Jaana Ylimartimo-Nybäck
Webbsidan Ung företagsamhet och ekonomi (https://nuoriyrittajyys.fi) och deras materialbank.
Studiematerial på Moodle.
Utvald litteratur inom Entreprenörskap och Företagsamhet.
Enligt föreläsarens anvisningar.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Sociala medier och applikationer.
Teamarbete och workshops i företaget, pitcha affärsidé, praktiska övningar, handledning, salongsarbete, diskussioner och presentationer.
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team) och aktivitet. Kursvitsordet bildas av Anna-Lottas del 2sp och Jaanas del 3sp. Uppgifterna och aktiviteten bildar slutvitsordet i kursdelarna.
Svenska
01.08.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Mer information ges vid kursdelarnas introduktion.
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Godkända övnings- och kursuppgifter genom materialbanken Ung företagsamhet och ekonomi samt givna av lärare.
Studerandes engagemang och aktivitet under kursens gång och i det egna företaget.
Feedback ges individuellt eller för teamet.
Teamen sporras att samarbete och nätverka med arbetslivet.
Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline för inlämningsuppgifter är hösten 2023.
Lottas del 2sp: vitsord ges för följande delar
1. Idé pitch! Teamen pitchar affärsidén vid tillfälle, 0,5sp, deadline: vecka 38. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Marknadsföring; Promote your Business, 1sp, deadline: december 2023
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops och i eget företag genom teamarbete och individuell insats, 0,5sp.
Jaanas del 3sp: vitsord ges för följande delar
1. Idé pitch! Teamen pitchar affärsidén vid tillfälle, 0,5sp, deadline: vecka 38. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Nordic Business Forum- evenemang 27-28.9.2023, individuell team rapport 1sp, deadline:4.10.2023 via Moodle. Team feedback ges vid lektionstillfälle.
3. Business Model Canvas (affärsplan), 1sp, deadline:20.10.2023. Feedback ges via Moodle för varje team.
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops och i eget företag genom teamarbete och individuell insats, 0,5sp.
Instruktioner för examinationerna ges av respektive lärare vid start av kursdel.
28.08-15.12.2023 Campus Alere.
Idé pitch! Vecka 38 (preliminärt)
-
Studerande arbetar för 27h/sp.
Närstudier: 46h
Självstudier: 89h
Totalt: 135h
-
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Studerande har inte bidragit i processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet kan inte påvisas eller är kortfattad.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Studerande har delvis deltagit och har delvis bidragit i processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet är nöjaktigt.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har tagit delvis ansvar och har bidragit till processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet är bra eller synnerligen bra.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har tagit ansvar och har bidragit till att processen för teamarbetet framskrider. Studerandes andel i arbetet är tydligt och utmärkt.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.