Entreprenörskap i eget företag (5 sp)
Kod: SKV24EE02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 26.10.2025
Tajmning
27.10.2025 - 19.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 15
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Johanna Nykamb
Lärare
Johanna Nykamb
Grupper
-
EST24D-VEstenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom branschen
• Studerande utvecklar ett kunnande för företagande och inre och yttre entreprenörskap
• Studerande strukturerar kreativ affärsidé och skapar affärsplan inom branschen
• Studerande har beredskap att som entreprenör planera och genomföra kundevenemang inom utvalt branschområde I samarbete med andra aktörer
• Studerande utvecklar en förståelse för att bygga nätverk
• Studerande skapar personligt varumärke och kan marknadsföra företaget
• Studerande har kunskap om ekonomins betydelse för verksamheten
• Studerande har grundläggande insikter i bokföring
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för inre och yttre företagande och tjänster
Innehåll
Företagsamhet
Entreprenörskap
Affärsplan
Personligt varumärke och marknadsföring
Service och tjänster
Kundevenemang
Skapa nätverk
Ekonomi och bokföring
Tid och plats
28.10.2025-15.12.2025 Online via Teams
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursbok + tentbok:
Skärvad, P., & Olsson, J. (2008). Företagsekonomi 100: Faktabok (14. uppl.). Liber ekonom
Com. B. (2020) Foundamentals of Entrepreneurship. National Education policy. Kap. 1-4. Litteraturen finns som länk i Moodle.
Tent bok:
Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D., & Regnér, P. (2018). Fundamentals of strategy. Pearson.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner, praktiska övningar, test och inlämningsarbeten. Öppna böcker tenter.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information finns i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
The students work 27 h/ sp
In class: 50 hrs
Self study: 85 h
Total: 135 h
Periodisering av innehållet
Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 4 kvalitativ utbildning.Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.
4:4 ÖKA ANTALET PERSONER MED FÄRDIGHETER FÖR EKONOMISK TRYGGHET
Till 2030 väsentligen öka det antal ungdomar och vuxna som har relevanta färdigheter, däribland är tekniska färdigheter och yrk
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information får vid kursens introrduktionstillfälle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms (0-5). Total poäng räknas och ett vitsord fås på basen av en bedömningsmatris
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
SKV24EE01