Hoppa till innehåll

Personlig stilkonsultation (4 sp)

Kod: SKV22SK04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 31.10.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom skönhetsbranschen

Lärare

  • Johanna Nykamb

Lärare

Johanna Nykamb

Grupper

  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har beredskap att för livets alla skeden skapa det ultimata tjänste- och servicepaket som passar kunden
• Studerande har förmåga och beredskap att möta och samarbeta med olika kundpersonligheter och kan besvara kundens behov och önskemål genom stilkonsultation
• Studerande fungerar som stilkonsulter och kan tillämpa sina kunskaper om olika produkter under konsultationen åt kunden
• Studerande har beredskap att planera makeup och frisyr för att skapa koordinerade stilhelheter med klädplagg och accessoarer
• Studerande har kunskap om säsongens mode, trender och färger och kan anpassa det till skapandet av kundens stil och stilhelheter
• Studerande kan skapa en fullständig och hållbar garderob åt kunden
• Studerande känner till arbetet som personal shopper och tillämpar det under stilkonsultation
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla stilhelheter och arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för klädplagg och accessoarer, kroppssyn, konsumtion, säsongens mode och trender och garderob

Innehåll

Livsskeden och personlig stil
Tjänste- och servicepaket
Kundpersonligheter
Stilkonsultation
Produkter
Passande stilhelheter med klädplagg och accessoarer
Säsongens mode, trender och färger
Fullständig och hållbar garderob
Personal Shopper

Tid och plats

25.08.2025-1.10.2025 på Campus Alere, Vasa. (Delar av kursen kommer at genomföras som studiebesök)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Jonsson, A., Egels-Zandén, N., Hagberg, J., Lammgård, C., & Sundström, M. (2017). Handelns digitalisering och förändrade affärer.

Virtanen, H., Ravald, A., Björk, P., & Lundström, J. (2022-01-01). Marknadsföringen har en avgörande roll i förändringsarbetet. Ekonomiska samfundets tidskrift, 3, 24-29.

Rislund, C., & Jonasson, G. (2022). Handbok i tjänstedesign: Kund- och användarcentrerat utvecklingsarbete steg för steg (Tredje upplagan.). [Rislund, Carina].

Gustavsson, J. (2022). Influencer marketing i praktiken: Strategi, ekonomi & juridik (Första upplagan.). Sanoma utbildning.

Moxnes, P., Lindelöf, I., & Lindelöf, I. (2008). Fasettmänniskan: Teori och forskning om personlighet och roller. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Kursen kommer att basera sig på ett studiebesök till Helsingfors. 15 eller 16.9. Besöket är självklart frivilligt men då kompenserar man med uppgifter. Tågbiljetten står studerande själv för.

- Bedömningen för kursen görs på basen av
- Planering
- Bildportfolio från studiebesöken
- De som inte deltar i besöken gör en bildportfolio med lånade bilder samt en essay från varje besök minst 2500 ord. Mycket roligare och enklare att ta del av dagen i Helsingfors.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Besök till olika företag inom branschen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information i Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes aretsinsats 27 h/ sp
I klass: ca 20 h
Studiebesök: 20-40 h
Själv studier: 88-68 h
Total: 108 h

Periodisering av innehållet

Livsskeden och personlig stil
Tjänste- och servicepaket
Kundpersonligheter
Stilkonsultation
Produkter
Passande stilhelheter med klädplagg och accessoarer
Säsongens mode, trender och färger
Fullständig och hållbar garderob
Personal Shopper

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information vid kurs introduktionen och på basen av diskussioner tillsammans.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms (0-5). Total poäng räknas och ett vitsord fås på basen av en bedömningsmatris.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

SKV22SK01, SKV22SK02, SKV22SK03

Tilläggsuppgifter

-