”VågaSe”: personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom (5 sp)
Kod: VAL23029-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 20.01.2025
Tajmning
20.01.2025 - 17.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Lärandemål
Studerande:
- känner till principerna för personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom
- kan tillämpa kommunikationsfärdigheter för att skapa och upprätthålla meningsfulla relationer med personer med minnessjukdom
- kan använda sig av aktiviteter och inventioner för att främja välbefinnandet och aktivera personer med minnessjukdom
- har utvecklat medvetenhet om kulturella skillnader och hur de kan påverka omsorgen och interaktionen
- kan reflektera över den egna kulturella medvetenheten
Innehåll
- vanligaste minnessjukdomarna
- personcentrerad omsorg
- anpassad kommunikation
- identifiering och bedömning av psykiska behov
- anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet
- kulturell kompetens och kulturutveckling
Tid och plats
Tid 20.1 -17.3,25 Distans via teams
Måndagar kl. 16.30-18.30
( 20.1, 27.1, 3.2, 10.2, 24.2, 3.3 och 17.3)
Länk till varje digitala närvarotillfälle läggs in på kursens Moodle sida (inbjudan till Teams-möte)
Kursinnehåll med utförligare information finns insatt på Moodle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform, litteraturen finns som stöd för vidare fördjupning
Undervisningsmetoder
Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentater.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deltagande i närstudier via teams, måndagar kl.16.30 -18.30 (paus inberäknad)
Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 15.3.
Håller posterpresentation den 17.3 under närstudietillfället.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen slutförs under utsatt tid
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Kursen innehåller schemalagd distansundervisning, förhandsuppgifter , reflektions uppgifter och praktiska övningar och studiebesök 3 sp 81 h
Kursen inleds den 20.1,25, kursdeltagarna träffas i regel en gång i veckan. (enligt schema) Deltagande i närstudierna sker via teams .
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp 54 h
Elektronisk inlärningsportfolio - Studerande utgår från kursens lärandemål. Behandlar alla tema. Inlämning deadline 15.3.25 Mera ingående instruktioner finns på studieplattformen Moodle.
Källor anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio och presenteras den 17.3.25
Tilläggsuppgifter för studerande
Minnessjukdomen medför förändringar för personer med minnessjukdom men också för deras närstående. Det är inte endast äldre personer som insjuknar i någon minnessjukdom utan även yngre kan drabbas av någon minnessjukdom.
Målet med kursen är att du skall ha en möjlighet att kunna fördjupa din förståelse och kunnande samt utveckla en förmåga att reflektera över och förbättra din egen praxis eller förståelse av vad det innebär att möta och stöda människor med minnessjukdom och deras anhöriga.
Du kommer också att få möjlighet att identifiera och reflektera över dina egna förmågor och utvecklingsmöjligheter i mötet med denna målgrupp.
Kursen innehåller ingen större tentamen.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 3sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatoriska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiorriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- reflekterar kring alla teman
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, studerande påvisar sakkunskap vid muntlig presentationen
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då uppgiften är utförd inom utsatt tid.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav