Utbildning till röntgenskötare
Röntgenskötare (YH) h26, dagstudier
Röntgenskötare (YH) h24, dagstudier
Röntgenskötare (YH) h22, dagstudier
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.07.2025
Tajmning
01.08.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
13 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Suomi
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärandemål
Studerande
-ska visa på goda kunskaper gällande funktionsprincipen för röntgenrör, röntgenstrålningens uppkomst, avbildningsteknik och nativprojektioner.
-har grundläggande kunskaper i genomlysningstekniken och de vanligaste genomlysningsundersökningarna
-har grundläggande kunskaper om mammografiundersökningarna och fotograferingstekniken.
-har grungläggande insikt i datortomografiapparaten, tekniken, undersökningar och arbetet på datortomografin.
-har grundläggande insikter i använding av kontrastmedel och och första hjälpen relaterad till dessa.
-har grundläggande insikter i magnetresonanstomografiapparaten och dess teknik, i användingen av apparaten och goda insikter i säkerheten
-har fördjupad kunskap i människans anatomi
-förstår vikten av gott patientbemötande, patientcentrerad och trygg vård.
-kan beakta principerna för hållbar utvecklingen gällande strålning
- stråläskerhet inom aktuellt område
- mätningar
Innehåll
-konventionell röntgen
-genomlysning
-mammografi
-datortomografi
-magnetresonanstomografi
-kontrastmedel och 1-hjälp relaterat till dessa
-anatomi
-patientvård
-strålsäkerhet
- mätningar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Diagnostisk radiografi 1 och Klinisk radiografi 1
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.09.2025
Tajmning
13.10.2025 - 23.11.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Katarina Vironen
- Radiografi och strålbehandling 1
Lärare
Katarina Vironen
Grupper
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har insikt i grundprinciperna för användandet av gammakamera och känner till alla avbildningsmetoder inom nuklearmedicin
-har kunskap om radioaktiva ämnen och radiofarmaka och grundläggande färdigheter för trygg användning av dessa
-känner till nuklearmedicinsk patologi
-har grundläggande beredskaper för att under handledning planera, utföra och utvärdera de vanligaste nuklearmedicinska undersökningarna
-kan vårda och handleda patienten helhetsmässigt vid undersökning/behandling
-kan arbeta enligt hållbara utvceklingens principer inom nuklearmedicin.
Innehåll
- grundprincirerna i nuklearmedicin; radioaktiva isotoper, sönderfall,gammastrålning, radiofarmaka läkemedel, halveringstid och aktivitet
- aktivitetsräkningar
- olika fotograferingsmetoder
- vanligaste undersökningar
- bemöta och informera patienten vid skelettscintigrafi m.fl.
- strålskydd på isotopen: patient och personal strålskydd
Tidpunkt: ht17
Examinationsformer: Tentamen
Artikelreferat/Litteraturreferat
Tid och plats
V. 40-47
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt lärare/ föreläsare
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, studiebesök, workshop, skriftlig övningsuppgift
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tent: 20.11.2025
Omtent 1: 12.12.2025
Omtent 2: 16.1.2026
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp X 27h= 81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tent: 0-5
Skriftlig övningsuppgift: GK/UK
Underkänd (0)
Se: Uppgifter om studieperioden
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se: Uppgifter om studieperioden
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se: Uppgifter om studieperioden
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se: Uppgifter om studieperioden
Förkunskapskrav
Klinisk radiografi 1
Anmälningstid
15.06.2025 - 21.09.2025
Tajmning
15.09.2025 - 28.09.2025
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Carina Gädda
Lärare
Carina Gädda
Grupper
-
UBA24D-VBioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- är förtrogen med begrepp och terminologi inom farmakologin och har kunskap om farmakokinetik och farmakodynamik
- har insikter om olika läkemedelsgrupper; känner till indikationer, interaktioner och de vanligaste biverkningarna samt kan observera och utvärdera läkemedlens effekt
Innehåll
Grundläggande farmakodynamik och farmakokinetik, med begrepp.
Läkemedelsinteraktioner, läkemedelsbiverkningar samt läkemedelsanvändning hos äldre.
Vanliga läkemedelsgrupper som analgetika, antibiotika, läkemedel vid hjärt- och kärlsjukdomar, läkemedel vid diabetes, läkemedel vid gastro-intestinala sjukdomar samt läkemedel vid psykiska besvär.
Tid och plats
Hösten 2025 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Föreläsningsmaterial på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningsuppgifter.
Självstudier
Seminarie
Tentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination: 16.9.2025
Omtentamen: första tillfället 24.10.2025 och andra tillfället:21.11.2025
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
2 sp =54 t
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.07.2025
Tajmning
08.09.2025 - 23.11.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Katarina Vironen
- Carina Gädda
Lärare
Carina Gädda
Grupper
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- fördjupar sig i eget valbart alternativ genom att analysera nyaste forskningen och aktualiteter samt redogör för kvalitetsaspekterna inom området
- kan utvärdera sina egna färdigheter och utvecklingsbehov i röntgenskötarens arbete
- har en god insikt i arbetslivskompetens
Kursen löper parallellt med den kliniska fördjupningen så att arbetet kan förankras i praktiken.
Innehåll
Valbart område/modalitet
Verktyg för arbetslivet
Tid och plats
Hösten 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Eget arbete
Seminarie
Workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminare 13.11
Workshop 20.11
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp x 27 t= 135 t
Lektioner 5 t + seminarie 3 t + Workshop 4 t = 13 t
Eget arbete artiklar (1,5 sp) = 41 t
Kvalitetsrapport och reflektioner = 27 t.
Övningsuppgift + seminarier 2 sp = 54 t
Tilläggsuppgifter för studerande
Användning av AI kan användas (gul)
Feedback ges på Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Underkänd (0)
På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
På svenska
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Klinisk radiografi 4
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.09.2025
Tajmning
13.10.2025 - 23.11.2025
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Yvonne Sjöberg-Ehn
- Carina Gädda
Lärare
Yvonne Sjöberg-Ehn
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
UBA24D-VBioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande:
-har insikt i de vanligaste inremedicinska och kirurgiska sjukdomarna och i vården och behandlingen av dessa
-har grundläggande kunskaper i akut- och intensivvården och förstår de säregna behoven hos dessa patienter
Innehåll
Inre medicinska och kirurgiska sjukdomar
Akutvård och intensivvård
Tid och plats
Vasa, Novia alere hösten 2025.
Se schemat, tuudo för närmare information.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård.
Undervisningsmetoder
Hybridundervisning
Självstudier.
Föreläsningar
Demonstrationer
Videor
Grupparbeten
Individuella arbeten
Praktiska övningar (OBLIGATORISKA)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
AKUTVÅRD, INTENSIVVÅRD & INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen, 1 gången i klass,
övriga gånger på allmänna omtentamenstillfällen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Förkunskapskrav
Klinisk grundvård
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp 27h. totalt 3sp 81h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Teori 4h + 4h + 3h+ 4h + 3h = 18h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD
Lyssna på podd + inlämningsuppgift 3 h
PRAKTISKA ÖVNINGAR
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande
Gemensam tentamen: 2 h
27h för eget arbete och tentamens läsning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Förkunskapskrav
Klinisk grundvård
Klinisk grundvårdspraktik
Anmälningstid
15.06.2025 - 12.10.2025
Tajmning
13.10.2025 - 30.11.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Carina Gädda
Lärare
Carina Gädda
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- känner till huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledning samt har beredskap att leda arbetet
- får en inblick i att planera och organisera verksamheten
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i en arbetsgemenskap
kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- har grundläggande insikter i inre och yttre företagsamhet samt entreprenörskap och inom social- och hälsovård
- har inblick i att utveckla tjänster som bättre motsvarar användarnas behov.
Innehåll
Organisationsverksamhet och ledning
Företagsamhet
Service design /tjänstedesign
Tid och plats
Alere hösten 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Bolman, L. G., Deal, T. E., & Holmqvist, A. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (Sjätte upplagan.). Studentlitteratur.
Wheelan Susan A., (2017) Att skapa effektiva team. Studentliteratur.
Källerman Helena (2016) Uppdrag mellanchef. Liber
Arbetskollektivavtal och arbetarskydd:
- Allmänt kommunalt tjänste- och arbetskollektivavtal AKTA
- Arbetarskyddsförvaltningsens webbtjänst
- Finlex.fi
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Eget arbetet
Grupparbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Föreläsare från arbetslivet
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 h
Föreläsning: 18h
Tentamen: 3h
Seminarie: 6h
Självstudier och i grupp:54 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Introduktioner till kursen och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Att använda AI är inte tillåtet
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hon har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 28.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 23.11.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Katarina Vironen
- Heidi Kronqvist
Lärare
Katarina Vironen
Grupper
-
UBA24D-VBioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- är förtrogen med etiska aspekter och de författningar som gäller vid läkemedelsbehandling
- är förtrogen med olika läkemedelsformer och administreringssätt
- har kunskap om olika läkemedelsgrupper; känner till indikationer, interaktioner och de vanligaste biverkningarna samt kan observera och utvärdera läkemedlens effekt
- behärskar grundläggande räknesätt, som krävs för läkemedelsdosering och kan dosera samt administrera läkemedel felfritt vid övningar (dosett/medicinbricka, s.c., i.m.)
- är medveten om sitt ansvar vid läkemedelshantering
- är förtrogen med begrepp och terminologi inom farmakologin och har kunskap om farmakokinetik och farmakodynamik
- har kunskap om klinisk farmakologi i ett biomedicinskt kontext
- har kunskap om läkemedel inom de vanligaste folksjukdomarna
- har kunskap om smärtmediciner
- har kunskap om antikoagulansbehandling
Innehåll
Läkemedelsbehandling och olika läkemedelstyper
Farmakologi
Tid och plats
Enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt lärare
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshops, blended learning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Teoritent: v. 44
Räknetent 21.11.2025
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen i läkemedelsräkning inte godkänt om inte 100 % är korrekt
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.07.2025
Tajmning
08.09.2025 - 09.11.2025
Antal studiepoäng
11 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Katarina Vironen
Lärare
Katarina Vironen
Grupper
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
-har fördjupade teoretiska kunskaper i valt fördjupningsområde och färdigheter att utnyttja dem i kliniskt arbete. -visar sig behärska självständigt planeringen, utförandet och utvärderingen av ofta förekommande undersökningarna och behandlingarna inom fördjupningen
-behärskar bemötandet, helhetsmässig vård och handledning av patienten
-har god förmåga till samarbete samt visar ansvar i arbetet med ökat krav på självständighet och initiativförmåga. -har förmåga att självständigt förvärva nya kunskaper samt att även i nya situationer uppmärksamma, analysera, strukturera och lösa problem hörande till fördjupningsalternativet.
Innehåll
Valbart område inom klinisk radiografi
Undervisningsmetoder
Klinisk praktik
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h x 11= 297h
Tilläggsuppgifter för studerande
Man kan använda alla praktikveckor för en modalitet men kan vb. också dela upp den så att fördjupningsalternativet är minimi 4 veckor av praktikperioden och de övriga veckorna någon annan modalitet av intresse. Eventuellt går det att få en del av de övriga veckorna också tillgodoräknad om man arbetet som röntgenskötare med tex nativröntgen.
Till praktiken hör även uppgifter.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd prestation
Studerande:
Har tillfredställande nått målen för praktikavsnittet
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Underkänd prestation uppfyller inte till väsentliga delar målen för godkänd prestation.
Förkunskapskrav
Klinisk grundvård, Klinisk radiografi 2, Klinisk radiografi 3-Isotopmedicin, Klinisk strålbehandling samt Patientsäkerhet i strålbehandling och interventionsradiologi. Klinisk radiografi 4 minimi godkänd till 1/2.
Anmälningstid
02.07.2025 - 31.07.2025
Tajmning
24.11.2025 - 31.05.2026
Antal studiepoäng
16 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Carina Gädda
Grupper
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har beredskap att tillämpa teoretisk kunskap i praktiken
- har förmåga att självständigt och som medlem i arbetsteam planera, utföra och utvärdera nativundersökningar , genomlysningar, mammografier, datortomografier och enklare MR undersökningar
- kan bemöta, vårda och handleda patienten helhetsmässigt vid undersökningar och interventioner och har god beredskap att vårda patienten vid olika tllfällen/olika omständigheter/ med varierande behov och problem.
- förstår innebörden av patientcentrerad vård, säker och trygg patientvård
- kan tillämpa principerna för den hållbar utvecklingen i sitt arbete i alla dimensioner och har utvecklat förmåga till samarbete samt visar ansvar i sitt arbete med ökade krav på självständighet och initiativförmåga
- har förmåga att självständigt förvärva nya kunskaper i diagnostiska radiografins delområden.
Innehåll
-nativröntgen
-genomlysning
-mammografi
-datortomografi
-MR
Tid och plats
Enligt planering
Undervisningsmetoder
Klinisk praktik, övningsuppgift, seminarie
Praktik- och arbetslivssamarbete
Praktiken sker inom nativröntgen, genomlysning, mammografi, datortomografi eller MRI
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/ sp
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd prestation
Studerande:
Har tillfredställande nått målen för praktikavsnittet
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Underkänd prestation uppfyller inte till väsentliga delar målen för godkänd prestation.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms Godkänd/ Underkänd
Förkunskapskrav
Diagnostisk radiografi 2, 2/4 godkända kurser i studiehelheterna Patientens vård i klinisk radiografikontext samt Biovetenskaper
Anmälningstid
01.01.2025 - 31.07.2025
Tajmning
24.11.2025 - 12.04.2026
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Carina Gädda
Lärare
Carina Gädda
Grupper
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har förmåga att tillämpa teoretisk kunskap inom nuklearmedicin
-har färdighet att planera, utföra och utvärdera de vanligaste undersökningarna under handledning
-kan bemöta, vårda och handleda patienten helhetsmässigt vid undersökningen/behandlingen
-har utvecklat förmågan till samarbete samt visar ansvar i sitt arbete
-har färdighet att självständigt förvärva nya kunskaper i nuklearmedicinsk radiografi
Innehåll
Isotopen
Tid och plats
Enligt planering
Undervisningsmetoder
Klinisk praktik, övningsuppgift, seminarie
Praktik- och arbetslivssamarbete
Praktk på isotopmedicinsk avdelning
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd prestation
Studerande:
Har tillfredställande nått målen för praktikavsnittet
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet
Underkänd prestation uppfyller inte till väsentliga delar målen för godkänd prestation.
Förkunskapskrav
Diagnostisk radiografi 3- Isotopmedicin, Klinisk radiografi 1 samt studiehelheten Strålning i medicinsk användning 1
Anmälningstid
15.06.2025 - 21.09.2025
Tajmning
25.08.2025 - 21.09.2025
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Heidi Kronqvist
Lärare
Carina Gädda
Grupper
-
UBA24D-VBioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om olika vårdvetenskapliga traditioner och yrkesområdets historia och utveckling
- har kunskap om och kan tillämpa de vårdvetenskapliga grundbegreppen hälsa och välbefinnande, människa, patient, livsvärld, lidande och vårdande
- har grundläggande förmåga att i sitt kommande yrke verka utgående från etiska riktlinjer och kan genom att respektera och högakta andra människors värdegrund och livsåskådningar verka utan att kränka de mänskliga rättigheterna
Innehåll
Centrala delar av vårdvetenskap
Tid och plats
Hösten 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
+Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Självstudier
Seminarie
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarie
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Underkänd (0)
Studerande har inte följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och är inte insatt i andras arbete
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Inga