Välj läroplan enligt när du har inlett dina studier samt vilken studiestig du följer.
Camilla Ribacka
75% Kontaktundervisning, 25% Virtuell undervisning
Del 1:
Kursmaterial på Moodlesidan samt rekommenderad litteratur som anges på moodle sidan.
Brauner et al. Medicinsk mikrobiologi och immunologi. Studentlitteratur
Braun & Anderson. Patofysiologi. Studentlitteratur
Aktuella artiklar
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Del 2:
Marie Lodén: Ren, mjuk och vacker Kemi och funktion hos kosmetika, kapitel 3 och 4 (boken finns tre flera upplagor, 2013, 2008 och 2002. Alla kan användas i kursen)
Gymnasiets kemiböcker: serien Kemi från förlaget Schildts alternativt serien Kemisten från förlaget Söderströms
Föreläsningar, uppgifter, självstudier
Produktframställning
Skriftlig uppgift värderas 0-5.
Svenska
06.11.2023 - 23.02.2024
15.06.2023 - 05.11.2023
0 - 25
Camilla Ribacka, Petra Lithén
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
1 sp
H-5
Tentamen
Del 1:
Skriftlig uppgift inlämnas v. 48 med presentation v.49
Del 2: Anges senare
Del 1 2 SP = 54 h
Del 2 2 SP = 54 h
Studerande har mycket svaga kunskaper om Celler och Molekyler
Studerande har nöjaktiga kunskaper om Celler och Molekyler
Studerande har goda kunskaper om Celler och Molekyler
Studerande har utmärkta kunskaper om Celler och Molekyler
Anita Kvist
Kontaktundervisning
Studiematerialet finns på Moodle.
Vi läser texter som berör skönhetsbranchen. Sedan samtalar vi om texterna
och lär oss att använda fackterminologin i tal och skrift.
Textläsning: Studerande förbereder sig hemma genom att läsa texterna, söka ord ur texterna och förbereder sig att ge egna instruktioner om ämnet.
Pardiskussioner. Presentationer.
Skriftliga arbeten (sammanfattning)
Svenska
01.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Anita Kvist
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Tvåspråkiga tenterar kursen i samband med kurstenten.
Muntlig och skriftlig tentamen.
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Kontaktundervisning
Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
I övrigt:
Databaser via Finna.
Skrivanvisningar och tidigare examensarbeten.
Aktuella forskningar inom branschen.
Enligt föreläsarens anvisningar.
Jaanas del: Föreläsningar, workshops, research, handledning, berättande undervisning, diskussioner och teamarbete.
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och par/team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Svenska
28.08.2023 - 23.02.2024
15.06.2023 - 30.09.2023
Ralf Lillbacka, Jaana Ylimartimo-Nybäck
Mer information ges vid kursintroduktion.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Jaanas del: Godkända övningsuppgifter (vitsord 0-5): egen arbetsplan, opponentskap och opponentberättelse av arbetsplan. Den egna arbetsplanen presenteras och opponeras vid idéseminarium februari 2024. Individuell feedback ges för arbetsplan efter seminariet.
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
Studerande sporras att skriva examensarbete (idéplan) som beställningsarbete för arbetslivet.
Jaanas del, 3sp: Examination består av godkända inlämningsuppgifter, vitsord (0-5). Deadline i februari och idéseminarium 14.2.2024.
1. Arbetsplan. Studerande presenterar den egna planen vid idéseminarium 14.2, 1sp, deadline för inlämning av arbetsplan: veckan före, 7.2.2024. Individuell feedback ges efter seminariet.
2. Opponentskap. Studerande har läst utsedd studerandes arbetsplan och opponerar planen vid idéseminarium, deadline:14.2.2024. Vitsord och feedback ingår i opponentberättelsens vitsord och feedback.
3. Opponentberättelse. Studerande skriver opponentberättelse för utsedd studerandes arbetsplan (samma som ovan), 1sp, deadline:14.2.2024. Feedback och vitsord ges via Moodle.
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops, 1sp.
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut.
Instruktioner för examinationerna ges av respektive lärare vid start av kursdel.
Jaanas del:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h
Kvantitativa delen:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 12h
Självstudier: 42h
Totalt: 54h
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper och förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Kvantitativ metodik: skribenten kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper och grund förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper och god förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper och fullständig förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Kontaktundervisning
Webbsidan Ung företagsamhet och ekonomi (https://nuoriyrittajyys.fi) och deras materialbank.
Studiematerial på Moodle.
Utvald litteratur inom Entreprenörskap och Företagsamhet.
Enligt föreläsarens anvisningar.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Sociala medier och applikationer.
Teamarbete och workshops i företaget, pitcha affärsidé, praktiska övningar, handledning, salongsarbete, diskussioner och presentationer.
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team) och aktivitet. Kursvitsordet bildas av Anna-Lottas del 2sp och Jaanas del 3sp. Uppgifterna och aktiviteten bildar slutvitsordet i kursdelarna.
Svenska
01.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Mer information ges vid kursdelarnas introduktion.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Godkända övnings- och kursuppgifter genom materialbanken Ung företagsamhet och ekonomi samt givna av lärare.
Studerandes engagemang och aktivitet under kursens gång och i det egna företaget.
Feedback ges individuellt eller för teamet.
Teamen sporras att samarbete och nätverka med arbetslivet.
Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline för inlämningsuppgifter är hösten 2023.
Lottas del 2sp: vitsord ges för följande delar
1. Idé pitch! Teamen pitchar affärsidén vid tillfälle, 0,5sp, deadline: vecka 38. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Marknadsföring; Promote your Business, 1sp, deadline: december 2023
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops och i eget företag genom teamarbete och individuell insats, 0,5sp.
Jaanas del 3sp: vitsord ges för följande delar
1. Idé pitch! Teamen pitchar affärsidén vid tillfälle, 0,5sp, deadline: vecka 38. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Nordic Business Forum- evenemang 27-28.9.2023, individuell team rapport 1sp, deadline:4.10.2023 via Moodle. Team feedback ges vid lektionstillfälle.
3. Business Model Canvas (affärsplan), 1sp, deadline:20.10.2023. Feedback ges via Moodle för varje team.
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops och i eget företag genom teamarbete och individuell insats, 0,5sp.
Instruktioner för examinationerna ges av respektive lärare vid start av kursdel.
-
Studerande arbetar för 27h/sp.
Närstudier: 46h
Självstudier: 89h
Totalt: 135h
-
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Studerande har inte bidragit i processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet kan inte påvisas eller är kortfattad.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Studerande har delvis deltagit och har delvis bidragit i processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet är nöjaktigt.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har tagit delvis ansvar och har bidragit till processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet är bra eller synnerligen bra.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har tagit ansvar och har bidragit till att processen för teamarbetet framskrider. Studerandes andel i arbetet är tydligt och utmärkt.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Kontaktundervisning
Studiematerial på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, sökning och teamarbete.
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Svenska
01.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Valeria Simonova
Mer information ges vid kursintroduktion.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Godkända övnings- och kursuppgifter.
Feedback ges efter kursens avslut.
För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv.
Timlärare från arbetslivet håller kursen.
Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline är hösten 2023.
-
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 35h
Självstudier: 100h
Totalt: 135h
-
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Kontaktundervisning
Studiematerial på Moodle.
Everett, J. C., Swanson, K. K. & Blanco, J. F. (2019). Guide to producing a Fashion Show (4th edition).
Holmberg, P. (2022). A glimpse behind the scenes: en handbok om hur en modevisning skapas.
Eklund, S. (2011, 2009). Arbeta i projekt.
Dowson, R. & Bassett, D. (2015). Event Planning and Management.
Shone, A. & Parry, B. (2013). Successful Event Management.
Enligt föreläsarens anvisningar.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Teamarbete, möten, workshops, research, mood boards, diskussioner, berättande undervisning och föreläsningar.
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team) samt för aktivitet. Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Svenska
01.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Mer information ges vid kursintroduktion.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Godkänt projektarbete, godkänd projektrapport samt aktivitet. Studerandes aktivitet har en central roll för genomförande av projektet.
Feedback ges för team eller hela gruppen.
Studerande och deras team ska samarbeta med arbetslivet. Sponsorer eftersöks.
Genomfört projekt- modevisning och inlämnad projektrapport. Deadline hösten 2023 och seminarium december 2023.
Vitsord (0-5) ges för följande delar:
1. Mood board! Teamen presenterar för gruppen en mood board inom specifikt tema vid tillfälle, 1sp, deadline: v.39, må 25.9.2023. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Individuell projektrapport om modevisningen (planering, genomförande och utvärdering), 2sp, deadline och seminarium: 12.12.2023. Grupp feedback ges vid seminarium.
3. Aktivt deltagande i projektet under undervisning, genom teamarbete, egen roll och individuell insats, 2sp.
Instruktioner för examinationerna ges av lärare vid kursstart.
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 40h
Självstudier: 95h
Totalt: 135h
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte deltagit och har inte bidragit i processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet kan inte påvisas eller är kortfattad.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har delvis deltagit och har delvis bidragit i processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet är nöjaktigt.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit, tagit delvis ansvar och har bidragit till processen för projektarbetet. Studerandes andel i projektet är bra eller synnerligen bra. Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har tagit ansvar och har bidragit till att processen för projektarbetet framskrider. Studerandes andel i projektet är tydligt och utmärkt. Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Kontaktundervisning
Studiematerial på Moodle och enligt föreläsarens anvisningar.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, sökning och teamarbete
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen
Svenska
01.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Emma Bodbacka, Anna-Lotta Mörk-Nygård
Mer information ges vid kursintroduktion.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Godkända övnings- och kursuppgifter.
Gruppfeedback ges efter kursens avslut.
För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv.
2sp hålls av yrkeslärarstuderande från arbetslivet
Examination består av inlämningsuppgifter.
Lottas del, 3sp består av kursuppgift samt aktivitet. Bedöms med vitsord 0-5. Deadline: 26.11.2023
Emmas del, 2sp består av Portfoliouppgift. Bedöms med vitsord 0-5. Deadline: efter kursslut i november 2023
-
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 47h
Självstudier: 88h
Totalt: 135h
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas
Studerande har inte deltagit eller bidragit någonting under kursens gång
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anna-Lotta Mörk-Nygård
Kontaktundervisning
Studiematerial på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, sökning, teamarbete och salongsarbete.
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Studerandes aktivitet under kursens gång och under teamprojekt kan höja eller sänka slutvitsordet.
Svenska
01.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Anna-Lotta Mörk-Nygård
Mer information ges vid kursintroduktion.
Institutionen för hälsa och välfärd
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Godkända övnings- och kursuppgifter
Gruppfeedback ges efter kursens avslut.
För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv
Examination består av inlämningsuppgifter och godkända praktiska övningar.
Grupparbete som bedöms på tre områden; Skriftligt arbete, presentation samt muntligt framförande. Alla delars vitsord formar slutvitsordet.
Presentation på slutseminarium v. 50 15.12.2023 kl.9:00-15:00
-
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 30h
Självstudier: 51h
Totalt: 81h
-
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas. Deltog inte i presentation av arbete
Studerande har inte deltagit eller bidragit någonting under kursens gång
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Innehållet i inlämnade uppgifter är svaga samt presentationen var ytlig och svag
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Innehållet i inlämnade uppgifter är goda och presentationen var god eller synnerligen god
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Innehållet i inlämnade uppgifter är berömliga och presentationen var utmärkt
Inga förverkliganden har kopplats till utbildningen.