Hoppa till innehåll

”VågaSe”: personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom (5 sp)

Kod: VAL23029-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

22.05.2024 - 06.09.2024

Tajmning

10.09.2024 - 05.11.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom social- och hälsovård

Lärare

  • Janina Dahla

Lärare

Janina Dahla

Lärandemål

Studerande:
- känner till principerna för personcentrerad omsorg i mötet med människor med minnessjukdom
- kan tillämpa kommunikationsfärdigheter för att skapa och upprätthålla meningsfulla relationer med personer med minnessjukdom
- kan använda sig av aktiviteter och inventioner för att främja välbefinnandet och aktivera personer med minnessjukdom
- har utvecklat medvetenhet om kulturella skillnader och hur de kan påverka omsorgen och interaktionen
- kan reflektera över den egna kulturella medvetenheten

Innehåll

- vanligaste minnessjukdomarna
- personcentrerad omsorg
- anpassad kommunikation
- identifiering och bedömning av psykiska behov
- anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet
- kulturell kompetens och kulturutveckling

Tid och plats

Länk till varje digitala närvarotillfälle läggs in på kursens Moodle sida (inbjudan till Teams-möte)

Distans undervisning i Teams Tisdagar under tiden 10.9 - 5.11.24.

10.9.24 kl.17.15-19.30 Kursstart. Introduktion Introduktion, erfarenheter och tankar , de vanligaste minnessjukdomarna .

17.9.24 kl. 17.15-19.30 Identifiering och bedömning / behov

24.9.24 kl. 17.15-19.30 Personcentrerad omsorg, bemötande och kommunikation

1.10.24. kl. 17.15-19.30 Minnessjukdoma i arbetsförålder

8.10.24. kl. 17.15-19.30 Att arbeta med tvång och begränsningar. Beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom

22.10.24. kl. 17.15-19.30 Anpassade aktiviteter och inventioner som främjar välbefinnandet (posterpresentationsschema)

29.10.24. kl. 17.15-19.30 Minnessjukdomar i arbetsför ålder

5.11.24 Kursavslutning och Posterpresentation och sammanfattning. Dela insikter och kunnande.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform

Undervisningsmetoder

Obligatoriskt deltagande i den schemalagda distansundervisningen i Teams, självstudier, praktiska övningar,workshops även studiebesök kan bli aktuellt .Inlämningsuppgifter, diskussionsuppgifter under kursen utgör underlag till examinationen ,elektronisk inlärningsportfolio
Mera ingående information finns tillgänglig på kursen Moodle sida vid kursstart.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande förväntas att under kursens gång ha förmåga att självständigt ta kontakt med arbetslivsrepresentanter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Den elektroniska inlärningsportfolion lämnas in på Moodle senast den 4.11.24 kl.16
5.11.24 Under närstudien håller studerande en kort Posterpresentation - sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Kursen innehåller schemalagd distansundervisning, förhandsuppgifter , reflektions uppgifter och praktiska övningar och studiebesök 3 sp 81 h
Kursen inleds den10.9.24, kursdeltagarna träffas i regel en gång i veckan på tisdagar mellan kl.17.15-19.30 Deltagande i närstudierna sker via teams.

2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp 54 h
Elektronisk inlärningsportfolio - Studerande utgår från kursens lärandemål. Behandlar alla tema. Inlämning deadline 4.11.24. Mera ingående instruktioner finns på studieplattformen Moodle.
Källor anges, portfolion behöver inte för övrigt följa Novias skrivanvisningar. Posterpresentation innehåller en sammanfattning av studerandes inlärningsportfolio

Tilläggsuppgifter för studerande

Minnessjukdomen medför förändringar för personer med minnessjukdom men också för deras närstående. Det kan vara bra att tänka på att det inte endast är äldre personer som insjuknar i någon minnessjukdom. Delta i kursen om du känner att du är nyfiken på temat och vill fördjupa din förståelse, kunnande och vara med och påverka välmående för personer med minnessjukdom och närstående.

Kursen innehåller ingen större tentamen.
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart.
Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1.Deltagande i undervisningen och reflektionsuppgifter. 3sp (GK/UK)
Godkänd: Studerande har aktivt deltagit i alla obligatosiska närsstudietillfällen. Godkända övningsuppgifter och referat.
Underkänd: Studerande har inte deltagit i alla obligatiosriska närstudietillfällen. Underkända övningsuppgifter.
2. Elektronisk inlärningsportfolio och posterpresentation 2 sp (0-5)
- inlärningsportfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap
- reflekterar kring alla teman
- förmåga till kritiskt granskning och sjävutvärdering
- posterpresentation, studerande påvisar sakkunskap vid muntlig presentationen

Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback sätts in på moodle då uppgiften är utförd inom utsatt tid.



.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsord 1. studerandes eget kritiskt tänkande synsi begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. svaren består av oproblematiserade beskrivningar
Vitsord 2 i uppgiften syns den studerandes eget kritiskt tänkande i begränsad utsträckning. arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre återger materialet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3 studerande har strävat till att förklara centrala aspekter med egna ord. Arbetet visar att studerande har satt sig in i ämnet och egna insikter framkommer. Temat behandlas tydligt och studerande hänvisar klart till källor. Studerande har strävat till att reflektera kring temat och analyserat det på en djupare nivå genom att stödja sig på källor och kursinnehåll.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar att hen har förståelse för både detaljer och sammanhang.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav