Marknadsanalys och statistik (5 sp)
Kod: FEK22FFO02-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2025 - 29.03.2026
Tajmning
02.03.2026 - 26.04.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Jere Niemi
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF25F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2025
-
ÖH25INF-LED-ÅÖppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier
Lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall
Innehåll
- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet
Tid och plats
Teams 2.3 - 26.4
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material publicerat på kursens Moodlesida.
Kursbok: Lars Christensen-Nina Engdahl-Carin Grääs-Lars Haglund: Marknadsundersökning - en handbok (Studentlitteratur)
Förslag på litteratur:
Christer Johansson: Marknadsundersökningar på riktigt
Per Frankelius: Omvärldsanalys
Linda Genf-Johanna Laurent: Omvärldsanalys i praktiken
Leila Lotti: Tehokas markkina-analyysi och andra verk av samma författare
Naresh K. Malhotra-David F. Birks-Peter Wills: Marketing Research, an applied approach
Undervisningsmetoder
På svenska
Marknadsanalys:
- föreläsningar på Teams
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Statistik:
- Föreläsningar på Teams
- övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Marknadsanalysen görs för ett verkligt företag/organisation.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys(rapport) och videopresentation lämnas in vid kursens avslut, 26.4.
Uppgifterna i statistik ska vara inlämnade senast 12.4.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Marknadsanalys: Rapporten står för kursens utvärdering. I rapporten måste kursen statistikinnehåll synas.
Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt.
Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.
Förkunskapskrav
Ekonomisk matematik 5 sp