1sp. Studerande har läst utsedd studerandes arbetsplan, skriver opponentberättelse och opponerar planen vid idéseminarium, deadline:28.1.2026. Vitsord och feedback ingår i opponentberättelsens vitsord och feedback. Feedback och vitsord ges via Moodle.
3. Aktivt deltagande i undervisningen, 1sp.

Instruktioner för examinationerna ges av respektive lärare vid start av kursdel.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)

Jaanas del: Godkända övningsuppgifter (vitsord 0-5): egen arbetsplan, opponentskap och opponentberättelse av arbetsplan. Den egna arbetsplanen presenteras och opponeras vid idéseminarium 28.1.2026. Individuell feedback ges för arbetsplan efter seminariet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kvantitativa delen:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 12h
Självstudier: 42h
Totalt: 54h

Jaanas del:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 25h
Självstudier: 56h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion för varje kursdel.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.

Jaanas del: Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Kvantitativ metodik: skribenten kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.

Jaanas del: Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper och förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.

Jaanas del: Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper och grund förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.

Jaanas del: Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper och god förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.

Jaanas del: Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper och fullständig förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Förkunskapskrav

SKV24FL01

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.11.2025

Tajmning

01.12.2025 - 19.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Englanti
Antal studerande (min. - max.)

10 - 20

Utbildning
  • Degree Programme in Beauty Care
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Valeria Simonova
Lärare

Valeria Simonova

Lärandemål

Studerande har kunskap om ansiktets muskulatur.
Studerande har kunskap om historisk bakgrund för Gua Sha.
Studerande har kunskap om grunderna i Gua Sha behandlingar.
Studerande känner till och kan utföra Gua Sha behandlingar.
Studerande tillämpar aseptiska metoder inom hudvård och följer god yrkeshygien.
Studerande känner till kosmetologens yrkesbild och det praktiska arbetet inom branschen.
Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla ett arbetssätt som främjar hållbar utveckling.
Studerande kan analysera och utvärdera det eget arbete.

Innehåll

Historisk bakgrund och tekniska grunder för Gua Sha
Fördelar med Gua Sha-behandlingar
Blodcirkulation, stagnation och massagetekniker
Ansiktsformning och lyft
Val och vård av Gua Sha-verktyg samt produktval

Tid och plats

01.12.2025 - 19.12.2025 Campus Alere.
Course introduction MANDATORY ATTENDANCE

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Study material on Moodle.
Students follow the thesis writing instructions for Novia UAS.

Undervisningsmetoder

Lectures, demonstrations, practical exercises, narrative teaching, information retrieval, presentations, teamwork.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination consists of practical exercises in class, a course assignment and practical exam.
Deadline in Autumn 2025.
1. Participation and activity during practical exercises in class, 1cr.
2. Course assignment - presentation 1cr.
3. Practical exam 1cr.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Approved practical assignments in class, course assignments and practical exam.
Feedback is given after finished course.

Studerandes tidsanvändning och belastning

The students work 27 hours / cr.
In class: 21 hrs
Self study: 60 hrs
Total: 81 hrs

Tilläggsuppgifter för studerande

More information is given at course introduction.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

The course is evaluated based on grades (0-5) for assignments. The average of the grades for assignments form the final grade in the course.
The grades are given for the following parts:
1. Participation and activity during practical exercises in class, 1cr.
2. Course assignment - presentation 1cr.
3. Practical exam 1cr.

Underkänd (0)

The student has not followed the task's instructions and demonstrate particularly weak knowledge of the subject.
The submitted assignment is incomplete or missing.
The student has not participated and has not contributed to the process of the project work. The student's share in the project cannot be demonstrated or is brief.
The student has not shown greater commitment and has not been active during the course.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

The student has partially followed the task's instructions and demonstrate satisfactory knowledge of the subject.
The content of the submitted assignment is satisfactory.
The student has partly participated and have partly contributed in the process of the project work. The student´s share in the project is satisfactory.
The student has participated in the course, but engagement and activity has been low or satisfactory.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

The student has almost or has completed the task's instructions and demonstrate good or extremely good knowledge of the subject.
The content of the submitted assignment is good or extremely good.
The student has participated, taken partial responsibility and contributed to the process of the project work. The student´s share in the project is good or extremely good. The student has participated or actively participated in the course and demonstrate commitment to course content and course assignments.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

The student has completed the task's instructions and demonstrate excellent knowledge of the subject.
The content of the submitted assignment is excellent and exceptionally well done.
The student has taken responsibility and has contributed to the progress of the project work process. The student's share in the project is clear and excellent. The student has been active throughout the course and demonstrate extra commitment and interest in course content and course assignments.

Förkunskapskrav

Hudens anatomi och funktion

Anmälningstid

15.06.2025 - 28.09.2025

Tajmning

29.09.2025 - 12.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Anna-Lotta Mörk-Nygård
Lärare

Anna-Lotta Mörk-Nygård

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har fördjupad kunskap om utvalda klassiska klädstilar och stilhelheter
• Studerande har vidare utvecklat förmåga att analysera kundens anatomiska förutsättningar, livsskede, behov och önskemål för att genomföra stilkonsultation
• Studerande har förmåga att skapa anpassad stilhelhet åt kunden inom klassisk stil och för olika tillfällen genom stilkonsultation
• Studerande har kunskap om klädkoder
• Studerande kan skapa passande makeuper till kunder, stilhelheter och tillfällen med olika tekniker, verktyg, produkter och accessoarer
• Studerande kan styla passande frisyrer till kunder, stilhelheter och tillfällen med olika tekniker, verktyg, produkter och accessoarer
• Studerande kan analysera, planera, utföra och utvärdera stilhelheter för kunder och tillfällen
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för stilhelheter, tjänster och produktanvändning

Innehåll

Klassiska klädstilar och stilhelheter
Stilkonsultation
Klädplagg och accessoarer
Klädkoder
Styling med makeup och frisyr
Tekniker, verktyg och produkter

Tid och plats

Hösten 2025 Campus Alere

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar. Studerande ska följa Novias skrivanvisningar om så anges i kursuppgifter.

Litteratur:
Rees, A. (2016). The curated closet. (First edition.).

Coggins, D., & O'Brien, G. (2016). Men and style. E-book.​

Freer, A., & Kuo, J. (2015). How to get dressed.

Brown, B. (2011). Bobbi Brown makeup manual. (1st trade ed.)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, undersökning, självstudier, mood boards, portfolio och teamwork

Praktik- och arbetslivssamarbete

För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter och presentationer med deadline under hösten 2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter.
Grupp feedback ges efter kursens avslut.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 40h
Självstudier: 95h
Totalt: 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Förkunskapskrav

SKV24GE03

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.10.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 17

Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande förstår estetikens betydelse inom skönhetsbranschen
• Studerande känner till modets historia och betydelsefulla personer som påverkat modet
• Studerande känner till olika skönhetsideal och stilikoner genom tiderna
• Studerande känner till grunderna för modevetenskap och förstår dess roll i samhället
• Studerande har kunskap om mode och kläder som social och kulturell betydelse
• Studerande kan tillämpa bildanalysen på modebilder och -fotografier
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet genom ideal, mode och kläder

Innehåll

Estetik inom skönhetsbranschen
Modets historia och modeprofiler
Skönhetsideal och stilikoner genom tiderna
Modevetenskap
Mode och kläder i social och kulturell kontext
Bildanalys

Tid och plats

25.8-31.10.2025 Campus Alere, obligatoriska modulträffar.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.

Adz, K. & Stone, W. (2018). This is not Fashion: Streetwear Past, Present and Future. London: Thames & Hudson Ltd.
Ander, G. (2016). Den lilla svarta. Modeindustrins mörka baksida. Stockholm: Ordfront.
Bale, K. (2009). Estetik. En introduktion. Göteborg: Daidalos AB.
Barnard, M. (2014). Fashion Theory: an introduction. London: Routledge.
DK Publishing, Inc., publisher, & Hennessy, K. (2019). Fashion: The definitive visual guide (New edition. Second edition.). 1 ex.
Edwards, L. (2017). How to Read a Dress. London: Bloomsbury.
Ehrman, E. (Ed.). (2018). Fashioned from Nature. London: V&A Publishing.
Eldvik, B. (2010). Modemakt – 300 år av kläder. Stockholm: Nordiska Museets Förlag.
Fashionary. (2017). Fashionpedia. The visual dictionary of fashion design. Hong Kong: Fashionary International Ltd.
Fashionary. (2018). The Fashion Business Manual. Hong Kong: Fashionary International Ltd.
Fredriksson, C. (2012). Mode. Malmö: Liber AB.
Kaiser, B. S. (2012). Fashion and Cultural Studies. London: Berg.
Kawamura, Y. (2007, 2017). Fashion-ology. A introduction to Fashion Studies. New York: Berg Publishers.
M. Granger, M. & A. Farnan, S. (2020). (4. uppl.). The Fashion Industry and Its Careers. 1 ex. ​
Muoti – tyylit ja vaatteet kautta aikojen. (2013). Kustannusosakeyhtiö TAMMI.
Severinsson, E., Warkander, P., & Andersson, P. K. (2021). Modevetenskap. (Första upplagan.). 1 ex.​
Stevenson, NJ. (2011). Muodin vuosikymmenet. Kustannusosakeyhtiö TAMMI.
Thomas, S. (2018). Fashion Ethics. London: Routledge.
Welters, L. & Lillethun, A. (Ed). (2011). The Fashion Reader. London: Berg.
Welters, L. & Lillethun, A. (Ed). (2018). Fashion History. London: Bloomsbury.

Tidskrifter, onlineplattformar inom branschen, mobila applikationer och sociala medier.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Undervisningsmetoder

Modulmöten/seminarier, par- och grupparbete som modulworkshops, research, mood boards, presentationer, narrativ metod, diskussioner och handledning.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För moduluppgifterna, om lämpligt, är målet att samarbeta med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av moduluppgifter som inlämnas till obligatoriska modulseminarium. Den sista deadlinen är vid sista modulseminariet. Schemat för modulerna finns i Moodle.

1. Modul 1 & 2. Aesthetics, Standards and Icons, 0,5sp, deadline: 29.8 via Moodle.
2. Modul 3. Fashion Stories and Influencers, 1sp, deadline: 11.9 via Moodle.
3. Modul 4. Fashion Studies, 1sp, deadline: 23.9 via Moodle.
4. Modul 5. Social and Cultural Context in Fashion, 0,5sp, deadline: 7.10 via Moodle.
5. Deltagande, aktivitet och engagemang påverkar slutvitsord i kursen.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända moduluppgifter för modulerna, deltagande, aktivitet samt engagemang i Moodle samt under obligatoriska modulseminarier vid campus Alere.
Studerandes engagemang och aktivitet under kursens gång är avgörande för ett lyckat resultat.
Feedback ges för par eller för teamet vid modulseminarier i klass.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27 timmar/sp.
Närstudier/modulträffar: 15h
Självstudier: 66h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för moduluppgifter (par och team). Medeltal av moduluppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Studerandes aktivitet under kursens gång och under par / team arbete är viktigt för ett framgångsrikt resultat.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt moduluppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Moduluppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt moduluppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
De inlämnade moduluppgifternas innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt moduluppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
De inlämnade moduluppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och moduluppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt moduluppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
De inlämnade moduluppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och moduluppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Förkunskapskrav

SKV22SK01

Tilläggsuppgifter

-

Anmälningstid

15.06.2025 - 07.09.2025

Tajmning

08.09.2025 - 31.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Anna-Lotta Mörk-Nygård
Lärare

Anna-Lotta Mörk-Nygård

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande känner till hur en modevisning förverkligas och hur processen genomförs
• Studerande har förmåga att skapa lämpliga stilhelheter för modevisningens koncept
• Studerande har kunskap inom styling för att skapa visuella stilhelheter för modellerna
• Studerande kan framställa en visuellt enhetlig modevisning i samarbete med varandra och samarbetspartners
• Studerande förstår betydelsen av viktiga faktorer för projektets framgång
• Studerande kan planera, utföra och utvärdera en modevisning som projekt
• Studerande kan sammanställa en projektrapport
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet och konsumtion genom projektets innehåll och i samarbete med partners

Innehåll

Visuellt enhetlig modevisning, koncept och process
Klädplagg och accessoarer
Visuella stilhelheter för modellen
Styling med makeup och hår
Tekniker, verktyg och produkter
Projektrapport

Tid och plats

8.9-31.10 Campus Alere. Modevisningen planeras att ske v.44, men kan infalla i november.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle.

Litteratur:
Everett, J. C., Swanson, K. K. & Blanco, J. F. (2019). Guide to producing a Fashion Show (4th edition).
Holmberg, P. (2022). A glimpse behind the scenes: en handbok om hur en modevisning skapas.
Eklund, S. (2011, 2009). Arbeta i projekt.
Dowson, R. & Bassett, D. (2015). Event Planning and Management.
Shone, A. & Parry, B. (2013). Successful Event Management.

Samt enligt föreläsarens anvisningar.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Undervisningsmetoder

Teamarbete, möten, workshops, research, mood boards, diskussioner, berättande undervisning och föreläsningar.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande och deras team ska samarbeta med arbetslivet. För att projektet ska lyckas är sponsorer viktiga. Sponsorer eftersöks av studerande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Genomfört projekt- modevisning och inlämnad projektrapport. Deadline hösten 2025 och seminarium november-december 2025.

Vitsord (0-5) ges för följande delar:
1. Moodboard! Teamen presenterar för gruppen en moodboard inom specifikt tema vid tillfälle, 1sp, deadline: v.39. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Individuell projektrapport om modevisningen (planering, genomförande och utvärdering), 2sp, deadline och seminarium: Hösten 2025
3. Aktivt deltagande i projektet under undervisning, genom teamarbete, egen roll och individuell insats, 2sp.
4. Obligatoriskt seminarium: Höst 2025. Gruppfeedback ges vid seminarium

Instruktioner för examinationerna ges av lärare vid kursstart.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkänt projektarbete, godkänd projektrapport samt aktivitet. Studerandes aktivitet har en central roll för genomförande av projektet.
Feedback ges för team eller hela gruppen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 40h
Självstudier: 95 h
Totalt: 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team) samt för aktivitet. Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte deltagit och har inte bidragit i processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet kan inte påvisas eller är kortfattad.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har delvis deltagit och har delvis bidragit i processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet är nöjaktigt.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit, tagit delvis ansvar och har bidragit till processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet är bra eller synnerligen bra. Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har tagit ansvar och har bidragit till att processen för projektarbetet framskrider. Studerandes andel i projektet är tydligt och utmärkt. Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Förkunskapskrav

SKV24GE01, SKV24GE02, SKV24GE03, SKV24GE04

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.10.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Johanna Nykamb
Lärare

Johanna Nykamb

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har beredskap att för livets alla skeden skapa det ultimata tjänste- och servicepaket som passar kunden
• Studerande har förmåga och beredskap att möta och samarbeta med olika kundpersonligheter och kan besvara kundens behov och önskemål genom stilkonsultation
• Studerande fungerar som stilkonsulter och kan tillämpa sina kunskaper om olika produkter under konsultationen åt kunden
• Studerande har beredskap att planera makeup och frisyr för att skapa koordinerade stilhelheter med klädplagg och accessoarer
• Studerande har kunskap om säsongens mode, trender och färger och kan anpassa det till skapandet av kundens stil och stilhelheter
• Studerande kan skapa en fullständig och hållbar garderob åt kunden
• Studerande känner till arbetet som personal shopper och tillämpar det under stilkonsultation
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla stilhelheter och arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för klädplagg och accessoarer, kroppssyn, konsumtion, säsongens mode och trender och garderob

Innehåll

Livsskeden och personlig stil
Tjänste- och servicepaket
Kundpersonligheter
Stilkonsultation
Produkter
Passande stilhelheter med klädplagg och accessoarer
Säsongens mode, trender och färger
Fullständig och hållbar garderob
Personal Shopper

Tid och plats

25.08.2025-1.10.2025 på Campus Alere, Vasa. (Delar av kursen kommer at genomföras som studiebesök)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Jonsson, A., Egels-Zandén, N., Hagberg, J., Lammgård, C., & Sundström, M. (2017). Handelns digitalisering och förändrade affärer.

Virtanen, H., Ravald, A., Björk, P., & Lundström, J. (2022-01-01). Marknadsföringen har en avgörande roll i förändringsarbetet. Ekonomiska samfundets tidskrift, 3, 24-29.

Rislund, C., & Jonasson, G. (2022). Handbok i tjänstedesign: Kund- och användarcentrerat utvecklingsarbete steg för steg (Tredje upplagan.). [Rislund, Carina].

Gustavsson, J. (2022). Influencer marketing i praktiken: Strategi, ekonomi & juridik (Första upplagan.). Sanoma utbildning.

Moxnes, P., Lindelöf, I., & Lindelöf, I. (2008). Fasettmänniskan: Teori och forskning om personlighet och roller. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Kursen kommer att basera sig på ett studiebesök till Helsingfors. 15 eller 16.9. Besöket är självklart frivilligt men då kompenserar man med uppgifter. Tågbiljetten står studerande själv för.

- Bedömningen för kursen görs på basen av
- Planering
- Bildportfolio från studiebesöken
- De som inte deltar i besöken gör en bildportfolio med lånade bilder samt en essay från varje besök minst 5000 ord. Mycket roligare och enklare att ta del av dagen i Helsingfors.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Besök till olika företag inom branschen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information i Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes aretsinsats 27 h/ sp
I klass: ca 20 h
Studiebesök: 20-40 h
Själv studier: 88-68 h
Total: 108 h

Periodisering av innehållet

Livsskeden och personlig stil
Tjänste- och servicepaket
Kundpersonligheter
Stilkonsultation
Produkter
Passande stilhelheter med klädplagg och accessoarer
Säsongens mode, trender och färger
Fullständig och hållbar garderob
Personal Shopper

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information vid kurs introduktionen och på basen av diskussioner tillsammans.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms (0-5). Total poäng räknas och ett vitsord fås på basen av en bedömningsmatris.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

SKV22SK01, SKV22SK02, SKV22SK03

Tilläggsuppgifter

-

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 14.11.2025

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Johanna Nykamb
  • Valeria Simonova
Lärare

Valeria Simonova

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande kan tillämpa egna kunskaper, analysera huden, planera samt utföra behandlingar för kunden
• Studerande kan tillämpa egna kunskaper, analysera anatomiska förutsättningar, planera samt skapa makeuper för kunden
• Studerande kan applicera olika tekniker med instrument, verktyg och produkter inom skönhetsvård och makeup
• Studerande kan rekommendera vårdbehandlingar och makeuper åt kunden samt ge råd om egenvård
• Studerande känner till nagelteknik och olika sätt att skapa naglar
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för behandlingar, tjänster och produktanvändning

Innehåll

Hudanalys, hudproblem, problemlösning och behandlingar
Nagelteknik
Instrument, verktyg och produkter inom skönhetsvård och makeup
Anatomiska förutsättningar, makeupstilar och tillfällen
Mångfald

Tid och plats

25.08.2025 - 19.12.2025 Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle eller enligt lärarens anvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, berättande undervisning, informationssökning, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, salongsarbete, studiebesök och teamwork.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Salongsarbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen består av inlämnade uppgifter, praktiska och teoretiska prov samt aktivt deltagande under praktiska övningar på lektioner. Examination hösten 2025. Instruktioner för examination ges av respektive lärare i början av varje kursdel.

Valerias kursdel, 5sp: Examination består av en inlämningsuppgift, ett praktiskt prov och aktivt deltagande i praktiska övningar i klass (aktivitet), vitsord (0-5).
1. Kursuppgift: The Power of Makeup (makeup på mogenhy) 1,5sp
2. Praktiskt makeup prov i klass, 1,5sp
3. Aktivitet och deltagande under praktiska övningar i klass, 2sp

Johannas kursdel, 3sp: vitsord (0-5).
1. Grupp essä
2. Individuellt arbete
3. Teoretiskt test
4. Praktiskt test

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända praktiska övningar, praktiska och teoretiska prov, kursuppgifter och aktivitet.
Feedback ges individuellt eller i grupp efter kursens avslut.

Valerias kursdel, 5sp: en godkänd kursuppgift, ett praktiskt prov och aktivt deltagande i praktiska övningar i klass (aktivitet), vitsord (0-5).

Johannas kursdel, 3sp: Godkända kursuppgifter, teoretiskt och praktiskt prov, vitsord (0-5).

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 80 timmar
Självstudier: 136 timmar
Totalt: 216 timmar

Valerias kursdel, 5sp:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 50h
Självstudier: 85h
Totalt: 135h

Johannaskursdel, 3sp:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 30h
Självstudier: 51h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid introduktion till de enskilda kursdelarna.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella, par och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Förkunskapskrav

SKV24GE01, SKV24GE02

Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 03.10.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Anna-Lotta Mörk-Nygård
Lärare

Anna-Lotta Mörk-Nygård

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande känner till utvalda special vård- och skönhetsbehandlingar och apparatur för kunden
• Studerande har kunskap om rådande trender inom skönhet och kosmetika
• Studerande har fördjupad kunskap om forskning inom skönhet och kosmetika
• Studerande behärskar försäljning av vårdbehandlingar, tjänster och produkter
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för behandlingar, tjänster och produktanvändning

Innehåll

Special vård- och skönhetsbehandlingar och apparatur
Trender och forskning inom skönhet och kosmetika
Försäljning av vårdbehandlingar, tjänster och produkter

Tid och plats

25.8-3.10.2025 Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.

Tilläggs litteratur:
Fagerberg, E., Wahlberg, A., & Garpenschöld, A. (2022). Hudnära: Hudterapeuternas hemligheter. Bazar förlag.
Gillbro, J. (2019). Hudbibeln: Förstå din hud - myter, vetenskap och goda råd. Bookmark.

Databaser, sociala medier, bransch litteratur

Studerande ska följa Novias skrivanvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, självstudier, forskning, handledning, diskussion och individuellt/par/grupp-arbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

samarbete med arbetslivet uppmuntras

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsarbeten och presentation samt forum diskussion.
Deadline hösten 2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter.
Grupp eller individuell feedback ges efter kursens avslut.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: ca 24h
Självstudier: ca 57h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Forumdiskussion utvärderas som GK/UK.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Förkunskapskrav

SKV24KB01