Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik och examensarbetets process (5 sp)

Kod: SKV24FL02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 02.11.2025

Tajmning

03.11.2025 - 20.02.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom skönhetsbranschen

Lärare

  • Ralf Lillbacka
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck

Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper

  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande förstår forskningsprocessen och de olika delarna i examensprocessen
• Studerande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensprocessen
• Studerande förstår och kan använda utvalda kvalitativa och kvantitativa metoder
• Studerande kan tillämpa passande datainsamlings- och dataanalysmetoder i examensarbetet
• Studerande har förmåga att skriva och argumentera vetenskapligt i examensarbetet
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet i forskningsprocessen

Innehåll

Forskningsprocessen och de olika delarna
Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och dataanalysmetoder
Examensarbete
Vetenskapligt skrivande

Tid och plats

5.11.2025-10.12.2025 Campus Alere.

Kvantitativ metod, 2sp med Ralf Lillbacka: hösten 2025.
Kvalitativ metod, 3sp med Jaana: hösten 2025 och våren 2026.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur.

Jaanas del: studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Denscombe, M. (2010). The good research guide: For small-scale social research projects (4th ed.). 1 ex.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.

I övrigt:
Databaser via Finna.
Skrivanvisningar och tidigare examensarbeten.
Aktuella forskningar inom branschen.
Enligt föreläsarens anvisningar.

Undervisningsmetoder

Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift.

Jaanas del: Föreläsningar, workshops, forskning, handledning, berättande undervisning, diskussioner och team arbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande sporras att skriva examensarbete (idéplan) som beställningsarbete för arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut.

Jaanas del, 3sp: Examination består av godkända inlämningsuppgifter, vitsord (0-5). Deadline i januari 2026 och idéseminarium 28.1.2026.
1. Arbetsplan, 1sp. Studerande presenterar den egna planen vid idéseminarium 28.1, deadline för inlämning av arbetsplan: veckan före, 21.1.2026. Notera! Denna plan kan behöva komplettering efter idéseminarium, före ett vitsord kan ges. Individuell feedback ges efter seminariet.
2. Opponentskap och opponentberättelse, 1sp. Studerande har läst utsedd studerandes arbetsplan, skriver opponentberättelse och opponerar planen vid idéseminarium, deadline:28.1.2026. Vitsord och feedback ingår i opponentberättelsens vitsord och feedback. Feedback och vitsord ges via Moodle.
3. Aktivt deltagande i undervisningen, 1sp.

Instruktioner för examinationerna ges av respektive lärare vid start av kursdel.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)

Jaanas del: Godkända övningsuppgifter (vitsord 0-5): egen arbetsplan, opponentskap och opponentberättelse av arbetsplan. Den egna arbetsplanen presenteras och opponeras vid idéseminarium 28.1.2026. Individuell feedback ges för arbetsplan efter seminariet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kvantitativa delen:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 12h
Självstudier: 42h
Totalt: 54h

Jaanas del:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 25h
Självstudier: 56h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion för varje kursdel.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.

Jaanas del: Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Kvantitativ metodik: skribenten kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.

Jaanas del: Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper och förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.

Jaanas del: Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper och grund förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.

Jaanas del: Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper och god förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.

Jaanas del: Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper och fullständig förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Förkunskapskrav

SKV24FL01