Utbildning i informationsbehandling
Informationsbehandling, 2025
Informationsbehandling, 2024
Informationsbehandling, 2023
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.01.2026
Tajmning
01.01.2026 - 22.02.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Cilla Salo
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande:
- känner till de lagstadgade kraven för bokföring och bokslut
- kan bokföra grundläggande affärshändelser
- känner till de grundläggande bokföringsrapporterna och kan använda dem
- känner till bokslutets struktur
Innehåll
- grundbegrepp inom affärsbokföringen
- grundläggande periodiseringar; lagerförändring, avskrivningar
- bokföring i ett ekonomisystem
- mervärdesskattens hantering i bokföringen
- dagbok, huvudbok, resultaträkning, balansräkning
Tid och plats
Våren 2026 online via Webex
Länk till Webex finns på Moodle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tomperi Soile: Bokföring i praktiken, 2013 teoribok samt övningsbok eller motsvarande nyare finsk version
Bokföringslagen och –förordningen, senaste upplagan
Övrigt av läraren anvisat studiematerial
Undervisningsmetoder
Föreläsningar online
Övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
En praktisk inlämningsuppgift
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamensdatum
Enligt överenskommelse med studerande i början av kursstarten.
Omtentamenstillfällen enligt överenskommelse med examinatorn i slutet av kursen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Online via Webex
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 h fördelat på föreläsningar, övningar samt praktiska bokförningsuppgifter
Tilläggsuppgifter för studerande
I huvudsak lektioner via föreläsningar för hela gruppen varje vecka + lektioner med övningar och hemuppgifter
Följ med i schemat för eventuella ändringar i tidtabellen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen skala 1-5 (2 st deltenter) (80%)
Godkända övningsarbeten (UK/GK) samt större inlämningsuppgift som bedöms på skala 1-5 (20%)
Skala 1-5, alla delområden och deltenter bör vara godkända för godkänt kursvitsord
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls ej
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår redovisningens uppgift i företaget och kan grundläggande bokföringsprinciper.
Studerande förstår det finska mervärdesskatte-systemets grundprinciper och hur det påverkar utformandet av affärsredovisningen
Studerande har grundläggande kunskap om bokslutet och kan göra enkla tolkningar av detta med hjälp av tillgänglig programvara.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande förstår redovisningens uppgift i företaget bra och kan självständigt bokföra för ett mindre företag med inhemsk handel och enklare löneutbetalningar.
Studerande kan tillämpa det finska mervärdesskattesystemet och göra månatliga rapporteringar
Studerande kan uppgöra ett bokslut för ett mindre företag samt kan beskriva dess innehåll och betydelse. Studerande behärskar ett bokföringsprogram.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan beskriva redovisningens uppgift och bokföringens principer och kan självständigt tillämpa dessa i ett mindre företags ekonomiförvaltning.
Studerande kan självständigt tillämpa det finska mervärdesskattesystemet och utforma affärsredovisningen så att alla krav uppfylls
Studerande kan självständigt uppgöra ett bokslut och göra tolkningar och analyser av detta med hjälp av tillgängliga verktyg.
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 09.11.2025
Tajmning
27.10.2025 - 21.12.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Laura Johansson
Grupper
-
INF24F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2024
Lärandemål
Studerande:
- kan redigera bilder med ett bildhanteringsprogram
- kan producera grafik med ett program för grafisk design
- kan producera och editera videomaterial
- kan producera publikationer med ett ombrytningsprogram
- förstår hur webbteknik fungerar och kan producera webbsidor
Innehåll
- digitala publikationer
- grunderna i bildhantering
- grunderna i grafisk design
- grunderna i videoeditering
- grunderna i publicering
- grunderna i webbteknik
Tid och plats
Enligt schema på Teams, länkarna finns innan kursstart på Moodle under kursinfo.
Schema (16:15-18:30)
29.10
5.11
19.11
3.12
10.12
17.12
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur delas ut i Moodle under kursen.
Undervisningsmetoder
Resurstillfällen med korta föreläsningar och verkstäder
Olika slags uppgifter kring kursens teman (fotografering, videofilmning, editering, layout, ombrytning, webbsidor)
Schema (16:15-18:30)
29.10
5.11
19.11
3.12
10.12
17.12
Praktik- och arbetslivssamarbete
Egna projekt för kursuppgifter är önskvärda att göra med arbetslivskoppling.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inga tenter, endast kursuppgifter.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 studiepoäng
Periodisering av innehållet
Vecka 44-51
Tilläggsuppgifter för studerande
Info finns i Moodle innan kursstart och under kursens lopp.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgift 1: DL 18.11.2025 (foto & video), GK/UK
Uppgift 2: DL 10.12.2025 (copy & webbsidor), GK/UK
Uppgift 3: DL 21.12.2025 (grafisk design & publikationer), GK/UK
Uppgift 4: DL 21.12.2025 Key Learning Note 1-5
Underkänd (0)
För att bli godkänd bör varje kursuppgift vara godkänd.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1 = Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en relativt bra struktur, uppgiften genomförd men mycket bristfälligt med hänsyn till instruktionerna
2 = Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser, uppgiften genomförd men bristfälligt med hänsyn till instruktionerna
Samt alltid källor och källhänvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3 = Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter, uppgiften genomförd någorlunda enligt instruktionerna
4 = Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall, uppgiften genomförd enligt instruktionerna, men ändå inte strålande.
Samt alltid källor och källhänvisningar
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5 = Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden, uppgiften genomförd enligt instruktioner utomordentligt noggrannt och väl genomtänkt.
Samt alltid källor och källhänvisningar
Förkunskapskrav
IT-verktyg
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 60
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Maria Engberg
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande
- kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i arbetslivet.
- behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch.
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
- förstår kulturella skillnader i internationella sammanhang
Innehåll
- arbetslivsrelaterade dokument
- kommunikation i arbetslivet
- kulturella skillnader i internationell affärskommunikation
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
andra stadiets lärokurs i engelska eller motsvarande kunskaper
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Suomi
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Johan Back
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling
Innehåll
- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter
- verktyg för affärsutveckling
Tid och plats
Hösten 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Starta eget guide 2025
Undervisningsmetoder
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Se Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp, 135 timmar självstudier
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla hållbarhet till affärsutveckling.
På engelska
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma och kritiskt granska en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda och utvärdera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla och integrera hållbarhet till affärsutveckling.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet på ett avancerat sätt.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin på ett djupgående sätt.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland och har detaljerad kunskap om ämnet.
Studerande kan utforma, kritiskt granska och ge förbättringsförslag till en affärsidé och en affärsplan med hög kvalitet.
Studerande kan använda, utvärdera och rekommendera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande samt föreslå åtgärder för att hantera och minimera dessa risker.
Studerande kan koppla, integrera och främja hållbarhet i affärsutveckling på ett innovativt sätt.
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.11.2025
Tajmning
28.10.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF23F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2023
Lärandemål
Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan
Innehåll
- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande
Tid och plats
HT 2025
Teams
Moodle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderade källor:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Material på kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Tillfällen på Teams
Inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Höstterminen 2025
Studerandes tidsanvändning och belastning
Tillfällen på Teams.
Aktivt deltagande i diskussioner kring forsknings- och utvecklingsmetoder.
Aktivt deltagande i diskussioner kring examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med analys(opponens) av examensarbeten.
Självständigt arbete med mindmap eller liknande visualisering av den egna examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med forskningsplan.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tillfällen på Teams.
Aktivt deltagande i diskussioner kring forsknings- och utvecklingsmetoder.
Aktivt deltagande i diskussioner kring examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med analys(opponens) av examensarbeten.
Självständigt arbete med mindmap eller liknande visualisering av den egna examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med forskningsplan.
Om man inte deltar i tillfällen på Teams måste detta kompletteras med skriftlig uppgift.
Underkänd (0)
Inte slutförd forskningsplan, mindmap eller opponens.
Oinlämnade uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svaga insatser, låg kvalitet.
Inlämnad forskningsplan och mindmap innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen och visualiseringen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp
Anmälningstid
02.07.2025 - 30.11.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.07.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande:
- känner till Novias IT-tjänster
- har förståelse för data- och informationssäkerhet
- kan använda textbehandlingsprogam
- kan grunderna i att använda ett kalkyleringsprogram
- kan använda program för att visualisera muntliga presentationer
- har förståelse för databashantering
Innehåll
- Novias IT-tjänster och nätverk
- data- och informationssäkerhet
- textbehandlingsprogram
- kalkylprogram
- presentationsprogram
- databaser
Tid och plats
Självständiga studier via Moodle.
Höstterminen 2025.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material publicerat på kursens Moodlesida.
Övrigt material inom ämnet.
Undervisningsmetoder
Inlämningsuppgifter och Quiz på Moodle.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsuppgifter och quiz utförs enligt schema eller egen tidtabell, men under läsåret 2025-2026.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135 h
Uppskattad tidsfördelning:
- Novias IT-tjänster och nätverk 5h
- textbehandlingsprogram 50 h
- kalkylprogram 40h
- presentationsprogram 10h
- databaser 30h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkända inlämningsuppgifter och Moodlequiz för godkänd kursprestation.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 26.10.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Mattias Nordling
Grupper
-
INF23F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2023
-
INF24F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2024
Lärandemål
Studerande:
- känner till ett ERP-systems uppbyggnad
- inser ERP-systemets betydelse i olika funktioner i en organisation
Innehåll
- ERP-systemets olika funktioner
- informationskedjor i ett ERP-system
- försäljningsprocessen
- inköpsprocessen
- attesteringsprocesser
- kostnadsersättningar
- CRM
- kassafunktionen i ett integrerat ekonomisystem
-projektadministration
Tid och plats
Torsdagar kl 16.00 - 17.45
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Powerpoint med anteckningar (notes)
LinkdIN learning
Kursbok (valbar, se kursens Moodle sida)
Undervisningsmetoder
Online (Teams). Teams länk hittas på kursens Moodle sida.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Övningar
Examen
Förkunskapskrav
- IT-verktyg
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 30.10.2025
Antal studiepoäng
1 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande:
- känner till sin egen högskola, sin bransch och reflekterar över sina karriärmöjligheter
- besitter de studiefärdigheter som krävs för studier vid högskola
- inser sin roll som studerande samt kan arbeta i team med andra
Innehåll
- högskolans olika tjänster
- studieteknik
- branschkännedom och personliga karriärmål
- teambuilding
Tid och plats
Kursens innehåll finns på Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursens Moodlesida.
intra.novia.fi
Undervisningsmetoder
Informationstillfällen på Teams, eget arbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hösttermin 2025
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Andel virtuell undervisning
3 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Sanna Nygård
Grupper
-
INF24F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2024
Lärandemål
Studerande:
- kan presentera sin utbildning, sin arbetslivserfarenhet och sitt kunnande muntligen och skriftligen
- behärskar terminologi som rör studier och arbetsliv inom den egna branschen
- förstår och kan tillgodogöra sig innehållet i texter som rör studier, arbetsliv och den egna branschen
Innehåll
- studier och studieliv
- arbetsliv och den egna branschen
- arbetssökning
- muntlig och skriftlig kommunikation
- språkriktighet och språkvård
Tid och plats
September-oktober 2025, virtuellt via Moodle och Webex eller Teams.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerialet finns tillgängligt på kursens Moodle-sida.
Undervisningsmetoder
Interaktiva föreläsningar/lektioner online, par- och grupparbete, muntliga och skriftliga övningar och uppgifter, textbearbetning, självstudier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Muntlig och skriftlig examination lektionstid.
Skriftlig omtentamen 2.12.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
För godkänd kurs krävs:
- godkända muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter
- godkänd skriftlig tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 h arbete
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är avsedd för informationsbehandlingsstuderande, i första hand gruppen INF24F-Å.
Noggrannare information om uppgifter, tentamen och datum finns i Moodle och gås igenom under första kurstillfället.
Deltagande i kursen kräver fungerande mikrofon och kamera. Meddela läraren om du vill delta i kursen, men inte kan delta i det första kurstillfället.
Delprestationer är i kraft i 6 månader efter att kursen tagit slut.
Sena inlämningar kan påverka kursvitsordet.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
För bedömningen av kunskaperna i finska används den Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5).
Bedömningen av kunskaperna i finska följer samma kriterier vid alla högskolor i Finland.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationer och timaktivitet påverkar bedömningen.
Bedömningen baserar sig på den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 motsvarar nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1-3) och nivå B2 eller högre motsvarar goda kunskaper (vitsorden 4-5)
Underkänd (0)
En eller flera kursuppgifter är ogjorda eller underkända.
Studerande har knappt deltagit i kursen eller har kunskaper under B1-nivå:
Klarar varken alldaglig eller branschspecifik skriftlig eller muntlig kommunikation på ett vederbörligt sätt.
Kommunikationen är så bristfällig och/eller innehåller så många fel att misstolkningar uppstår eller kommunikationen
förhindras.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsordet 1: Klarar sig nöjaktigt i förutsebara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
Vitsordet 2: Klarar sig någorlunda i oförutsedda yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva konsekventa texter som förmedlar ett budskap. Felen leder i allmänhet inte till missförstånd även om de kan störa läsrytmen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsordet 3 (B1): Klarar sig i allmänhet bra i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan vanligen uttrycka sig enligt situationens krav.
Vitsordet 4 (B2): Klarar sig bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket mångsidigt.
Uttrycker sig enligt situationens krav.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
B2 (eller högre):
Klarar sig mycket bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket smidigt och mångsidigt.
Uttrycker sig tydligt enligt situationens krav
Förkunskapskrav
- andra stadiets lärokurs i finska
- kunskaper på nivå B1
Anmälningstid
15.06.2025 - 26.10.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Andel virtuell undervisning
3 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Sanna Nygård
Grupper
-
INF24F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2024
Lärandemål
Studerande:
- kan muntligen och skriftligen behandla ämnen som rör den egna branschen
- behärskar det centrala ordförrådet inom den egna branschen
- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna
- klarar av att skriva och presentera centrala dokument på professionell finska, är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i kommunikation
- kan förstå det centrala i olika artiklar, texter och nyheter som relaterar till det egna yrkesområdet
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift
Innehåll
- den egna branschens texter och terminologi
- affärs- och företagskommunikation
- muntlig och skriftlig arbetslivskommunikation
- muntlig och skriftlig examination
- språkriktighet och språkvård
Tid och plats
Virtuellt i Webex eller Teams och Moodle höstterminen 2025.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerialet finns på kursens Moodlesida.
Undervisningsmetoder
Självstudier, föreläsningar, diskussioner, skriftliga och muntliga övningar och uppgifter, par- och gruppuppgifter.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Muntlig och skriftlig examination under de inbokade kursgångerna.
Skriftlig omtentamen vårterminen 2025 (två tillfällen).
Muntlig omtentamen enligt överenskommelse.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
För godkänd kurs krävs:
- godkända muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter
- godkänd muntlig och skriftlig tentamen
Tvåspråkiga är befriade från närvarokravet.
Studerandes tidsanvändning och belastning
81 h arbete, en stor del självstudier.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är avsedd för informationsbehandlingsstuderande, i första hand gruppen INF24F-Å.
Kursen kräver mycket självständigt arbete av den studerande.
Deltagande i kursen kräver fungerande mikrofon och kamera. Meddela läraren om du vill delta i kursen, men inte kan delta i det första kurstillfället.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Den studerande skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
För bedömningen av kunskaperna i finska används den Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5).
Bedömningen av kunskaperna i finska följer samma kriterier vid alla högskolor i Finland.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningen baserar sig på den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 motsvarar nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1-3) och nivå B2 eller högre motsvarar goda kunskaper (vitsorden 4-5).
Underkänd (0)
En eller flera kursuppgifter är ogjorda eller underkända.
Studerande har knappt deltagit i kursen eller har kunskaper under B1-nivå:
Klarar varken alldaglig eller branschspecifik skriftlig eller muntlig kommunikation på ett vederbörligt sätt.
Kommunikationen är så bristfällig och/eller innehåller så många fel att misstolkningar uppstår eller kommunikationen
förhindras.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
På svenska
Vitsordet 1: Klarar sig nöjaktigt i förutsebara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.
Vitsordet 2: Klarar sig någorlunda i oförutsedda yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva konsekventa texter som förmedlar ett budskap. Felen leder i allmänhet inte till missförstånd även om de kan störa läsrytmen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsordet 3 (B1): Klarar sig i allmänhet bra i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan vanligen uttrycka sig enligt situationens krav.
Vitsordet 4 (B2): Klarar sig bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket mångsidigt.
Uttrycker sig enligt situationens krav.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
B2 (eller högre):
Klarar sig mycket bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket smidigt och mångsidigt.
Uttrycker sig tydligt enligt situationens krav
Förkunskapskrav
Liike-elämän suomi I
Anmälningstid
02.12.2025 - 29.03.2026
Tajmning
02.03.2026 - 26.04.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Jere Niemi
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Tid och plats
Teams 2.3 - 26.4
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material publicerat på kursens Moodlesida.
Kursbok: Lars Christensen-Nina Engdahl-Carin Grääs-Lars Haglund: Marknadsundersökning - en handbok (Studentlitteratur)
Förslag på litteratur:
Christer Johansson: Marknadsundersökningar på riktigt
Per Frankelius: Omvärldsanalys
Linda Genf-Johanna Laurent: Omvärldsanalys i praktiken
Leila Lotti: Tehokas markkina-analyysi och andra verk av samma författare
Naresh K. Malhotra-David F. Birks-Peter Wills: Marketing Research, an applied approach
Undervisningsmetoder
På svenska
Marknadsanalys:
- föreläsningar på Teams
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Statistik:
- Föreläsningar på Teams
- övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Marknadsanalysen görs för ett verkligt företag/organisation.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys(rapport) och videopresentation lämnas in vid kursens avslut, 26.4.
Uppgifterna i statistik ska vara inlämnade senast 12.4.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys: Rapporten står för kursens utvärdering. I rapporten måste kursen statistikinnehåll synas.
Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt.
Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp
Anmälningstid
01.04.2026 - 30.04.2026
Tajmning
01.05.2026 - 31.07.2026
Antal studiepoäng
9 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
Lärandemål
Studerande
- blir bekant med och skapar kontakter till näringslivet
- väljer en praktikplats med beaktande av personliga karriärplaner
- är medveten om sitt ansvar i anslutning till en hållbar utveckling på arbetsplatsen
Innehåll
- informationssökning och förberedelser
- kontakt till företag, sökande av praktikplats
- arbete på praktikplatsen
- rapportering
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.04.2026 - 30.04.2026
Tajmning
01.05.2026 - 31.07.2026
Antal studiepoäng
9 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF24F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2024
Lärandemål
Studerande
- fördjupar sina kontakter till näringslivet
- får praktisk erfarenhet av arbetsuppgifter som tangerar den valda utbildningen
- tillämpar de teoretiska kunskaper som förvärvats
- inser betydelsen av att välja en praktikplats som stöder den personliga karriärplanen
- är medveten om sitt ansvar i anslutning till en hållbar utveckling på arbetsplatsen
Innehåll
- informationssökning och förberedelser
- kontakt till företag, sökande av praktikplats
- arbete på praktikplatsen
- rapportering
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Praktik 1
Anmälningstid
15.06.2025 - 14.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 26.10.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Martin Molnár
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Förståelse för programkonstruktion
- Att förstå och tillämpa grundläggande programmeringsprinciper och logik.
- Att kunna analysera problem och omvandla lösningar till datorprogram.
- Att utveckla färdigheter i att skriva effektiv och välstrukturerad kod.
Kunskap om Algoritmer och datastrukturer
- Att förstå vikten av algoritmer och hur de påverkar programmets effektivitet.
- Att lära sig om olika typer av datastrukturer och deras användningsområden.
- Att kunna implementera och använda grundläggande algoritmer och datastrukturer i kod.
Innehåll
- Programutvecklingsprocessen: Förståelse för stegen från idé till färdigt program.
- Variabler: Lära sig att deklarera och använda variabler för att lagra data.
- Selektion och sammansatta villkor: Förståelse för beslutsstrukturer och villkorsutvärdering.
- Iterationer: Kunskap om olika typer av loopar och deras användni
- Tecken och texter: Hantering av strängdata och teckeninformation i programmet.
- Filhantering: Läsning, skrivning, och hantering av filer med kod.ng.
- Funktioner: Skapa, anropa, och använda funktioner för modularitet i koden.
Tid och plats
1.9.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material publicerat på kursens Moodlesida
w3schools.com/js
codecademy.com
Undervisningsmetoder
Föreläsning via TEAMS
Inlärning på egen hand med hjälp av material och instruktioner som finns på kursens Moodlesida.
Inlärning på egen hand via självrättande uppgifter på nätet.
Gruppuppgifter
Individuell slutuppgift
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Alla uppgifter lämnas in som www-länkar till publicerat material före respektive deadline
Inlämningsuppgifter på Moodle bedöms med vitsord Godkänd/Underkänd
Kursens vitsord ges via en längre slutuppgift som bedöms med vitsord 0-5 och lämnas in senast en vecka efter avslutad kurs.
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
IT-verktyg
Anmälningstid
15.06.2025 - 19.10.2025
Tajmning
20.10.2025 - 14.12.2025
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Englanti
- Svenska
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
- Utbildning i informationsbehandling
- Utbildning i informationsteknik
Lärare
- Kaj Wikman
Lärare
Kaj Wikman
Grupper
-
ITE25D-VInformation Technology, daytime studies 2025, Vasa
-
UIT23D-VIngenjör (YH), informationsteknik
Lärandemål
- Studeranden kan skapa serverapplikationer med Node.js, ExpressJS, Handlebars, MongoDB och Mongoose i JavaScript
- Studerande förstår sig på grunderna i Git
- Studerande kan bygga upp en enkel serverapplikation som kommer åt via en webbläsare och som lagrar data i en databas.
Innehåll
- Node.js
- ExpressJS and Handlebars
- Git and Repos management
- MongoDB and Mongoose
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Minst 10p/30p
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Minst 18p/30p.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Minst 26p/30p.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Minder än 10p/30p
Förkunskapskrav
Front end programmering
Anmälningstid
15.06.2025 - 07.09.2025
Tajmning
25.08.2025 - 02.11.2025
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
- Utbildning i informationsbehandling
- Utbildning i informationsteknik
Lärare
- Magnus Siffrén
- Kaj Wikman
Lärare
Kaj Wikman
Grupper
-
ITE25D-VInformation Technology, daytime studies 2025, Vasa
-
UIT23D-VIngenjör (YH), informationsteknik
Lärandemål
- Studeranden kan skapa statiska användargränssnitt för webbapplikationer med HTML och CSS.
- Studeranden kan använda JavaScript för att göra webbsidor dynamiska.
- Studeranden känner till hur felsökning sker i webbläsare.
- Studeranden kan använda objektorienterad kod i JavaScript.
- Studeranden känner till olika sätt för lokal lagring av data i webbläsaren.
- Studeranden kan göra enklare API-anrop till webbtjänster från JavaScript-kod.
Innehåll
- HTML
- CSS
- JavaScript och Domain Object Model
- Objektorienterad JavaScript
- Filformatet JSON
- Lokal lagring av data i webbläsaren (Cookies, Web Storage)
- Enkla API-anrop
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Material på Moodle
- Visual Studio Code
- node.js (för JavaScript)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Minst 10p/30p.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Minst 18p/30p.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Minst 26p/30p.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Mindre än 10p/30p
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.11.2025
Tajmning
01.12.2025 - 01.02.2026
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Englanti
- Svenska
Utbildning
- Degree Programme in Information Technology
- Utbildning i informationsbehandling
- Utbildning i informationsteknik
Lärare
- Magnus Siffrén
- Kaj Wikman
Lärare
Kaj Wikman
Grupper
-
ITE25D-VInformation Technology, daytime studies 2025, Vasa
-
UIT23D-VIngenjör (YH), informationsteknik
Lärandemål
- Lära sig projekthantering genom användningav Azure Devops,Git, Node.js och Express.js.
- Genomföra ett givet projekt enligt uppdrag.
Innehåll
Azure Devops
Node
Express
Git
MongoDB
Mongoose
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
>=10/30
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
>= 18/30
Bedömningskriterier, berömliga (5)
>=26/30
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
<10
Förkunskapskrav
Programming front end
Programming back end
Introduction to Azure and Devops
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.11.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande:
- vet hur man planerar, genomför, rapporterar, presenterar och utvärderar projekt
- kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
- förstår betydelsen av att man delar kunskap inom projektgruppen
- kan utföra en riskanalys och uppgöra en åtgärdsplan
- tar ansvar för sin egen aktivitet och handlar i enlighet med överenskomna tillvägagångssätt
Innehåll
- projektrelaterad terminologi
- projektmodeller och agila metoder
- verktyg inom projektplanering
- projektdokumentation
Tid och plats
Självständiga studier enligt på egen tid, eller enligt schema, via Moodle under hösterminen 2025 (31.10.2025 -18.1.2026).
Moodletentamen öppnar i oktober. Mera info om tenten finns på Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material publicerat på kursens Moodlesida
Projektledning från grunden av Bo Tonnquist.
Övrigt material inom projekthantering, t.ex. https://projektledning.se/
Undervisningsmetoder
Inlärning på egen hand med hjälp av material och instruktioner som finns på kursens Moodlesida.
- Materialet är indelat i 6 st avsnitt samt en Moodletent i projektledning.
- I varje avsnitt ingår video-och textmaterial, men du ska helst också studera bok-och webbmaterial som stöd för inlärningen.
- I varje avsnitt ingår även uppgifter som du ska utföra och lämna in.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Självständiga studier enligt på egen tid, eller enligt schema, via Moodle under hösterminen 2025 (31.10.2025 -18.1.2026).
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsuppgifter på Moodle bedöms med vitsord Godkänd/Underkänd
Alla uppgifter lämnas in i PDF – format!
Alla uppgifter ska vara inlämnade för godkänd kurs.
Moodletentamen bedöms med vitsord 0-5
Består av:
Flervalsfrågor
Sant/Falskt
Matchande
Dra och släpp
Fri text
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.12.2025 - 31.12.2025
Tajmning
01.01.2026 - 30.04.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Marika Rask
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande:
- kan kommunicera muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt
- känner till processen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- kan söka information och rapportera enligt reglerna för standarduppställning
Innehåll
- mottagarvänligt skrivande genom att beakta språkråd och språkriktighet
- klarspråk
- muntlig kommunikation och muntliga presentationer
- Novias krav på vetenskapligt skrivande
Tid och plats
Distanslektioner i Teams, 6 ggr
inklusive muntlig tentamen (Teams)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerialet finns på Moodle
Rekommenderat material:
Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Novias skrivanvisningar
Snabbguide till källhantering
Undervisningsmetoder
Lektioner i Teams
Kursmaterialet finns på kursens Moodle-sida
Övnings- och inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2026
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
Lektioner 10 h
Pop up-tillfälle för frågor 2 h
Självstudier och uppgifter 70 h
Periodisering av innehållet
Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Kursvitsordet baserar sig på inlämningsuppgifter, kursaktivitet och muntlig tentamen. För godkänt kursvitsord ska den studerande vara godkänd i de uppgifter som hör till kursen och ha lämnat in kursuppgifterna i tid. Försenad inlämning sänker kursvitsordet.
Studerande som fått sin skolbildning (grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Den studerande är underkänd i kursen om:
- prestationen i muntlig tentamen inte kan godkännas eller är ogjord
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är mycket svagt och språk- och skrivfel gör innehållet svårbegripligt.
- den studerande inte kan använda och hänvisa till källor enligt APA.
- den studerandes arbetsinsats är obetydlig.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
För vitsordet 1-2 krävs att:
- prestationen i muntlig tentamen är nöjaktig
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är begripligt, även om språk- och skrivfel förekommer
- den studerande har använt källmaterial och kan hänvisa till detta enligt anvisningar
- den studerandes arbetsinsats i kursen är liten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
För vitsordet 3-4 krävs att:
- prestationen i muntlig tentamen är god
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är smidigt och gott, även om enstaka språkfel förekommer
- den studerande kan hänvisa till källor mångsidigt och väl
- den studerande är aktiv och kan fungera självständigt.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För vitsordet 5 krävs att:
- prestationen i muntlig tentamen är berömlig
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- den studerande kan använda sig av olika källor på ett mångsidigt och korrekt sätt
- den studerande fungerar självständigt
- den studerande är aktiv, innovativ och samarbetar i god anda.
Förkunskapskrav
inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 14.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 26.10.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Jan Nieminen
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Att behärska HTML5 och CSS3 för att strukturera och designa webbsidor.
Att kunna implementera responsiv webbdesign för olika enheter.
Använda JavaScript för dynamiska webbplatser
Att känna till och använda webbläsarens utvecklarverktyg för att felsöka och testa webbsidor.
Kunskaper i CMS
Att förstå CMS:ens roll i webbutveckling och dess fördelar.
Att kunna skapa och hantera innehåll med ett CMS som WordPress.
Att kunna anpassa teman och tillägg för att möta specifika webbplatsbehov.
Innehåll
- HTML
- CSS
- JavaScript
- Skapande och hantering av innehåll med ett CMS - system.
- Teman och tillägg: Anpassning av teman och installation av tillägg för att utöka funktionaliteten på webbplatsen.
Tid och plats
Teams 1.9-26.10
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material publicerat på kursens Moodlesida
w3schools.com
codecademy.com
Undervisningsmetoder
Föreläsning via Teams
Inlärning på egen hand med hjälp av material och instruktioner som finns på kursens Moodlesida.
Inlärning på egen hand via självrättande uppgifter på nätet.
Individuell slutuppgift
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Alla uppgifter lämnas in som www-länkar till publicerat material före respektive deadline
Inlämningsuppgifter på Moodle bedöms med vitsord Godkänd/Underkänd
Kursens vitsord ges via en längre slutuppgift som bedöms med vitsord 0-5 och lämnas in senast en vecka efter avslutad kurs.
Förkunskapskrav
IT-verktyg