Personlig stilkonsultation (4 sp)
Kod: SKV22SK04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 24.08.2025
Tajmning
25.08.2025 - 31.10.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Johanna Nykamb
Lärare
Johanna Nykamb
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har beredskap att för livets alla skeden skapa det ultimata tjänste- och servicepaket som passar kunden
• Studerande har förmåga och beredskap att möta och samarbeta med olika kundpersonligheter och kan besvara kundens behov och önskemål genom stilkonsultation
• Studerande fungerar som stilkonsulter och kan tillämpa sina kunskaper om olika produkter under konsultationen åt kunden
• Studerande har beredskap att planera makeup och frisyr för att skapa koordinerade stilhelheter med klädplagg och accessoarer
• Studerande har kunskap om säsongens mode, trender och färger och kan anpassa det till skapandet av kundens stil och stilhelheter
• Studerande kan skapa en fullständig och hållbar garderob åt kunden
• Studerande känner till arbetet som personal shopper och tillämpar det under stilkonsultation
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla stilhelheter och arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för klädplagg och accessoarer, kroppssyn, konsumtion, säsongens mode och trender och garderob
Innehåll
Livsskeden och personlig stil
Tjänste- och servicepaket
Kundpersonligheter
Stilkonsultation
Produkter
Passande stilhelheter med klädplagg och accessoarer
Säsongens mode, trender och färger
Fullständig och hållbar garderob
Personal Shopper
Tid och plats
25.08.2025-1.10.2025 på Campus Alere, Vasa. (Delar av kursen kommer at genomföras som studiebesök)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Jonsson, A., Egels-Zandén, N., Hagberg, J., Lammgård, C., & Sundström, M. (2017). Handelns digitalisering och förändrade affärer.
Virtanen, H., Ravald, A., Björk, P., & Lundström, J. (2022-01-01). Marknadsföringen har en avgörande roll i förändringsarbetet. Ekonomiska samfundets tidskrift, 3, 24-29.
Rislund, C., & Jonasson, G. (2022). Handbok i tjänstedesign: Kund- och användarcentrerat utvecklingsarbete steg för steg (Tredje upplagan.). [Rislund, Carina].
Gustavsson, J. (2022). Influencer marketing i praktiken: Strategi, ekonomi & juridik (Första upplagan.). Sanoma utbildning.
Moxnes, P., Lindelöf, I., & Lindelöf, I. (2008). Fasettmänniskan: Teori och forskning om personlighet och roller. Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Kursen kommer att basera sig på ett studiebesök till Helsingfors. 15 eller 16.9. Besöket är självklart frivilligt men då kompenserar man med uppgifter. Tågbiljetten står studerande själv för.
- Bedömningen för kursen görs på basen av
- Planering
- Bildportfolio från studiebesöken
- De som inte deltar i besöken gör en bildportfolio med lånade bilder samt en essay från varje besök minst 2500 ord. Mycket roligare och enklare att ta del av dagen i Helsingfors.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Besök till olika företag inom branschen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes aretsinsats 27 h/ sp
I klass: ca 20 h
Studiebesök: 20-40 h
Själv studier: 88-68 h
Total: 108 h
Periodisering av innehållet
Livsskeden och personlig stil
Tjänste- och servicepaket
Kundpersonligheter
Stilkonsultation
Produkter
Passande stilhelheter med klädplagg och accessoarer
Säsongens mode, trender och färger
Fullständig och hållbar garderob
Personal Shopper
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information vid kurs introduktionen och på basen av diskussioner tillsammans.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms (0-5). Total poäng räknas och ett vitsord fås på basen av en bedömningsmatris.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
SKV22SK01, SKV22SK02, SKV22SK03
Tilläggsuppgifter
-