Hoppa till innehåll

Utbildning inom social- och hälsovård

Examen:
Ej examens utbildning

Studiepoäng:
30 sp

Framtidens ledarskap inom social-och hälsovården 2025
Kod
(ÖH25FL)
Anmälningstid

15.06.2025 - 29.09.2025

Tajmning

30.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper
  • SHV25H-Å
    Social- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
  • SHV25H-V
    Social- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa

Lärandemål

Studerande:
- förstår och kan analysera kunskapsutvecklingen inom social- och/eller hälsovårdsområdet ur vetenskapsteoretiska perspektiv
- kan värdera och kritiskt granska utvecklings- och forskningsresultat inom det egna området
- kan bidra till en forskningsbaserad utveckling av egen verksamhet

Innehåll

Vetenskapsteori
Kritisk utvärdering och granskning

Tid och plats

Åbo och Vasa (online)
30.9.2025 - 31.12.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

VETENSKAPSTEORI:
- Malcolm, P. (2015). Modern teoribildning i socialt arbete. Bokförlaget Natur och Kultur, Stockholm.
- Wiklund Gustin, L., Asp, M., Alvsvåg, H., Arman, M., Berg, L., Bergbom, I., ... Ruthman, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (Tredje upplagan.). Studentlitteratur AB.
- Birkler, J., Olsson, K., Bolinder-Palmér, I., Olsson, K., & Bolinder-Palmér, I. (2022). Vetenskapsteori: En grundbok (Tredje upplagan.). Liber AB.
- Sohlberg, P., & Sohlberg, B. (2019). Kunskapens former: Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik (Fjärde upplagan.). Liber.
- Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (Tredje upplagan.). Liber AB.
- Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
- Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J. (2018). Varför vetenskap?: Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
- Haaparanta, L. & Niiniluoto, I. 2016. Johdatus tieteelliseen ajatteluun, Gaudeamus.

INSTRUMENTUTVECKLING:
- Streiner, D. L. a., Norman, G. R., & Cairney, J. (2015). Health measurement scales: A practical guide to their development and use (Fifth edition.). Oxford University Press.
- Olsson, H., & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

EVIDENSBASERAD PRAKTIK OCH IMPLEMENTERING:
- Hasson H., Schwarz U.T (2017). Användbar evidens om följsamhet och anpassningar.
- Greenhalgh, T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter grunden för evidensbaserad vård. Studentlitteratur, Lund.
- Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R., & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik (Upplaga 4:1.). Studentlitteratur
- Freij, B. 2012. Evidens i praktiken - grundbok i evidensbaserat socialt arbete. Gothia förlag, Stockholm.
- Andersson, A., Hommel, A., & Andersson, Å. (2018). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
- Nilsen, P. (2014). Implementering av evidensbaserad praktik (1. uppl.). Gleerups.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Grupparbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
- Instrumentutveckling (gruppuppgift), deadline 5.12.2025

Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering
- Granskning av en vetenskaplig artikel (individuell uppgift), deadline 30.11.2025
- Implementeringsplan (individuell uppgift), deadline 31.12.2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

5sp = 135h

Föreläsningar: 10h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 51h
Seminarium: 4h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Vetenskapsteori och instrumentutveckling
Modul 2: Evidensbaserad praktik och implementering

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Moduler 1-2 bedöms med skalan 0-5. Bedömning baseras på:
- Analysförmåga
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-2) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet. Vid försenade inlämningar kan skriftlig feedback inte garanteras.

Modul 1: 50 % av vitsordet
- Instrumentutveckling: 1-5

Modul 2: 50 % av vitsordet
- Granskning av en vetenskaplig artikel: GK/UK
- Implementeringsplan: 1-5

Underkänd (0)

Modul 1 och 2:
- Litteraturen refereras inte
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Helhetsbilden och sammanhangen fattas
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Modul 1 och 2:
- Litteraturen refereras
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Helhetsbilden och sammanhangen är nöjaktig
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Modul 1 och 2:
- Litteraturen tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
- Helhetsbilden och sammanhangen är god
- Uppgiften innehåller alla krävda delar

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Modul 1 och 2:
- Litteraturen analyseras och tillämpas
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Helhetsbilden och sammanhangen är berömlig
- Uppgiften innehåller alla krävda delar

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • HCS25F-Å
    Health Care and Social Services, 2022 full-time studies

Lärandemål

The student:
- understands and is able to analyse the knowledge development in the social and/or health care area from a scientific theoretical perspective
- is able to evaluate and critically review development and research results in her/his own field
- is able to contribute to a research-based development of her/his own business

Innehåll

Science theory
Critical evaluation and review

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Criteria for evaluation of the exam:
The student has a superficial knowledge of the subject (by heart reading)

Assessment criteria for assignment:
The student has followed the instructions and her/his knowledge of the other students' work is inadequate. The student shows limited substance knowledge, it can be essential.
The student shows insufficient knowledge about the other students' assignments. The student has followed the instructions for the assignment. She/He have a deficient knowledge of the substance also touching the essential

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Criteria for evaluation of the exam:
The student can account for the literature, reflect and motivate his/her views

Assessment criteria for written assignment:
The student has followed the instructions for the written assignment and shows insufficient knowledge about the other students' written assignments.
The student has mastered the substance of her/his work, but the application is limited

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Criteria for evaluation of the exam:
The student shows in her/his answer an in-depth knowledge and maturity beyond the traditional

Criteria for evaluation of assignment individually or in groups:
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar. The assignment and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods)
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and lead a discussion at the seminar

Förkunskapskrav

No prerequisites

Anmälningstid

15.06.2025 - 23.10.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • HYH Hälsa och Välfärd
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan förklara och tillämpa lagstiftning beträffande social- och hälsovård
- förstår social- och hälsovårdens ekonomi som en del av samhällsekonomin och organisationens verksamhet
- kan beskriva och tillämpa budgeteringens och budgetuppföljningens grundläggande idé
- kan förklara samband mellan verksamhet och budget
- kan utvärdera och argumentera konkurrensutsättning inom offentlig och privat social- och hälsovård

Innehåll

Social- och hälsovårdslagstiftning
Social- och hälsovårdsekonomi
Budgetering
Konkurrenslagstiftning

Tid och plats

Hösten 2025
Online 100% via Teams

24.10. föreläsning
10.12. seminarium

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsning, självstudier, individuell inlämningsuppgift och grupparbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar studier.
Föreläsningar 3 h
Seminarium 4 h
Självstudier 128 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Finns i Moodle.

Underkänd (0)

Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip.
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av litteratur.
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 09.09.2025

Tajmning

09.09.2025 - 26.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Åbo – timlärare Socionom
  • Lilian Nordell
  • Vasa Socionom
  • Alexandra Båsk
Lärare

Lilian Nordell

Lärandemål

Den studerande
- har kunskap om lagstiftningen som styr vården utom hemmet
- kan bemöta, handleda och stöda placerade barn och deras familjemedlemmar
- har förståelse för etiska frågor relaterade till vård utom hemmet
- förstår betydelsen av att upprätthålla sin egen ork och välmående i arbetet

Innehåll

Omhändertagningsprocessen och kvalitetsrekommendationer
Traumamedvetet bemötande och upprättande av goda relationer
Betydelsen av vardagsrutiner och struktur
Samarbete med föräldrar, familjearbete
Mångprofessionellt samarbete
Begränsningsåtgärder
Rymning som fenomen
Etiska dilemman och känslan av maktlöshet
Egen ork och egen resiliens
Dokumentation

Tid och plats

9.9-26.10 online-undervisning till största delen.

Närstudiedag med studiebesök i Åbo 2.10.2025 (för studerande i Åbo).
Närstudiedag med studiebesök i Vasa/Jakobstad 8.10.2025 (för studerande i Vasa).

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk litteratur:
Karlsson, A. & Linde, J. (2021). När samhället är förälder, stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn. Lund: Studentlitteratur AB

Annan rekommenderad litteratur:
Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.
Heino, T (red) 2020. Mikä auttaa? Tutkimusperustaiset ja käytännössä toimivat työmenetelmät teininä sijoitettujen lasten hoidossa. Raportti 12/2020. THL.
Kekkonen, E. & Jahnukainen, J (red). 2023. Näkökulmia sijaishuoltoon.
Lastensuojelun Keskusliiton verkkojulkaisu 2/2023
Kekkonen, O & Pekkarinen, E. 2024. Hatkassa lapsen silmin. Analyysi lastensuojelun sijaishuollosta luvatta poistuneiden lasten kyselytutkimuksesta. Barnombudsmannens byrå 1/2024.
Kvalitetsrekommendation för vård utom hemmet kap. 6-7. SHM Publikationer 22/2020.
Traumamedveten omsorg - Att möta barn och unga som varit med om svåra påfrestningar och trauma. Rädda Barnen 2018.

Mer material hittas på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar online, gästföreläsare, förhandsuppgifter, studiebesök (Åbo eller Vasa/Jakobstad) och självstudier.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare och studiebesök

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2. Inlärningsuppgift 3 sp, deadline 26.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2. Inlärningsuppgift 3 sp

5 sp = 135 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Lilian Nordell, undervisande lärare Alexandra Båsk

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Närvaro och förhandsuppgifter

Bedömning GK/UK

2) Inlärningsuppgift
- Kännedom om juridik
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Professionellt förhållningssätt

Bedömning 0-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan handla patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling
- kan utföra strukturerad hälsohistoria samt kritiskt analysera och utvärdera densamma
- kan utföra en strukturerad undersökning av patienten/klienten samt kritiskt analysera och utvärdera den egna insatsen
- kan tillämpa de nyckelfärdigheter som krävs för diagnostik och kliniska beslut
- kan tillämpa beslutsmodeller för att göra differentialdiagnoser och ge därpå följande evidensbaserad vård samt kritiskt analysera och utvärdera densamma
- kan ta ansvar för patientens/klientens hälso- och sjukdomstillstånd
- kan undervisa och handleda patienter/klienter

Innehåll

Klinisk bedömning

Tid och plats

Närvarodagarnas kurser och tidpunkter finns på Moodle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

For the subjects critical thinking and clinical judgment please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney, M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies and Classification.21 (2), 2010.pp82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
Herdman, TH., ed NANDA International Nursing Diagnosis> Definitions & Classification 2012-2014. 2012 Wiley-Blackwell (this book can be found in Swedish)
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, 11th ed. Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott.
Fagerstrom, L.M.( 2019), (red) Avanserat Klinisk Sykepleie. Oslo. Gylendal.

Undervisningsmetoder

Klinisk undersökning, beslutsfattande och förverkligande av vårdarbetet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

OSCE våren 2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Varje studerande bedöms utifrån två kliniska patientfall (case/stationer) per gång.
Tiden är begränsad till 30 minuter per studerande per station.
Studerande har 25 minuter på sig att genomföra nedan angivna tre delar.
Sedan har observatör/examinator 5 minuter för att diskutera prestationen.
Studerande får en kort beskrivning av patienten, samt instruktionerna nedan.
• Det är första gången du träffar patienten.
• Du har 25 minuter på dig. Håll koll på tiden! Observatören meddelar då det är 2 minut kvar.
Då tiden är ute måste du avsluta även om alla delar inte är utförda.
• Information fås av ”patient” eller observatören under examinationens gång, om man frågar/gör.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande:
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar planmässigt och har en noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har avancerade kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på avancerad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Objektiva strukturerade kiniska examinationer (OSCE)
OSCE Examinationsformen utvecklades i England i slutet av 1970-talet, och används idag inom medicin- och vårdutbildningar i flera länder. OSCE bedömer den studerandes kliniska kompetens (kunskap och färdigheter), problemlösningsförmåga och interaktionsförmåga. Upplägget innebär att man har olika stationer med patientfall(case).

Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)

Underkänd (0)

< 49%

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

50-69%

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

70-89%

Bedömningskriterier, berömliga (5)

> 90%

Förkunskapskrav

SHV14AK02 Anatomi och patofysiologi

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

20.08.2025 - 02.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

4 op

Prestationssätt

20 % Kontaktundervisning, 80 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- Känner till data som kan utnyttjas inom social- och hälsovårdsutvecklingen, särskilt nationella, regionala och data som samlats in från organisationer inom klinisk laboratorieverksamhet.
- Kan bedöma datakvalitet, tillförlitlighet och användbarhet.
- Kan använda data i utvecklingsarbetet inom bioanalytik med beaktande av styrande lagstiftning, etiska principer och riktlinjer för datahantering.

Innehåll

Olika typer av data inom social- och hälsovård, registerbaserad forskning, faser i hanteringen av data, etik och utveckling av bioanalytik med hjälp av data.

Tid och plats

Hösten 2025
Digitalt förverkligat genom BioRad-samarbetskonsortiet


Kursen går under tiden 20.8.2025 - 2.10.2025

20.8.2025 kl. 16-17 Introdution och föreläsning

27.8.2025 kl. 16-17 Online föreläsning

3.9.2025 kl. 16-18 Online föreläsning

17.9.2025 kl. 16-18 Tutortillfälle

30.09.2025 kl.16-18 Seminarium

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt föreläsarens anvisningar
Rekommendationer ges vid kursintroduktionen

Undervisningsmetoder

Introduktion till kursen, expertföreläsningar, samt självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarie för presentation av eget arbete enligt kursens schema

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Turun AMK, Metropolia och Tampereen AMK. Undervisningsspråket är engelska. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande identifierar styrande lagstiftning, etiska principer och riktlinjer för datahantering i utvecklingen av klinisk laboratorieverksamhet. Studerande bedömer kvalitet, tillförlitlighet och användbarhet av använd data.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Sutderande utvecklar klinisk laboratorieverksamhet med hjälp av data och med beaktande av styrande lagstiftning, etiska principer och riktlinjer för datahantering. Studerande bedömer kvalitet, tillförlitlighet och användbarhet av använd data.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande utvecklar klinisk laboratorieverksamhet med hjälp av data och med beaktande av styrande lagstiftning, etiska principer och riktlinjer för datahantering. Studerande bedömer kritiskt kvalitet, tillförlitlighet och användbarhet av använd data.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedömns enligt vitsordsskalan 0-5. Ett godkänt vitsord kräver godkända individuella uppgifter samt deltagande i seminarium

Underkänd (0)

Bedömningskriterier finns på den gemensamma Moodle plattformen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 30.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.12.2026

Antal studiepoäng

30 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
  • Pia Liljeroth
  • Ralf Lillbacka
  • Camilla Strandell-Laine
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Anita Wikberg
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
Kan utföra ett arbetslivsrelaterat utvecklingsarbete inom social- eller hälsovårdens område i enlighet med vetenskapliga krav och etiska principer
Kan samarbeta kring ett utvecklingsarbete tillsammans med arbetslivets representanter
Utvecklar ett resursförstärkande och innovativt arbetssätt i förhållande till utveckling av verksamhet
Kan fungera som expert inom det egna yrkesområdet och aktivt delge resultat av sitt utvecklingsarbete i professionella sammanhang

Innehåll

Examensarbetsplan
Examensarbetspresentation
Mognadsprov

Undervisningsmetoder

Seminarier via Teams

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet. Syftet är otydligt/inte helt relevant och fråge-ställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga. Motiveringen till ämnesvalet svag. Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet. Syftet är otydligt beskrivet och frågeställningarnas logiska koppling till syftet är svag. Motiveringen till ämnesvalet otydlig.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis få källor och är mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Ett osjälvständigt refererande skrivsätt används. En viss källkritik kan uppfattas. Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av relevant litteratur men förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Källorna är få och utgör en svag teoretisk ram för arbetet. Källkritiken är bristfällig
Metodvalet beskrivningen, metoddiskussionen och den etiska diskussionen är rudimentär och ofullständig. Resultat- och metoddiskussionen, innefattande en kritisk granskning av undersökningen/studien, är inte relevant med avseende på arbetet. Slutsatserna är outvecklade och triviala. Delar av metodbeskrivningen, metod-diskussionen och/eller den etiska diskussionen är bristfällig. Resultat-, metoddiskussionen/den kritiska granskningen är mycket ytlig. Slutsatserna är triviala.
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande, samt är ofullständig med avseende på vad som är relevant för arbetets syfte. Presentationens logiska stringens är svag. Återkopplingen till syftet är synnerligen svag i slutledningen. Och en sammanfattande modell/diskussion fattas Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande och vissa aspekter som är centrala med avseende på arbetets syfte behandlas ofullständigt eller inte alls. Presentationen är till vissa delar inte stringent. Återkopplingen till syftet är svag i slutledningen.
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig. Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser. Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text. Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt. Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig. Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser. Presentationen är relativt osystematisk, opponeringen är enbart refererande. Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Motiveringen till ämnesvalet är tydligt beskrivet Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Motiveringen av ämnesval är intresseväckande
Det finns en grundläggande förmåga att syntetisera och teorin bildar en relevant bakgrund. Litteraturen är relevant med avseende på temat och den teoretiska utgångspunkten lämplig. En god källkritik. Studien/under-sökningen utgår från en god teoretisk helhet baserad på omfattande och relevant litteratur, samt en klar och adekvat teoretisk utgångspunkt. En god källkritik.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande, dock utan ingående diskussion av olika metodval. Undersökningen/studien har en omfattning motsvarande ett HYH EA och är väl genomförd. Den etiska diskussionen är kortfattad men redovisar de relevanta etiska frågorna. Den kritiska granskningen är omfattande men inte reflekterande. Slutsatserna är rimliga och återknyter till syftet men påvisar ingen förmåga att reflektera utöver detta. Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medveten-het om för- och nackdelar ifråga om metodvalet. Studiens omfattning är tillräcklig beträffande material för att motsvara avhandling på HYH nivå. Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade.
Resultatredovisningen är systematisk men företrädesvis refererande. Återkopplingen till syftet i slutledningen är klar, men kortfattad och en tydlig reflektion saknas. Resultatredovisningen är korrekt, systematisk och visar på förmåga till ett självständigt resonemang. Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande och påvisar styrkor och svagheter i genomförandet.
Bra sammanfattning av undersökningen. Layout, källförteckning och referenser följer standard. Presentation och opponering följer anvisningarna Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig. Mycket bra samman-fattning av under-sökningen Källförteckning och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema. Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra och det är en klar koppling till syftet genom hela arbetet.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är välgrundad och välskriven. Ett reflekterade förhållningssätt beträffande temat kan ses i arbetet. Källanvändningen är omfattande och relevant, samt visar på en påfallande förmåga till källkritik.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet, samt visar förmåga att överväga olika alternativ. Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade; skribenten förmår också kritiskt värdera dessa och visa på nya perspektiv och frågor för fortsatt forskning.
Resultatredovisningen är välstrukturerad, innovativ och visar på förmåga till ett självständigt resonemang. Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande. Styrkor och svagheter i genom-förandet av studien/ undersökningen diskuteras. Arbetet avslutas med en intresseväckande avslutning, välgrundad syntes och beskrivning av utvecklingsmöjligheter.
Utmärkt sammanfattning av undersökningen. Källförteckningen och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar även på en god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera. Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig. Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft.

Förkunskapskrav

Forskning och utveckling 15 sp

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Lärandemål

The student:
- is able to create and articulate a personal and authentic leadership approach that culminates in a mission statement about continued learning is a key component
- is able to create a vision and develop behaviors to successfully lead a diverse group of people through uncertain environments
- is able to present a variety of interventions to enhance an innovative, sustainable and inclusive work environment by demonstrating cultural sensitivity and advanced communication skills

Innehåll

Personal leadership
Value-based leadership
Communication
Team leadership
Power
Organisational culture

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Criteria for evaluation of the written exam:
The student has a superficial knowledge of the subject (by heart reading)

Assessment criteria for assignment:
The student has followed the instructions and his/hers knowledge of the other students' work is inadequate. The student shows limited substance knowledge, it can be essential. The student shows insufficient knowledge about the other students' assignments. The student has followed the instructions for assignment. She/he have a deficient knowledge of the substance also touching the essential

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Criteria for evaluation of the written exam
The student can explain the literature, reflect and motivate his/her views

Assessment criteria for assignment:
The student has followed the instructions for the assignment and shows insufficient knowledge about the other students' assignments. The student has mastered the substance of his work, but the application is limited

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Criteria for evaluation of the written exam:
The student shows in her/his answer an in-depth knowledge and maturity beyond the traditional

Criteria for evaluation of assignment individually or in groups:
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the possible seminar. The assignment and the possible role as an opponent show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods)
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and lead a discussion at the possible seminar

Förkunskapskrav

No prerequisites

Anmälningstid

15.06.2025 - 08.09.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

10 op

Andel virtuell undervisning

10 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Antal studerande (min. - max.)

0 - 65

Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV25H-Å
    Social- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
  • SHV25H-V
    Social- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa
  • HCS25F-Å
    Health Care and Social Services, 2022 full-time studies

Lärandemål

Suderande:
- kan skapa och formulera en personlig och autentisk ledarskapsstrategi som kulminerar i en uppdragsbeskrivning om att kontinuerligt lärande är en nyckelkomponent
- kan skapa en vision och utveckla beteenden för att framgångsrikt leda en mångfaldig grupp människor genom osäkra miljöer
- kan presentera en mängd olika insatser för att förbättra en innovativ, hållbar och inkluderande arbetsmiljö genom att visa kulturell känslighet och avancerade kommunikationsfärdigheter

Innehåll

Personligt ledarskap
Värdebaserat ledarskap
Kommunikation
Ledarskap i team
Makt
Organisationskultur

Tid och plats

Online (Teams)

9.9.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
30.9.2025, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
14.10, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
4.11.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
18.11.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
9.12.2025, 15-18, Healthcare Leadership, Lotta Eronen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Exam book:

In English: Reframing Organizations - 2021 or 2024
Lee G. Bolman, Terrence E. Deal

In Swedish: Nya perspektiv på organisation och ledarkap
av Lee G Bolman, Terrence E Deal
(Upplaga 6 eller 7)

More to be introduced during the introductory lecture.

Undervisningsmetoder

Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

To be introduced during the introductory lecture.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

To be introduced during the introductory lecture.

Studerandes tidsanvändning och belastning

10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.

Tilläggsuppgifter för studerande

The course is conducted in collaboration with Arcada

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

To be introduced during the introductory lecture.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Marica Hinders
Lärare

Marica Hinders

Grupper
  • HCS25F-Å
    Health Care and Social Services, 2022 full-time studies

Lärandemål

Student:
- is able to analyse social and health care organisations and consider social development
- is able to explain and investigate the main principles of organisational activities and leadership
- is able to analyse and interpret the organisation from a stakeholder perspective
- is able to critically examine the relationship between ethics, values ​​and leadership at different levels in the organisation
- is able to apply and analyse current, interdisciplinary research within the leadership area

Innehåll

Organisational theories and their development related to social development
Modern organisational theories in today's social and health care
Strategic management and strategic thinking in the organisation
Creative organisations
LEAN
Organisational culture
Ethics and values ​​in organisations
Current interdisciplinary research in the field

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Criteria for evaluation of the exam:
The student has a superficial knowledge of the subject (by heart reading)

Assessment criteria for assignment:
The student has followed the instructions and her/his knowledge of the other students' work is inadequate. The student shows limited substance knowledge, it can be essential.
The student shows insufficient knowledge about the other students' assignments. The student has followed the instructions for the assignment. She/He have a deficient knowledge of the substance also touching the essential

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Criteria for evaluation of the exam:
The student can account for the literature, reflect and motivate his/her views

Assessment criteria for written assignment:
The student has followed the instructions for the written assignment and shows insufficient knowledge about the other students' written assignments. The student has mastered the substance of her/his work, but the application is limited

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Criteria for evaluation of the exam:
The student shows in her/his answer an in-depth knowledge and maturity beyond the traditional

Criteria for evaluation of assignment individually or in groups:
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar. The assignment and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods)
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and lead a discussion at the seminar

Förkunskapskrav

No prerequisites

Anmälningstid

15.06.2025 - 04.09.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • HYH Hälsa och Välfärd
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV25H-Å
    Social- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
  • SHV25H-V
    Social- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen
- kan förklara och undersöka huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap
- kan analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv
- kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen
- kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet

Innehåll

Organisationsteorier och deras utveckling relaterad till samhällsutvecklingen
Moderna organisationsteorier i dagens social- och hälsovård
Strategisk ledning och strategiskt tänkande i organisationen
Kreativa organisationer
LEAN
Organisationskultur
Etik och värderingar i organisationer
Aktuell tvärvetenskaplig forskning inom området

Tid och plats

Hösten 2025
Nätkurs via Teams
Föreläsningar: 4.9, 22.9
Seminarium 21.10, obligatorisk närvaro

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information finns i Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 9 h
Självstudier 126 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Alla uppgifter bör skrivas enligt Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Grunden för kursens examination utgörs av:
- Ett skriftliga individuellt inlämningsarbete, bedöms enligt 0-5
- Ett grupparbete, bedöms enligt 0-5

Feedback på uppgifterna fås genom bedömningskriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.

Underkänd (0)

Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 03.09.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2026

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Camilla Strandell-Laine
Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper
  • SHV25H-Å
    Social- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
  • SHV25H-V
    Social- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till och kan använda kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
- kan tillämpa ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt

Innehåll

Kvalitativa forskningsmetoder
Kvantitativa forskningsmetoder
Akademisk skrivning
Forskningsetik

Tid och plats

Del 1. Akademisk skrivning of forskningsetik, görs helt virtuellt. Kursen finns på Moodle 2.9-31.12.2025. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2025. Kursinfo hålls vid studiestarten (Åbo 2.9 och Vasa 3.9) + distanshandledningar under hösten.

Del 2. information kommer på hösten 2025

Del 3. Information kommer på hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Forskningsmetodik:
- Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder (Upplaga 3.). Liber AB.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Jacobsen, D. I., Järvå, H., & Wallin, B. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring: Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete (2. [uppdaterade och utök.] uppl.). Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Forskningsetik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB

Böcker på engelska:
- Holloway, I. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley Blackwell. (e-bok)
- Merriam, S. B. & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (Second edition.). Jossey-Bass.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2019). The application of content analysis in nursing science research. Springer International Publishing.
- Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Fourth edition. International student edition.). SAGE.

Undervisningsmetoder

Kursen är uppdelad i tre separata delar:
Del 1) Akademisk skrivning of forskningsetik (2 sp)
Del 2 ) Kvalitativa metoder (5 sp)
Del 3) Kvantitativa metoder (3 sp)


Akademisk skrivning of forskningsetik (2 sp) går som onlinekurs på hösten 2025.
Kvalitativa medoter (5 sp) går som onlinekurs på våren 2026.
Kvantitativa metoder (3 sp) med distans undervising går på våren 2026.

Studerandes tidsanvändning och belastning

10 studiepoäng motsvarar totalt cirka 270 timmars arbete.
1 studiepoäng = 27 timmars arbete.

AKADEMISKSKRIVING OCH FORSKNINGSETIK (2 sp= 54 h)
Modul1: Kursintro 1h (bekantning med kursens upplägg)
Modul 2: Individuell uppgift = 26,5 h
Modul 3: Individuell uppgift = 26,5 h

KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)

KVANTITATIVA METODER (3 sp = 81 timmar)

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

AKADEMISK SKRIVNING OCH FORSKNINGSETIK

Modul 1 (viktning 50%) och Modul 2 (viktning 50%) bedöms enligt skalan GK/UK. För att studerande ska vara godkänd i Modul 1 och/eller Modul 2 bör uppgifter lämnas in inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2025 - 02.09.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2026

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper
  • HCS25F-Å
    Health Care and Social Services, 2022 full-time studies

Lärandemål

The student:
- understands and is able to use qualitative and quantitative research and development processes and methods
- is able to apply a scientific and ethical approach in research and development activities
- is able to carry out a current work life-related development project

Innehåll

Qualitative research methods
Quantitative research methods
Academic writing
Research ethics

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Criteria for evaluation of the exam:
The student has a superficial knowledge of the subject (by heart reading)

Assessment criteria for assignment:
The student has followed the instructions and her/his knowledge of the other students' work is inadequate. The student shows limited substance knowledge, it can be essential
The student shows insufficient knowledge about the other students' assignments. The student has followed the instructions for the assignment. She/He have a deficient knowledge of the substance also touching the essential

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Criteria for evaluation of the exam:
The student can account for the literature, reflect and motivate his/her views

Assessment criteria for written assignment:
The student has followed the instructions for the written assignment and shows insufficient knowledge about the other students' written assignments. The student has mastered the substance of her/his work, but the application is limited

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Criteria for evaluation of the exam:
The student shows in her/his answer an in-depth knowledge and maturity beyond the traditional

Criteria for evaluation of assignment individually or in groups:
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar. The assignment and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods)
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and lead a discussion at the seminar

Förkunskapskrav

No prerequisites

Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • SHV25H-Å
    Social- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
  • SHV25H-V
    Social- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan utveckla ett yrkesparadigm som avancerad klinisk sjukskötare
- kan kritiskt analysera och utvärdera avancerade kommunikationsfärdigheter med patienter/klienter och medarbetare
- kan tillämpa modeller för den reflektion som visar komplexa helhetsbehov hos patienter, familj och omgivning för att kunna öva upp förmågan till kritisk analys och utvärdering

Innehåll

Avancerad klinisk vård
Kritiskt tänkande

Tid och plats

våren 2023 campus Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2020). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care: an interview study. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 34(2), 492–500. https://doi.org/10.1111/scs.12753
Boman, E., Glasberg, A.-L., Levy-Malmberg, R., & Fagerström, L. (2019). “Thinking outside the box”: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing, 18(1), N.PAG. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy, M. R., & Fagerström, L. (2019). Nurses’ understanding of becoming nurse practitioner role in the Norwegian emergency care context: A qualitative study. Nordic Journal of Nursing research. https://doi.org/10.1177/2057158518783166
Bryant-Lukosius, D., & DiCenso, A. (2004). A framework for the introduction and evaluation of advanced practice nursing roles. Journal of Advanced Nursing (Wiley-Blackwell), 48(5), 530–540. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2004.03235.x
Kerr, L., & Macaskill, A. (2020). The journey from nurse to advanced nurse practitioner: applying concepts of role transitioning. British Journal of Nursing, 29(10), 561–565. https://doi.org/10.12968/bjon.2020.29.10.561
Mackey, H., Noonan, K., Kennedy Sheldon, L., Singer, M., & Turner, T. (2018). Oncology Nurse Practitioner Role: Recommendations from the Oncology Nursing Society’s Nurse Practitioner Summit. Clinical Journal of Oncology Nursing, 22(5), 516–522. https://doi.org/10.1188/18.CJON.516-522

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gruppdiskussion

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se Moodle

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Den skriftliga inlämningsuppgiften kommer att ges under föreläsningen

Studerandes tidsanvändning och belastning

1ECTS=27h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

0-5

Underkänd (0)

Uppnådde inte något av kriterierna för akademiskt skrivande och presentation av sitt arbete

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Har en ytlig kunskap om ämnet, poängterar, gör svaga intervjuer och svag analys av resultaten

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Har goda kunskaper i ämnet, genomför en respektabel och värdefull intervju, analysen och resultatpresentationen gav god kunskap om ämnet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studenten visar en fördjupad kunskap, processen att samla in data och resultatpresentationen ökar kunskapen och förståelsen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav