Hoppa till innehåll

Modevisning (5 sp)

Kod: SKV24KB05-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 07.09.2025

Tajmning

08.09.2025 - 31.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom skönhetsbranschen

Lärare

  • Anna-Lotta Mörk-Nygård

Lärare

Anna-Lotta Mörk-Nygård

Grupper

  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande känner till hur en modevisning förverkligas och hur processen genomförs
• Studerande har förmåga att skapa lämpliga stilhelheter för modevisningens koncept
• Studerande har kunskap inom styling för att skapa visuella stilhelheter för modellerna
• Studerande kan framställa en visuellt enhetlig modevisning i samarbete med varandra och samarbetspartners
• Studerande förstår betydelsen av viktiga faktorer för projektets framgång
• Studerande kan planera, utföra och utvärdera en modevisning som projekt
• Studerande kan sammanställa en projektrapport
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet och konsumtion genom projektets innehåll och i samarbete med partners

Innehåll

Visuellt enhetlig modevisning, koncept och process
Klädplagg och accessoarer
Visuella stilhelheter för modellen
Styling med makeup och hår
Tekniker, verktyg och produkter
Projektrapport

Tid och plats

8.9-31.10 Campus Alere. Modevisningen planeras att ske v.44, men kan infalla i november.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle.

Litteratur:
Everett, J. C., Swanson, K. K. & Blanco, J. F. (2019). Guide to producing a Fashion Show (4th edition).
Holmberg, P. (2022). A glimpse behind the scenes: en handbok om hur en modevisning skapas.
Eklund, S. (2011, 2009). Arbeta i projekt.
Dowson, R. & Bassett, D. (2015). Event Planning and Management.
Shone, A. & Parry, B. (2013). Successful Event Management.

Samt enligt föreläsarens anvisningar.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Undervisningsmetoder

Teamarbete, möten, workshops, research, mood boards, diskussioner, berättande undervisning och föreläsningar.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande och deras team ska samarbeta med arbetslivet. För att projektet ska lyckas är sponsorer viktiga. Sponsorer eftersöks av studerande.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Genomfört projekt- modevisning och inlämnad projektrapport. Deadline hösten 2025 och seminarium november-december 2025.

Vitsord (0-5) ges för följande delar:
1. Moodboard! Teamen presenterar för gruppen en moodboard inom specifikt tema vid tillfälle, 1sp, deadline: v.39. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Individuell projektrapport om modevisningen (planering, genomförande och utvärdering), 2sp, deadline och seminarium: Hösten 2025
3. Aktivt deltagande i projektet under undervisning, genom teamarbete, egen roll och individuell insats, 2sp.
4. Obligatoriskt seminarium: Höst 2025. Gruppfeedback ges vid seminarium

Instruktioner för examinationerna ges av lärare vid kursstart.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkänt projektarbete, godkänd projektrapport samt aktivitet. Studerandes aktivitet har en central roll för genomförande av projektet.
Feedback ges för team eller hela gruppen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 40h
Självstudier: 95 h
Totalt: 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team) samt för aktivitet. Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte deltagit och har inte bidragit i processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet kan inte påvisas eller är kortfattad.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har delvis deltagit och har delvis bidragit i processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet är nöjaktigt.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit, tagit delvis ansvar och har bidragit till processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet är bra eller synnerligen bra. Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har tagit ansvar och har bidragit till att processen för projektarbetet framskrider. Studerandes andel i projektet är tydligt och utmärkt. Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Förkunskapskrav

SKV24GE01, SKV24GE02, SKV24GE03, SKV24GE04