Jaana Ylimartimo-Nybäck
Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
I övrigt:
Databaser via Finna.
Skrivanvisningar och tidigare examensarbeten.
Aktuella forskningar inom branschen.
Enligt föreläsarens anvisningar.
Jaanas del: Föreläsningar, workshops, research, handledning, berättande undervisning, diskussioner och teamarbete.
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och par/team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Svenska
28.08.2023 - 23.02.2024
15.06.2023 - 30.09.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Jaana Ylimartimo-Nybäck, Ralf Lillbacka
Mer information ges vid kursintroduktion.
Utbildning inom skönhetsbranschen
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Jaanas del: Godkända övningsuppgifter (vitsord 0-5): egen arbetsplan, opponentskap och opponentberättelse av arbetsplan. Den egna arbetsplanen presenteras och opponeras vid idéseminarium februari 2024. Individuell feedback ges för arbetsplan efter seminariet.
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
Studerande sporras att skriva examensarbete (idéplan) som beställningsarbete för arbetslivet.
Jaanas del, 3sp: Examination består av godkända inlämningsuppgifter, vitsord (0-5). Deadline i februari och idéseminarium 14.2.2024.
1. Arbetsplan. Studerande presenterar den egna planen vid idéseminarium 14.2, 1sp, deadline för inlämning av arbetsplan: veckan före, 7.2.2024. Individuell feedback ges efter seminariet.
2. Opponentskap. Studerande har läst utsedd studerandes arbetsplan och opponerar planen vid idéseminarium, deadline:14.2.2024. Vitsord och feedback ingår i opponentberättelsens vitsord och feedback.
3. Opponentberättelse. Studerande skriver opponentberättelse för utsedd studerandes arbetsplan (samma som ovan), 1sp, deadline:14.2.2024. Feedback och vitsord ges via Moodle.
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops, 1sp.
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut.
Instruktioner för examinationerna ges av respektive lärare vid start av kursdel.
28.8.2023-23.2.2024 Campus Alere.
Jaanas del:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h
Kvantitativa delen:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 12h
Självstudier: 42h
Totalt: 54h
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper och förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Kvantitativ metodik: skribenten kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper och grund förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper och god förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper och fullständig förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.