Hoppa till innehåll

Ekonomi och företagsamhet (5 sp)

Kod: FEK22AK01-3008

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Suomi

Utbildning

  • Utbildning i informationsbehandling

Lärare

  • Johan Back

Grupper

  • INF25F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2025
  • ÖH25INF-LED-Å
    Öppna YH, Tradenom, Informationsbehandling, ledstudier

Lärandemål

Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling

Innehåll

- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter
- verktyg för affärsutveckling

Tid och plats

Hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Starta eget guide 2025

Undervisningsmetoder

Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp, 135 timmar självstudier

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande förstår innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla hållbarhet till affärsutveckling.
På engelska

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma och kritiskt granska en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda och utvärdera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla och integrera hållbarhet till affärsutveckling.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet på ett avancerat sätt.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin på ett djupgående sätt.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland och har detaljerad kunskap om ämnet.
Studerande kan utforma, kritiskt granska och ge förbättringsförslag till en affärsidé och en affärsplan med hög kvalitet.
Studerande kan använda, utvärdera och rekommendera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande samt föreslå åtgärder för att hantera och minimera dessa risker.
Studerande kan koppla, integrera och främja hållbarhet i affärsutveckling på ett innovativt sätt.

Förkunskapskrav

inga