Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik II (5 sp)

Kod: SKV22FM02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 30.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 23.02.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom skönhetsbranschen

Lärare

  • Ralf Lillbacka
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck

Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper

  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande är väl förtrogen med forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen
• Studerande behärskar de vanligaste kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoderna
• Studerande har beredskap att självständigt och under handledning genomföra lärdomsprov
• Studerande behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen samt är förtrogen med framställande av beskrivande statistik

Innehåll

Faser i forskningsprocessen
Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
Lärdomsprov
Kvantitativa och statistiska metoder
Beskrivande statistik

Tid och plats

28.8.2023-23.2.2024 Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.

Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur

I övrigt:
Databaser via Finna.
Skrivanvisningar och tidigare examensarbeten.
Aktuella forskningar inom branschen.
Enligt föreläsarens anvisningar.

Undervisningsmetoder

Jaanas del: Föreläsningar, workshops, research, handledning, berättande undervisning, diskussioner och teamarbete.

Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande sporras att skriva examensarbete (idéplan) som beställningsarbete för arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Jaanas del, 3sp: Examination består av godkända inlämningsuppgifter, vitsord (0-5). Deadline i februari och idéseminarium 14.2.2024.
1. Arbetsplan. Studerande presenterar den egna planen vid idéseminarium 14.2, 1sp, deadline för inlämning av arbetsplan: veckan före, 7.2.2024. Individuell feedback ges efter seminariet.
2. Opponentskap. Studerande har läst utsedd studerandes arbetsplan och opponerar planen vid idéseminarium, deadline:14.2.2024. Vitsord och feedback ingår i opponentberättelsens vitsord och feedback.
3. Opponentberättelse. Studerande skriver opponentberättelse för utsedd studerandes arbetsplan (samma som ovan), 1sp, deadline:14.2.2024. Feedback och vitsord ges via Moodle.
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops, 1sp.

Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut.

Instruktioner för examinationerna ges av respektive lärare vid start av kursdel.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Jaanas del: Godkända övningsuppgifter (vitsord 0-5): egen arbetsplan, opponentskap och opponentberättelse av arbetsplan. Den egna arbetsplanen presenteras och opponeras vid idéseminarium februari 2024. Individuell feedback ges för arbetsplan efter seminariet.

Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Jaanas del:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h

Kvantitativa delen:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 12h
Självstudier: 42h
Totalt: 54h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och par/team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper och förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Kvantitativ metodik: skribenten kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper och grund förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper och god förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper och fullständig förståelse inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.

Förkunskapskrav

SKV22FM01

Tilläggsuppgifter

-