Hoppa till innehåll

Dåtida estetiska stilhelheter (5 sp)

Kod: SKV24AK02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 24.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 07.11.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom skönhetsbranschen

Lärare

  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
  • Anna-Lotta Mörk-Nygård

Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper

  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har kunskap om stilhistoria före 2000-talet
• Studerande har fördjupad kunskap om utvalda nyckelplagg och accessoarer från tidsepoker
• Studerande har kunskap om nyckelpersoner inom stilhistoria
• Studerande förstår innebörden av vintage mode och second hand
• Studerande kan skapa och arbeta med olika tekniker, verktyg och produkter inom styling
• Studerande har förmåga att återskapa och förnya stilhelheter från utvalda tidsepoker
• Studerande följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för stilhelheter och produktanvändning

Innehåll

Stilhistoria före 2000-talet
Nyckelplagg, accessoarer och stilhelheter
Nyckelpersoner inom stilhistoria
Vintage mode och second hand
Styling tekniker, verktyg och produkter

Tid och plats

Hösten 2025 Campus Alere

Jaanas del 26.8-3.10.2025
Lottas del 6.10-7.11.2025

Seminarium 3.12.2025 & 28.1.2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.

Litteratur:
Hay, B. Style me vintage.(2010)
Young, L.Timeless a Century of Iconic Looks(2017)

Hennessy, K. & DK Publishing, I. (2019). Fashion: The definitive visual guide (New edition. Second edition.). DK Publishing.
McDowell, C. (2013). The Anatomy of fashion: Why we dress the way we do. Phaidon Press Ltd.
Mulvey, K., & Richards, M. (2007). A century of fashion. Bounty Books.
Peacock, J. Länsimainen puku antiikista nykyaikaan. (2004). Otava kustannusosakeyhtiö.

Studerande ska följa Novias skrivanvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, berättande undervisning, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, undersökning, självstudier, mood boards, portfolio och teamwork.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter:

Gemensam examinationsuppgift för Lotta och Jaana: Style Rebirth: Elements Reimagined, 3sp
Del 1, teoretisk forskningsdel, deadline och presentation 3.12.2025
Del 2, praktisk del, deadline och presentation 28.1.2026

uppgift i Lottas del (0,5/2sp): Restyle, 0,5sp, deadline hösten 2025

Jaanas del: examination består av inlämningsuppgifter, vitsord (0-5) samt aktivitet/närvaro, vitsord (0-5).
1. Visual Identity: Crafting Personal Portraits, kursuppgift individuellt eller i par, 1 sp. Deadline:17.10.2025 via Moodle. Feedback ges via Moodle. Vitsord (0-5).
2. Aktivitet och närvaro, 0,5 sp. Vitsord (0-5).

Samtliga inlämningsuppgifter måste vara genomförda och godkända för att uppnå kursvitsord.

Instruktioner för examination ges vid introduktion för varje kursdel.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter.
Par/grupp feedback ges under seminarium och efter kursens avslut.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 40h
Självstudier: 95h
Totalt: 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid introduktion till varje kursdel.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella, par och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

I kursens examinationsuppgift bedöms följande kriterier:
Forskningskvalitet: Djup och noggrannhet i historisk forskning
Kreativitet: Originalitet och innovation i stilen nytolkning
Presentationsfärdigheter: Tydlighet, engagemang och användning av visuella hjälpmedel

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket


Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Förkunskapskrav

SKV24GE03