Modevetenskap (3 sp)
Kod: SKV22EV04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 24.08.2025
Tajmning
25.08.2025 - 31.10.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 17
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande förstår estetikens betydelse inom skönhetsbranschen
• Studerande känner till modets historia och betydelsefulla personer som påverkat modet
• Studerande känner till olika skönhetsideal och stilikoner genom tiderna
• Studerande känner till grunderna för modevetenskap och förstår dess roll i samhället
• Studerande har kunskap om mode och kläder som social och kulturell betydelse
• Studerande kan tillämpa bildanalysen på modebilder och -fotografier
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet genom ideal, mode och kläder
Innehåll
Estetik inom skönhetsbranschen
Modets historia och modeprofiler
Skönhetsideal och stilikoner genom tiderna
Modevetenskap
Mode och kläder i social och kulturell kontext
Bildanalys
Tid och plats
25.8-31.10.2025 Campus Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.
Adz, K. & Stone, W. (2018). This is not Fashion: Streetwear Past, Present and Future. London: Thames & Hudson Ltd.
Ander, G. (2016). Den lilla svarta. Modeindustrins mörka baksida. Stockholm: Ordfront.
Bale, K. (2009). Estetik. En introduktion. Göteborg: Daidalos AB.
Barnard, M. (2014). Fashion Theory: an introduction. London: Routledge.
DK Publishing, Inc., publisher, & Hennessy, K. (2019). Fashion: The definitive visual guide (New edition. Second edition.). 1 ex.
Edwards, L. (2017). How to Read a Dress. London: Bloomsbury.
Ehrman, E. (Ed.). (2018). Fashioned from Nature. London: V&A Publishing.
Eldvik, B. (2010). Modemakt – 300 år av kläder. Stockholm: Nordiska Museets Förlag.
Fashionary. (2017). Fashionpedia. The visual dictionary of fashion design. Hong Kong: Fashionary International Ltd.
Fashionary. (2018). The Fashion Business Manual. Hong Kong: Fashionary International Ltd.
Fredriksson, C. (2012). Mode. Malmö: Liber AB.
Kaiser, B. S. (2012). Fashion and Cultural Studies. London: Berg.
Kawamura, Y. (2007, 2017). Fashion-ology. A introduction to Fashion Studies. New York: Berg Publishers.
M. Granger, M. & A. Farnan, S. (2020). (4. uppl.). The Fashion Industry and Its Careers. 1 ex.
Muoti – tyylit ja vaatteet kautta aikojen. (2013). Kustannusosakeyhtiö TAMMI.
Severinsson, E., Warkander, P., & Andersson, P. K. (2021). Modevetenskap. (Första upplagan.). 1 ex.
Stevenson, NJ. (2011). Muodin vuosikymmenet. Kustannusosakeyhtiö TAMMI.
Thomas, S. (2018). Fashion Ethics. London: Routledge.
Welters, L. & Lillethun, A. (Ed). (2011). The Fashion Reader. London: Berg.
Welters, L. & Lillethun, A. (Ed). (2018). Fashion History. London: Bloomsbury.
Tidskrifter, onlineplattformar inom branschen, mobila applikationer och sociala medier.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Undervisningsmetoder
Modulmöten/seminarier, par- och grupparbete som modulworkshops, research, mood boards, presentationer, narrativ metod, diskussioner och handledning.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För moduluppgifterna, om lämpligt, är målet att samarbeta med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination består av moduluppgifter som inlämnas till modulseminarie. Den sista deadlinen är vid sista modulseminarie. Schemat för modulerna finns i Moodle.
1. Modul 1 & 2. Aesthetics, Standards and Icons, 0,5sp, deadline: 29.8 via Moodle.
2. Modul 3. Fashion Stories and Influencers, 1sp, deadline: 8.9/9.9 via Moodle.
3. Modul 4. Fashion Studies, 1sp, deadline: 22.9/23.9 via Moodle.
4. Modul 5. Social and Cultural Context in Fashion, 0,5sp, deadline: 6.10/7.10 via Moodle.
5. Deltagande, aktivitet och engagemang påverkar slutvitsord i kursen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända moduluppgifter för modulerna, deltagande, aktivitet samt engagemang i Moodle samt under obligatoriska modulseminarier vid campus Alere.
Studerandes engagemang och aktivitet under kursens gång är avgörande för ett lyckat resultat.
Feedback ges för par eller för teamet vid modulseminarier i klass.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27 timmar/sp.
Närstudier/modulträffar: 15h
Självstudier: 66h
Totalt: 81h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för moduluppgifter (par och team). Medeltal av moduluppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Studerandes aktivitet under kursens gång och under par / team arbete är viktigt för ett framgångsrikt resultat.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt moduluppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Moduluppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt moduluppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
De inlämnade moduluppgifternas innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har nästan eller har fullföljt moduluppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
De inlämnade moduluppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och moduluppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt moduluppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
De inlämnade moduluppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och moduluppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.
Förkunskapskrav
SKV22SK01
Tilläggsuppgifter
-