Barnskydd och vård utom hemmet (5 sp)
Kod: VAL25011-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 09.09.2025
Tajmning
09.09.2025 - 26.10.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Lilian Nordell
- Vasa Socionom
- Alexandra Båsk
Lärare
Lilian Nordell
Lärandemål
Den studerande
- har kunskap om lagstiftningen som styr vården utom hemmet
- kan bemöta, handleda och stöda placerade barn och deras familjemedlemmar
- har förståelse för etiska frågor relaterade till vård utom hemmet
- förstår betydelsen av att upprätthålla sin egen ork och välmående i arbetet
Innehåll
Omhändertagningsprocessen och kvalitetsrekommendationer
Traumamedvetet bemötande och upprättande av goda relationer
Betydelsen av vardagsrutiner och struktur
Samarbete med föräldrar, familjearbete
Mångprofessionellt samarbete
Begränsningsåtgärder
Rymning som fenomen
Etiska dilemman och känslan av maktlöshet
Egen ork och egen resiliens
Dokumentation
Tid och plats
9.9-26.10 online-undervisning till största delen.
Närstudiedag med studiebesök i Åbo 2.10.2025 (för studerande i Åbo).
Närstudiedag med studiebesök i Vasa/Jakobstad 8.10.2025 (för studerande i Vasa).
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk litteratur:
Karlsson, A. & Linde, J. (2021). När samhället är förälder, stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn. Lund: Studentlitteratur AB
Annan rekommenderad litteratur:
Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.
Heino, T (red) 2020. Mikä auttaa? Tutkimusperustaiset ja käytännössä toimivat työmenetelmät teininä sijoitettujen lasten hoidossa. Raportti 12/2020. THL.
Kekkonen, E. & Jahnukainen, J (red). 2023. Näkökulmia sijaishuoltoon.
Lastensuojelun Keskusliiton verkkojulkaisu 2/2023
Kekkonen, O & Pekkarinen, E. 2024. Hatkassa lapsen silmin. Analyysi lastensuojelun sijaishuollosta luvatta poistuneiden lasten kyselytutkimuksesta. Barnombudsmannens byrå 1/2024.
Kvalitetsrekommendation för vård utom hemmet kap. 6-7. SHM Publikationer 22/2020.
Traumamedveten omsorg - Att möta barn och unga som varit med om svåra påfrestningar och trauma. Rädda Barnen 2018.
Mer material hittas på kursens Moodle-sida.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar online, gästföreläsare, förhandsuppgifter, studiebesök (Åbo eller Vasa/Jakobstad) och självstudier.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare och studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2. Inlärningsuppgift 3 sp, deadline 26.10
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2. Inlärningsuppgift 3 sp
5 sp = 135 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Lilian Nordell, undervisande lärare Alexandra Båsk
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Närvaro och förhandsuppgifter
Bedömning GK/UK
2) Inlärningsuppgift
- Kännedom om juridik
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav