Hoppa till innehåll

Utbildning till bioanalytiker

Examen:
Yrkeshögskoleexamen inom social- och hälsovård

Examensbenämning:
Bioanalytiker (YH)

Studiepoäng:
210 sp

Bioanalytiker (YH), h26, dagstudier
Kod
(DAG26H-V-UBA)
Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier
Kod
(DAG24H-V-UBA)
Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier
Kod
(DAG22H-V-UBA)
Anmälningstid

15.06.2024 - 30.11.2025

Tajmning

03.11.2025 - 27.03.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Mikaela Engvall
Lärare

Mikaela Engvall

Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har insikter i laboratorieundersökningsprocessen och biokemisk metodik
- kan utföra olika laboratorieundersökningar med olika metoder
- kan använda centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer
- kan granska, analysera och dokumentera laborationsresultat
- har förmåga att självständigt klara av nya situationer som hör till verksamhetsområdet
- har grundläggande insikter i tillhörande kvalitetssäkring och -utveckling
- beaktar säkerhet och arbetarskydd
- är medveten om hur man gör hållbara val i laboratoriearbetet

Innehåll

Biokemiska undersökningar med hjälp av laboratorieapparatur
Patientnära undersökningar

Tid och plats

Hösten 2025
YH Novia, Alere, Vasa

Obligatorisk närvaro.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Laboratoriotutkimusten näytteenotto (2021), Friman, Tarja; Kuparinen, Marja; Lehto, Liisa & Liikanen Eeva)
Näytteenottajan käsikirja (2016, Matikainen, Anna-Mari; Miettinen Marja & Wasström, Kalle)
Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (2014), Lund-Egloff, D. & Löwbeer, C.
Klinisk kemi och klinisk fysiologi: Analyser och undersökningar (2014). Bjuväng, A., Kjellberg, M., Rehle, H., & Åkesson, U.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2011). EKG: Grunder, handledning vid tolkning och 101 kliniska fall. Studentlitteratur.
Lind, Y., & Lind, L. (2010). EKG-boken, bok med eLabb. Liber.

Undervisningsmetoder

Laborationer, föreläsning, demonstrationer, individuellt arbete, grupparbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Innehåll
Analys- och undersökningsmetoder
Utförande av laboratorieundersökningar och användning av mindre och större instrument
- EKG-apparat och provtagning
- Urin mikroskopering, Urilux-S / Clinitek Advantus urintestremseavläsare
- POC-tester
- Indiko - kemianalysator
- Medikro - spirometri övningar
- CellDyn Emerald - automatisk cellräknare
- Blodgasapparat
- ACL - koagulometer

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Tar emot feedback och utför praktiska uppgifter under handledning
Följer anvisningar, beaktar säkerhet och tar ansvar för sina uppgifter
Ställer relevanta frågor för den egna inlärningen
Kan kommunicera och samarbeta med andra personer i teamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Övningar i laboration: GK / UK
Praktiska tenter, självständiga övningar eller filmskapande: GK / UK
Godkända uppgifter: Lab-rapporter, arbetsblad, övningsuppgifter: GK / UK

Förkunskapskrav

Bioanalytikens grunder

Anmälningstid

15.06.2025 - 21.09.2025

Tajmning

15.09.2025 - 28.09.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Carina Gädda
Lärare

Carina Gädda

Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- är förtrogen med begrepp och terminologi inom farmakologin och har kunskap om farmakokinetik och farmakodynamik
- har insikter om olika läkemedelsgrupper; känner till indikationer, interaktioner och de vanligaste biverkningarna samt kan observera och utvärdera läkemedlens effekt

Innehåll

Grundläggande farmakodynamik och farmakokinetik, med begrepp.
Läkemedelsinteraktioner, läkemedelsbiverkningar samt läkemedelsanvändning hos äldre.
Vanliga läkemedelsgrupper som analgetika, antibiotika, läkemedel vid hjärt- och kärlsjukdomar, läkemedel vid diabetes, läkemedel vid gastro-intestinala sjukdomar samt läkemedel vid psykiska besvär.

Tid och plats

Hösten 2025 enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Föreläsningsmaterial på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningsuppgifter.
Självstudier
Seminarie
Tentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexamination: 16.9.2025
Omtentamen: första tillfället 24.10.2025 och andra tillfället:21.11.2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

2 sp =54 t

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 07.09.2025

Tajmning

08.09.2025 - 23.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Bioanalytik 1
  • Mikaela Engvall
Lärare

Mikaela Engvall

Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande insikter i laboratorieundersökningsprocessens faser vid fysiologiska funktionsundersökningar av kroppens organ och organsystem, såsom hjärta, lungor, gastrointestinalkanal, mm
- har grundläggande insikter i neurofysiologiska funktionsundersökningar av nerver, muskler, ryggmärg och hjärna.
- har grundläggande insikter i patientens helhetsvård och funktionsundersökningarnas metodik
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom området.
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik.

Innehåll

Fysiologiska och neurofysiologiska funktionsundersökningar och metoder

Tid och plats

Hösten 2025
YH Novia, Alere, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på Moodle

Henriksson, O., & Rasmusson, M. (2018). Fysiologi med relevant anatomi (Nyaste upplagan). Studentlitteratur AB.

Sovijärvi, A., Hartiala, J., Knuuti, J., Laitinen, T., Malmberg, P., & Haapalahti, P. (2018). Kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen perusteet (Nyaste upplagan). Duodecim.

Bjuväng, A., Kjellberg, M., Rehle, H., & Åkesson, U. (2014). Klinisk kemi och klinisk fysiologi: Analyser och undersökningar (Nyaste upplagan). Studentlitteratur AB.

Undervisningsmetoder

Lektioner i klassrum
Praktiska övningar
Uppgifter på Moodle
Tentamen

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen hålls av timlärare från kliniska laboratorium, Maria Lindewall.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen 4.11.2025
Omtentamen
Fre 21.11.2025 kl. 12-16
Fre 12.12.2025 kl. 12-16

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen innehåller genomgång av de vanligaste fysiologiska och neurofysiologiska funktionsundersökningar och metoder som bioanalytiker utför.

Studerande
- har grundläggande insikter i laboratorieundersökningsprocessens faser vid fysiologiska funktionsundersökningar av kroppens organ och organsystem, såsom hjärta, lungor, gastrointestinalkanal, mm
- har grundläggande insikter i neurofysiologiska funktionsundersökningar av nerver, muskler, ryggmärg och hjärna.
- har grundläggande insikter i patientens helhetsvård och funktionsundersökningarnas metodik
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom området.
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Utförda uppgifter och tentamen betygsätts 0-5 baserat på resultat.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik,

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik,

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik,

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik,

Förkunskapskrav

Anatomi och fysiologi

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

08.09.2025 - 31.10.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Mikaela Engvall
Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har insikter i laboratorieundersökningsprocessen och hematologiska metoder vid undersökning av blodcellernas antal och morfologi
- kan använda centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder inom klinisk hematologi
- kan granska, analysera och dokumentera laborationsresultat
- har förmåga att självständigt klara av nya situationer som hör till verksamhetsområdet
- har grundläggande insikter i tillhörande kvalitetssäkring och -utveckling
- beaktar säkerhet och arbetarskydd
- är medveten om hur man gör hållbara val i laboratoriearbetet

Innehåll

Hematologiska metoder för undersökning av blodceller
Andra hematologiska undersökningar

Tid och plats

Hösten 2025
YH Novia, Alere, Vasa

Obligatorisk närvaro.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Moore, G., Knight, G. & Blann, A. Haematology. 3rd Edition 2021.

Lichtman MA, Shafer MS, Felgar RE, Wang N. 2016. Lichtman's Atlas of Hematology.

Rodak, B. F, Carr, J. H. 2013 Clinical Hematology Atlas. Elsevier Sauders.

Hoffbrand A. V., Moss P. A. H. . 2012 Essential haematology.

Theml H., Diem H., & Haferlach T. 2004. Color Atlas of Hematology - Practical Microscopic and Clinical Diagnosis (https://www.chospab.es/biblioteca/DOCUMENTOS/Color_Atlas_of_Hematology_Practical_and_Clinical_Diagnosis_2004_Thieme.pdf)

O'Connor, B, H. 1984. A Color Atlas and Instruction Manual of Peripheral Blood Cell Morphology. Williams & Wilkins.

Mera litteratur ges i Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, demonstrationer, praktiska övningar, individuella uppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Praktisk tent (mikroskopiering) vecka 43.
Praktisk omtentamen vecka 44.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27h arbete

1 sp Undervisning + individuell uppgift
2 sp Praktiska övningar;
- Utförande och granskning av perifera blodutstryk
- Cellräkning i blod och punktionsvätskor – manuellt (leukocyter, erytrocyter, trombocyter, retikulocyter, eosinofila)
- Användning av Bürkerkammare
- Automatisk cellräknare (B-PVK / -TVK)
- SR-undersökning
- Punktionsvätskor

Periodisering av innehållet

Hematologiska parametrar och grundläggande tekniker
- Introduktion; blodutstryk; blodbilden och referensintervall.

Mikroskopisk undersökning:
Blodceller i perifert blod vid hälsa och sjukdom
- Erytrocytmorfologi (normal); en introduktion till erytrocytsjukdomar
Vita blodkroppar vid hälsa och sjukdom
- Granulocyter; Monocyter; Lymfocyter; Plasmaceller

Fallstudier i hematologi

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav:
Hematologi 1
Biometodik 1 - Mikroskopiering

Kursen är en förutsättning till praktik vid klinisk hematologi laboratorium.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Tar emot feedback och utför praktiska uppgifter under handledning
Följer anvisningar, beaktar säkerhet och tar ansvar för sina uppgifter
Ställer relevanta frågor för den egna inlärningen
Kan kommunicera och samarbeta med andra personer i gruppen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro och praktiska övningar i klass: GK / UK
Praktisk tentamen: GK / UK
Godkända uppgifter: GK / UK

Förkunskapskrav

Bioanalytikens grunder

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.11.2025

Tajmning

03.11.2025 - 07.12.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Mikaela Engvall
Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har färdigheter i laboratorieundersökningsprocessen och hematologiska metoder vid undersökning av blodcellernas antal och morfologi
- kan använda centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder inom klinisk hematologi
- kan granska, analysera och dokumentera laborationsresultat
- har förmåga att självständigt klara av nya situationer som hör till verksamhetsområdet
- har grundläggande insikter i tillhörande kvalitetssäkring och -utveckling
- beaktar säkerhet och arbetarskydd
- är medveten om hur man gör hållbara val i laboratoriearbetet

Innehåll

Hematologiska metoder för undersökning av blodcellernas antal och morfologi

Tid och plats

Hösten 2025
YH Novia, Alere, Vasa

Obligatorisk närvaro.

Undervisningsmetoder

Praktiska övningar och individuella uppgifter.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 2,5h  Introduktion till kursen och metoder inom blodbank
2 2,5h  ABO-blodgruppering, multi-well-bricka & rörmetod; provtagning (venpunktion)
3 2,5h  Rh-blodgruppering & Coombstest, rörmetod
4 2,5h  Antikroppsscreening, rörmetod
5 2,5h  ABO- & Rh-blodgruppering samt blodgruppsverifiering, gelteknik
6 2,5h  Coombstest & förenlighetsprövning, gelteknik
7 2,5h  PRAKTISKT + TEORETISKT PROV

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Praktiska övningar i klass: GK / UK
Godkända uppgifter
Godkänd tentamen

Periodisering av innehållet

2 sp = 54h

Praktiska övningarna hålls november - december

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav: Hematologi 2

Obligatorisk närvaro.


Efter kursen ska du kunna:
- Utföra ABO- och Rh-gruppering på donator- och mottagarprov samt förstå de kliniska implikationerna
- Lösa avvikelser i blodgruppering; identifiera faktorer som påverkar tillförlitligheten och tolka oväntade resultat
- Avgöra när svag D-testning är nödvändig baserat på klinisk kontext
- Pretransfusionsundersökningar
- Reglerande myndigheter
- Undersökningsmetoder
- Grundläggande reaktioner

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Tar emot feedback och utför praktiska uppgifter under handledning
Följer anvisningar, beaktar säkerhet och tar ansvar för sina uppgifter
Ställer relevanta frågor för den egna inlärningen
Kan kommunicera och samarbeta med andra personer i teamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande
- har färdigheter i laboratorieundersökningsprocessen och hematologiska metoder vid undersökning av ABO‒blodgruppstillhörighet (B-ABORHAB-O), blodgruppsantikroppar i plasma & direkt Coombs Test.
- kan använda centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder inom klinisk hematologi
- kan granska, analysera och dokumentera laborationsresultat
- har förmåga att självständigt klara av nya situationer som hör till verksamhetsområdet
- har grundläggande insikter i tillhörande kvalitetssäkring och -utveckling
- beaktar säkerhet och arbetarskydd
- är medveten om hur man gör hållbara val i laboratoriearbetet

Förkunskapskrav

Bioanalytikens grunder

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.10.2025

Tajmning

20.10.2025 - 07.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Camilla Höglund
Lärare

Camilla Höglund

Grupper
  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har insikter om analys av celler och vävnader i samband med sjukdomar i olika organ
- har grundläggande insikter i cytologi och histopatologi
- behärskar klinisk cytologisk och histopatologisk terminologi
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom cytologisk och histopatologisk bioanalytik
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik

Innehåll

Cytologisk och histopatologisk bioanalytik
Klinisk cytologisk och histopatologisk terminologi

Tid och plats

Alere hösten 2025

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kurstentamen: 13.11.2025
Omtentamen: 21.11.2025 och 12.12.2025

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Förkunskapskrav

Cellbiologi
Histologi

Anmälningstid

15.06.2025 - 14.09.2025

Tajmning

13.10.2025 - 23.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Mikaela Engvall
  • Radiografi och strålbehandling 1
Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan grundprinciperna i användandet av gammakamera och känner till andra avbildningsmetoder inom isotopmedicin samt känner till isotopmedicinsk patologi
- kan grundprinciperna i strålsäkerhet
- kan grundprinciperna i användning av radioaktiva ämnen och radiofarmaka
- har grundläggande insikter i patientens helhetsvård
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, referensvärden, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom området
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytik

Innehåll

Användning av gammakamera
Avbildningsmetoder inom isotopmedicin
Isotopmedicinsk patologi
Strålsäkerhet
Användning av radioaktiva ämnen och radiofarmaka

Tid och plats

Hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt föreläsarens rekommendation

Medicinsk fysik. Berglund. E & Jönsson, B-A.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och grupparbete

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 81 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Räknetester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.

Underkänd (0)

Otillräcklig kunskap inom området
Räknetestet är inte godkänt

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Svaga kunskaper inom området

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Goda kunskaper inom området

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Utmärkta kunskaper inom området

Förkunskapskrav

Anatomi och fysiologi

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

13.10.2025 - 23.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Carina Gädda
Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper
  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Smågrupper
  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
-har insikt i de vanligaste inremedicinska och kirurgiska sjukdomarna och i vården och behandlingen av dessa
-har grundläggande kunskaper i akut- och intensivvården och förstår de säregna behoven hos dessa patienter

Innehåll

Inre medicinska och kirurgiska sjukdomar
Akutvård och intensivvård

Tid och plats

Vasa, Novia alere hösten 2025.
Se schemat, tuudo för närmare information.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever

Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke

Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna

AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård.

Undervisningsmetoder

Hybridundervisning
Självstudier.
Föreläsningar
Demonstrationer
Videor
Grupparbeten
Individuella arbeten
Praktiska övningar (OBLIGATORISKA)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

AKUTVÅRD, INTENSIVVÅRD & INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen, 1 gången i klass,
övriga gånger på allmänna omtentamenstillfällen.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Förkunskapskrav
Klinisk grundvård

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp 27h. totalt 3sp 81h

INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Teori 4h + 4h + 3h+ 4h + 3h = 18h

Studier på egen hand 17 h

AKUTVÅRD
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h

INTENSIVVÅRD

Lyssna på podd + inlämningsuppgift 3 h

PRAKTISKA ÖVNINGAR
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande

Gemensam tentamen: 2 h

27h för eget arbete och tentamens läsning

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Förkunskapskrav

Klinisk grundvård
Klinisk grundvårdspraktik

Anmälningstid

15.06.2025 - 12.10.2025

Tajmning

13.10.2025 - 30.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Carina Gädda
Lärare

Carina Gädda

Grupper
  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • URS22D-V
    Röntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- känner till huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledning samt har beredskap att leda arbetet
- får en inblick i att planera och organisera verksamheten
- förstår medarbetarkompetensens och arbetsgemenskapens betydelse
- känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i en arbetsgemenskap
kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- har grundläggande insikter i inre och yttre företagsamhet samt entreprenörskap och inom social- och hälsovård
- har inblick i att utveckla tjänster som bättre motsvarar användarnas behov.

Innehåll

Organisationsverksamhet och ledning
Företagsamhet
Service design /tjänstedesign

Tid och plats

Alere hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

På svenska
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Bolman, L. G., Deal, T. E., & Holmqvist, A. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (Sjätte upplagan.). Studentlitteratur.
Wheelan Susan A., (2017) Att skapa effektiva team. Studentliteratur.
Källerman Helena (2016) Uppdrag mellanchef. Liber

Arbetskollektivavtal och arbetarskydd:
- Allmänt kommunalt tjänste- och arbetskollektivavtal AKTA
- Arbetarskyddsförvaltningsens webbtjänst
- Finlex.fi

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Eget arbetet
Grupparbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Föreläsare från arbetslivet

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 81 h
Föreläsning: 18h
Tentamen: 3h
Seminarie: 6h

Självstudier och i grupp:54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Introduktioner till kursen och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Att använda AI är inte tillåtet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hon har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Det skriftliga arbetet (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 28.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 23.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Katarina Vironen
  • Heidi Kronqvist
Lärare

Katarina Vironen

Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- är förtrogen med etiska aspekter och de författningar som gäller vid läkemedelsbehandling
- är förtrogen med olika läkemedelsformer och administreringssätt
- har kunskap om olika läkemedelsgrupper; känner till indikationer, interaktioner och de vanligaste biverkningarna samt kan observera och utvärdera läkemedlens effekt
- behärskar grundläggande räknesätt, som krävs för läkemedelsdosering och kan dosera samt administrera läkemedel felfritt vid övningar (dosett/medicinbricka, s.c., i.m.)
- är medveten om sitt ansvar vid läkemedelshantering
- är förtrogen med begrepp och terminologi inom farmakologin och har kunskap om farmakokinetik och farmakodynamik
- har kunskap om klinisk farmakologi i ett biomedicinskt kontext
- har kunskap om läkemedel inom de vanligaste folksjukdomarna
- har kunskap om smärtmediciner
- har kunskap om antikoagulansbehandling

Innehåll

Läkemedelsbehandling och olika läkemedelstyper
Farmakologi

Tid och plats

Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt lärare

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, blended learning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Teoritent: v. 44
Räknetent 21.11.2025

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen i läkemedelsräkning inte godkänt om inte 100 % är korrekt

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.10.2025

Tajmning

13.10.2025 - 16.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Camilla Höglund
Grupper
  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har fördjupade kunskaper i mikrobiologisk metodik och klinisk bakteriologi
- är förtrogen med laboratorieundersökningsprocessen som helhet samt de ingående faserna: den preanalytiska, den analytiska, den postanalytiska
- förstår betydelsen av laboratorieresultat och resultattolkningen inom mikrobiologisk bioanalytik
- behärskar klinisk mikrobiologisk terminologi
- kan använda för yrket centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder, sjukdomsdiagnostik och aktuell forskning inom mikrobiologisk bioanalytik
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytiken

Innehåll

Mikrobiologisk metodik och klinisk bakteriologi

Tid och plats

Hösten 2025 Alere

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsmaterial
Ericson E., Ericson T. och Kan B. Klinisk mikrobiologi, Liber upplaga 5.
Murray, Rosenthal & Pfaller. Medical Microbiology. 8th edition.
Bok på nätet http://www.microbiologybook.org/book/bact-sta.htm

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kurstentamen: 11.11.2025
Omtentamen: 21.11.2025 och 12.12.2025

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Förkunskapskrav

Mikrobiologi
Mikrobiologisk metodik

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 12.10.2025

Antal studiepoäng

9 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Mikaela Engvall
  • Camilla Höglund
Lärare

Mikaela Engvall

Grupper
  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har färdigheter i laboratorieundersökningsprocessens faser från den preanalytiska till den postanalytiska vid utförande av laboratorieundersökningar, både prov- och patientnära undersökningar
- har förmåga att självständigt värdera och klara av nya situationer som hör till verksamhetsområdet
- har insikter i klinisk laboratorieverksamhet och har tillägnat sig ett konstruktivt kritiskt och utvecklande grepp om arbetet
- har beredskap för kvalitetssäkring och -utveckling
- omfattar de etiska riktlinjer som är grundläggande för arbetet
- kan verka som sakkunnig inom området
- beaktar säkerhet och arbetarskydd
- har ökad medvetenhet om hållbara val i arbetet

Innehåll

Kan välja praktik bland dessa områden:
Klinisk laboratoriepraktik inom provtagning, klinisk biokemi, klinisk hematologi, transfusionsmedicn, klinisk mikrobiologi, histopatologi och cytologi, klinisk fysiologi, nuklearmedicin, neurofysiologi.

Tid och plats

Studerande valt och bokat sin praktikplats vid ett kliniskt laboratorium.
Praktiken utförs vecka 36-41.

Undervisningsmetoder

Praktik 6 veckor
- 37,5 h/kalendervecka

Obligatorisk närvaro 100 %
Godkända uppgifter, deltagande i utvärdering av praktiken och slutseminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Praktiken utförs under veckorna 36-41 hösten 2025.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Delar av klinisk laboratoriepraktik kan valideras med tidigare arbetserfarenhet.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Tar emot feedback och är motiverad för arbetet
Utför och tar ansvar för sina uppgifter
Följer anvisningar och arbetslistans tider
Har kunskaper som krävs för arbetet och kan hitta ny kunskap
Ställer relevanta frågor för den egna inlärningen och kan fatta beslut
Kan kommunicera och samarbeta med andra personer i teamet
Är medveten om de etiska riktlinjerna och beaktar säkerheten

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande:
Har tillfredställande nått målen för praktikavsnittet
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Förkunskapskrav

Klinisk laboratoriepraktik 1-3

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.11.2025

Tajmning

13.10.2025 - 14.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Camilla Höglund
Lärare

Camilla Höglund

Grupper
  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har förmåga att självständigt söka ny kunskap
- har förmåga att i nya situationer uppmärksamma och analysera samt lösa problem som hör till yrkesområdet
- har insikter i att använda datorn som arbetsredskap i yrkesverksamheten

Innehåll

Substans som stöder yrkesområdet

Tid och plats

hösten 2025 Alere

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tidigare kursmaterial i kemi
Annat material som läggs upp i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningsuppgifter
Kan delvis utformas enligt behov och önskemål

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Närvaro
Aktivt deltagande på lektionen
Eventuella inlämningsuppgifter

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen fokuserar på repetition av kemi och ger möjlighet att fördjupa eller fräscha upp dina kunskaper inom ämnet.
Fokus kommer att vara på pratisk tillämpning och att förstå de viktigare sakerna och begreppen som ni kommer att behöva och stöta på i arbetslivet. Inom kursens ramar finns även möjlighet att arbeta med tidigare labbrapporter samt att tenta om kurserna Organisk kemi och Allmänn och oorganisk kemi, om behov finns.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Tar emot feedback och utför praktiska uppgifter under handledning
Följer anvisningar, beaktar säkerhet och tar ansvar för sina uppgifter
Ställer relevanta frågor för den egna inlärningen
Kan kommunicera och samarbeta med andra personer i teamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänd/Underkänd

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 21.09.2025

Tajmning

25.08.2025 - 21.09.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Heidi Kronqvist
Lärare

Carina Gädda

Grupper
  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har kunskap om olika vårdvetenskapliga traditioner och yrkesområdets historia och utveckling
- har kunskap om och kan tillämpa de vårdvetenskapliga grundbegreppen hälsa och välbefinnande, människa, patient, livsvärld, lidande och vårdande
- har grundläggande förmåga att i sitt kommande yrke verka utgående från etiska riktlinjer och kan genom att respektera och högakta andra människors värdegrund och livsåskådningar verka utan att kränka de mänskliga rättigheterna

Innehåll

Centrala delar av vårdvetenskap

Tid och plats

Hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.

VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.


+Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Seminarie

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarie

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Underkänd (0)

Studerande har inte följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och är inte insatt i andras arbete

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga