Hoppa till innehåll

Marknadsanalys och statistik (5 sp)

Kod: FEK22FFO02-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2025 - 29.03.2026

Tajmning

02.03.2026 - 26.04.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i informationsbehandling

Lärare

  • Jere Niemi
  • Rolf Gammals

Grupper

  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025
  • ÖH25INF-LED-Å
    Öppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Tid och plats

Teams 2.3 - 26.4

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material publicerat på kursens Moodlesida.

Kursbok: Lars Christensen-Nina Engdahl-Carin Grääs-Lars Haglund: Marknadsundersökning - en handbok (Studentlitteratur)

Förslag på litteratur:
Christer Johansson: Marknadsundersökningar på riktigt
Per Frankelius: Omvärldsanalys
Linda Genf-Johanna Laurent: Omvärldsanalys i praktiken
Leila Lotti: Tehokas markkina-analyysi och andra verk av samma författare
Naresh K. Malhotra-David F. Birks-Peter Wills: Marketing Research, an applied approach

Undervisningsmetoder

På svenska
Marknadsanalys:
- föreläsningar på Teams
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Statistik:
- Föreläsningar på Teams
- övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Marknadsanalysen görs för ett verkligt företag/organisation.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Marknadsanalys(rapport) och videopresentation lämnas in vid kursens avslut, 26.4.
Uppgifterna i statistik ska vara inlämnade senast 12.4.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Marknadsanalys: Rapporten står för kursens utvärdering. I rapporten måste kursen statistikinnehåll synas.

Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt.

Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp