Hoppa till innehåll

Utbildning i informationsbehandling

Examen:
Yrkeshögskoleexamen i företagsekonomi

Examensbenämning:
Tradenom (YH)

Studiepoäng:
210 sp

Informationsbehandling, 2025
Kod
(FF25H-Å-INF)
Informationsbehandling, 2024
Kod
(FF24H-Å-INF)
Informationsbehandling, 2023
Kod
(FF23H-Å-INF)
Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Företagsekonomi Åbo 2
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Studerande:
- känner till de lagstadgade kraven för bokföring och bokslut
- kan bokföra grundläggande affärshändelser
- känner till de grundläggande bokföringsrapporterna och kan använda dem
- känner till bokslutets struktur

Innehåll

- grundbegrepp inom affärsbokföringen
- grundläggande periodiseringar; lagerförändring, avskrivningar
- bokföring i ett ekonomisystem
- mervärdesskattens hantering i bokföringen
- dagbok, huvudbok, resultaträkning, balansräkning

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

02.12.2025 - 31.12.2025

Tajmning

01.01.2026 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Suomi
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Grupper
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

1. Förståelse för AI-teknikens roll i skapandet av visuellt innehåll.
2. Färdigheter i att använda AI-baserade verktyg (t.ex. Firefly i Photoshop och Illustrator)
3. Kunskap om videoredigering och effekter med AI-integration (t.e.x i Adobe Premiere Pro).
4. Förmåga att kritiskt utvärdera och välja AI-verktyg för specifika designprojekt.
5. Kompetens i att skapa anpassade AI-modeller för specifika visuella uppgifter.
6. Förståelse för etiska överväganden och integritetsfrågor i AI-genererat innehåll.
7. Färdigheter i att kombinera traditionella designprinciper med AI-teknik.

Innehåll

1. Introduktion till AI i visuell design och videoproduktion.
2. Översikt av AI-verktyg i marknadsledande programvaror (t.ex Adobe Creative Suite)
3. Praktiska övningar i att skapa grafik och videor (t.ex. med Firefly).
4. Tekniker för videoredigering och postproduktion med AI (t.ex. med Adobe Premiere Pro)
5. Utveckling av egna AI-modeller för bild- och videobearbetning.
6. Diskussioner om etik, integritet och ansvar i användningen av AI.
7. Designprojekt som integrerar AI-teknik och traditionella metoder.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Bildhantering och rörlig media

Anmälningstid

15.06.2025 - 09.11.2025

Tajmning

27.10.2025 - 21.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Laura Johansson
Grupper
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Studerande:
- kan redigera bilder med ett bildhanteringsprogram
- kan producera grafik med ett program för grafisk design
- kan producera och editera videomaterial
- kan producera publikationer med ett ombrytningsprogram
- förstår hur webbteknik fungerar och kan producera webbsidor

Innehåll

- digitala publikationer
- grunderna i bildhantering
- grunderna i grafisk design
- grunderna i videoeditering
- grunderna i publicering
- grunderna i webbteknik

Tid och plats

Enligt schema på Teams, länkarna finns innan kursstart på Moodle under kursinfo.

Schema (16:15-18:30)
29.10
5.11
19.11
3.12
10.12
17.12

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial och rekommenderad litteratur delas ut i Moodle under kursen.

Undervisningsmetoder

Resurstillfällen med korta föreläsningar och verkstäder
Olika slags uppgifter kring kursens teman (fotografering, videofilmning, editering, layout, ombrytning, webbsidor)

Schema (16:15-18:30)
29.10
5.11
19.11
3.12
10.12
17.12

Praktik- och arbetslivssamarbete

Egna projekt för kursuppgifter är önskvärda att göra med arbetslivskoppling.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inga tenter, endast kursuppgifter.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 studiepoäng

Periodisering av innehållet

Vecka 44-51

Tilläggsuppgifter för studerande

Info finns i Moodle innan kursstart och under kursens lopp.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Varje kursuppgift bör göras
Varje kursuppgift bedöms med vitsord 0-5
Varje kursuppgift bör vara godkänd för att kursen ska bli godkänd

Uppgifter och andel av kursvitsordet

Projekt
Fotouppgift + editering 15 %
Videouppgift + editering 15 %
Webbsida 15 %
Annons och layout 15 %

Teori
KLN 40 %

Underkänd (0)

För att bli godkänd bör varje kursuppgift vara godkänd.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1 = Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en relativt bra struktur, uppgiften genomförd men mycket bristfälligt med hänsyn till instruktionerna

2 = Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser, uppgiften genomförd men bristfälligt med hänsyn till instruktionerna

Samt alltid källor och källhänvisningar.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3 = Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter, uppgiften genomförd någorlunda enligt instruktionerna
4 = Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall, uppgiften genomförd enligt instruktionerna, men ändå inte strålande.

Samt alltid källor och källhänvisningar

Bedömningskriterier, berömliga (5)

5 = Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden, uppgiften genomförd enligt instruktioner utomordentligt noggrannt och väl genomtänkt.

Samt alltid källor och källhänvisningar

Förkunskapskrav

IT-verktyg

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

5 - 45

Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Maria Engberg
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Studerande
- kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i arbetslivet.
- behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch.
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
- förstår kulturella skillnader i internationella sammanhang

Innehåll

- arbetslivsrelaterade dokument
- kommunikation i arbetslivet
- kulturella skillnader i internationell affärskommunikation

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

andra stadiets lärokurs i engelska eller motsvarande kunskaper

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Suomi
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Johan Back
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling

Innehåll

- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter
- verktyg för affärsutveckling

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.11.2025

Tajmning

28.10.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Rolf Gammals
Grupper
  • INF23F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2023

Lärandemål

Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan

Innehåll

- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Svenska för affärslivet 3 sp

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.10.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Rolf Gammals
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Studerande:
- känner till Novias IT-tjänster
- har förståelse för data- och informationssäkerhet
- kan använda textbehandlingsprogam
- kan grunderna i att använda ett kalkyleringsprogram
- kan använda program för att visualisera muntliga presentationer
- har förståelse för databashantering

Innehåll

- Novias IT-tjänster och nätverk
- data- och informationssäkerhet
- textbehandlingsprogram
- kalkylprogram
- presentationsprogram
- databaser

Tid och plats

Självständiga studier via Moodle.
Höstterminen 2025.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material publicerat på kursens Moodlesida.
Övrigt material inom ämnet.

Undervisningsmetoder

Inlämningsuppgifter och Quiz på Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämningsuppgifter och quiz utförs enligt schema eller egen tidtabell, men under läsåret 2025-2026.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135 h
Uppskattad tidsfördelning:
- Novias IT-tjänster och nätverk 5h
- textbehandlingsprogram 50 h
- kalkylprogram 40h
- presentationsprogram 10h
- databaser 30h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkända inlämningsuppgifter och Moodlequiz för godkänd kursprestation.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 02.11.2025

Tajmning

03.11.2025 - 21.12.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Englanti
  • Svenska
Utbildning
  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsbehandling
  • Utbildning i informationsteknik
Lärare
  • Kaj Wikman
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • ITE25D-V
    Information Technology, daytime studies 2025, Vasa
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik

Lärandemål

- Studerande kan använda Azure för projekthantering.
- Studerande lär sig förstå vad som menas med Devops och SCRUM metoden
- Studerande känner till grunderna i programvaruprojekt

Innehåll

. Azure Boards
- Azure Repos/Github
- SCRUM

Studiematerial och rekommenderad litteratur

På Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Ett fullgjort projekt på Azure enligt uppdrag

Förkunskapskrav

Programming back-end

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 26.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Suomi
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Företagsekonomi Åbo 3
Grupper
  • INF23F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2023
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Studerande:
- känner till ett ERP-systems uppbyggnad
- inser ERP-systemets betydelse i olika funktioner i en organisation

Innehåll

- ERP-systemets olika funktioner
- informationskedjor i ett ERP-system
- försäljningsprocessen
- inköpsprocessen
- attesteringsprocesser
- kostnadsersättningar
- CRM
- kassafunktionen i ett integrerat ekonomisystem
-projektadministration

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

- IT-verktyg

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 30.10.2025

Antal studiepoäng

1 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Rolf Gammals
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Studerande:
- känner till sin egen högskola, sin bransch och reflekterar över sina karriärmöjligheter
- besitter de studiefärdigheter som krävs för studier vid högskola
- inser sin roll som studerande samt kan arbeta i team med andra

Innehåll

- högskolans olika tjänster
- studieteknik
- branschkännedom och personliga karriärmål
- teambuilding

Tid och plats

Kursens innehåll finns på Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursens Moodlesida.
intra.novia.fi

Undervisningsmetoder

Informationstillfällen på Teams, eget arbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hösttermin 2025

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Sanna Nygård
Grupper
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Studerande:
- kan presentera sin utbildning, sin arbetslivserfarenhet och sitt kunnande muntligen och skriftligen
- behärskar terminologi som rör studier och arbetsliv inom den egna branschen
- förstår och kan tillgodogöra sig innehållet i texter som rör studier, arbetsliv och den egna branschen

Innehåll

- studier och studieliv
- arbetsliv och den egna branschen
- arbetssökning
- muntlig och skriftlig kommunikation
- språkriktighet och språkvård

Tid och plats

September-oktober 2025, virtuellt via Moodle och Webex eller Teams.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerialet finns tillgängligt på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Interaktiva föreläsningar/lektioner online, par- och grupparbete, muntliga och skriftliga övningar och uppgifter, textbearbetning, självstudier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Muntlig och skriftlig examination lektionstid.
Skriftlig omtentamen 2.12.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

För godkänd kurs krävs:
- aktivt deltagande under lektioner (ca 75 % närvarokrav)
- godkända muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter
- godkänd skriftlig tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 81 h arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Noggrannare information om uppgifter, tentamen och datum finns i Moodle och gås igenom under första kurstillfället.
Deltagande i kursen kräver fungerande mikrofon och kamera. Meddela läraren om du vill delta i kursen, men inte kan delta i det första kurstillfället.
Delprestationer är i kraft i 6 månader efter att kursen tagit slut.
Sena inlämningar påverkar kursvitsordet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För bedömningen av kunskaperna i finska används den Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5).

Bedömningen av kunskaperna i finska följer samma kriterier vid alla högskolor i Finland.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationer och timaktivitet påverkar bedömningen.
Bedömningen baserar sig på den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 motsvarar nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1-3) och nivå B2 eller högre motsvarar goda kunskaper (vitsorden 4-5)

Underkänd (0)

En eller flera kursuppgifter är ogjorda eller underkända.
Studerande har knappt deltagit i kursen eller har kunskaper under B1-nivå:
Klarar varken alldaglig eller branschspecifik skriftlig eller muntlig kommunikation på ett vederbörligt sätt.
Kommunikationen är så bristfällig och/eller innehåller så många fel att misstolkningar uppstår eller kommunikationen
förhindras.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1: Klarar sig nöjaktigt i förutsebara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.

Vitsordet 2: Klarar sig någorlunda i oförutsedda yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva konsekventa texter som förmedlar ett budskap. Felen leder i allmänhet inte till missförstånd även om de kan störa läsrytmen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (B1): Klarar sig i allmänhet bra i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan vanligen uttrycka sig enligt situationens krav.

Vitsordet 4 (B2): Klarar sig bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket mångsidigt.
Uttrycker sig enligt situationens krav.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

B2 (eller högre):
Klarar sig mycket bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket smidigt och mångsidigt.
Uttrycker sig tydligt enligt situationens krav

Förkunskapskrav

- andra stadiets lärokurs i finska
- kunskaper på nivå B1

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Sanna Nygård
Grupper
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Studerande:
- kan muntligen och skriftligen behandla ämnen som rör den egna branschen
- behärskar det centrala ordförrådet inom den egna branschen
- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna
- klarar av att skriva och presentera centrala dokument på professionell finska, är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i kommunikation
- kan förstå det centrala i olika artiklar, texter och nyheter som relaterar till det egna yrkesområdet
- uppvisar sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift

Innehåll

- den egna branschens texter och terminologi
- affärs- och företagskommunikation
- muntlig och skriftlig arbetslivskommunikation
- muntlig och skriftlig examination
- språkriktighet och språkvård

Tid och plats

Virtuellt i Webex eller Teams och Moodle höstterminen 2025.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerialet finns på kursens Moodlesida.

Undervisningsmetoder

Självstudier, föreläsningar, diskussioner, skriftliga och muntliga övningar och uppgifter, par- och gruppuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Muntlig och skriftlig examination under de inbokade kursgångerna.
Skriftlig omtentamen vårterminen 2025 (två tillfällen).
Muntlig omtentamen enligt överenskommelse.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

För godkänd kurs krävs:
- godkända muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter
- godkänd muntlig och skriftlig tentamen
- aktivt deltagande, närvarokrav 75 %

Tvåspråkiga är befriade från närvarokravet.
Validering möjlig om man arbetat inom sin bransch på finska och behärskar finska väl. Även de som validerar måste delta i muntligt och skriftligt test.

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h arbete, en stor del självstudier.

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen kräver mycket självständigt arbete av den studerande.
Deltagande i kursen kräver fungerande mikrofon och kamera. Meddela läraren om du vill delta i kursen, men inte kan delta i det första kurstillfället.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Den studerande skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift.
För bedömningen av kunskaperna i finska används den Gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5).
Bedömningen av kunskaperna i finska följer samma kriterier vid alla högskolor i Finland.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningen baserar sig på den gemensamma europeiska referensramen för språk (CEFR). Nivå B1 motsvarar nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1-3) och nivå B2 eller högre motsvarar goda kunskaper (vitsorden 4-5).

Underkänd (0)

En eller flera kursuppgifter är ogjorda eller underkända.
Studerande har knappt deltagit i kursen eller har kunskaper under B1-nivå:
Klarar varken alldaglig eller branschspecifik skriftlig eller muntlig kommunikation på ett vederbörligt sätt.
Kommunikationen är så bristfällig och/eller innehåller så många fel att misstolkningar uppstår eller kommunikationen
förhindras.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

På svenska
Vitsordet 1: Klarar sig nöjaktigt i förutsebara yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva en enkel sammanhängande text. Budskapet förmedlas även om felen kan försvåra kommunikationen.

Vitsordet 2: Klarar sig någorlunda i oförutsedda yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan skriva konsekventa texter som förmedlar ett budskap. Felen leder i allmänhet inte till missförstånd även om de kan störa läsrytmen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (B1): Klarar sig i allmänhet bra i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Kan vanligen uttrycka sig enligt situationens krav.

Vitsordet 4 (B2): Klarar sig bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket mångsidigt.
Uttrycker sig enligt situationens krav.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

B2 (eller högre):
Klarar sig mycket bra i allmänna yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer. Använder språket smidigt och mångsidigt.
Uttrycker sig tydligt enligt situationens krav

Förkunskapskrav

Liike-elämän suomi I

Anmälningstid

02.12.2025 - 31.12.2025

Tajmning

01.01.2026 - 30.04.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Studerande:
- känner till syftet med olika sociala medier och digitala plattformar
- kan implementera en marknadsföringsplan
- kan skapa digitalt innehåll på basis av en innehållsplan
- känner till grunderna för hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföring i digitala kanaler

Innehåll

- teoretisk aspekt på digital marknadsföringsstrategi och -plan
- grunder i SEO och Analytics
- innehållsmarknadsföring
- uppdrag inom digital marknadsföring

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.04.2026 - 30.04.2026

Tajmning

01.05.2026 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

9 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Rolf Gammals
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Studerande
- blir bekant med och skapar kontakter till näringslivet
- väljer en praktikplats med beaktande av personliga karriärplaner
- är medveten om sitt ansvar i anslutning till en hållbar utveckling på arbetsplatsen

Innehåll

- informationssökning och förberedelser
- kontakt till företag, sökande av praktikplats
- arbete på praktikplatsen
- rapportering

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 14.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 26.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Företagsekonomi Åbo 3
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Förståelse för programkonstruktion
- Att förstå och tillämpa grundläggande programmeringsprinciper och logik.
- Att kunna analysera problem och omvandla lösningar till datorprogram.
- Att utveckla färdigheter i att skriva effektiv och välstrukturerad kod.

Kunskap om Algoritmer och datastrukturer
- Att förstå vikten av algoritmer och hur de påverkar programmets effektivitet.
- Att lära sig om olika typer av datastrukturer och deras användningsområden.
- Att kunna implementera och använda grundläggande algoritmer och datastrukturer i kod.

Innehåll

- Programutvecklingsprocessen: Förståelse för stegen från idé till färdigt program.
- Variabler: Lära sig att deklarera och använda variabler för att lagra data.
- Selektion och sammansatta villkor: Förståelse för beslutsstrukturer och villkorsutvärdering.
- Iterationer: Kunskap om olika typer av loopar och deras användni
- Tecken och texter: Hantering av strängdata och teckeninformation i programmet.
- Filhantering: Läsning, skrivning, och hantering av filer med kod.ng.
- Funktioner: Skapa, anropa, och använda funktioner för modularitet i koden.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

IT-verktyg

Anmälningstid

15.06.2025 - 19.10.2025

Tajmning

20.10.2025 - 14.12.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Englanti
  • Svenska
Utbildning
  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsbehandling
  • Utbildning i informationsteknik
Lärare
  • Kaj Wikman
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • ITE25D-V
    Information Technology, daytime studies 2025, Vasa
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik

Lärandemål

- Studeranden kan skapa serverapplikationer med Node.js, ExpressJS, Handlebars, MongoDB och Mongoose i JavaScript
- Studerande förstår sig på grunderna i Git
- Studerande kan bygga upp en enkel serverapplikation som kommer åt via en webbläsare och som lagrar data i en databas.

Innehåll

- Node.js
- ExpressJS and Handlebars
- Git and Repos management
- MongoDB and Mongoose

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Minst 10p/30p

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Minst 18p/30p.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Minst 26p/30p.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Minder än 10p/30p

Förkunskapskrav

Front end programmering

Anmälningstid

15.06.2025 - 07.09.2025

Tajmning

25.08.2025 - 02.11.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsbehandling
  • Utbildning i informationsteknik
Lärare
  • Erik Kull
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • ITE25D-V
    Information Technology, daytime studies 2025, Vasa
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik

Lärandemål

- Studeranden kan skapa statiska användargränssnitt för webbapplikationer med HTML och CSS.
- Studeranden kan använda JavaScript för att göra webbsidor dynamiska.
- Studeranden känner till hur felsökning sker i webbläsare.
- Studeranden kan använda objektorienterad kod i JavaScript.
- Studeranden känner till olika sätt för lokal lagring av data i webbläsaren.
- Studeranden kan göra enklare API-anrop till webbtjänster från JavaScript-kod.

Innehåll

- HTML
- CSS
- JavaScript och Domain Object Model
- Objektorienterad JavaScript
- Filformatet JSON
- Lokal lagring av data i webbläsaren (Cookies, Web Storage)
- Enkla API-anrop

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Material på Moodle
- Visual Studio Code
- node.js (för JavaScript)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Minst 10p/30p.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Minst 18p/30p.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Minst 26p/30p.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Mindre än 10p/30p

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.11.2025

Tajmning

01.12.2025 - 01.02.2026

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Englanti
  • Svenska
Utbildning
  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsbehandling
  • Utbildning i informationsteknik
Lärare
  • Kaj Wikman
Lärare

Kaj Wikman

Grupper
  • ITE25D-V
    Information Technology, daytime studies 2025, Vasa
  • UIT23D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik

Lärandemål

- Lära sig projekthantering genom användningav Azure Devops,Git, Node.js och Express.js.
- Genomföra ett givet projekt enligt uppdrag.

Innehåll

Azure Devops
Node
Express
Git
MongoDB
Mongoose

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

>=10/30

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

>= 18/30

Arviointikriteerit, berömliga (5)

>=26/30

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

<10

Förkunskapskrav

Programming front end
Programming back end
Introduction to Azure and Devops

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.11.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Rolf Gammals
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man planerar, genomför, rapporterar, presenterar och utvärderar projekt
- kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
- förstår betydelsen av att man delar kunskap inom projektgruppen
- kan utföra en riskanalys och uppgöra en åtgärdsplan
- tar ansvar för sin egen aktivitet och handlar i enlighet med överenskomna tillvägagångssätt

Innehåll

- projektrelaterad terminologi
- projektmodeller och agila metoder
- verktyg inom projektplanering
- projektdokumentation

Tid och plats

Självständiga studier enligt på egen tid, eller enligt schema, via Moodle under läsåret 2025 - 2026.
Moodletentamen öppnar i oktober. Mera info om tenten publiceras då den finns tillgänglig på Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material publicerat på kursens Moodlesida
Projektledning från grunden av Bo Tonnquist.
Övrigt material inom projekthantering, t.ex. https://projektledning.se/

Undervisningsmetoder

Inlärning på egen hand med hjälp av material och instruktioner som finns på kursens Moodlesida.
- Materialet är indelat i 6 st avsnitt samt en Moodletent i projektledning.
- I varje avsnitt ingår video-och textmaterial, men du ska helst också studera bok-och webbmaterial som stöd för inlärningen.
- I varje avsnitt ingår även uppgifter som du ska utföra och lämna in.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämningsuppgifter på Moodle bedöms med vitsord Godkänd/Underkänd
Alla uppgifter lämnas in i PDF – format!
Alla uppgifter ska vara inlämnade för godkänd kurs.
Moodletentamen bedöms med vitsord 0-5
Består av:
Flervalsfrågor
Sant/Falskt
Matchande
Dra och släpp
Fri text

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 14.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 26.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Företagsekonomi Åbo 3
Grupper
  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025

Lärandemål

Att behärska HTML5 och CSS3 för att strukturera och designa webbsidor.
Att kunna implementera responsiv webbdesign för olika enheter.
Använda JavaScript för dynamiska webbplatser
Att känna till och använda webbläsarens utvecklarverktyg för att felsöka och testa webbsidor.
Kunskaper i CMS
Att förstå CMS:ens roll i webbutveckling och dess fördelar.
Att kunna skapa och hantera innehåll med ett CMS som WordPress.
Att kunna anpassa teman och tillägg för att möta specifika webbplatsbehov.

Innehåll

- HTML
- CSS
- JavaScript
- Skapande och hantering av innehåll med ett CMS - system.
- Teman och tillägg: Anpassning av teman och installation av tillägg för att utöka funktionaliteten på webbplatsen.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

IT-verktyg